Gombóc mondja

Ferihegy - Sikeres privatizáció

2017. április 09. - gomboc r2r

Ferihegy - BUD - Liszt Ferenc Budapest Nemzetközi Repülőtér (miért kell mindent ugyanazokról az emberekről elnevezni?) mostanában nagyon kiemelt figyelmet kap mind a médiában, mind a kormány részéről. Ezért gondoltam, hogy ideje lenne egy kicsit felfrissíteni a múlt eseményeit ezzel a témával kapcsolatban is.

Bevezetés

Idén akár a 12 millió főt is meghaladhatja a repülőtér utasforgalma, ami több szempontból is kitűnő! Egyrészt Budapestre érkezik sok turista, akik itt költik el a pénzüket, ezzel is növelve a magyar GDP-t, s kicsit fejlesztve a fővárost. Másrészt megmutatja, hogy Ferihegy, mint vállalkozás, kiválóan működik. Ezért is döntött úgy a kormány, hogy megpróbál erre ráerősíteni, hogy minél jobban ki tudja használni ezt a lehetőséget (ha már legalább tényleg van olyan része az országnak, ami önmaga képes megállni a lábán), s megépíti a reptéri vasutat. Ezzel most nem kívánok részletesebben foglalkozni, már volt róla szó többször is. Most inkább üljünk le, kössük be magunkat, állítsuk be a számlapon a kívánt egységeket, s repüljünk vissza a múltba együtt!

Privatizáció

2005. decemberében aláírták a szerződést a Budapest Airport Rt. eladásáról, ezzel a cég 75%-át privatizálták egy külföldi befektetőnek. Innen indul a történetünk. Ezzel az eladással a magyar állam jórészt kihúzta magát a reptér üzemeltetése alól, s felhelyezte a repteret a piacra. Ez a lépés nagyon sok fejlesztést hozott el, amit majd meglátunk a bejegyzés későbbi részében, s így érve el a mai sikereket is. A tranzakció során 464,5 milliárd forintot kapott az állam a 75%-ért. Ez több, mint amibe a 4-es metró megépítése került. Ez feleannyi, mint amekkora költséget a Fidesz hazudik a budapesti olimpiának. De ne felejtsük el, hogy ez a pénz 12 évvel ezelőtti összeg!

Meg kell jegyezni, hogy előtte egyszer már félig privatizálták a repülőtér működtetését a Horn-kormány alatt, együttjárva annak fejlesztésével és felújításával. Ezt a szerződést az I. Orbán-kormány felrúgta, s visszaállamosította a repülőtér üzemeltetését. Ezzel valóban évente milliárdos bevételre tettek szert, de közben felrúgtak egy létező szerződést, amely miatt a nyilvánvalóan megkárosított magáncég (hiszen beruházott a reptérbe, amit visszavettek tőle, így benne ragadt a pénze) beperelte a magyar államot, s ez a per hosszú időn át tartott, ahol 40 milliárd forintról volt szó.

Már akkor is kitűnő döntéseket tudtak hozni.

A Fidesz minden lehetséges eszközzel támadta a szerződést, teljes politikai támadást indított ellene. Hibás döntésként aposztrofálták a reptér eladását, pedig a piaci folyamatok és a körülmények mind emellett szóltak (hiába, már akkor sem értették a piac működését). Ráadásul sikerült elérniük egy igencsak káprázatos húzással egy másik privatizáció megakadályozását, méghozzá a MALÉV-ét. Mindenki emlékezhet, hogy a MALÉV milyen sikereket ért el. (Káosz hátán káosz, adósság hátán adósság, majd végül csőd és teljes felszámolás, amely máig nem tudta értékesíteni az összes megmaradt eszközt.)

Második kör - a maradék

2011-ben érkezett el az az idő, mikor a kormány felülvizsgálhatta a szándékait a reptérrel kapcsolatban. Az eladást ellenzékiként teljes mértékben ellenző Fidesz kormányra került, s visszavehette volna az annyira vágyott repteret. Ehelyett eladta a maradék 25%-os tulajdonrészt 36 milliárd forintért. Álságosnak és a választók becsapásának tűnhet az immár kormányra került párt akciója, de láttunk tőlük már ennél sokkal rosszabbat is. A privatizáció miatt közben a reptér ugyan veszített jövedelmezőségéből, de sokat fejlődött létesítmények tekintetében, s továbbra is folyamatosan nőtt az utasszám. 

Jelen - Jövő

A privatizáció óta jelentős mértékű fejlesztést hajtottak végre a reptéren, ami nyilvánvalóan vonzóbbá és sikeresebbé is tette azt, nem mellesleg felvéve a tempót a közvetlen környezetünkben megtalálható repterekkel. Átadták 2009-ben a SkyCourt-t, ezzel nagymértékben növelve a rendelkezésre álló hasznos területeket. Rengeteg apróbb fejlesztés történt emellett is, illetve nem olyan régen jelentettek be egy újabb, összesen 50 milliárdos fejlesztést, melynek részei többek között: új mólók létesítése, parkolóhelyek létesítése, szálloda.

Láthatjuk, hogy miközben minden eszközzel próbálta akadályozni a privatizációt, most ennek a hasznát élvezheti a kormány. Valahogy elfelejtették az álláspontjukat az elmúlt években, ahogy annyi más esetben megtörtént már. Eléggé vicces, hogy amekkora balhé volt az eladás körül, s amilyen siker lett, egyáltalán nem lehet hallani erről, miközben a repülőtér fejlődése töretlen, s sűrűn szerepel a médiában. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr9512409885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.