Gombóc mondja

Gombóc mondja

Elvitte a HÉV (a) felújítást

2015. november 15. - gomboc r2r

Tarlós István főpolgármester bejelentette, hogy felújítanák a HÉV-eket, ezzel is kitolva az életciklusukat 20 évvel. Közben bemutatták a pilot szerelvényt is, amihez hasonlóakra tervezik felújítani a többit. Most ez kicsit lecsengett, de melegítsük fel. Vajon jó-e ez nekünk?

A jelenleg közlekedő járművek mára elérték a 30-40 éves kort, a volt NDK gyártotta őket, teljességgel elavultak. Az állapotuk nem a legtökéletesebb, de komolyabb problémák nincsenek vele. Ha nem csak az utasok által látott részt, de a műszakit is korszerűsítenék, akkor valóban érdemes hozzányúlni, hozzákezdeni a projekthez, mivel tényleg véges mennyiségű elkölthető pénz van a világon, s jelenleg sokkal égetőbb problémáink is vannak. A lényeg az, hogy akkor ne vessük el a sulykot, s maradjanak itt még 40 évre.

Mivel jelenleg a 3-as metró kocsijainak a felújítása élvez (jogosan - mármint az állapotuk miatti cselekvés a jogos, nem pedig az, hogy újak helyett csak felújítanak, de azt is hogy) elsőbbséget, s ha ez nagy nehezen letisztázódik, akkor utána következhet a Kisföldalatti mára teljes mértékben elhasználódott szerelvényeinek a cseréje. Éppen 20 éve, hogy az állomásokat és a pályát is felújították, szóval ideje a mára teljesen elavult és megfáradt szerelvények cseréje is. Ez pedig jelentős összegbe fog kerülni, mivel rendkívül egyedülálló járműspecifikációkkal rendelkezik, s az ehhez járó alacsony példányszám miatt nagyon megdrágíthatja ezt a beruházást.

Fotógaléria az Index ezen cikkében található.

Ezért ha most a HÉV-ek "csak" egy alapos felújítást kapnak, az bőven elfogadható. A lényeg a beépítendőben található. Most a műszaki részével nem igazán akarok foglalkozni, inkább csak az utasokra közvetlenül tartozó dolgokkal. Legelőször is, nézzünk rá kívülről. Nem értem, hogy miért kell mindent átszíneznie a BKK-nak, kezdve a buszokkal, folytatva az új trolikkal, s most itt van a HÉV. Máskor mindig a tradíciókról, a hagyományokról beszélnek/beszélünk, de itt meg egy történelmileg alakult képet változtatnak meg csak úgy. A HÉV-nél a legkisebb a probléma ezzel kapcsolatosan, de más problémák is vannak. 

4 különböző színt használtak a járműhöz. Nincsen bajom azzal, ha valami színesre sikerül, de nem hiszem, hogy a BKV-nál pont erre kellene annyi időt szánni. Már az Ikarus 412-esek színátmenetes festésénél kiderült, hogy ez a legutolsó dolog, amivel törődni kell. Szóval akkor, amikor még az ajtóknak is kétféle színe van (az első ajtó fehér, a többi zöld), el tudom képzelni, hogy körülbelül az első javításig marad ez így. De nyugodtan cáfoljanak rám. Remélem sikerül, de nem bízom benne.

Belül észrevehetjük, hogy eltűntek a kis zárt boxok, s autóbuszülések kerültek be helyettük. Mindenkinek más az ízlése, hogy melyik neki a kényelmes, nem megyek bele, hogy ez jó-e vagy rossz. Majd eldől, hogy a többség mit gondol róla. De megint előjöttek a lehajtható ülések. Könyörgöm. Mikor utazott utoljára buszon az az ember, aki ezeket betervezte ide? Már az Ikarus 412-esnél kiderült, hogy teljes mértékben alkalmatlanok vagyunk ezeknek a használatára. Nem kellene erőltetni. Majd talán egyszer ezeknek is eljön az ideje, de az még nem most van. Ki velük.

Aztán jöjjön a feketeleves. Mikor először meghallottam, hogy hozzányúlnak, egyből az jutott az eszembe, hogy túl zsúfoltra van megcsinálva a belső tér. Az egyik oldalt meg lehet hagyni a hagyományos elrendezést, de a másik oldalon metrószerűen kellene megcsinálni az üléssort. Ez félig-meddig sikerült is, hiszen van ilyen része a szerelvénynek, de nem voltak elég bátrak, csak egy részen merték meglépni. Pedig ez esetben sokat lehetne segíteni, hogy kicsit szellősebbé váljon, kényelmesebbé az álló utazás. Így azért az ülések száma sem csökken drasztikusan. cserébe jobban el lehet helyezkedni. S a régi elrendezésű oldalon az ülések fölé egy normális méretű kalaptartó is elférhetne.

