Gombóc mondja

Gombóc mondja

A legfontosabb beruházás - NEM

2017. április 23. - gomboc r2r

A 150-es vasútvonal Budapestről Ferencvároson, Pesterzsébeten, Soroksáron keresztül halad ki Kunszentmiklós-Tass, majd Kelebia irányába. Az utóbbi időben többször felmerült ennek a vasútvonalnak a fejlesztése. Most "ismét".

Ehhez a vasútvonalhoz kapcsolódó egyik legfontosabb hír volt, mikor a magyar és kínai kormány megállapodott ennek a vasútvonalnak a teljes felújításáról, sebességemeléséről, amelyen keresztül a kínai szállítmányok elérhetik Európát. Ez a végén már egy 500 milliárd forintos tervezett költségnél tartott, és jelentősen túllőtt a szükséges beruházásokon. Végül úgy néz ki, hogy ebből a projektből egyáltalán nem lesz semmi.

Emiatt pedig olyan fontos fejlesztések maradnak el, amik a vonal mindennapi forgalmát befolyásolnák. Ez a vasútvonal lassan már teljesen tarthatatlan állapotba süllyed. Nyaranta nem ritkák a 40-es lassújelek a pályaállapotok miatt, ugyanis már nem bírják a hőséget és a következményeit. Éppen ezért minimum egy minimális renoválás ráférne a vonalra, hogy legalább a jelenlegi adottságokból következő áteresztőképesség megmaradjon. De fontos lenne a kétvágányúsítás is Kunszentmiklós-Tassig, az elővárosi vonatok végállomásáig.

Reggeli csúcsidőben egymást érik a szerelvények a vonalon, akkora az utasforgalom. Sőt, már nem igazán lehet hova fejlődni, mivel ahhoz szükség lenne a második vágányra. Ezen felül még meg kell említeni, hogy erre a vasútvonalra került megépítésre a BILK, amely logisztikai központ lévén óriási teherforgalmat bonyolít le, így közvetlenül ezt mindet erre a vasútvonalra ereszti rá. Harmadrészt pedig ennek a vasútvonalnak a feladata a Csepel-szigeten megtalálható kikötők vasúti kiszolgálása, tehát nem sok szabad kapacitás marad.

Ennek ellenére a magyar kormány ezzel a vasútvonallal kapcsolatban még véletlenül sem a kétvágányúsítással van elfoglalva, hanem azzal, hogy áthelyezze a nyomvonalát Pesterzsébettől, így diákszállásokat és atlétikai stadiont építve a felszabaduló helyre... Tegyük hozzá, hogy a vasút jelenléte egyáltalán nem zárja ki a lehetőségét, hogy bármelyik is felépüljön, de valamilyen érthetetlen oknál fogva ehhez a felesleges és bonyolult tervhez ragaszkodnak. Meg akarják mutatni, hogy hogyan lehet úgy elkölteni egy valag pénzt ( 80 milliárd forintot ), hogy még ráadásul rontsanak is a jelenlegi helyzeten. 

Ebből a 80 milliárd forintból kijönne a sokkal értelmesebb lehetőség is, ahol a vasutat nem sokkal áthelyezve, a Soroksári út alatt lehetne vezetni, közvetlenül mellette a HÉV-vel. Így egy beruházással két problémát megoldva. (Azt, hogy a HÉV és a vasút a jelenlegi vonalvezetéssel elvágja ezt a Duna-parti területet a főúttól.)

ter.jpg

Pirossal a felhagyandó vasút, zölddel a HÉV. Kékkel pedig az a terület, amit az én javaslatom által lehetne nyerni.

A képről tökéletesen látható, hogy hiába terelik el a vasutat, a HÉV továbbra is kettévágja ezt a területet a főúttól és a város többi részétől. Így hiába költik el az óriási összeget, lényegében nem javul a terület elérhetősége. Ezért segítene, ha a Soroksári út alá vezetnék be a HÉV-et is és a vasutat is.

illatos_1.jpg

Egy optimális átszállópont a HÉV-ről a vasútra és vissza (Kék a vasút, zöld a HÉV)

Így az Illatos útnál egy modern átszállópontot lehetne létrehozni, a XXI. század követelményeinek megfelelve. Mivel a kötöttpálya közvetlenül az út alatt haladna, így a megállók is közvetlenül az út alatt lennének. A kijárat közvetlenül a felszínre vezetne. A két peront pedig egy -2. szinten lévő átkötéssel lehetne megközelíteni, mint a Kálvin téren a metrók között, de itt a kialakítás miatt liftet is sokkal egyszerűbben be lehetne építeni. Így könnyű és gyors átszállási kapcsolatot lehetne létrehozni, amellyel az 5-ös metró elkészülése után közvetlenül a Belvárosba lehetne eljutni.

A HÉV ezután kéregben haladna egészen a Közvágóhídig, majd ott a jövőbeli terveknek megfelelően lehetne tovább fejleszteni, míg a vasút a mostani Soroksári úti váltókörzetnél bukkanna fel ismét és immáron az eddigi útvonalán haladna tovább. Ezáltal nem csak a HÉV és a vasút problémáját oldanánk meg, de a Soroksári út és környezete is megújulhatna, a mostani temetőhangulatból kiemelkedve a város szövetébe tagolódhatna.

soroksari.jpg

Soroksári út így is kinézhetne, immár buszsáv nélkül, a HÉV-területet felhasználva

Azt láthatjuk, hogy a megvalósítandó ötlet nem csak, hogy nem oldja meg a problémákat, de drága is, ezen felül olyan egyéb problémagócokat alkot, amelyek csak nehezebbé teszik a mindennapi üzemet. Semmilyen módon nem segítené ez a beruházás a terület jövőjét, de sok pénzt el lehetne költeni rá.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr7012443987

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása