Gombóc mondja

Metróépítés? Nem fér bele

2015. július 18. - gomboc r2r

Az előző posztban mutattam egy kisebb összehasonlítást pár város metróival kapcsolatban, most nézzük meg, hogy mi is pontosan a helyzet Budapesten. Múlt, jelen, jövő az ígéretek szintjén.

Az egész ott kezdődik, ahol minden egyéb történet Magyarországon. A rendszerváltással. Addig ugyanis többé-kevésbé folyamatosan bővült a hálózat, majd 1990-ben átadták a legutolsó hosszabbítást a 3-as metrón. 25 éve annak, hogy nem ment tovább a metró Káposztásmegyerre, hogy nem épült meg a második kocsiszín, s hogy nem folytatták a metrót délen sem. Máig megtalálható a Járműtelep utca Káposztásmegyeren, amely arra vár, hogy odaérjen a metró. 

Mikor, ha nem most lenne itt a lehetőség, hogy végre történjen valami ezzel kapcsolatban. Az elkövetkező években a felújítás miatt amúgy is hozzá kell nyúlni a pályához, itt a lehetőség, hogy a hosszabbítás elkészüljön. Milyen hasznos lehetne most megépíteni azt a járműtelepet. Mivel a jelenlegihez sem nagyon nyúltak hozzá az elmúlt időszakban, arra is ráfér majd a felújítás, vagy legalábbis kipofozás. Arról nem is beszélve, hogy a felújítás ideje alatt lesz olyan idő, amikor a jelenlegi kocsiszín el lesz vágva teljesen a vonal nagyobb részétől. Milyen jó haszna lehetne annak az északi kocsiszínnek. De ahogy jelenleg a dolgok állnak, ha lesz is valamilyen hosszabbítás - ami még egyáltalán nem biztos - akkor az valószínűleg a vége felé készül el. Pedig milyen hasznos lehetne egy akár félig kész kocsiszín is a felújítás ideje alatt.

(Forrás: http://www.mixonline.hu/Cikk.aspx?id=86948)

5 évvel később, 1995-ben már olyan állapotban volt a Kisföldalatti, hogy egy teljes felújítást igényelt, amit el is végeztek rajta. Ez már 20 évvel ezelőtt volt. Az életkorának a felét már meghaladta, ami azt jelenti, hogy ez a szakasz jelenleg közelebb van egy következő felújításhoz, mint a már megtörténthez. Ha csak a legvégső esetben akarják is megcsinálni, 2035-ben mindenképp el kell végezni. Eközben pedig ott tartunk, hogy új szerelvényeket akarunk vásárolni a vonalra. Arra a pályára, ami szép lassan egyre rosszabb állapotba fog kerülni. Nem biztos, hogy jót tenne azoknak az új kocsiszekrényeknek. De még emiatt sem kell aggódnunk jelenleg, mert nem úgy néz ki, hogy beférne a 2020-ig tartó EU-s költségvetési időszakba, az állam hozzáállását ismerve pedig egyáltalán nem valószínű, hogy bármilyen forrást is biztosítanának ilyen célokra. Így legkorábban is csak 2020-tól lehetne megrendelni, ami azt jelentené, hogy 2023-24 előtt nem állnának forgalomba. Ekkor viszont már csak 5-10 évre lennénk attól az időszaktól, amikor legvégső esetben fel kell majd újítani a pályát. Tehát ha akkor új kocsik jönnek, a legegyszerűbb a pályát is felújítani vele.

A 2-es metrót 2007-re újították fel legutóbb, ami azt jelenti, hogy komolyabb beavatkozás nélkül működnie kell 2040-ig minimum. A 4-es metró 2014-re készült el, tehát egy jó ideig nem kell hozzányúlni. Ezzel tehát szépen elérkeztünk a jelenhez.

2015-öt írunk, a 3-as metró felújítását már évek óta ígérgetik, lassan tényleg lesz belőle valami. A szerelvények cseréje 70 milliárdba fog kerülni, erre jöhetnek még előre nem kalkulált költségek, aztán ott van az infrastruktúra felújítása, ami várhatóan 120 milliárdba fog kerülni. De ez még csak becslés, hol van még az építkezés kezdete, s hol a végső összeg! Aztán még az esetleges hosszabbítás is megterhelheti majd még a számlát. A felújítás végére 2019-et emlegetnek, de nem vennék rá mérget, hogy 2020 vége előtt mindennel elkészülnek. 

A 2020-tól kezdődő költségvetésből tervezik finanszírozni a 2-es metró és a HÉV összekötését. Ez a jelenlegi terveik szerint a HÉV-infrastruktúra teljes felújításával járna, új járművek beszerzésével, s az összekötés megépítésével, illetve bizonyos szakaszok süllyesztésével. 3-4 éves munka biztos van, addig pedig nem igen várható, hogy másik nagyprojektbe kezdjen a főváros. Így elérkezünk 2024-hez, amikor is esedékessé válik a Kisföldalatti felújítása, az új járművek forgalomba állítása. Ez 2026-ra kifuthat. Ekkorra elérkezünk egy olyan időszakra, hogy a Ráckevei, a Csepeli, illetve a Szentendrei HÉV is teljes felújítás elé kell, hogy nézzen. S mellette ne felejtsük el, hogy a régi járművek cseréje is időlegessé válik majd. Ne feledjük, hogy a HÉV járműveit 1965 és 1983 között szerezték be. Jelenleg a legidősebb 50, a legifjabb 32 éves. 2026-ra, mikor reálisan mutatkozhat esély ezeknek a cseréjére, a legifjabb is 43 éves lesz. 

Hiába járunk már annyi évvel előrébb, annyi pénzzel kijjebb, még mindig nem beszéltünk bővítésről, csak a jelenlegi fenntartásáról. Ez pedig komoly probléma. Budapest önmagában jelenleg képtelen bármire is. Egy 25 fejű szörny, ami előre igen nehézkesen halad. De ez már egy máik poszt témája.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr777635854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2015.07.19. 10:32:40

Többen is filóztunk areról a no emisszión korábban, hogy a 3-asnak igencsak hasznos lenne, ha elérné a Rákospalota-Újpest vasútállomást és Ferihegyetr, illetve, mit lehetne kezdeni a kisföldalattival (pl meredek eséssel és emelkedéssel át a una alatt, maj Krisztina krt, s végül városmajor-fogaskerekű, azaz fent lennének rajta a fogaskerekek is a megfelelő eséshez, emelkedéshez.
Személy szerint a 2-est már rég kizavartam volna NAgytétényig és a Déli Pu.t felszámoltam volna.

Namost ha Bp. olimpiát akar, akkor ezt is meg kell oldani akárcsak az értelmes bekötését a Budaörsi Repülőtérhez, mivel ez elengedhetetlen lenne, szóval koncepció szinten nem ártana vele foglalkozni, főleg azért, hogyha olimpiát akarunk, akkor itt és itt vannak a szák keresztmetszetek.
(Személy szerint szeretnék olimpiát, de ettől függetlenül épeszű előremutató koncepciókra van szükség.)

gomboc r2r 2015.07.19. 14:09:39

@gigabursch: Nem kell aggódni az olimpia miatt. Biztos, hogy nem lesz nálunk. Most Észak-Amerika jön sorra, tehát nagy valószínűséggel Boston viszi el, még ha nem is akarják a választók, csak a politikusok, mint nálunk. Utána már valóban Európa jöhet, de Párizs, Berlin vagy akár csak Prága mellett sincs semmi esélyünk. Arról nem is beszélve, hogy talán addigra olyan kormányunk lesz, amelyik belátja, hogy nem ilyen hülyeségre kellene költeni.

Nagytéténybe semmi szükség nincs metróra, a vasút már majdnem metró-szintű kiszolgálást mutat arrafelé, még egy kis sűrítéssel gyakorlatilag átvállalhatná a szerepét. Persze minimális infra fejlesztés kellene. Déli Pu-t nem szabad felszámolni pont ezen okból, ráadásul jó helyen is van. Szükség van rá. Kelenföld nem tudná átvenni a szerepét, máshova meg jelenleg nem tudnak menni a vonatok. Kisföldalatti átvezetése a Duna alatt felesleges drága lenne, ráadásul értelme sincs, mert nem tud olyan nagy mennyiségű utast szállítani. Pesten kell bővíteni, lehetőség szerint nem túl nagy forgalmú területek felé.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.07.19. 15:15:25

@gomboc r2r: @gigabursch: Kell Téténybe metró, de olyan, amelyik Budafokig a Fehérvári vagy a Tétényi út vonalán halad, majd ott felmegy a vasúti pályára.
Tulajdonképpen a nagy baja a hálózatnak, hogy sok kis hálózatból áll, melyek egymással nem kompatibilisek

Földalatti
Villamos
Hév
Fogas
Hannoveri villamos
Metró
Nagyvonat

Aztán helyenként az sem lenne rossz dolog, ha a busz és a troli (esetleg kényszerkormányzottan) használhatná a villamospályát...Nem úgy, mint ma, hanem jobban integrálva helyenként a két járatfajtát (pl Szilágyi Erzsébet fasor)

gomboc r2r 2015.07.19. 16:20:58

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nem lenne meg a forgalma a metrónak. Egyszerűen túl kicsi hozzá a forgalom. A vasút az emberek nagy részének jó és kényelmesen el tudja vinni, a villamost kellene még elvinni a Camponáig, plusz a 3-as villamost az új hídon áthozni a Savoya parkon át a Budafoki kocsiszínig.