A bicikliszállítást pedig könnyebbé lehetne tenni, ha a két szélső kocsiban a belső kocsi felé eső végén az ajtó és a fal között teljesen kiszerelnénk az üléseket. Így itt kényelmesen lehetne biciklit vagy babakocsit szállítani, s emellett - vagy ha éppen nem szállítanak itt semmit, akkor ehelyett - lenne hely az álló utasoknak is. (Ez egyébként megfontolandó a 3-as metró kocsijainak a felújításakor is néhány kocsi esetében, ha már nem lesznek átjárhatóak a szerelvények.)

Ezen túlmenően azon érdemes még elgondolkodni, hogy mit lehetne kezdeni azzal, hogy magas peron esetén óriási távolság lenne a peron széle és a jármű belseje között. Ez azért lenne fontos, hogy a mozgásukban korlátozott emberek is könnyen használhassák a járművet. Ezen felül, előbb-utóbb úgyis lesz valami a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötéséből, s akkor átkerülhetnek majd a szerelvények a megmaradó vonalakra. (Ha az én javaslatomat fontolnák meg, akkor is lenne helyük.) Aztán ha végre belekezdenének majd az 5-ös metró projektbe, akkor a már magasperonhoz is alkalmas HÉV-ek miatt bizonyos megállókat át lehetne építeni bőven mielőtt a nagyon költséges beruházásokba belevágnánk. 

Szóval a lényeg az, hogy mindenképpen érdemes most ebbe belevágni, de csak ésszel, apróbb finomítások még ráférnek a projektre. Ha ezeket a tanácsokat megfogadják, akkor az alkalmatlanságára nem lehet majd panasz. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr228056336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

we dont want arabs here..So what 2015.11.14. 21:46:35

Ezt a büdös fost ki kell dobni a picsába. EMBER ez a szar bazdmeg 25 km6h val közlekedik a XXI században. Tegyétek egy múzeumba és dédelgessétek ott de ne a kibaszott közlekedésben szenvedjen az utasokkal egyetemben. Olyan nagy elvárás mondjuk Szentendréről beérni a belvárosba mondjuk 15 perc alatt?????? Ugye hogy nem??? Csak az kell hozzá hogy az ilyen fostalicskák ki legyenek baszva a szemétdombra ahová valók.

Mészáros Laci 2015.11.14. 22:09:36

A lehajtható ülések a combinón és a dezsőn szerintem beváltak.

A kocsik szerkezetének megtartásával a (részleges) alacsonypadlósítás valószínűleg nem megoldható, pedig bringával és babakocsival úgy lenne könnyebb, kerekesszékkel pedig csak úgy lenne lehetséges.

Az egyik garázsban a régi 280-as ikarusokat is elég jól felújítják, de valamiért a BKV mégis inkább kidobálja ezeket a gépeket és újakat vesz innen-onnan.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2015.11.14. 22:18:22

Gondolom attól, hogy sosem kell használnunk lehajtható ülést (mert "majd eljön annak is az ideje") egyszercsak "alkalmassá" válunk a használatára. Ez teljesen magától értetődő, mint ahogy az is, hogy a HÉV tervezésekor a buszokat kell alapul venni.

gomboc r2r 2015.11.15. 11:45:03

@Mészáros Laci: Nem is alacsonypadlósítás, hanem a magasperonhoz alkalmassá tétel. Mert most a lépcsők miatt lyuk lenne.

gomboc r2r 2015.11.15. 11:46:19

@SomiTomi: Látom neked a társadalmi kultúra nem mond semmit...

Jegkoko 2015.11.15. 12:02:32

Ritka egy ocsmány lett ennek az új hévnek a színe. De gyanítom direkt csinálják ezt szinte minden járműnél mint a buszoknál is ,nehogy ugyan olyan színű legyen mint amilyen ezelőtt volt. De a hév szerelvények igazán megérettek már a teljes lecserélésre, ennek igy ebben a formában semmi értelme nem volt.

Mészáros Laci 2015.11.15. 12:10:50

@gomboc r2r:

ha minden peront átépítenek magasra (ahhoz hasonlóan, mint a metrókocsiknál), akkor oké, de ha egyes megállóknál a lépcsők fölé nyíló hidakat építenek bele, az nem lesz jó, örök hibaforrás.

fidesz maszop dk egykutya 2015.11.15. 12:11:31

@we dont want arabs here..So what: ja, és a 3-as metró szerelvényeit is ki kéne dobni a francba.

