Gombóc mondja

Gombóc mondja

Vihar a Biliben

2017. május 25. - gomboc r2r

2 éve egy nagy vihar után írtam meg az első posztot a blogra, de még mindig ugyanott tartunk, sőt, ha lehet mondani, egyre inkább ugyanott tartunk, mint akkor.

Miközben a Fővárosi Önkormányzat odáig van önmagával, bizonyos emberek világvárosként emlegetik a fővárost, s tudomást sem véve a problémákról a gyönyörűségéről áradoznak, addig a sok smink alatt nincsen más, csak egy kiöregedett playboy-nyuszi, aki minden nap egyre több és több sminkjével próbál bennmaradni a villában.

Miközben elköltöttek egy "csomó" pénzt néhány fővárosi beruházásra, s ezeket mutogatva vígan bezsákolják a szavazatokat, addig mindezen hamis külső alatt egy erősen leromlott belső található. Csak egy kicsit kell arrébb menni, s a bődületes pénzért megrendezett vizes világbajnokság fényűzéséből az ember könnyen a város leglepusztultabb részén találhatja magát. Elég, ha csak ki akar menni a reptérre, s átszáll Kőbánya-Kispesten. Mocsok, kosz mindenhol, de ez inkább a használókon múlik. 

Aztán bemegy a városba, megnézi a turistáknak rendberakott részeket, majd véletlenül egy rossz sarkon kanyarodik be, s megláthatja az alig álló, rettenetes állapotban lévő házakat, amelyeket az ember leginkább egy háborús országban tudna elképzelni. Tegyük fel, hogy ez is a használók igénytelensége (nem az általános pénztelenség és kizsákmányolás), s ne írjuk ezt fel a város számlájára.

Sétálás közben esetleg véletlenül lenéz a lába elé, s meglátja a minősíthetetlen állapotban lévő járdákat, a hullámokkal és lyukakkal díszített aszfaltot, vagy az átláthatatlan és értelmezhetetlen közlekedési helyzeteket. Esetleg a várost teljességgel elöntő autókat, vagy ezen autók teljes igénytelenségét a sebességhatár és a biztonság felé - de ezek ismét csak nem, vagy kevéssé a városvezetés hibái, inkább problémái.

Ez nem állapot, nem alkalmas semmire sem. Nyilvánvaló, hogy így ez nem maradhat (Kép: 444.hu)

De mindezeket figyelmen kívül hagyva, a szerencsétlen ember használatba veszi a tömegközlekedést, akkor találkozik a mindennapi problémák újabb fajtájával. Éppen használható-e a 3-as metró? 7 év alatt nem sikerült hozzákezdeni a felújításához, talán előbb-utóbb már odaérünk, de ezt írogatom már 1 éve...

Majd, ha rossz napja van, szembesül azzal, hogy Budapestet eléri egy nyári zápor, s megbénul a főváros. Elárasztja a víz, nem tud elfolyni, vagy befolyik oda is, ahova nem kellene, közlekedni nem lehet, mert megbénul a metró, a busz, a villamos, a troli, az autó, a gyalogos, a biciklis, mindenki.

Az illetékesek azt mondogatják, hogy minden oké, minden rendben van, de ez egyedi eset, vagy ez a mostani alkalom volt az utóbbi x év legnagyobb vihara, több ilyen úgysem lesz, legközelebb már nem lesz ilyen probléma. De valahogy érdekes módon nem 10 évente fordul elő ez a probléma, nem is évente, hanem minden egyes alkalommal, ha esik az eső.

A klímakutatók már 20 éve megmondták, hogy átalakultak a dolgok. Régen óriási havazásokra kellett felkészülni, manapság viszont a rövid idő alatt nagy mennyiségben hulló esőre kell. 20 éve ezt mondják, legalább. De valahogy ez itt Pesten mégsem sikerült. Tarlós úrnak az a legnagyobb problémája a témában, hogy az illegálisan az ártérbe épített házakat megmentse az árvíztől, miközben a várost magát felemészti egy nyári eső.

Ezek nem új, most kialakult problémák. Már hány éve tisztában van mindenki ezekkel. Példának okáért ott van Kőbánya - ami azért nem a hegyvidék -, ahol minden alkalommal, ha lehullik egy kis eső, azonnal megadja magát a 28/37-es villamos, mivel a pályát elönti a víz. Aztán ott van bármilyen autós aluljáró Budapesten, hiszen mindegyiknek megoldatlan a vízelvezetése. A gyalogosaluljárók szintén ilyen helyzetben vannak. S ne felejtsük el, hogy két éve a 3-as metrót öntötte el a víz egy nagyobb esőzés után.

A budai fonódót sikerült megépíteni, illetve a 4/6-os felújítását úgy megcsinálni, hogy a villamospályáról sehova nem tud elfolyni a víz, így önkéntelenül elönti az egészet, ezzel használhatatlanná téve azt. Az 1/3-as villamos felújításakor elkészültek az új megállók, amik használhatatlanok, esőtől nem véd, mert befújja alá egy kisebb szél, vagy csak egyszerűen átereszti az egészet, mivel nem csinálták meg jól. Nem tudom ki tervezte, ki vette át ezeket a munkákat, de nem hiszem el, hogy nem sül le a bőr képéről minden egyes alkalommal. Hogy lehet ilyen munkát végezni? Hogy lehet ilyen munkáért fizetni? Ráadásul mindannyiunk adójából, aztán költhetünk arra, hogy újra kell csinálni az egészet pusztán amiatt, hogy valaki nem gondolt arra, hogy eshet az eső.

