Gombóc mondja

Köki időszerű felújítása

2018. július 24. - gomboc r2r

Nincsen olyan rég, hogy átadták a Köki Terminál épületét és ezzel a megújult közlekedési csomópontot, melynek köszönhetően új buszvégállomás létesült, új metróperon létesült, s a metró kapott egy teljesen új épületet, illetve ezt az áruházzal összekötő függőfolyosót. Mindennek az egyértelmű folytatása kell, hogy legyen a Kőbánya-Kispest vasútállomás megújulása. Már évek óta halogatják, de előbb-utóbb sor fog rá kerülni, mivel az infrastruktúra már nem bírja sokáig.

Mielőtt nekilátunk bárminek is, azonosítanunk kell azokat a problémákat, amelyeket figyelembe kell majd vennünk az új állomás esetén, hogy megfelelő megoldással szolgálhassunk rájuk. Ezután az új állomás környezetét kell figyelembe vennünk, hogy a csatlakozást megfelelően alakíthassuk ki, mivel ezeken az adottságokon nem nagyon tudunk változtatni. Végül pedig az általunk hozzáadni kívánt értékeket kell számba vennünk, majd pedig mindezek kombinálásával kialakítani a végleges elképzelést.

Problémák:

Ha megnézzük a jelenlegi helyzetet, azt tapasztalhatjuk, hogy a teljes állomási infrastruktúra elavult, ezért a teljes megújulást semmi nem akadályozza. Így szabadabban gondolkodhatunk. A vasúti felüljáró és az áruház között jelenleg kétszer kell lépcsőznie az utasoknak, egyszer le, egyszer fel, nagyjából egy magasságra. Ezt mindenképpen ki kell küszöbölnünk, ha egy modern és megújult állomásban gondolkodunk, márpedig a vasút fölötti magasság adott, így az épülettel kell kezdenünk valamit. Tekintve, hogy mennyire elavult, szűkös, levegőtlen, fénytelen, nyugodtan bontásra ítélhetjük, mert csak problémákat okoz. Nem csak a mozgáskorlátozottaknak, de az átlagos utasoknak is, ráadásul a Terminál felé borzasztó szűk a lépcső, így minden amellett szól, hogy az egészet újra kell tervezni, építeni.

Az állomás bizonyos vágányai (régen a lajosmizsei vonatok indultak innen) kizárólag egy irányból megközelíthetőek, így jelentősen korlátozzák az átmenőforgalmat, jelenleg pusztán tárolásra használják. Ezen kívül vannak olyan vágányok, amelyek nem rendelkeznek peronnal, így azt láthatjuk, hogy az állomás vágányzata nem a legoptimálisabb, ezért egy minimális áttervezés sokat segíthet az utaskomforton és a kapacitáson, ami nem jön rosszul, tekintve, hogy a Kőbánya-Kispest állomáson belüli részt is fel kell majd újítani lassacskán.

Az állomás jelenleg teljesen használhatatlan a mozgáskorlátozottak számára, 0 db lift üzemel a területén, ezen túlmenően pedig mind a mozgólépcsők, mind a sima lépcsők állapota kritikus. Tehát úgy kell megterveznünk az állomást, hogy a lifteknek is legyen megfelelő helyük.

Kőbánya-Kispest elhelyezkedéséből, közlekedési kapcsolataiból és környezetéből fakadóan egy nagyállomás, ahol sok ingázó megfordul, plusz a távolsági forgalom is jelentős. Ennek megfelelően a jelenlegi váróterem nem alkalmas ellátni a feladatát, mindenképpen új helyet kell neki találni.

regikoki.jpg

Köki jelenlegi kinézete

Környezet:

Mivel az állomás környezete adott, így semmilyen bővítésre nincs lehetőség, mindent a jelenlegi területen kell a lehető legoptimálisabban megoldani, hiszen a metró területéből nyilván nem tudunk levenni, szemben az utca és a lakóházak miatt nem tudunk terjeszkedni. A Határ út felé eső részen a metró miatt szűkül a terep, a másik irányban pedig a felüljáró jelent megváltoztathatatlan állapotot, illetve mindkét irányban a szétváló vasútvonalak. Így hát a jelenlegi helyet kell maximálisan hasznosítani úgy, hogy minden irányból könnyen bejárhassanak a szerelvények, s mindegyik irányba biztosítva legyen a megfelelő eljutás.

