Gombóc mondja

Budapest elmaradottsága a metróhálózat II. rész

2017. október 22. - gomboc r2r

Két évvel ezelőtt készült egy poszt hasonló címmel, s az elmaradást bemutatandó, ideje frissíteni azt. Igazán érdekes képet fest a helyzetről, hogy merre halad (illetve nem halad) Budapest ebben a tekintetben.

Metró építéséhez különféle okokat lehet felsorolni. Lehet azt mondani, hogy egy bizonyos útvonalon már akkora a forgalom, hogy azt érdemes a föld alatt vezetni, s így tehermentesítve a földfelszíni részeket, visszaadva azokat a gyalogosoknak, az ottlakóknak. Lehet azt mondani, hogy egy város nagyon szétterjeszkedett, s a szélei rendkívül messze vannak egymástól, ezért a gyorsabb közlekedés érdekében metróval érdemes összekötni ezeket a részeket, közben pedig feltárva a fontos úticélokat, ezzel eloszlatva a terhelést.

Budapest helyzetében azt érdemes észrevenni, hogy mind a kettő itt felsorolt ok fennáll. Egyrészt, a város maga rendkívül elnyúlt, elég, ha valaki Rákoskeresztúrról akar kimenni Káposztásmegyerre, vagy Óbudára. S aztán még nem is említettük meg a várossal már szinte egybenőtt településeket, mint Budaörs, Üröm, Budakalász, Dunakeszi, Vecsés, Gyál, Diósd. A Budapest vége táblát átlépve már szinte azonnal ezeken a településeken találhatjuk magunkat, s óriási forgalmat zúdítanak mindennap a főváros útjaira autók és buszok formájában. Ezért is lenne fontos, hogy minél inkább próbáljuk kiszolgálni az igényeket, ehelyett megmutatom, hogy milyen irányba haladunk:

bp.jpg

Ez a táblázat két évvel ezelőtt készült. Hasonlítsuk össze azzal, amit most raktam össze:

Főváros Budapest Bécs Prága Bukarest
Lakosság 1 757 618 fő 1 840 573 1 280 508 fő 1 883 425 fő
Terület 525,13 km2 414, 9 km2 496 km2 228 km2
Hálózat hossza 38,6 km 83,1 km 65,5 km 69,25 km
Állomások száma 52 109 61 51
Napi forgalom 1 100 000 fő* 1 400 000 fő** 1 472 000 fő** 600 000 fő**
Utolsó előtti bővítés 1990 (3,4 km) 2013 2008 (4,6 km) 2008 (4,7 km)
Utolsó bővítés 2014 (7,4 km) 2017 2015 (6,1 km)*** 2011 (2,5 km)****

* Az eredeti táblázatban szereplő adat 2011-es, így a 2015-ösre olyan 900 000 fő körüli lehet az elfogadott, de mivel csak a Wikipediát akartam használni, így ez került bele.

** Az adat nem frissült.

*** Várhatóan jövőre indul el az új prágai metróvonal építésének kivitelezése, mely pár éven belül frissítésre kényszeríti ezt a táblázatot.

**** Az EU jóváhagyta a bukaresti metró új, 6,7 km-es vonalának támogatását, 10 új megállóval.

Mindeközben Budapesten a közeli jövőben nem várható semmilyen bővítés, nem hogy kivitelezési, de még előkészületi állapotban sincsen semmi. (Megvalósítási tanulmányi fázisban lévő projekteket ne emlegessünk fel, mert 2-3 évente íratnak egyet midig.) Hiába nyúlnak hozzá a 3-as metróhoz az elkövetkező években, fel sem merült a komoly gondolata annak, hogy egyben meg is hosszabbítsák a vonalat pár állomással.

Miközben Budapesten a gyors, kényelmes és megbízható eljutás egyet jelent a metróval (még akkor is, ha sokszor kényelmetlenül érezzük magunkat a tömeg miatt), Budapest városvezetése túlságosan is magasról tesz az egészre. Miközben azonos pártok uralják a fővárosi és országos politikát is, a budapesti polgármester még azt sem képes elérni, hogy őt magát ne nézzék le, s ne nézzenek át rajta.

