Gombóc mondja

Gombóc mondja

Az olimpia előtt, alatt, után

2016. február 02. - gomboc r2r

Úgy látszik, hogy Budapest mindenképpen pályázni akar az olimpia megrendezésére, s az eseménytől csak Los Angeles menthet meg minket. Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés, a megrendezéshez készült Master Planre alapozva. Ez külön kiemeli, hogy még soha sehol nem rendeztek úgy olimpiát, hogy ennyire a villamoshálózatra támaszkodtak volna a közlekedésben. Nem véletlenül, hiszen a világ józanabbul gondolkodó felén nagyon is jól tudják, hogy a közlekedés alapja a metró, vagy a metróként működő S-Bahn. 

Nálunk azért kellene ennyire a villamosjáratokra bízni a közlekedést, mivel nincs idő metrót építeni. Mondjuk nem kellene ilyenekkel foglalkoznunk, ha nem úgy állnának hozzá az atyafiak, hogy a metró a Sátán gyermeke. Nincs pénz Budapesten metrót építeni, nincs pénz Budapesten közlekedést üzemeltetni, nincs pénz értelmes beruházásokat csinálni, de van pénz olimpiát szervezni olyan áron, amiből egyszerre lehetne Budapestet felfejleszteni vonzó világvárossá, s az ország vasútvonalainak a nagy részét lehetne rendbe tenni.

Helyette van pénz a kiválthatatlan és pótolhatatlan Déli pályaudvar bezárására, mindenféle festményeket vásárolni, a teljes mértékben elszigetelt helyen lévő és kiállítóhelyként alkalmatlan Közlekedési Múzeum nagyzolós felújítására, a példákat pedig tudnánk még sorolni. Mindeközben Budapestnek már azért is hitelt kell felvennie, hogy az Uniós beruházások önrészét elő tudja teremteni. Habár nagyon örülök a Duna-partok rendbetételének, de nem hiszem, hogy most pont az lenne a legégetőbb probléma, amire egy csomó pénzt el kellene verni, miközben közlekedési alternatívája nincs a rakpartokon közlekedő forgalomnak. Mindenképpen először az alternatívát kellene megteremteni, s utána hozzányúlni, hogy már autóforgalomtól mentesen lehessen használni.

Azt látni, hogy a mostanában történő átalakulás nem szolgálja Budapest jövőjét. Azzal, hogy az állam veszi át az agglomerációs közlekedést, egyre több probléma vetődik fel a főváros életében. Az elővárosokból sokan járnak be nap mint nap Budapestre dolgozni, iskolába, egyéb tevékenységük okán, s ez óriási forgalommal jár. Ennek megoldásához pedig a városi tömegközlekedést kellene kivinni a városhatáron túlra, ahogy a HÉV-ek eddig is megtették. Azok a HÉV-ek, amelyeket lassan integrálni kellene a városi hálózatba, ahelyett, hogy az államnak adnánk az elővárosi közlekedés okán.

Ez a probléma merül fel az olimpiai pályázatban is, ahol a csepeli HÉV-et visszaminősítenék villamossá, így a gyors és nagy tömegeket mozgatni képes járműből egy sűrű megállásokkal tűzdelt, zsúfolt, kényelmetlen eszközzé válik. Az 1-es villamost is úgy építették, hogy gyorsvillamosként funkcionáljon, s bizonyos szakaszokon akár 70 km/h-val is közlekedhessen. Aztán belekerült a KRESZ-be, hogy a villamosok maximális sebessége 50, s ezt már évek óta nem tudta kivetetni onnan senki, így a gyorsvillamosok sem léteznek. Ezzel etetik az újpalotaiakat is metró helyett, de azt láthatjuk, hogy ugyanaz a városvezetés évek óta képtelen elintézni, hogy lépések történjenek ez ügyben, így ha én újpalotai lennék, biztos nem hinnék a gyorsvillamosban. (Közben azért bebizonyosodik, hogy ők sem hisznek, hiszen már évtizedek óta ígérik a metrót -oda is-, nem lehet a szemüket kiszúrni egy villamossal.)

Közben a főpolgármester úr megkezdte a BKK szétdarabolását, így legalább nem kell összetett közlekedésfejlesztési-koncepciókkal számolnia a Városházának. Megkönnyíti az olyan hülyeségek áttolását, mint az olimpiára tervezett közlekedési beruházások. Persze rendkívül drága olimpiára van pénz, de arra, hogy a 4-es metrót kivigyük Újpalotára, vagy Budaörsre, a 3-as metrót rendesen felújítsuk, esetleg meghosszabbítsuk, arra nincs. Vagy elég csak arra gondolni, hogy Rákoskeresztúr egyetlen úton kapcsolódik a Belváros felé, városi vasúti kapcsolat nélkül.

Viszont legalább az autósoknak jó lesz, hiszen úgy alakul majd a közlekedés, hogy ők könnyebben juthassanak el a céljaikhoz. Végül is, ez a jövő, nem? Hát, maximum kis hazánkban. A fejlettebb országok azon vannak, hogy leszorítsák az autóhasználatot. Egy élhető, nyüzsgő, környezetbarát, modern város helyett megmaradunk hétvégi bulifővárosnak, ami a turisták tudatában úgy él, hogy az a hely, ahol olcsón be lehet rúgni.

Jön a vizes-vb, a 3-as metró felújítása nem lesz kész, majd utazhatnak az ezer éves metrón a turisták. Jön a (lehetséges) olimpia, új metró nem lesz, bővebb fejlesztés két villamosvonal építése. Más rendező város 2 metróvonalat épít egy ilyen rendezvényre, mi nem. Inkább bezárunk egy pályaudvart, mindenféle ráció nélkül építünk valamiféle fejlesztésnek eladható dolgot, miközben a hosszútávú tervekbe nem illeszkedik. 6 éve vette át Tarlós István a főpolgármesteri pozíciót, mögötte 2/3-os párttámogatással. 6 éve nem kezdődött el a 3-as metró felújítása, ami az egyik fő szlogen volt két választáson is. Nem is tudom mit várunk...

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr298326032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása