Gombóc mondja

A fővárosi közlekedés gazdasági problémái

2015. szeptember 26. - gomboc r2r

Mindenki a migránshelyzettel van elfoglalva, a hírek is leginkább erről szólnak, miközben olyan fontos dolgok fölött siklunk el, amikkel azért nem ártana foglalkozni. Tarlós István szeptember 18-án nyilatkozott, melyben felszólította a kormányt, hogy kezdjenek valamit a BKV/BKK-val, mert a Főváros önerejéből nem tudja megoldani a jelen finanszírozási elosztás mellett. Kifejtette, hogy vagy járuljanak hozzá a közigazgatási határon átnyúló járatok üzemeltetéséhez, vagy vegyék át őket. Tehát ismét ott tartunk, ahol 10 évente szokott egyet körözni a Főváros. A HÉV-ek fenntartása, átpasszolása a MÁV-nak. Sokszor sok helyen elmondták, hogy ez miért nem jó ötlet, én most nem írom le megint. Aki úgy érzi, hogy feltétlenül el akarja olvasni, a Google-ban pár perc alatt biztosan talál magának olvasnivalót. 

(Forrás: Wikipedia)

Azok után, hogy olyan mostohán bántak a BKV-val, 2009-ben Bajnai Gordon úgy döntött, hogy kiszámítható, világos pályára állítja a BKV költségvetését (is). A Főváros és a kormány megállapodott, s aláírt egy hosszútávú finanszírozási szerződést, mely úgy nézett ki, végre megoldja a BKV problémáit. Abban az évben meg is kapták a megemelt támogatást, majd 2010-ben rögtön a kormányváltás után a Fidesz vezette új kormány bejelentette, hogy nem érzik rájuk vonatkozónak a szerződést (ahogy szokták), s így megint csökkent a finanszírozás, ráadásul ad hoc jellegűvé vált. Ennek persze politikailag meg van az értelme, mert így a fővárosi vezetést rövid pórázon lehet tartani, s könnyű irányítani, de ez a Főváros cégeinek és lakóinak szempontjából semennyire sem jó. (Kormánypárttól függetlenül, pusztán gazdasági oldalról nézve a dolgokat.)

Miközben folyamatosan csökkentették az állami hozzájárulást az utóbbi években, Tarlós Istvánnak teljes kanosszát kellett járnia ahhoz, hogy a 3-as metróra valamennyi pénzt össze tudjon kalapozni. Már 5 éve folyamatosan ez ment. 2014-ben a főpolgármester úr azt nyilatkozta, hogy kész leállítani a 3-as metrót, ha nem kap forrást és balesetveszélyessé válik a metró használata. Szerencsére nem vált életveszélyessé, de a város gazdálkodása egyre életveszélyesebbé válik, miközben nem látszik, hogy Tarlós úrnak sikerülne bármilyen nyomást is tennie a kormányra. Eközben fel sem merül, hogy esetleg sztrájkot kellene hirdetni, hogy forrást kapjon a Főváros a közlekedésének lebonyolítására. Évekig húzódott a metró finanszírozásának az ügye, de üres fenyegetésen túl semmi nem történt. A főpolgármester teljesen elhasználta a fenyegetéseit, s egyre kevésbé fogják meghallgatni, mivel tenni nem tesz semmit, csak beszél.

Három hónapon belül már másodszor fordul Orbán Viktor miniszterelnökhöz a főpolgármester a BKV finanszírozása ügyében – a jelek szerint júniusi levelét nem követték érdemi lépések a kabinet részéről.

Forrás: Origo.hu

Mivel a Főváros önerejéből nem tudja fenntartani a közlekedést, ezért kénytelen az államtól pénzt szerezni rá, viszont az állam egyre kevesebbet hajlandó fizetni, mivel nem kérnek eléggé. Vagy legalábbis eléggé jól. Pedig most aztán szükség van a pénzre. Fel kell újítani a 3-as metrót, legalább részlegesen a mozgáskorlátozottak számára is elérhetővé kell tenni, s a felújítás után a fenntartása sem lesz olcsó. De mire azzal végeznek, már a HÉV-ek ügye megint rá fog égni a Fővárosra, aztán a villamosok, s addigra megint visszaérünk a buszokhoz. Nincs megállás. A BKK/BKV-nak pénz kell. Ennél sokkal több. Valahogy el kellene tudni érnie ezt a főpolgármesternek.

Végre rendbe kellene rakni a közlekedés támogatását, mert így nem hogy a fejlesztésekhez, de egyáltalán a normális napi működéshez is az állam segítsége kell. Nem lehet úgy egy céget üzemeltetni, hogy nem tudom mire van pénz, mibe lehet belevágni, mit lehet fejleszteni. Hiába a sok terv, hiába bármilyen logikus gondolkodás, ha végül úgyis az egyik kormánytag dönti el, hogy mire kap pénzt a város. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr897811728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sam Ace 2015.09.26. 13:52:02

Az egész BKK helyzet abszurd.
3-es metró tisztességes felújítására nincs pénz, de építünk 4. metróvonalat,sőt rövid ideig szó volt 5. metróvonalról is.Budapest az ország legnagyobb települése, egyedül rendelkezik metróhálózattal, valamint itt keresnek legtöbbet az emberek, ebből logikusan az következne,hogy itt a legdrágábbak a bérletek.(itt legmagasabb a fenntartási költség,és itt a legnagyobb a fizetőképes kereslet.)
Itt csap át abszurdba a dolog (kommunista örökség, piacgazdaságot nyugati logikát nélkülözve)
www.dkv.hu/hu/utazasi-dijak 2 szer annyiba kerül
www.mvkzrt.hu/jegy-es-berlet-tipusok 2,7 szeresébe kerül

Ennek fényében nem kell tovább vizsgálódni:
korrupció nagyságáról beszélni
jártok kihasználtsága milyen
bliccelők száma
felesleges járatok

lényegtelen,mert ilyen bevételek mellett, önmagát fenntartani képtelen, masszívan veszteséges marad,mert képtelenség fenntartani magát a rendszert.BKK adósság rendezése gyakorlatilag kimerül abban,hogy aktuális politikai vezetőktől kunyerálnak.Ezért szét fog rohadni többi metró vonal is, amit csak az utolsó pillanatban fognak felújítani, választási ciklus végén jellemzően.

Végképp abszurd az jelenség,hogy a magyar utazó silány körülmények miatt nem hajlandó fizetni és a javulást közben elvárja és haragszik ha az adójából mentik ki.Busz gázolajt fogyaszt, többi jármű áramot, ha nem fizetünk, honnan lesz pénz ezekre?

Kommunista szemlélet mai napig virágzik.Nyugaton (fizetőképes) kereslet- kínálat van, tehát az fizeti meg a közösségi közlekedést, aki igénybe veszi ugyanis főleg a mai világban rendkívül sok helyettesítő lehetőség van (kerékpár,autó,telekocsi stb.).
Hihetetlen mélyen beleivódott az a mentalitás,hogy én ingyen (bliccelek/kedvezményesen utazom) ami egy bárgyú elképzelés, hisz metró/trolli/villamos fogyaszt üzemanyagot,sofőr fizetést kap,pálya elhasználódik,jármű elkopik javítani/cserélni kell.Ez pénzbe kerül kérdés az,hogy az adónkból vonják le amiből könnyű lecsípni vagy jegyárából ami nehezebb,mert fizetek egy rahedli pénzt jegyért és mégis 50 éves járművön utazok,akkor valami nem stimmel,erre legbutább ember is rájön.Sokkal könnyebben és hamarabb kiderül a csalás.
Kispénzűek

Manchesterben volt szerencsém utazni , megállónál bepötyögtem meddig akarok utazni és távolság függvényében fizetem (mint taxinál, kapitalista hozzállás), arról nem beszélve,hogy ez alapján nyomon követhető mely időszakban milyen részek vannak túlterhelve nem kell forgalom számlálókat alkalmazni.
Mo-n szétvernék elrontanák az ilyen automatákat ez is abszurd, mert magyarok elhiszik a kádárista hülyeséget,hogy ingyen utazol lásd nyugdíjasok.

És mivel nélkülözi az egész rendszer a racionalitást,ezért olyan beruházások tudnak megvalósulni, amelyek veszteséget termelnek és soha nem térülnek meg így tovább romlik a szolgáltatás színvonala, miközben veszteség reálértéken folyamatosan növekszik.

Dióhéjban ennyi...

Sam Ace 2015.09.26. 13:57:04

Még annyit,hogy mivel rendszer alul finanszírozott (alacsony jegyár, nem megfelelő struktúra) építünk 500 milliárdért egy metróvonalat,hogy több utas legyen.több utas lesz akik nem fizetik meg az önköltségi árat sem ezért 500 milliárdért azt értük el, hogy tovább növeljük bkk veszteségét.

Erre már no comment.....

Sam Ace 2015.09.26. 14:00:58

Végül
Ragaszkodunk kádárista ideológiához megoldásokhoz, úgy hogy kádárizmus alatt folyamatosan nőtt a lemaradásunk a nyugathoz képest."Kádár idején minden jobb volt".Elképesztő...

gomboc r2r 2015.09.26. 17:27:31

@Sam Ace: Nem túl sok értelmes dolgot hordtál itt össze.
1: Semmi köze a két metróvonalnak egymáshoz.
2: Attól, hogy építünk valamit, fel is kell újítani dolgokat.
3: Sőt, az 5. metróvonalra is szükség van.
4: Igazából nincs értelme tovább növelni a bevételeket, mert ha ennél magasabb árat szabsz meg, akkor kevesebben fogják megvenni, s kimutatható, hogy nem éri meg.
5: Sehol sem tartja fenn magát a tömegközlekedés, nincs értelme ezt számonkérni a pesti rendszeren.
6: Nyugaton sem fedezik a bevételek a működési költségeket.
7: A város költségvetési támogatását kell úgy igazítani, hogy fedezni tudja a költségeket, ugyanis a tömegközlekedés jelentős hasznot generál, csak nem nem közvetlenül. Ha normális összeget kapna a város az államtól, akkor fedezve lennének a kiadások, nem ad hoc módon történnének.
8: Budapestre is készül az új jegyrendszer, csak bizonyos okok miatt késik. De megérkezik lassan, emiatt nem kell izgulni.
9: Nem csak Magyarországon verik szét az automatákat, hanem a világon mindenhol. De mivel itt élünk, itt vesszük észre.
10: Az ingyen utazás arról szól, hogy az állam nem akar magasabb nyugdíjat fizetni, s így jobban jön ki, mintha mindenkinek odaadná, nem túl sok köze van a közlekedési morálhoz.
11: Nem tudsz úgy tömegközlekedést tervezni, hogy ne legyen veszteséges.
12: Igen, építünk új metróvonalat 500 milliárdért, ami pár év alatt kitermeli a saját bekerülési költségét, csak nem jegyárakban, hanem a város számára adó formájában, amit lenyúl az állam, majd töredékét visszaosztja, s kijön, hogy veszteséges, mert nem kap elég pénzt vissza a város.
13: Most is folyamatosan nő a lemaradásunk a nyugathoz képest. A Kádár idején minden jobb volt dolog pedig nem a nyugati és magyar életszínvonal összehasonlításából jön, hanem Kádár és Kádár utáni időszak összehasonlításából, mivel nem voltak ilyen óriási különbségek az emberek életszínvonala között. Egyenletesebben oszlottak el a fizetések, s aki akart, meg tudott élni, miközben most a racionalitástól olyan távol áll minden, hogy fel sem tudjuk fogni. Csak megmagyaráztam, hogy megértsd amire utaltál, nem gondolom így, nehogy félreértsd.