Mészáros Laci 2015.11.15. 12:13:17

@Jegkoko:

De gustibus non est disputandum, ahogy a művelt orosz mondja.
Talán a buszoknál megjelenő világoskék színvilághoz igazították?
Vagy épp ebből volt annyi raktáron, hogy egy kocsit átfesthettek?
Nekem kifejezetten tetszenek az élénk színek.

zoli_ 2015.11.15. 12:39:57

A hév szerelvények jól karban vannak tartva. Soha sem látni rozsdás lepusztult vonatokat. Szemben a metróval, ahol a rohad nagy csámcsogás hangosabb mint az üvöltő metrókocsik, ahogy a rozsda eszi a vonatokat.
Az alváz megtartásával, új futóművel (az egy katasztrófálisan nagy szemét), lehet ezekből még 25-30 évre működő vonatokat csinálni. A középső rész egy hattyúnyakas toldással akár alacsonypadlós is lehetne.

kristoof 2015.11.15. 13:16:43

Sok sebből vérzik ez a poszt:

1. "...elérték a 30-40 éves kort," Csak tíz évet tévedtél. Ezek a szerelvények bizony már 40-50 évesek. Fél évszázada készültek!!! Innen nem is kellene továbbmennünk. Kukába való az összes.

2. "4 különböző színt használtak a járműhöz. Nincsen bajom azzal, ha valami színesre sikerül, de nem hiszem, hogy a BKV-nál pont erre kellene annyi időt szánni." A BKK rendelte meg az áttervezést és ez az ő projektjük is. Emlékszünk még a "bilikék" buszok bevezetésénél mi volt a mantra: "Az egyszínű járművet könnyebb javítani és olcsóbb is egyféle festékkel lefújni a buszt." Na itt most a BKK jól szembeköpi magát. (Mondjuk ez nem az első eset.)

3. Akkor az ülések. Ezek a Rába új városi AUTÓBUSZ ülései! Mivel nincs rendes vonatba való ülésük, ezért az idióta BKK busz üléseket tett bele. Aki utazott már a budapesti hibridbuszokkal, az tudja, hogy kegyetlen kényelmetlen kisipari szarok ezek, nem ülések. Ha öt percet nem lehet bennük kibírni, akkor ki volt az az agyament, aki ezt beleerőltette egy vonatba, amivel akár egy órát is lehet utazni?

A lehajtható ülésekkel amúgy pont nincs semmi baj, de a többi ülés teljesen összevissza van benne, odatették őket, ahol még találtak helyet. Ráadásul annyira barom volt a kitaláló, hogy a réginél nem több, hanem kevesebb ülőhelyet álmodott ebbe a hulladékba, amikor a HÉV-nél, mivel vasút, több ülőhely és kevesebb állóhely kellene.

Szóval ebben a projektben kettő jó dolog van: a kerékpártartó és a légkondi.

Mit kellene az 50 éves HÉV szerelvényekkel csinálni? Felgyújtani őket, hogy a tűzoltók gyakorolhassanak rajtuk. De előtte teljesen új szerelvényeket kéne venni!

gomboc r2r 2015.11.15. 15:09:39

@kristoof: Valóban, elírtam egy tízessel, aki dolgozik, hibázik, elnézést.

Nyilvánvalóan a BKK projektre, de nem fogok sárdobálásba belekezdeni, inkább normális kritikai hangnemben állok hozzá.

Igen, érdekes kompozíció ezeket az üléseket berakni, nem tudom ki találta ki. Mindenesetre a szövetülést magát úgy ahogy van hanyagolni kellene, mert fertőzésforrás, semmi más.

A lehajtható ülések pont, hogy baj van. Konfliktusforrás, csökkenti a buszokban a hasznos területet, itt pedig egy rossz megoldás mellett került beépítésre. A vasút meg nem csak vasút, ott is ugyanúgy több fajta van. Például az elővárosi közlekedésben, mint a HÉV nem feltétlenül a minél több ülés a fontos. Az emberek nagy része így is sokat ül és keveset mozog, ez egy másik dimenzió megvillantása, de emellett fontos még, hogy a HÉV-en sem olyan nagy számú azon emberek hányada, akik a távol lévő állomásokig utaznak, miközben nagy tömegeket kell elszállítania bizonyos részeken. Amikor vannak olyan buszok, villamosok, amelyek akár nagyobb menetidővel is rendelkeznek, nem hiszem, hogy ez egy szempont, hogy minél több ülést a HÉV-ekbe. Csepeli HÉV tele van, de hamar ott van. Ráckeveivel nem utaznak olyan sokan. Szentendreivel sem utaznak olyan sokan messzire, csak Békásmegyerig. Gödöllői HÉV sem megy végig tele, hamarabb kiürül. Előbb-utóbb az emberek találnak maguknak helyet. Inkább a pályát kellene fejleszteni, hogy ne 20-szal kódorogjanak a járművek, s mindjárt meg lenne oldva a probléma.

fizolt 2015.11.15. 16:38:31

@gomboc r2r: @kristoof: Az MX és PXXVII illetve az MXa és PXXVII motor, és pótkocsikból álló szerelvényeket újítanák fel, tehát 44 és 32 év közötti járművekről van szó. Itt inkább a konkrét álapotokat kéne megvizsgálni, mert ezek elég kihasznált járművek.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2015.11.15. 23:41:56

@gomboc r2r: Bevallom őszintén, nem értem, mit akarsz ezzel a társadalmi kultúrával. Ahogy azt sem, mi baj van a lehajtható ülésekkel.

gomboc r2r 2015.11.16. 18:11:33

@SomiTomi: Jelenleg a magyar kultúrában nincs meg a logika és együttérzés ahhoz, hogy megfelelően tudják használni a lehajtható üléseket, így tulajdonképpen fix ülésekként működnek még akkor is, ha teli a busz, vagy ha valaki babakocsival száll fel és ott lenne hely neki.
Vagy egyszerűen lusták egy métert odébb menni, hogy a normális székre üljenek le, ezzel pedig az álló emberek életét nehezítik meg. Majd ha társadalmilag összeérünk, megértjük egymás problémáit és törődünk a másikkal, akkor majd érdemes lesz beszerelni őket, jelenleg csak konfliktushelyzeteket teremt.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2015.11.16. 21:01:53

@gomboc r2r: Szerintem ebben az esetben valamilyen figyelemfelkeltő eszközzel kéne az utasokat az előzékeny viselkedés felé terelni (lásd a négyeshatoson újabban kihelyezett plakátokat), nem pedig teljesen megszüntetni ezt a (mellesleg kissé mondvacsinált) konfliktushelyzetet.

gomboc r2r 2015.11.17. 23:35:32

@SomiTomi: Aha. Mondvacsinált. Jó. Legyen igazad. Nem érdekel. Magyarországon olyannyira nincs összetartás, hogy a társadalom bizonyos rétegeit simán lehet szívatni, ha nem egyszerre csinálják, de igazad van, két plakáttal megváltó lehetsz.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2015.11.18. 23:43:10

@gomboc r2r: Nem mondtam semmi olyat, hogy két plakát váltaná meg a világot (a többiről nem is beszélve). De ahelyett, hogy megpróbálnánk segíteni a dolgon, inkább ne legyenek lehajtható ülések, nehogy az utasoknak konfliktusok kultúrált megoldásán kelljen törniük a fejüket? Ez egy kicsit túlzónak tűnik számomra, ugyanis pusztán attól kialakulhatnak konfliktusok, hogy valamit sok ember használ.

PS: rejtély számomra, hogy most miért sértődtél meg.

gomboc r2r 2015.11.21. 11:10:24

@SomiTomi: Nem tudom miből gondolod, hogy megsértődtem. Rossz volt a hangulatom, így válaszoltam, de nem sértődtem meg.

Nem azt mondom, hogy teljes mértékben tiltsuk ki a lehajtható üléseket, de mi lenne, ha egy átmeneti időszakban, amíg megtanulják az emberek használni, csak bizonyos buszokon lennének? És akkor ott lehetne kitapétázni a használatát. Én csak azt mondom, hogy nem kellene minden egyes járműre beszerelni ezeket, amikor csak a probléma van belőlük. A magyar eleve egy konfliktusos nemzet, nem kellene külön szítani.

Például az IK412-eseken jó ideje vannak, de nem tudták az emberek megszokni, hogy mikor használják, mikor nem.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2015.11.21. 15:32:03

@gomboc r2r: A kicsit duzzogós hangvételből, ami persze érthető, ha rossz kedved volt.
Az igaz, hogy az új megoldásokat mindig meg kell szokniuk az utasoknak, a négyesmetró gombnyomásra nyíló ajtói is okoztak némi zavart.

gomboc r2r 2015.11.22. 15:05:06

@SomiTomi: Elnézést kérek, tényleg rossz volt a hangulatom, nem akartam úgy reagálni.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2015.11.22. 21:09:59

@gomboc r2r: Semmi gond, végül is tisztázódott :-)

Tízmillió 2017.08.28. 18:19:49

Öööööö... Babakocsi-és biciklitároló (piktogramok alapján) egy szerelvénybe, amibe ezeket be se lehet emelni az ajtónyílás közepén lévő korlát miatt. ZSENIÁLIS :D

Másrészt. A cseh mintát miért nem lehet megcsinálni?
süti beállítások módosítása