Gombóc mondja

Gombóc mondja

Mellékvonalak örök igáslova

2017. április 15. - gomboc r2r

A Máv-Start bejelentette a legújabb motorvonat beszerzésének eredményét, mely szerint hamarosan (1,5-2 éven belül) a svájci Stadler cég szállíthat minimum 10 darab emeletes, 600 férőhelyes szerelvényt a magyar vasútnak. A járművek darabja 17 millió euróba (5,1 milliárd forint) kerül. Ugyanakkor egy ilyen jármű 3, már a Start kötelékében dolgozó FLIRT motorvonat kapacitására képes, így ha kiszámoljuk, hogy a legutoljára beszerzett ilyen motorvonatok darabára 5,558 millió euró volt (1,7 milliárd forint), akkor a 3 darabnál már ugyanott vagyunk. Tehát egy elszállítható utasra nagyjából 8,5 millió forintos beszerzési költség jut egy ilyen modern motorvonat esetében.

Ezek a villamos motorvonatok Budapest elővárosi forgalmában fognak részt venni, illetve bizonyos időszakokban a fővonalak városközi forgalmában. Azt mondhatjuk, hogy lassacskán tényleg minőségi járművekkel találkozhatunk a vasút legfontosabb vonalain, s hosszú volt az út azóta, hogy 2006 decemberében megérkezett az első ilyen modern szerelvény Magyarországra.

Nagyon örülünk a fejlesztéseknek, és ezt feltétlenül ki akarom emelni, mert egy kis szomorkodás is következik most. Ugyanis a fővonalak fejlődése kevéssé hagyja nyomát a mellékvonalak járműállományán. Dízel motorvonatokból sajnos nagyon kevéssel találkozunk, amelyek akár csak a minimális elvárásait teljesítenék a mai kornak.

A legnagyobb darabszámú és egyben legrégebbi jármű a Bz-család, amelyet még Csehszlovákiában gyártottak a '70-es évek végétől kezdve. Ezek a kis piros motorkocsik a magyar mellékvonalak legfontosabb járművei. Kényelmesnek nem mondhatóak, modernnek semmilyen elképzelés szerint sem lehet őket nevezni, viszont bárhol elcsattognak minimális fogyasztással, illetve könnyen bővíthetőek. (Kis pénz, kis foci - elve mentén szolgáltatnak vele.) 

2002-től érkezett 40 darab (valami elképesztően ronda) orosz iker-motorkocsi, melyek vérfrissítést ugyan hoztak, de megváltást nem. Korszerűnek korlátozott mértékben nevezhetőek ugyan, de például alacsony padlószinttel nem rendelkeznek, ami 2017-ben már nem a jövő.

2003-tól datáljuk a Siemens Desiro motorvonatok jelenlétét kis hazánkban, amióta több ütemben összesen 31 darab érkezett. Ezek a járművek már modernnek számítanak, mind a mozgáskorlátozottak számára, mind mindannyiunknak.

Azt láthatjuk, hogy a legutolsó próbálkozás óta is eltelt majdnem 15 év és még mindig közlekednek a '70-es évek színvonalába tartozó járművek, sőt, ezek adják a flotta gerincét. A vasút természetesen folyamatosan villamosítja a vonalait, mely által fogy a dízelüzemű járművek területe, de még a középtávú jövőben is szükség lesz nagy mennyiségben a dízelüzemű motorvonatokra, így valamit tenni kell ezügyben is. A járműállomány felfrissítésére két járható út van: új járművek beszerzése, vagy már meglévő járművek felújítása (Bz-k).

Új járművek beszerzése esetén azzal kell számolnunk, hogy az ilyen modern szerelvények egyáltalán nem olcsók, sőt! Idén februárban érkezett megrendelés az Alstomhoz 5 darab Coradia Lint dízel motorvonatra 20 millió euró, azaz 6 milliárd forint értékben. Tehát a járművek darabja 1,2 milliárd forint 118 székre. (Nagyjából 10 millió forint egy ülőhelyre.) Láthatjuk, hogy ezen az áron rendkívül sokba kerülne kerülne az amúgy nem túl forgalmas mellékvonalakon jobb szolgáltatást nyújtani. Csupán 100 jármű vásárlása nagyjából annyiba kerülne, mint a 3-as metró felújítására előirányzott összeg. Ennyi pénz sosem lesz a mellékvonalakra.

A másik út a felújítás. A vasút rendkívül jól el van látva a csehszlovák szerelvényekből, a forgalomba adott járművek mellett vannak még bőven, amelyek a jobb idők eljövetelét várják. Sőt! Már nem egyszer eljutottak arra a megállapításra, amelyre mi is eljutottunk itt a cikken belül, magyarán szólva, hogy a felújításuk az egyetlen járható út. Ezért készültek el az úgynevezett interPicik, amelyek kicsivel jobb szolgáltatást nyújtottak a mellékvonalakon, csatlakozva az InterCity-khez. Ezekből 23 darab készült el. Illetve meg kell még emlékeznünk arról a Szombathelyen készült kísérleti példányról, amely 2005-ben készült el. Ez a csuklós jármű akkor 120 millió forintba került, hatodannyiba, mint egy új jármű vásárlása. A projektet ugyan tervezték folytatni, de ebből végül nem lett semmi.

Érdemes lenne elgondolkodni egy ilyen projekt futtatásán még most is, mert az biztos, hogy új járművekre nem lesz pénz. Még ha a duplájába, vagy a triplájába is kerülne, mint 2005-ben, akkor is sokkalta olcsóbban kihozható, mint egy vadiúj jármű megvétele. Hiába, szegény ember vízzel főz. Ha ezt kell csinálni, akkor ezt kell csinálni, mert a járművekkel már kezdeni kell valamit.

A magyar kísérlet (Kép: wikimedia)

Ezt nagyon jól tudták a csehek is, akik szintén nekiálltak felújítani a sajátjaikat. Két- illetve háromrészes szerelvényeket építettek belőlük, klímával, a mozgáskorlátozottak számára is könnyen használható alacsonypadlós résszel. 2005-től voltak gyártásban. Egy ilyen kétrészes szerelvény akkor 25 millió koronába, azaz 275 millió forintba került. Sehol nincs az 1,2 milliárd forintba kerülő Siemens Desiróhoz képest árban, de szolgáltatásban viszont szinte ugyanazt nyújtja.

A cseh kétrészes Regionova (Kép: wikimedia.org)

De Szlovákiában is hozzányúltak már ehhez a típushoz, és egy igen jól összerakott járművet sikerült kihozniuk belőle. Sajnos árat sehol nem találtam, de akármit is csináltak, egyszerűen elképzelhetetlennek tartom, hogy többszörösébe kerüljön a csehországi felújításnak. 

A szlovák. (Kép: Railway Gazette)

A három ország közül, amely erre a típusra építette fel a mellékvonalainak a forgalmát, immár csak egy van, amelyik szinte teljesen az eredeti járművet közlekedteti, az pedig Magyarország. Korábban kellett volna megcsinálni? Igen. Szükség van a mellékvonalak fejlesztésére? Igen. Még így is megérné ez a beavatkozás? Igen.

Két- vagy háromrészes, modernizált, kényelmes, klímával ellátott, alacsonypadlós résszel ellátott szerelvényekre szükség van. Rengeteg Bz áll a MÁV rendelkezésére. Az új járművekhez képest piti összegből megvalósítható, mégis óriási a különbség a mai állapotokhoz képest. Sosem késő elkezdeni. Egy új árából minimum kettőt, de talán hármat is meg lehetne csinálni. Valószínű, hogy hirtelen több utas lenne ezeken a kevésbé használt vonalakon...

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr5912426383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sir Gombóc 2017.04.16. 12:45:02

"A három ország közül, amely erre a típusra építette fel a mellékvonalainak a forgalmát, immár csak egy van, amelyik szinte teljesen az eredeti járművet közlekedteti, az pedig Magyarország. "

Csak épp ez nem igaz. Az itthoni Bz mindegyike átesett már korszerűsítésen, az eredeti járműből csak a kasztni van meg. Az utastérhez kevésbé nyúltak, valóban, bár a 90-es évek közepétől kezdődő átépítéseknél az is nagymértékben változott, a 2+3-as elrendezésű padok helyett 2+2-es páholyok lettek kialakítva.
Gépészetileg pedig egy szinten vannak a Desirókkal, sőt van amiben jobbak (pl. van rajtuk tempomat, ellentétben azokkal)..
Elkezdődött a klímásításuk is, bár meglehetősen lassan halad.
Arról nem beszélve, hogy a cseh, szlovák átépítések alapja az itthoni Interpici változat, aminek utolsó példányai a gyártóval kooperációban készült új járművek voltak.

gomboc r2r 2017.04.16. 17:56:22

@Sir Gombóc: Valóban helytelenül fogalmaztam. Az eredeti színvonalat akartam írni. Nyilván tisztában vagyok azzal, hogy hozzájuk lett nyúlva.
De azért remélem érted, hogy mire akartam kilyukadni. :)
Az, hogy mi toldozgatjuk, foldozgatjuk őket, az nem megoldás. Ott van legalább 2 példa, hogy nagyobb befektetés nélkül ezeket a járműveket európai szintre lehet hozni, de egyszerűen elzárkóznak az egésztől. Pedig nem ördöngősség és az állományt nézve nem is kellene olyan szűken számolni velük.
Gondolj bele, most óriási összegekért villamosítják az észak-balatoni vonalat, miközben nincsen rajta számottevő forgalom. Ilyen felújított járművek oda is bőven elegendő lehetett volna első körben és még a színvonalon is emelt volna.
De amúgy ezt nem értem az egészben, hogy tudják nagyon jól, hogy hozzá kell nyúlni, de mégsem csinálják meg normálisan, csak tesze-toszáskodás megy.

M62 187 2017.04.17. 15:21:31

@Sir Gombóc: Gépészetileg egy szinten vannak? Kb annyira, mint a Trabant 601 Limusine és egy Volvó XC90-es. Se ötfokozatú váltó, csak három fokozatú, se retarder, se EP-fék, se tárcsafék, se klíma, se zárt rendszerű illemhely, se alacsonypadló, se légrugó, de még önműködő ajtó sem...
Tempomat? Előre programozott négy fix értékkel? Ha egyáltalán működik...
süti beállítások módosítása