Sam Ace 2015.09.26. 22:43:41

@gomboc r2r: Szeretnélek megérteni:
Nincs értelme tovább növelni a bevételeket?Nem éri meg?Debrecenben meg Miskolcon,hogy érthetőbb legyek szegényebb emberek laknak mégis 2 szeres különbség.De ha az emberek meg tudják másként is oldani közlekedést akkor miért tartsak fenn egy pénztemetőt?Értelme van?
5.6 -os pont ellentmond 12-el.Nyereség nélkül nem térül meg a beruházás.Város adóbevételeinek mi köze a tömegközlekedéshez?Milyen adóra gondolsz?
Én nem egyszer utaztam külföldön nem láttam szétvert automatát.(biztos van)
10.Ez kétségtelen.Csak szerintem ez nem fair bizonyos szempontból.Ott kezdődik probléma,hogy aktív keresőként kell kifizetnem ezeket a juttatásokat.De vannak munkanélküliek ha elkapják és aktív korú megbüntetik, neki sincs pénze, mamika megutazhat ingyen, mert ő nem keres.Ez nem gond??Fizessen az a vidéki aki büdös életben nem fog utazni BKK-n?Saját városa tömegközlekedésre meg kevesebb jusson??Sőt ha megfelelően üzemeltetik 0-n urambocsánat kis nyereséggel, akkor neki nem jár semmi?Felelőtlen pénzszoró céget meg kell menteni.Így a cégek ellenérdekeltek abban,hogy nyereségesek legyenk, mert akkor nem kapnak állami támogatást. Elég visszás dolog..
Nem lenne jobb,hogy mondjuk Áfát nem kell fizetni az ilyen cégnek és kész ez azért elég nagy segítség lenne.Ha nem működik megfelelően üzemelteti más.Aki rászorul az igényeljen az államtól bérletet, de jelenleg 500 ezres nyugger is ingyen utazik.Miért?Meg nagyvállalkozó szülök gyereke is kedvezményesen utazik.Minek???
Ez kádári örökség.Lehet erre elszórni pénzt, morálisan alá lehet ezt támasztani.Ez nem probléma de ennek ára van.Figyelembe kell azt is venni,hogy fejlődésnek a nyugathoz való felzárkózásnak pápá-t lehet integetni.Ha erre költesz akkor ennyivel kevesebb marad munkahelyteremtésre,kutatás fejlesztés,oktatás támogatásra.Én nem tudok olyan országról aki szociális támogatások esztelen növelésével (alanyi jogon járó támogatás)sikert aratott annál többről, hogy kutatásra,oktatásra öntötték pénzt (Finnország).Tudod voltak vannak olyan országok rendszerváltáskor ahol az állam hónapokig nem fizetett nyugdíjat, se állami bért.
Másik oldala az,hogy mi jogon segít az állam, ha én személyszállítással foglalkozom és veszteséges a cégem,akkor az állam nem ment meg.Tönkremegy vállalkozás.Ha tömjük bele pénzt akkor nincs arra rákényszerítve,hogy olcsón és minőségi munkát végezzen.Kit érdekel milyenek buszok vagy hogy késnek majd az állam segít,de ha van 5 versenytársam akkor már nem késhetek, nem lehet okádék busszal menni, mert az emberek nem fognak hívni és tönkremegyek.
Egyébként nem értem mi gondod?Megfogja kapni BKK a pénzt, nyilván nem állhat le közlekedés egyik napról a másikra.Úgy tűnik magával szemlélettel egyetértesz kunyizás az államtól..Állami irányítás kommunizmus, kereslet kínálat kapitalizmus.

"Semmi gond" nincs azzal , ha valaki nosztalgiázik csak Magyarország bajai a kádárizmusnak köszönhetőek nagy részt.Ez is egy nagy téveszme,hogy kádárizmus biztosította, hogy ne legyen nagy jövedelem különbség.Ha megnézed nyugati államokat ott se volt akkora jövedelem különbség mint most.Nagy jövedelem különbség világ összeolvadásából származik régen hiába volt sikeres terméked vámok miatt nem tudtál sikeres lenni.Vámok eltörlésével és a szabad kereskedelem miatt gyakorlatilag óriási összegeket tudsz nyerni egy jó ötlettel.Simán befuthatsz Amerikában Kinában Angliában régen amikor vízum nélkül el se hagyhattad az országot meg figyelt rád 6 besúgó sokkal nehezebb volt.Ez egy "természetes folyamat".Több nagy költségvetésű film megbukott USA-ban de mivel sok országban vetítették nyereséget termelt nem is keveset.

Megértem a kapitalizmust bírálókat nem védeni akarom,de más út nincs a felzárkózáshoz .Külön utas dolgokkal nem tudott senki fennmaradni.És ez nem könnyű, nehéz dolog, sok buktatóval jár

gomboc r2r 2015.09.27. 00:01:23

@Sam Ace: Igen, Miskolcon is drágábbak a jegyárak, cserében jól meg is szüntették a fél hálózatot. Miskolccal mindent lehet csinálni csak példálózni nem. Debrecen pedig mint példa, tessék megnézni a buszszerződéseket, vagy a villamosfelújítást. Hülyébbnél hülyébbek irányítják ott a dolgokat.
Nem mond ellent a két pont ,csak nem érted, pedig külön is kiemeltem neked. Úgy látszik nem tudsz érthetően olvasni, kérlek szépen próbáld újra.
Mi köze a bevételeknek a tömegközlekedéshez? He?
Az a mamika, aki ingyen utazhat és te sajnálod tőle, az már annyit dolgozott, amennyit mi el sem tudunk képzelni. A háború után teljesen újjáépítették az országot.
Nem érted. Elmondom megint. Budapest és közvetlen vonzáskörzete termeli meg a magyar GDP 45%-át. Ezt elszívja az állam, s a töredékét adja vissza Budapestnek. Azok a vidékiek, akik emiatt pampognak, jobb ha megtudják, hogy a falvaik nagy részét Budapest bevételeiből tartják fent. Ehhez pedig az kell, hogy a BKV üzemeljen. Tehát közvetlen jegybevételből nem térül meg, de a gazdasági haszna sokkal nagyobb, mint a bekerülési költsége.
Lehet, hogy Magyarországon nem optimális a szociális rendszer, de ez azért van, mert azt a konzervatív támogatási politikát vallják a magyar politikusok, hogy alanyi jogon jár. A liberális szemléletű segélyezés azt jelenti, hogy bevételekhez viszonyítva kapnak támogatást, tehát akinek nem kell, az nem kap. De itt nem ez megy.
Végülis lehet 1500 ft/km jegyáron is üzemeltetni, csak nem fogják megvenni az emberek , s nem lesz értelme...
Látom nem értetted meg a posztot sem, kérlek olvasd el újra.

Sam Ace 2015.10.09. 10:58:54

@gomboc r2r: Debrecen,Miskolc a felesleges járatokat meg kell szüntetni.Van értelme 60 milliós géppel 30 literes fogyasztással 2-3 embert utaztatni.Megoldás lehet mikrobusz 10 annyiba kerül és fenntartása is olcsóbb.Verjük el erre a pénzt.És van telekocsi uber szervezzék meg az emberek.

"Hülyébbnél hülyébbek írányítanak".Ott a pont csak azt nem gondolod végig,hogy miért lehetséges ez?Hát azért, mert kommunista a rendszer.Ha veszteség van felhívom a csókost,hogy adjál pénzt.És adnak.Kit érdekel a buszok állapota,kit érdekel,hogy racionális döntés vagy sem.Pénzt úgyis kapunk, sőt nem érdemes jól gazdálkodni, mert akkor nincs mit kilopni.Mondjuk 3 szor festünk egy irodát.Érdekes,hogy az emberek kivonulnak net adó miatt, ami pár tízmilliárdos tétel,de meg se rebbenünk azon,hogy vasút,bkv és a többi tömegközlekedésbe 100 milliárdokat ölünk bele ÉVENTE!!!!!, mert szarul működnek.

Vidékiek

Nem értsz semmit.Falvaink nagy részét Budapest tartja fenn.Ezt így nem lehet kimutatni.Beérkezik sok bevétel,hogy osztod szét, mondjuk a te adód mire ment el?Tarlós fizetésére, vagy osszuk szét az összes bevételt és az adód 1 Forintja ment el tarlós fizetésére.Sok fővárosi cég vidéken is dolgozik, amit vidékiek fizetnek ki, de fővárosnál adózzák le de ez fordítva is igaz.Ráadásul sok egyetem kórház , minisztérium szintén Pesten van, tehát befizetett adó nagy része itt költődik el.400 milliárdot költöttek csak metróra,térfelújítás m0-s, Böny falura mikor költenek el ennyit, sőt sok kis falunak nem is adnak pénzt.Ez nem olyan egyszerű dolog.Ez meg Habsburg örökség: Budapest centralizált gazdaság politika,ami Európában egyedül álló.Ennyire nem borul meg sehol az arány.Nyilván nagy város többet emészt fel, mert gazdaságtalanabb a működése. Minél nagyobb rendszer annál gazdaságtalanabb.Egyszerű példa:Van egy cipész aki cipőket készít.Egy maga könyvelő,értékesítő,fejlesztő stb.Ahogy növekszik a cég ki kell termelni üzemsorvezetőt,részlegvezető,gyárvezető,az országos vezető,európai vezető,legfőbb vezető bérét is és ez munkaügyön is ez helyzet, marketingen is, fejlesztőnél is.

Alanyi jogon jár, ez a legnagyobb baromság, aki tud fizetni az miért ne fizessen, ha meg tud élni?Meg fenn tudja tartani az élet színvonalát?Igen.Ráadásul kap nyugdíjat is az államtól.Mit akar még többet?Kapitalista szemlélet mód például bérekhez viszonyítva kapsz büntetést.Mert teljesen más tészta havi 100 ezres fizuból 60 ezret kifizetni, mint havi 1 millásból.Ez nem megy valóban.Gáz

Végülishez:
Alapvetően nem érted a kapitalizmust.Angliában például vonatközlekedést profitorientált cégek működtetik. Vonatok rendezettek,tele voltak emberekkel, tehát megfizethető volt a szolgáltatás.1500 ft/km-es jegyáron nem lehet üzemeltetni, mert kapitalista cég a bevételekből él.Ha nincs bevétel akkor tönkremegy és meg fog szűnni,.Nyereséges működés alapfeltétele,hogy legyen bevétel, 1500 ft/km-nél meg senki sem fog utazni,így nem lesz 1500ft/km-es jegy sem.Fizetőképes kereslet/kínálat.Ez a kapitalizmus lényege.Ha nincs fizetőképes kereslet,akkor nem lesz kínálat sem.

Ha kapitalista cég, akkor érdekelt abban,hogy minél olcsóbban utaztasson téged,hisz annál több lesz a profitja.Minél több lenne versenyző annál jobb.Ha veszek egy alacsony fogyasztású új kényelmes vasút szerelvényt,akkor régi ócska kocsikat amelyek ráadásul késnek is ellentétben velem akkor engem fognak választani.Ennyi...Kapitalizmusban rá vagy kényszerítve az innovációra, míg kommunista társadalomban nem.

Kommunista cég, abban érdekelt,hogy veszteséges legyen cég és állami forrásokból tartsa fenn magát, amiből lehet lecsipkedni saját célra is.