Gombóc mondja

Gombóc mondja

Dél-Budapest-projekt 3.rész - Közlekedjünk

2017. február 19. - gomboc r2r

Harmadik részéhez érkezett ez a sorozat, mely arról szól, hogyan képzelem el a közlekedést az elkészült fejlesztések után. Mennyire is alakítanám át a jelenleg megszokott rendet? Nem igazán, inkább csak pár korrekcióra lenne szükség. Na de mik ezek?

erzsebet.jpg

Alul a Gubacsi-híd és a jelenlegi útvonal, felül a szükséges, nagykapacitású híd elhelyezkedése.

Először említeném az új híd bekötését a Határ útba. Ezzel jókora átmenő forgalomtól lehet megkímélni Pesterzsébet belső részét. Az új körúton pedig továbbvezethető a 3-as villamos először Csepelre, majd Albertfalvára, végül Budafokra. Budán a mostani pályába való bekötése miatt egy kicsit trükközni kell, de igazából problémamentesen megoldható. A Mezőkövesd úton kell elérnie a Fehérvári utat annak érdekében, hogy kényelmesen járhatóak legyenek az itt található forgalmas utak, illetve könnyen átszállást tudjon biztosítani a kocsiszínnél a többi villamosra.

3asv.jpg

Sárgával az autóút bekötése a Kitérő útba, míg pirossal a villamos vonala látható.

A 3-as villamos után foglalkozzunk a HÉV-vel. Jelen pillanatban a HÉV csak Soroksárig rendelkezik olyan megállókkal, amik használhatóak, van forgalmuk, jól elhelyezettek. Pesterzsébet központjától 2 utca távolságra megy el, de mivel a megállók elhelyezése borzalmas, ezért az utazóközönség nagy többsége számára használhatatlan, amivel nagy forgalomtól esik el, a közutat pedig feleslegesen terheli. Ezután még 3-szor megáll Közvágóhíd végállomásig, de egyik megálló kihasználatlanabb, mint a másik.

Hogyan lenne akkor optimális?

hev.jpg

A HÉV új, javasolt szakasza Pesterzsébet városközpontján át, új átszállási kapcsolatokkal

Pesterzsébeten a jelenlegi 1 helyett 2 megálló adja magát. A Városháza környéke, ahol a legtöbb busz közlekedik, a legtöbb ember fordul meg a kerületben, egy igazi átszállási gócpont, ami megérdemel egy megállót. Végre valódi átszállási kapcsolatokkal rendelkezne a HÉV, mind a város felé, mind pedig kifelé, Soroksár felé.

A második megálló pedig a 3-as villamos és az általa betöltött fontos keresztirányú szerep miatt létezne. Ezzel Csepel, Albertfalva, Budafok válna könnyebben megközelíthetővé egyik irányban, másik irányban Kispest, Kőbánya, Ferencváros egy része.

Ezt a rövid bekötést mélyvezetésben célszerű megépíteni a minél kevesebb kellemetlenség miatt, de a Határ úttól már a Soroksári úthoz visszatérhetne a HÉV. A felszínen jelenleg nagyon sűrűn vannak a keresztezések az ott működő vállalkozások miatt, nem beszélve arról, hogy a HÉV és a vasút nyomvonala teljesen leválasztja a Dunáig tartó területet a város többi részétől, mert rendkívül nehézkes a megközelítés. Mindezen problémákat meg lehetne oldani azzal, ha kihasználnánk a Soroksári út jelenlegi adottságait. Mégpedig azt, hogy ez az út 2x3 sávos széles úttest, mellette végig pedig a 2 HÉV-vágány fut. Ez a szélesség elegendő ahhoz, hogy mind a HÉV, mind a vasút kétvágányú pályáját az út alatt el lehessen vezetni. Úgy, mint a 3-as metrót a Váci út alatt, közvetlenül, könnyedén.  Minimális beruházás, maximális haszon, ráadásul a kettő együtt (HÉV és vasút) jelentős előnyökkel jár.

illatos_1.jpg

Új, modern átszállóhely, amelynek a környéke nagyon könnyen fellendülhetne

Az Illatos útnál ki lehetne alakítani egy igazi átszállási lehetőséget a vasútról a HÉV-re és fordítva. A vasúton érkezők kitűnő átszállási kapcsolatot kapnának a Belváros felé (főleg ha a ráckevei HÉV-et végre összekötnék a csepeli HÉV-vel). A vasút és a HÉV térelválasztó szerepe megszűnne, így az innen a Dunáig húzódó területek jelentősége és értéke könnyen és azonnal megnőne. A jelenleg kihasználatlan területek nagyon hamar felfuthatnának, új városrész jöhetne létre, arról nem is beszélve, hogy itt tökéletesen lenne hely egy óriási P+R parkolónak. 