Ez nem üzemszerű működés. Nincs 5 éve átadva... (Kép: 444.hu)

Teljes csőd. A használhatóság és a kellemetlenség csökkentése nem fontos, az a lényeg, hogy valami jól nézzen ki, jól át lehessen adni, lehessen vele fényképezkedni, majd a választásokkor felmutatni, s minden folytatódhat tovább. Mert miért ne. Egyeztetni esetleg az érintettekkel? Áh nem, inkább túrjuk fel az egészet, aztán lesz, ami lesz, mint a Határ úton. Vagy sajnáljuk ki a pénzt a beruházásból, nehogy véletlenül is jó és hasznos megoldás születhessen, inkább csináljunk jó drágán egy újabb ideiglenes állapotot, amely a problémát nem oldja meg, viszont elkeni egy időre, cserébe lehet mutogatni és pénzt költeni, mint a Széll Kálmán téren és a 3-as metrónál.

Vagy beszélhetünk a 4-es metróról is, ami ugyebár egyesek szerint teljességgel felesleges beruházás volt, semmi értelme nincs, meghosszabbítani meg pláne nincs, de az nem zavarja őket, hogy néha már olyan tömeg van a szerelvényeken, hogy alig lehet felférni a kocsikba. Eközben Bécs úgy fejlődik, hogy először a metrót építik ki az új városrészbe, s csak pár évvel később épüli be a város azt a részt.

Ez az, ami megkülönböztet minket és Nyugat-Európát. A fenti leírás teljességgel és egyértelműen definiálja a kelet-európai életérzést, fürdőváros ide, romkocsmák oda. Ahogy pedig jelenleg kinéznek a dolgok, a következő 10 évben nem látszik változni a magyar hozzáállás, felvállalni a problémákat nem, nem, rákenni másokra és magunkat áldozatnak beállítani, na az igen, az egyértelműen látható. Pedig egy igazán élhető és vonzó város lehetne Budapest, sok látnivalóval és kikapcsolódással, minőségi turizmussal, mert az adottságok léteznek, csak nem használjuk ki őket...

Elméletileg a Fővárosi Önkormányzat felelős a város működéséért, észre kellene venni a problémákat maguktól, s azokra reagálni. Nyilván nem lehet egy csettintéssel megoldani az összeset, de azért tenni lehetne érte. Persze a teljes vízelvezetést nem lehet egy év alatt vagy 5 év alatt megcsinálni, hosszú időbe telik. De jó lenne látni, hogy elkezdik. Jó lenne látni, ha néha kitakarítanák a lefolyókat, megnéznék, hogy képes-e ellátni a feladatát. Aztán elkezdeni felújítani az aluljárókat, nem csak lefesteni, meg beburkolni, hanem megoldani a vízelvezetést, hogy legközelebb ott már ne legyen probléma. 

Nyilvánvaló, hogy bizonyos helyeken nagyobb lesz az igénybevétel, például, ahol a hegyről folyik le a víz. Persze ez sem változik napról napra, mert a víz ugyanott fog lefolyni, ahol 10 éve is lefolyt. Esetleg ezt fel lehetne ismerni, s itt bővíteni a rendszert, hogy tudja kezelni a nagyobb csapadékot is. A villamoshálózatnak is vannak olyan pontjai, amit folyamatosan elönt a víz, ez sem tegnap alakult ki, mindenki tudja nagyon jól, hogy egy nagyobb eső után hol lesznek problémák. Talán hozzá kellene nyúlni ahhoz a részhez és megoldani a víz lefolyását. Ha kell, akkor sok lefolyóval és széles csatornával. Vagy, ha nem lehet megoldani az azonnali elfolyást, akkor kiemelni a síneket magasabbra, hogy a víz felett tudjon maradni. Ez sem lehetetlen és megoldhatatlan, csak akarat kérdése.

Hozzá kellene fogni lassan, mert ez már csak rosszabb lesz, jobb nem...

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr5312537965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Medgar 2017.05.25. 19:42:26

Szerinted mennyi lenne "bővíteni" a rendszert? Mert leírni ám kibaszott egyszerű...

brlv24 2017.05.25. 19:45:53

Ez így hülyeség.

Urshini 2017.05.25. 19:50:15

@Medgar: Egy vagy két stadion ára?

gabiiii 2017.05.25. 20:05:34

New Yorkot is néha elönti a víz, mégis világvárosnak gondolnám. Sajnos az a helyzet, hogy a természet erősebb az embernél. Nem lehet mindent úgy méretezni, hogy bármikor, bármit kibírjon.
Inkább az a baj, hogy a belvárosi népség nagyon elkényelmesedett, mondhatni tele van nyámnyila emberekkel a város. Ahelyett, hogy megkeresnék a tökeiket, itt nyafognak.

Mrs.Columbo 2017.05.25. 20:05:51

@Medgar: töredéke annak, amit elsikkasztanak.

Deströyer666 2017.05.25. 20:10:15

"Gombóc mondja"

Ha Gombóc csak közhelyeket képes mondani, akkor inkább kussoljon.

Nancsibacsi 2017.05.25. 20:28:14

@Medgar: Lehet elég volna kitakarítani is. De ne csak Bp-t nézzük, ott van Eger, vagy Mezőkövesd: mindkét helyen felújították a csatornarendszert, mindkét helyen havercég csinálta k.rva sok pénzért, mindkét helyen ha leesik egy kis szaros zápor, akkor csónakázni lehet az utcákon. Ja, majd elfelejtettem - mindkét helyen megfelelő csinnadrattával adták át, mert tényleg csak az a lényeg.

informatikusnal nincs butabb leny 2017.05.25. 20:35:41

Agyhalott barom, amikor 3 havi eső fél óra alatt jön le az nem nyári zápor. Ha kiépítenék és a romkocsmáid elől elvennék a pénzt egy ilyen zuhé csatornázására akkor meg azért óbégatna az idióta pofád.

Vidéki László 2017.05.25. 20:36:28

@gabiiii: New York-ban a hó szokott problémát okozni, ami egy kicsit más dolog, mert a hó ugye nem folyik.

haXXor 2017.05.25. 20:37:06

Pajti, irány Párizs. Itt lehet omlik a vakolat egy 'rosszabb sarkon', de Párizzsal ellentétben itt legalább nem ölnek meg/rabolnak ki/törik fel a kocsid nappal. Attól, hogy nem folyik el a hirtelen lezúduló csapadék még nem lesz szar a város. Amúgy a posztod sehol nem magyarázza meg, hogy miért áll a víz egy ilyen eső után, ellenben több panaszkodást hoztál össze mint egy kibaszott fürdős kurva. Költözz el ha nem tetszik, paraszt...

Mauser8484 2017.05.25. 20:39:05

Tetszik, hogy ezt a szépen elhúzódó, jégesőkkel tarkított felhőszakadást csak nyári záporként emlegeti. A csatornákban a csöveknek, lefolyóknak van egy keresztmetszete. Ezen másodpercenként x liter víz tud keresztülfolyni. Ha gyorsabban jön az áldás lefele, ez nem fog menni. Így megy ez az egész világon. Semmi bonyolult...

Vidéki László 2017.05.25. 20:39:36

@gabiiii: Ls szerinted mit kéne csinálni az elkényelmesedett, nyámnyila embereknek? Mindenki szívjon magába legalább 5 liter vizet az utcáról? Vagy vigye haza szatyorban?

Koszper Gábor 2017.05.25. 20:39:38

@haXXor: LOL. Elég jó környéken lakhatsz, ahol nem bűnöznek nappal.

Mauser8484 2017.05.25. 20:45:06

28/37-es villamosok. Persze hogy megáll a víz a Gitár utca környékén minden nagy esőzéskor. Mit vársz a gravitációtól amikor olyan nagy takajszint-különbség van ott. Szép kis lejtő az egész.

Vidéki László 2017.05.25. 20:49:21

@haXXor: Ügyi vagy! A posztnak ugyan ehhez semmi köze, de neked sikerült Párizson keresztül egy kis migránsozást becsempészned. Gratula!
BTW Párizsnak már akkor jól kiépített szennyvíz csatornarendszere volt, amikor Budapest még nem is létezett.

efi 2017.05.25. 20:52:37

@informatikusnal nincs butabb leny:
Nyilván egy tetőből is folynia kell, igaz? (lásd kép). Meg a metróaluljáróban is, meg a Duna Arénában is. Ha ezeket ilyen szarul csinálták meg, miből gondolod hogy 90%-ban nem a szar munka/karbantartás hiánya a gond a lefolyóknál/elvezetőknél/szivattyúknál is?

lobaszopiatej 2017.05.25. 21:10:04

Itt az ideje a Stadion fejlesztéseknek, uszodába már elég csak a tehetségeket beengedni a többi hülye prolinak meg ott a hullám az utcán...

Jakab.gipsz 2017.05.25. 21:10:53

Bezzeg amikor Demszky és az SZDSZ uralta a várost, minden szép és jó volt.

Bezzeg a fejlett nyugaton még a kerítés is kolbászból van, csak hát ezek az élhetetlen magyarok, ó ja, ne is folytassuk. mert vihar van a bilibe.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · matyimentes.blog.hu 2017.05.25. 21:15:37

@Jakab.gipsz: Nem is tudom. Demszki alatt nyáron mentek a felújítások. Most meg nekiálltak októberben és májusig állt az egész Árpád híd, miközben 2-3 ember támasztotta a lapátot.
Hogy ezzel mennyi kárt okoztak az embereknek, arról ne is beszéljünk!

Nagyon_Komoly 2017.05.25. 21:26:48

Egy ilyen poszt megírásához talán nem ártana természettudományokat tanulni. Mert a hisztéria már megy, de talán át kellene gondolni, hogy a csatornarendszer az nem úgy működik, mint az áramellátás vagy a vízvezeték. Itt a GRAVITÁCIÓ dolgozik. Nem lehet bemondás alapon bővíteni a kapcitást. A lejtésnek meg kell lennie, semmilyen más közművet, épület-alapot nem tehet kockára, stb. Még egy metró mélyépítés is okoz gondokat a felszínen, nemhogy egy csatornarendszer átépítés, ami közvetlenül a felszín alatt halad... aktív továbbító berendezéseket lehet alkalmazni, de az sem olyan egyszerű, mint otthon a vízóra aknából egy búvárszivattyúval kinyomatni a vizet...

Az más kérdés, hogy sok új épületben alulméretezik az esővíz elvezetést, és a szigeteléseket, pedig már tudják, hogy jöhetnek meglepetések. Ezeknél valóban nincs mentség az utóbbi 10 évben épített bárminél. De amik 20 évnél régebbiek, ott normális, ha fél óra alatt nem tudnak kezelni 1-2 havi csapadékmennyiséget...

Városokat egymással nagyon nehéz összehasonlítani, mert a földrajzi környezet alapvetően befolyásolja a megoldásokat. Ahol eleve ilyen volt az időjárás, földfelszíni csatornahálózat is van az esővízre.

gabiiii 2017.05.25. 21:33:13

@Vidéki László: Nem kell hisztizni, elég némi türelmet tanúsítani. Budapest a Duna szintje fölött fekszik, a víz előbb-utóbb (max néhány óra) belefolyik.

Vidéki László 2017.05.25. 21:45:09

@Mauser8484: A klímakutatók évtizedek óta mondják, hogy klímaváltozás van és a globális felmelegedés nem csak azt jelenti, hogy úgy általában magasabb a hőmérséklet, hanem azt is, hogy a korábbinál szélsőségesebb lesz az időjárás. Erősebb tornádók, nagyobb felhőszakadások, ad absurdum extrém hideg telek ott, ahol ez korábban nem fordult elő.
Most már évek óta nálunk is egyre gyakoribb, hogy hirtelen egy havi csapadék zúdul le vagy hogy nyaranta hetekig 40 fok körüli a hőmérséklet. Az elmúlt hónapokban nem volt olyan hét, hogy valamilyen hideg vagy meleg rekord ne dőlt volna meg Magyarországon.
Minden szélsőségre nem lehet felkészülni, de ha a trend azt mutatja, hogy egyre gyakrabban kell számolnunk ilyen felhőszakadásokkal, akkor át kell alakítani a csatornarendszert.
Amikor a csatornarendszert tervezték és építették, akkor se hasra ütésre méretezték a kapacitását, hanem több évtizedes meteorológiai adatok átlagára. Ez a bevett mérnöki eljárás, hogy tervezek egy csatornát és azt mondom, hogy egy átlagos csapadékos napon az eddigi tapasztalatok alapján 10 mm/h eső esik, az esetek 10%-ában viszont elérheti az 50mm/h-t. Ebben az esetben költséghatékonysági szempontokból tervezek egy 30-40 mm/h kapacitású rendszert csatornarendszert, ami az esetek 90%-ban elvezeti a lehulló csapadékot, és lesz néhány olyan eset, amikor nem, de akkor sem fog eláradni a település, mert a csapadék túlnyomó részét elvezeti a rendszer, csak a tervezett kapacitáson felüli rész fog az utcákon hömpölyögni.

Viszont ha azt tapasztaljuk, hogy egyre gyakrabban kell olyan hirtelen lezúduló csapadékmennyiséggel számolnunk, amit az eddigi rendszer már nem tud elvezetni, akkor bizony bővíteni kell a rendszer kapacitását. Pénzbe kerül, az igaz. De talán még mindig olcsóbb megoldás, mint hogy autók ezrei mennek tönkre, árukészletek áznak eladhatatlan szarrá, leáll a tömegközlekedés, stb, stb.

Medgar 2017.05.25. 21:45:45

Ennyi hülye laikust ritkán látni egy helyen. (bele értve a posztolót is).

1. A rendszert az átlagos csapadék viszonyokra méretezik, kedden 50-60 mm csapadék eset rövid időn belül. Erre méretezni a csatorna rendszert pénzkidobás.

2. Hiába lenne meg a megfelelő elvezetés, ekkora esőben a rengeteg hordaléktól a lefolyók úgyis eldugulnak.

3. A pénzügyi oldalát a egyszerűen ki lehet próbálni: Csupán le kell cseréltetni a lakásban minden lefolyót egy mérettel nagyobbra, és kiszámolni a teljes költségét a manővernek.

ostvan1 2017.05.25. 21:48:56

A posztoló védelmében: tényleg hozzá kéne fogni ahhoz, hogy a város tudjon alkalmazkodni a változó időjárási helyzethez. Mert a klímaváltozás - sajnos - egyirányú (nem látjuk a végét).

Vidéki László 2017.05.25. 22:11:45

@gabiiii: Igazad van, nem kell hisztizni. A víz már csak olyan, hogy előbb-utóbb vagy lefolyik, vagy elpárolog.
Gondolom, ha eldugulna a WC-d és lehúzás után a káván keresztül is átbugyogna a szar, majd a vízvezetékszerelő azt mondaná, hogy "Ne tessék izgulni, lassan majd csak lefolyik.", azt is hiszti nélkül fogadnád.

Bizonyára hallottál már róla, hogy 1838. márciusában akkor árvíz volt Pesten, hogy a fél várost lerombolta. Nem egy szokásos, néhány évente megismétlődő árvíz volt, hanem egy kivételesen nagy árvíz. Persze egy idő után a víz akkor is szépen visszafolyt a Dunába.

Ennek ellenére az akkori városvezetés olyan "hisztit" csapott, hogy onnantól datálható a várost védő gátrendszer kialakítása, a Duna rendszeres kotrása, és hoztak még számos építésügyi előírást az újonnan felépülő házakkal kapcsolatban.

hu.wikipedia.org/wiki/1838-as_pesti_%C3%A1rv%C3%ADz

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.05.25. 22:28:54

Még jó, hogy az utóbbi 10 évben százmilliárdokat költöttek a szennyvízelvezetésre és emiatt feltúrták a fél várost...

A 4-es metrón naponta 3-4 szerelvény van teli, egyébként szinte üres. Túl rövid és túl gyakran megáll a Kálvin tér és Újbuda Városközpont között. Ki kellett volna vinni a Bosnyák térig, ahol a hiányosan felújított 3-as villamos helyett a meghosszabbított kisföldalattival találkozhatna, ha gondolkodna a városvezetés...

Vidéki László 2017.05.25. 22:34:42

@Nagyon_Komoly: Hát a gravitációt azt tényleg nem lehet bemondásra változtatni. A dőlésszöget sem, szóval az nem lenne megoldás, hogy az Andrássy út ezentúl lejtsen 30 fokos szögben a Duna felé. De a lefolyórácsok számát lehet növelni. Tapasztalatom szerint a meglévő rácsokkal nincs is gond, tisztán vannak tartva, jelentős hordalék (pl. lombozat) csak akkor játszik, ha nagyon erős szélvihar is van. Tegnap ilyen nem volt. Az igazi gond, hogy a csatornák keresztmetszete szűk. Ennek egyértelmű és többször tapasztalható jele, amikor a csatornák annyira megtelnek, hogy a víz felemeli az úttesten lévő kör alakú csatornafedelet, mert nagyobb a víznyomás a csatornában, mint a csatornafedélre ható gravitáció.

gabiiii 2017.05.25. 22:38:12

@Vidéki László: A tegnap előtt leesett víz elég hamar elfolyt, tehát aki erről egy posztban ennyit tud jajveszékelni, az tényleg hisztizik. Ilyen, sőt még ilyenebb esők egész biztosan lesznek, de ki kellene számolni mi kerül többe: Óriási kapacitású, de alig kihasznált csatornákat építeni mindenhova, vagy a néhány tényleg véletlen beázást helyreállítani. Most ne azokról az idiótákról beszéljünk, akik belehajtanak autóval a térdig érő vízbe, mert ők megérdemlik. Azokról sem, akik nem tudnak egy normális födém szigetelést csinálni, mert nekik egyébként is lesz ezzel gondja. A zoknit meg akkor is ki kellett volna mosni, ha nem ázik el.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.05.25. 22:40:03

@Medgar: Ha 1-2 évente van ekkora eső, akkor valószínűleg a károk gyorsan elérik a szükséges befektetés összegét.

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Demszky alatt is teli volt minden kátyúkkal és nem a lerohadt dolgok többsége az ő idejében is ugyanígy rohadt, pl. 3-as metró.

@Nagyon_Komoly: A gravitáció mellett van más módszer is a víz elvezetésére, a gravitációs csatorna csak a legolcsóbb módszer.

takacsgabor 2017.05.25. 23:15:59

"felvállalni a problémákat nem, nem, rákenni másokra és magunkat áldozatnak beállítani, na az igen" -- Te nem ezt csinálod? :)) Menj el a Műegyetemre, végzed el az építő, majd az építészmérnökit, doktorálj le, vállalj közéleti szerepet, erősítsd szakmai bizottságok munkáját, és válj hiteles véleményformálóvá. És akkor majd rájössz, hogy ezeket is megtervezték mérnökök, hozzáértők, a büdzséhez és az adottságokhoz mérten amennyire lehetett a legjobb szaktudásuk szerint, és a legkevésbé a hozzá nem értők hangulatrombolására lenne szükség.....

De hát hiába, te sem bizonyítasz mást, mint hogy a tízmillió szakértő országa vagyunk.

hu.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_hat%C3%A1s

Vidéki László 2017.05.25. 23:31:36

@gabiiii:

Nem értem, hol itt a hiszti? De ha neked minden olyan hozzászólás hisztizés, ami a meglévő rendszer hibáira hívja fel a figyelmet, ám legyen, hisztizek.

Mauser8484-nek írt válaszomban már leírtam, hogy hogy szokás vízelvezető rendszert tervezni. Egy szóval nem állítottam, hogy építsünk minden utca alá akkora csatornát, mint a Lánchídnál lévő alagút. De az egyre nyilvánvalóbb, hogy a jelenlegi csatornarendszer már nem bírja el a terhelést. Ebben valószínűleg az is szerepet játszik, hogy az elmúlt évtizedek során a lakossági vízfelhasználás is nőtt, és az abból keletkező szennyvíz is ugyanabba a csatornarendszerbe folyik bele.
Egyébként a tegnapi felhőszakadás tényleg semmiség volt a 2015-öshösz ahhoz képest, amikor az Andrássy úton olyan magasságban folyt a víz, hogy nem lehetett tudni, hol a járda.
És ezek az extrém jelenségek szaporodnak. Nem én érzem így, meteorológiai feljegyzések bizonyítják.
Egyetértek: ki kellene számolni, hogy mi kerül többe! Bővíteni a csatornák kapacitását, vagy tudomásul venni, hogy időnként jön egy monszun és okoz némi kárt. Ha az a végeredmény, hogy a meglévő rendszer elegendő, és a károk mértéke hosszú távon sem haladja meg a bővítés költségeit, akkor befogom a pofám. Mérnök vagyok és ehhez a gondolkozáshoz vagyok szokva.
Ugyanakkor nem vagyok sem meteorológus, sem klímakutató, sem városi közműtervező. De ha valaki felkérne rá, hogy dolgozzak egy ilyen csoportban, szívesen elvállalnám.
A gond az, hogy a városvezetés részéről semmi jelét nem látom annak, hogy ezzel érdemben foglalkozni szeretnének. Meg tudom érteni, egyelőre más árterületek értékesítéséel vannak elfoglalva.

Csaba121 2017.05.25. 23:37:57

@takacsgabor: "ezeket is megtervezték mérnökök, hozzáértők"
Na ne röhögtess!!!

Erről annyit, hogy amikor felújították a Margit híd budai hídfőjét, és az aluljáró már majdnem kész volt - és végig a felújítás alatt csak egy rész volt mindig elzárva, a gyalogosforgalom nem szünetelt -, ekkor tejesen lezárták, pedig már burkolták a padlózatot is. És akkor jöttek légkalapácsokkal és mindent feltörtek kívül-belül és mit csináltak?????

VÍZELVEZETŐ ÁRKOKAT VÁGTA A MÁR KÉSZ BETONBA a Margit híd alá és köré!

Mert arra nem gondoltak, hogy eső is eshet és annak a víznek valahová el kell folynia, ez csak utólag jutott eszébe valakinek, a tervekből hogy-hogynem kimaradtak, nem hogy egy ilyen minapi zivatartól, de egy kis esőtől is minden vízben ált volna ott a fonódó villamos síneken is...

Jakab.gipsz 2017.05.25. 23:42:05

@Online Távmunkás:
Jól gondolod mert logikus, csak a pénzt lopták el a SZDSZ -es Demszky- ék.

lobaszopiatej 2017.05.25. 23:45:56

Az alkalmazkodás első lépése volna egy motorcsónak kikötő Kispesten, valamint a Bubi kiterjesztése gondolabérlésre.

tompus 2017.05.26. 00:30:59

@Online Távmunkás: "Ha 1-2 évente van ekkora eső, akkor valószínűleg a károk gyorsan elérik a szükséges befektetés összegét."

Nem.

Vidéki László 2017.05.26. 00:34:54

@Jakab.gipsz: Bezzeg, amikor még bezzeg volt.
Úgy őszintém, mi újat mondtál?
És ki beszélt itt arról, hogy nyugaton kolbászból van a kerítés?
Örökösen ezzel a bezzeg amikor dumával jössz, mi meg a jelennel foglalkozunk.
Nem Demszky a polgármester.
Az SzDSz megszűnt.
Mesélj inkább a dicsőséges fülkeforradalom óta eltelt sikereinkről!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2017.05.26. 00:35:28

Poszter szapulása részben jogos, ugyanakkor van nagyon sok olyan hely, ahol valóban káoszt tud okozni 10mm csapadék.

Vidéki László 2017.05.26. 00:43:03

@enpera:
A hozzászóló egy ragyogóan érvelő szakértő. Meglátása kitűnő, érvelése támadhatatlan. Minden, amit a poszttal és a posztolóval kapcsolatban .ellenérvként felhozott, cáfolhatatlan.

Ja nem! Csak szereti a képernyőn látni a nevét.

ricamaca 2017.05.26. 03:00:20

Megmondta a csatornázási szaki már évekkel ezelőtt, hogy sok a térkő! Lefednek mindent, pedig sok vizet felszívna a föld...

lüke 2017.05.26. 05:15:20

Itt is hömpölyög a szennny( víz)
Pl a csatornákat ki lehetne - egy két sógorok által gyártott- Woma masinával tisztítani, a leveleket összeszedni, s a rostélyok lehet , hogy nyelnék a vizet....jéeeeeeee

mi nem foglalt még 2017.05.26. 05:53:04

@Medgar: mindenkit hülyézel mert te olyan okos vagy mit hogy kell méretezni.
A stadionokat nem méretezték egy kicsit túl?
Mert a férőhelyük tizede nincs kihasználva.
Na ezt pont fordítva kellene a csapadékvíz elvezetését kellene ennyire túlméretezni és a stadionokét alább mert az nem nagy baj ha páran nem férnek be egy mérkőzésre.

József Körmendy 2017.05.26. 06:46:19

Egy átlagos olasz városnak pont ugyanígy vannak elhanyagoltabb részei.Csak ott senkinek sem jut eszébe ezért hőbörögni.

2017.05.26. 07:16:36

@József Körmendy: Budapestről beszélünk, ha nem tűnt volna fel. De ha már előhoztad: egy átlagos olasz városnak nem Tarlós a polgármestere, tehát nem is érhetik el a nemzethy minimumot ilyen téren. Csak példaként említeném neked a tehetségtelen liberális Velence vezetését, ahol a mai napig nem tudták megoldani a vízelvezetést, még kánikulában sem.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.26. 07:29:11

@Vidéki László: hülye libsi vagy, semmi több. Én nem írok az én szakmámba nem vágó témákban terjedelmes, lózungos bejegyzéseket.

2017.05.26. 07:33:41

"ez a mostani alkalom volt az utóbbi x év legnagyobb vihara"

A poszter hülye. Magyarul így kellene fogalmazni: ez a mostani volt az utóbbi néhány év legnagyobb vihara.

" megbénul a metró, a busz, a villamos, a troli, az autó, a gyalogos, a biciklis, mindenki"

A biciklis kit érdekel? Az alapjáraton vállalja az összes kihívást, hiszen extrém sportoló. Ha át tud menni a piroson, akkor a vízen is.

"Eközben Bécs úgy fejlődik, hogy először a metrót építik ki az új városrészbe, s csak pár évvel később épüli be a város azt a részt."

Hát itt besírtam a röhögéstől. Budapest már felépült, itt a városhoz kell építeni a metrót. Ha legközelebb honfoglalás lesz, vagyis a magyarok megint elvándorolnak valamerre, akkor tuti, hogy az új főváros helyén nem jurtákat fognak felállítani, hanem nekiesnek kiásni a metró alagutat.

Na, mára ez viszi a pálmát. Írhattál volna arról is, hogy a víz mennyi kutyaszart sodort el, vagy hogy a dögök által lehugyozott sarkok meg oszlopok nem tisztulnak meg az esőtől. Sírhattál volna, hogy az özönvíz mégsem képes elsodorni a kutyás városrontókat, de mindegy.

2017.05.26. 07:38:07

@enpera: Hagyd már a hülye libsizős dumát, mert mindig a libsi blogokon csüngsz, mint otthon a barátod szerszámán.

lobster thermidor 2017.05.26. 07:45:40

@ricamaca:
Ebben nagyon sok igazság van. Bár nagyszerű vezetőink gyakran látogatnak egzotikus országokba mindenféle konferenciára, és tapasztalatcserére, de valahogy a monszuneső elvezetésének a kérdésében nem sikerül tájékozódniuk. Ázsiában a jobb móduak által lakott helyeken a házaknál nem azért nincs térkövezve a kert, és a belső udvar, mert nincs pénzük rá, hanem a szabadon hagyott részeken a talaj egyszerüen magába szívja az esővizet, majd másnap újra jöhet a menetrend szerinti monszuneső. Természetesen a csontig leaszfaltozott városokban pont akkora problémát okoz az esőzés, mint Budapesten.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · matyimentes.blog.hu 2017.05.26. 07:57:55

@kutyás majmok népe: hehehe.. eccer szívesen megetetnélek a kutyáimmal. :-)) Miért fosol ennyire a kutyáktól? Akarsz róla beszélni?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · matyimentes.blog.hu 2017.05.26. 08:05:32

@Vidéki László: "Ennek egyértelmű és többször tapasztalható jele, amikor a csatornák annyira megtelnek, hogy a víz felemeli az úttesten lévő kör alakú csatornafedelet, mert nagyobb a víznyomás a csatornában, mint a csatornafedélre ható gravitáció."

Libsi hazudozás a newtoni törvényekre hivatkozni!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · matyimentes.blog.hu 2017.05.26. 08:07:36

@Medgar: Mondjuk ebben igazad van. Nem is értem a házakat miért építik erősre, hiszen nagyobb földrengés, vagy nagyon erős vihar csak ritkán van.

Medgar 2017.05.26. 08:28:22

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: A házakat nem építik erősre. Az eurocode-8 alapján:

„az épület nem dőlhet össze (de károsodhat) egy olyan földrengés hatására, amelynek túllépési valószínűsége 50 év alatt 10 százalék” (vagy 475 év visszatérési periódus). Az utóbbi azt jelenti, hogy „az épület nem károsodhat jelentősen egy olyan földrengés hatására, amelynek túllépési valószínűsége 10 év alatt 10 százalék’ (ez 95 év visszatérési periódusnak felel meg).

chrisred 2017.05.26. 08:38:29

Budapest a legnagyobb kárvallottja az önkormányzati rendszer befarálásának. 2010-ben még 535 milliárd forint volt az éves költségvetés kiadási oldala, most már csak 313 milliárd, amiből 228 milliárdnyi részt fedez a bevételi oldal. Közben az állam nyugodtan einstandolja a fővárosi vagyonból azt, amire éppen gusztusa támad, Dagály, Erzsébet tér, HÉV.

informatikusnal nincs butabb leny 2017.05.26. 08:45:05

@Vidéki László:

"Egyébként a tegnapi felhőszakadás tényleg semmiség volt a 2015-öshösz ahhoz képest, amikor az Andrássy úton olyan magasságban folyt a víz, hogy nem lehetett tudni, hol a járda."

Sok marhaságot firkálsz, de ezen kimondottan jót röhögtem. Számodra furcsa lehet, de egy eső nem úgy esik, hogy valami szabálykönyben megírtak szerint minden területre mindig minden esőben ugyanannyi jut.
Ritka szituáció, de egyszer sikerült azzal megúszni egy bőrig ázást, hogy az Izabella utcában átmentem az egyik oldalról a másikra, ahol ugyanis egy csepp sem esett. Talán 20 méter, hogy értsd a lényeget.

chrisred 2017.05.26. 08:59:29

@kutyás majmok népe: Szerinted Bécs egy teljesen új város? Budapest nem felépült, hanem terjeszkedett, és bekebelezte a körülötte levő településeket. Amik egyből nem lettek faluból modern városrészek csak azért, mert odébb helyezték a Budapest táblát.

Jakab.gipsz 2017.05.26. 08:59:30

@Vidéki László: A jelen bűnei a múltunkban gyökeresznek! És hozzá tettem, vihar a bilibe , egy felhőszakadás szerű csapadék vizet nem bírnak el az átemelő szivattyúk, a gravitáció viszont lassan vezeti el. A kommunális csatorna rendszerre rendszerre, áldás mert kitisztítja.

Ezekről a mérnöki létesítményekből, politikai vitát indítani, a regnáló vezetés ellen, egyszerűen ostobaság, semmi közük nincs hozzá.

Nyomortelepy 2017.05.26. 09:16:51

@Jakab.gipsz:
Még el se kezdi olvasni az ilyen posztot a zember, de biztos lehet benne: az jön ki a végén, hogy Orbán a hibás

efi 2017.05.26. 09:38:21

Még egyszer megkérdezem, bár úgy látom felesleges, fedett helyeken miért kell esnie az esőnek ?
Még a végén kiderül, hogy csak van itt-ott (sok helyen) valami tervezési, de főleg kivitelezési probléma.

Dr.Démonmac1 2017.05.26. 10:02:21

Szerintem a 4 - es metró mint olyan nagyon kellett, az más kérdés, hogy amekkora böszme nagy állomások lettek, legalább van hely a levegőnek:)

2017.05.26. 10:05:42

Tapló Pisti és a magyargyűlölő sleppje számos alkalommal leszerepelt már, de speciel az nem az ő hibájuk, hogy az esővíz elvezető rendszer nem képes megbirkózni egy extrém esővel.
Erre sehol sem méretezik a rendszereket, ugyanis a beruházási költség és az elszenvedett kár köszönőviszonyban sincs egymással.

metal · http://electric.blog.hu 2017.05.26. 10:55:04

Basszus. Évente 1-2x van ilyen eső. Az a csatorna rendszer ami ezt el tudná vezetni, kb. annyiba kerülne, hogy 50 évig se okoz annyi kárt az alkalmanként előforduló "nyári zápor".

konrada 2017.05.26. 11:51:45

...egészen elképesztő, hogy mennyire fogalmatlan emberek próbálnak szakértőt játszani, és elmagyarázni, hogyan kéne átépíteni a csatornarendszert, hogy az képes legyen azonnal elnyelni azt az esőmennyiséget, mely olyan rövid idő alatt esett.

Legalább azzal tisztában kéne lenniük, hogy átlagos utcai gyűjtőcsatorna cseréje bontással, tereléssel, földmunkával mennyi idő, menyi pénz, (s még nem beszéltünk az esetleg szükséges korrekcióról, átemelőkről, hát még a főgyüjtőkről),
...mert ha tudnák - pláne az időt - sikítozva rohangálnának körbe-körbe, mert nem 1-2 óráig nem tudnak tovább menni, de hónapokig, és az csak egy útszakasz néhány száz métere, nem egy város több száz km-re...

Arcade Macho 2017.05.26. 13:12:23

valo igaz hogy nagy penz a csatorna kialakitasa es a poszt szinvonala is hagy kivannivalot, de konkretan az elmult 10 evben NULLA csatornabovitest csinaltak

nem lenne amugy nehez, messze se kellene menni ugyanis MAGYAR a mernok:
https://hu.wikipedia.org/wiki/SMART_alagút

az mas kerdes hogy tenyleg szukseg van-e ilyenre, de a tema az valos, foglalkozni kellene vele

konrada 2017.05.26. 13:57:40

@Arcade Macho:
...akkor meg mi a csának ástak akkora gödröket hosszában a városban sok-sok km-en át???

gmihaly621 2017.05.26. 16:16:06

Bizony, nem kellene a város köztisztaságától, takarításától elvonni forrásokat.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · matyimentes.blog.hu 2017.05.26. 18:28:58

@Medgar: Akkor a csatornákat a 95 év alatt legnagyobb esőre? :-))

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.26. 18:34:44

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: nem, mert diplomáim vannak, és nem a soros féle szarokból

gomboc r2r 2017.05.27. 09:55:17

@konrada: Attól, hogy a csatornarendszer átépítése hosszú folyamat, felül kellene vizsgálni a jelenlegi hálózatot. Az nem állapot, hogy ha Budán egy nagyobb mennyiségű eső esik, akkor Kőbánya bizonyos részein felnyomja a csatornákat a nyomás és elárasztja az utcákat.
Az nem állapot, hogy Budán elárasztja az esővíz az utcákat, csak mert hegy van. Az hogyan létezik, hogy például Svájcban ezeket a problémákat meg tudják oldani? Vagy az liberálbolsevik varázslat?
Ne tegyünk úgy, mintha nem lennének problémái a budapesti csatornarendszernek. Mert vannak, elég sok ráadásul. Csak egyáltalán nem foglalkoznak vele. Mint a posztban is írtam, ezt nem lehet egyik évről a másikra megoldani, de ez egy akkora rendszer, hogy apróbb beavatkozások is nagy eredményeket hozhatnak.
Nem arról van szó, hogy láthatatlanul el kell tűnnie az esőnek, de egyre gyakoribbak lesznek az ilyen viharok, s az nem állapot, hogy emiatt Budapest teljesen járhatatlanná válik.
Azt azért hozzátenném, hogy Budapesten jelenleg mindent térköveznek (és eléggé sz@r minőségben), szerinted annak használ az ilyen árvíz? Mert lehet majd 2-3 évente újracsinálni az egészet...

lobster thermidor 2017.05.27. 18:42:25

@konrada:
Áh, te ezt nem érted!
A vezér megmondta, hogy semmi sem elérhetetlen, csak nagyokat kell álmodni. Akkor most álmodjunk nagyobb áteresztőképességű csatornákról, és az özönvíz máris eltűnik az utcákról.

Arcade Macho 2017.05.31. 18:14:01

@konrada: csatornabol van szennyviz es van esoviz is
en a kontextusbol az esovizcsatornara gondoltam, en kerek elnezest...

kifejezett esovizre tervezett csatorna

amugy epiteni epitettek, valahol a budai hegyekben olyan helyre ahol elotte is volt arok, de konkretan a Beke - teren kellene egy lefolyo, na ilyenbol meg egyaltalan nem epitettek ujat !!!
süti beállítások módosítása