Pedig nem egy projekt vár megvalósításra. Immár több, mint 20 éve volt, mikor a Kisföldalattit felújították, így hamarosan elérjük azt a pontot, amikor ismét hozzá kell majd nyúlni. Új járműveket kell rá beszerezni, ott van a meghosszabbításának is a kérdése, illetve az új megálló az 1-es villamosra való átszálláshoz.

Az Örs Vezér terén a 2-es metró és a HÉV között lassan olyan megszokottá válik a tömeg, mint egy hangyabolyban, de a felszíni szakaszon még mindig csak slattyognak a szerelvények. Emlékszünk még, hogy a Közlekedési Hatóság nem akarta megadni a metrónak a végleges típusengedélyt, majdTarlós úr odaszólása után 1 nap alatt megkapták az engedélyt? Vajon mi véltozott 1 nap alatt akkor? Vajon miért nem találják a baleset felelősét már 1 éve? Remélem a kettőnek még véletlenül sincs köze egymáshoz...

A 3-as metróra sikerült olyan szerelvényeket beszerezni, amelyeket úgy legóztak össze Mityiscsiben. Annyira, hogy még ők maguk sem tudják, hogy miért nem működik, pedig már csak 1 év és itthon lesz az összes szerelvény. De az ajtók még mindig önálló életet élnek. Végülis nem életveszélyes egy olyan járműben utazni 80 km/h tempóval, amelynek problémái vannak az ajtóvezérléssel. Az egyetlen oka, hogy még közlekedhet a jármű, hogy nélkülük le kellene állítani a metrót, ami káoszba döntené Budapestet és az ország GDP-jét. Persze a kormány nem hajlandó rá pénzt áldozni, pedig

azért működik ez az ország (még valamennyire), mert a 3-as metró közlekedik.

A 4-es metrót úgy adták át 2014-ben, hogy "készen van", holott ez még sehol nincs a késztől. Csak az első üteme. Mindkét irányban meg kellene hosszabbítani minél hamarabb, de akkor nem lehetne Demszkyt leidiótázni, ezért szívhatja a fogát rengeteg ember. Mondhatom, hogy ismét csak kitűnő döntés a döntéshozóinktól.

Az 5-ös metróra pedig annyira nincs pénz, hogy komoly politikai döntéshozó meg sem említi. Talán majd unokáink már látni fogják a megépülését, de ha ebben a tempóban haladunk ( 25 év alatt 7 km), akkor még ők sem.

Budapest világváros egész Magyarországon, de ennél nem több. S ha a jelenlegi döntéshozóinkon múlik, akkor soha nem is fog kilépni ebből a szerepéből. Sajnos. De talán végre elkezdődik a metró felújítása lassan, itthon sajnos ez is eredmény...

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr812940557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.10.22. 10:24:20

Érdekes, hogy a bukaresti metrót ennyire kevésen használják, ennek mi lehet az oka? Pár tippem van: kisebb a város területe, drága a jegy a fizetésekhez képest, az elektronikus jegyrendszer kiszűri a potyázásokat.

gomboc r2r 2017.10.22. 21:03:40

@Online Távmunkás: Őszintén szólva nem tudom, de mégis érdekes, hogy ott ennek ellenére is kifizetődőnek gondolják a metróépítést, miközben nálunk mindenki a 3-as metró jelenlegi túlterhelt állapotát tekinti optimálisnak egy metróhoz.

Tízmillió 2017.10.25. 07:10:27

@Online Távmunkás: Az elektronikus jegyrendszer bevezetésekor pont emiatt nálunk is lesz visszaesés. Egyébként az is lehet az ok, hogy széttagoltabb a hálózat. A térképet elnézve, vannak olyan vonalak, amelyek nem is találkoznak egymással, ami nálunk nem olyan látványos, mert az M1 nem ad sokat a statisztikához a többihez képest. A bukaresti metróhálózat egyszerűen rosszabb vonalvezetéssel lett tervezve, mint a pesti, ami az M4 átadása előtt ha nem is volt példamutató, de elég jól lett megrajzolva. Ott a legközelebbi bővítés sem fogja jobban hálózatba fűzni a vonalakat.