A Soroksári úton így lehetőség nyílna egy modern, széles bicikliút megépítésére a jelenleg a HÉV-vágányok által elfoglalt területen, amivel egyrészt nagy lemaradását pótolhatná a főváros, másrészt az autósok nem veszítenének területet. A buszsávok felszámolásával pedig egy kis zöldterület is kerülhetne az út mellé, leginkább a közepére, így elválasztva a két sávot

soroksari.jpg

Pár beruházással sokkalta élhetőbb hellyé lehetne tenni a várost, csak jól kell megtalálni ezeket a beruházásokat. Most, hogy az olimpiai tervek kicsit messzebbre kerültek, talán felülvizsgálják az emiatt készült, de bődületesen rossz terveket. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr4012115945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tízmillió 2017.08.24. 21:55:36

Az egész "trilógiára" vonatkozóan:

1) Végre valaki nem akarja méregdrágán a régi Munkás-körút vonalát kihúzni az M1/M7-ig!!! :D

2) Miért nem lehet a Gubacsi hidat kibővíteni és összekötni a Határ úttal? Miért kell egy teljesen új híd 500 méterrel följebb?

3) Kihagytad a csepeli buszhálózat átszervezését. Ha nem érinti a 3-as villamos a Szent Imre teret, márpedig ezzel a vonalvezetéssel, amit felvázoltál, nem fogja, akkor fel kell húzni a metszéspontba egy teljesen új HÉV-és buszvégállomást is, különben érdemben Csepelen nem segítesz. Minden buszviszonylat, ami nem Pesterzsébet központ felé megy (kivéve 179) véget ér a Szent Imre téren. Plusz egy átszállás a csepelieknek, akik buszoznak még a HÉVhez is.

4) Egy tényleges körútban sokkal kevesebb a "törés", mint a felvázolt verzióban. Vedd példának a Nagykörutat, ami térképen hiába íves, nincsenek benne ilyen éles kanyarok, mint amilyenek itt lennének, lásd Maglódi út. A Határ úti csomópont szintén elég necces, három lámpán hajtasz át észak felé. Ez megfogná a tömegközlekedést is, ami erre megy.

gomboc r2r 2017.08.30. 17:16:36

@Tízmillió:
1: Nyilván előbb-utóbb ez lenne a cél, majd, ha már ott tartunk, beszélhetünk arról is, de anélkül is bőven megállná a helyét. Én csak arról beszéltem, ami egy "kisebb" beruházással megvalósítható.

2: A gubacsi híd nagyon kényes. Egyrészt ott a vasútnak át kell mennie a Szabadkikötő kiszolgálása miatt, tehát ha új hidat építünk, ennyivel is szélesebbnek kell lennie. Másrészt, a jelenlegi híd helyére nem férne el a 2x3 sávos körút, plusz 2 sáv villamos, plusz a vasút, természetesen elválasztásokkal. Gondolj bele, az már 9 sáv, ha az elválasztásokat is hozzászámoljuk, 10 sávnyi széles híd. Ha azt a jelenlegi helyére építjük meg, akkor 0-ra kell ezt dózerolni, a hídlábakat újraépíteni, aztán a jelenlegi felüljáróval is kezdeni kell valamit (valszeg lebontani), nem beszélve arról, hogy ekkor ismét egy nagyobb törés lenne a körútban a kanyar miatt. Plusz közvetlenül ott vannak a lakóházak, illetve a fürdő területe, nem beszélve a megmozgatandó rengeteg földről. Sokkal többe kerülne a projekt, ha a régi híd helyére építenénk, viszont ha új hidat építünk, maradna egy "szomszédolási" kapcsolat a kerületek között, nem kellene felhajtani egy "autópályára". És akkor nem is mondtam, hogy a csepeli részen a régi híd esetében gyakorlatilag a panelek tövébe vezetnénk a forgalmat. Az utca nem elég széles, rengeteg apró telket kellene államosítani. Idő és pénz. Nagyon sok. Még drágább lenne. Ezzel szemben az én javaslatom szerint inkább csak ipari területekből kellene elszedni részeket, s azok könnyebben pótolhatóak, mivel kevésbé beépítettek, ha megnézed a térképen. kisebb épületek, utak áthelyezése szükséges csak.

3: Nem kell új HÉV-végállomás, csak egy megálló a villamosnál. Amúgy sem egészséges az a végállomás a Szent Imre tér környékén. Valószínűleg át kellene tervezni a hálózatokat, de a Rákóczin és a Kossuth utcán nagyjából meg lehetne csinálni. A végállomás maradhatna amúgy a jelenlegi helyén, pusztán annyit kellene csinálni, hogy kifelé a Rákóczin mennek, át tudnak szállni, s visszajönnek a Kossuthon a végállomásra.

4: Azért a Nagykörút elég hosszú időn keresztül alakult, mire elérte végleges formáját, ahogy a Kiskörút is. A Határ úti csomópont könnyen áttervezhető, a buszvégállomásnak van hely ott, ahol akkor volt, mikor átépítették a jelenlegit. (Egyébként borzasztó elhamarkodottan, mivel csak fenntartották ezt az elb@szott felépítést. Én éppen a Munkáskörút miatt máshogyan alakítottam volna át, egyszer odaérek, arról is lesz poszt. )
Sajnos a Maglódi útnál nem lehet mit kezdeni, mert elég sok minden behatárolja a dolgokat, sajnos voltak idióta főpolgármesterei a városnak, khm, Tarlós, khm, akik hülyeségeket csináltak. Persze több ötletem is lenne, hogy hogyan lehetne ott is az utakat szervezni, majd egyszer azt is leírom.
De emlékezzünk arra, hogy a Hungária körút is mekkora munkával járt, mire elkészült a ferencvárosi szakaszon is, például. Illetve ne felejtsük, hogy ennek köszönhetően mekkora fejlődés indult be azon a részen. Elképzelni sem tudom, hogy mi lenne mondjuk a Gubacsi út környékével, vagy a csepeli ipari részekkel, ha ez elkészülne. Nagyon feldobná Dél-Pestet, amire a városnak szüksége is lenne.

Tízmillió 2017.08.30. 23:07:57

@gomboc r2r:

3) A buszoknak végállomás, a HÉV-nek csak egy megálló, így értettem :) Annak viszont nincs sok értelme, hogy visszafordítsd őket a Corvin-csomópontról. A Szent Imre téri állomás hasznosítható másra, az új állomásnak meg elég hely van Észak-Csepelen, Volánnak és BKK-nak egyaránt.

4) Mit is csinált bárki a Maglódinál? Az a sarok tudtommal a Sörgyár területe miatt derékszögű, azt pedig nem hét-nyolc-tíz-húsz éve építették oda :)

Az alapgondolattal egyetértek, az viszont homályos, hogy mit kezdenél a Galvani-körúttal. A cikksorozatból azt szűrtem le, hogy nincs vele gond, csak a Munkásé az elsőbbség. Viszont itt pár ponton egyáltalán nem számolsz vele.

gomboc r2r 2017.09.01. 16:45:32

@Tízmillió:
3: Persze, lehet átrakni a végállomást, nem írta le konkrétan, hogy ezekkel mit kezdenék, mert szerintem ennél a beruházásnál az a legkisebb probléma, hogy hol lenne a buszvégállomás. Nem így gondolod?
Feleslegesnek gondoltam abba is bele menni, mert nekem igazából mindegy, mert sokféle jó megoldás elképzelhető, s jelenleg erről nem akartam vitát nyitni. :D
Úgyis át kell szervezni a hálózatokat, egy értelmes buszvégállomás kialakítása is belefér.

4: Jah, nem konkrétan arra a sarokra gondoltam. :D Csak azt, hogy az a rész úgy alakult, azzal kevés dolgot lehet kezdeni, de azért ettől még nem teszi lehetetlenné a körút létezését az, hogy van benne két kanyar, amit 50-nel lehet bevenni. :)
Az Élessarkot előbb-utóbb úgyis át kell alakítani, mert a jelenlegi helyzet borzalmas. Nyitni kell majd egy másik átjárót is a vasút alatt, miközben a vasúti megállót is át kell majd helyezni lassan. Így ott is kell majd egy teljes újragondolás, s ez a körút figyelembevételével kell, hogy megvalósuljon.

Nem számoltam vele, mert ez a cikk a Munkásra volt kihegyezve. Én a Galvani körútnak Pesten nem látom a folytatását. Vagy belemegy a Határ útba, vagy alagúttal a Hungáriába. Egyik sem túl értelmes. Nem látom az igényt, hogy oda igazából kellene építeni valamit. Budáról ugyanúgy már a Lágymányosira van terelve a forgalom, sokaknak pedig az angyalföldi híd kellene, főleg, ha éppen Csepelre mennének.
Majd ha egyszer be lesz építve az a terület és szükség lesz rá, meg lehet csinálni azt a hidat is, de szerintem a következő 40 évben nem kellene témának lennie.

Tízmillió 2017.09.19. 21:33:16

@gomboc r2r: Az Élessarok átalakítása körút nélkül is szükséges.

Általánosságban, szerintem felcseréled a két körút szerepét. A Munkás körút szerepe a helyi forgalom elvezetése lesz mindaddig, ameddig nem épül meg Budán az alagút csilliárdokért. Olyan utakat értek ez alatt, mint a Dózsa György út,, a Szlovák út, vagy az Árpád - Szentmihályi Újpest és Újpalota között. Ez esetben a Határ út, mint végpont teljesen elegendő, ha a csomópont is átépül. Ezen a helyi forgalom bonyolódna, valamint a tömegközlekedésnek lenne kiemelt tengelye (3-as villamos, opcionálisan buszok).

A "városi autópálya" szerepre a Galvani alkalmasabb (már csak a Kőér utcai kertvárosi részek miatt is), ha a Kén u. - Rendezői aluljáró - Ecseri - Bihari vonalon belefut a Kőrösi Csoma útba. Az Illatos út tervei ott hibádzanak, hogy arra a buszoknak kell menniük, nem az autóknak. Az autóforgalomnak miért kellene nagy tömegközlekedési csomópontokat érintenie? A tervezők szimplán összemosták a kettőt. És igen, a Galvanira busznak kell mennie, nem kötöttpályának.

Az eltérő szerep a megépítés sorrendjét nem befolyásolja, viszont a végeredményt és a költségeket igen. Az Albertfalvai hídnak elegendő 2x2 sáv (abból irányonként egy a tömegközlekedésé), a pesti oldali hídnak szintén.

gomboc r2r 2017.09.22. 11:21:40

@Tízmillió: Nem értek egyet. Szerintem az Albertfalvi-hídbak sokkal fontosabb szerepe lesz, mint amit gondolsz neki. Egész Dél-Pest és Dél-Buda forgalmát befolyásolja. Csepel, Pesterzsébet, Kispest, Kőbánya, Zugló útirányon igenis van egy elég nagy és létező forgalom, tudom nagyon jól, én is rendszeresen használom. Látom, hogy hol vannak azok a szűk pontok, ahol feltorlódik a forgalom. Hiába Kőér utcai kertvárosi rész, ha más nincs, ott egy pár házat meg kell venni, mert lenne ezen az útszakaszon forgalom, elég rendesen. A Kőér utcán így is mindennaposak a dugók, a Kökinél lévő felüljárón át vezetett forgalom jó része pedig kényszerből jár arra, mivel nincs másmerre. Így Kispest, Kőbánya és Pesterzsébet kertvárosi része az, amin keresztül van jelenleg vezetve ez a forgalom.
A határ út, mint végpont nem megoldás, ugyanis Csepel és Pesterzsébet között is van jelentős forgalom, amit már nem bír el a Gubacsi-híd. Az új hídnak a 2 sáv villamos és mellette minimum 2x2 sávosnak kellene lennie.
Úgy gondolom, hogy az alagút nem is annyira fontos, az bőven ráér.

Tízmillió 2017.10.02. 20:35:15

@gomboc r2r: Jogos.

A közlekedésben a 150-es vonal föld alá süllyesztését teljességgel támogatom. A kérdésem viszont: A H6 eleve mostohagyerek. Miért nem lehet "egyesíteni" a 150-es vonallal? Pesterzsébeten találkozik a kettő, módosított megállókiosztás Pesten (Közvágóhíd és Üllői út), és bevezetni a Keletibe?

Persze ezt eléggé vaktában dobtam be, mivel az 5-ös metró részletezését még csak felkonferáltad.

Apropó metró. Az e-mailemet megkaptad?

gomboc r2r 2017.10.04. 12:08:40

@Tízmillió: Ment a válasz.
Igen, lesz egyszer 5-ös metró poszt is. :)
süti beállítások módosítása