Közben tudomásul véve, hogy a legnagyobb utasforgalom a vasút és a metró között van, jelentős még a vasút és a pláza között, közepes a vasút és a buszvégállomás között, illetve van egy minimális közlekedési igény a kőbányai oldal felé is.

Általunk hozzáadni kívánt értékek:

  • Modern állomás, nagyobb kapacitás
  • Könnyebb megközelíthetőség és átjárhatóság
  • Liftek a mozgáskorlátozottak könnyebb közlekedése érdekében
  • Megfelelő váróterem és a pénztárak jobb elhelyezése

Ahhoz, hogy minden elvárásnak megfeleljünk, egyértelmű, hogy nem támaszkodhatunk a jelenlegi épületekre. Egyrészt azért, mert alulméretezettek a forgalomhoz képest, másrészt pedig azért, mert nem illeszkednek megfelelően a környezetükbe, ahogyan már korábban említettem ezt a régi Köki épület kapcsán, hiszen mindkét oldalhoz képest alacsonyan van az épület. Végső soron pedig azért, mert már nem felel meg az elvárásoknak (méret, rendelkezésre álló hely, minőség).

ujkoki.jpg

Egy általam elképzelt terv. A második felüljáró már régi terv, az általam hozzáadott érték az, hogy a két felüjárót összekötném, s ott helyezném el a vasúti várótermet, normális, modern körülményeket teremtve

De nem csak az épülettel kapcsolatban figyelhetjük ezt meg. Az állomás vágányhálózata és szerepe is átesett változásokon, amelyek ahhoz vezettek, hogy nem túl optimális a jelenlegi vágányhálózat a jövendőbeli szerepre, ezért minimális igazítással ezen is javítani tudunk, miközben az alapok nem változnak meg.

ujkoki2.jpg

Nagyjából így nézne ki. A legfontosabbakat felcímkéztem

A vágányhálózat

Jelenleg az állomás felépítése eléggé féloldalas, köszönhetően az eredetileg innen induló lajosmizsei vonatok számára épült peronoknak. A legelső feladatunk az, hogy ezeket valahogyan bevonjuk az állomás mindennapi működésébe azáltal, hogy mindkét irányból megközelíthetővé tesszük ezeket. 3 vágány megközelítését kell megoldanunk ehhez, ami nem lehetetlen, amennyiben az épülettel nem számolunk, márpedig ez az egyik kiinduló feltételünk.

Ezen felül a 2 hosszú peron mellé még be tudunk rakni egy harmadikat is, ha minimálisan hozzányúlunk a vágányokhoz. Márpedig ez lehetséges, mivel mind az átjáró, mind a peronok teljes újjáépítésére szükség van a leromlott állaguk miatt. Így összesen 5 peronnal, 10 peronos vágánnyal számolhatunk a felújítás után, melyek mind megközelíthetőek mindkét irányból, ezzel jelentősen növelve az állomás kapacitását.

kokiperonok.jpg

Egy szemléltető kép a peronokról. Egy plusz peron és két új bekötés

Az "A peron" kaphatná a majdan megépülő repülőtéri vasút felé igyekvő szerelvények forgalmát. Az "E peron" lehetne a Székesfehérvár felé közlekedő vonatoké, melyek így a legkevésbé lennének útban a bejáráskor során, plusz mivel itt végállomásoznak, itt lennének a legkevésbé útban. A "D peron" lehetne a Lajosmizse felé közlekedő szerelvényeké, mivel abból az irányból könnyen be tudnának járni ide a többi vonat zavarása nélkül. A "B peron" és a "C peron" kaphatná az összes többi vonatot.

Az új épület

Az új épületnek az alábbiaknak kell megfelelnie: Biztosítsa az összes peron elérhetőségét mindenki számára, biztosítsa a gyors és kényelmes átszállást a metróra, amelyhez széles folyosó kell, ezen felül pedig kösse össze a két felüljárót az utasok jobb megoszlása érdekében. Így arra gondoltam, hogy az összekötő-részben lehetne kialakítani a vasúti pénztárat és vele a nyitott várótermet. Szélesebb felüljárók biztosítanák a kényelmes megközelítést a peronokhoz és a megfelelő utasáramlást az állomás területén belül. Így a nagy forgalom a metró és a peronok között sokkal egyszerűbben tudna áramlani, illetve a peronokon jobban eloszlana a tömeg. Liftek elhelyezésére is lehetőség nyílna, miközben a lépcsők is használhatóbbá válnának. A BKK és a vasút is kényelmes, modern munkakörülményeket teremthetne a dolgozóinak.

A jelenlegi áldatlan állapotok nagy részére megoldást nyújtana ez az elrendezés. Az utasok és a vasút is egy sokkal használhatóbb állomást kapna vissza. A vonatok fordítása is egyszerűbbé válna előre nem látható eseményeknél, illetve a belpesti állomások és vonalak lezárása esetén is sokkal hasznosabb lenne az elrendezés.

Nem lehet sokáig húzni a felújítást, mivel a Nyugati és a Keleti pályaudvar is szétesik napról napra. Viszont amennyiben bármelyik pályaudvar veszít a befogadóképességéből, Kelenföld és Kőbánya-Kispest lesz az a két állomás, amelyekre áthárulnak majd feladatok, s ezt a jelenlegi állomás nem lesz képes megoldani. Ezen túl maga Köki is olyan állapotban van, amely csak bizonyos háború sújtotta balkáni országokban szokott előfordulni.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr4614122855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akos873 2018.07.24. 16:12:57

Ugye, ha a miniszterelnök vasútmániás (és nem focirajongó) lenne, ezen is túllenénk már. Egyébként csak annyi kiegészítést tennék, hogy a székesfehérvári vonatokat jó lenne (már most is) legalább Monorig küldeni.

tompus 2018.07.24. 16:13:32

Valami ilyesmi kellene, csak majd akkor lesz belőle valami, ha az ócskavas állomás rászakad egy vonatra.

regbor 2018.07.24. 16:40:08

Azt sem kéne elfelejteni, hogy Kőbánya felé fokozódni fog a forgalom a közelmúltban bejelentett nagyszabású BOSCH fejlesztés miatt.

gomboc r2r 2018.07.24. 17:42:08

@akos873: Csak két dolog: Sokan mennek be a vonatokkal a városba, így nem biztos, hogy jó lenne elterelni a vonatot onnan, ezzel az amúgy is zsúfolt 3-as metróra még több embert ráküldeni.
Másik pedig, hogy ez a két vonal elég sűrűn találkozik valami problémával, ami miatt késnek a vonatok, márpedig nem lenne túl jó ötlet ezek miatt a maradék napok forgalmi rendjét is szétverni, amikor éppen pontosak a vonatok a másik vonalon.
De ezek csak az én fenntartásaim, ha úgy akarják, csinálják.

egyinges 2018.07.24. 18:32:01

@gomboc r2r: Én más szemléletmódot követek. A késések okait (műszaki hibák, vasutasok nemtörődöm hozzáállása, stb..) kellene megszüntetni először, emellett már rég egy központi átmenő állomáson kellene olyan viszonylatoknak összefutni, mint pl: Cegléd-Tatabánya, Hatvan-Székesfehérvár, Gödöllő-Szentendre, Kunszentmiklós-Esztergom, Vác-Dunaújváros, valamint a nagyvárosokról bejövő vonatoknak sem Budapest kellene, hogy a végállomás legyen, de ez más téma. Érdemes megnézni pl.: München S U és DB vonalait.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.07.24. 19:07:35

A Köki Terminál a szokásos magyar elbaltázás jeleit mutatja, ilyen forgalmas közlekedési csomópontban nehéz becsődölő plázát építeni. Csak figyelni kellett volna a nyugati példákra és nem a vasútállomás mellé építeni a plázát, hanem a sínek fölé, akkor a MÁV-ra se kellene várni a karbantartással és az emberek is bemennének a plázába.

regbor 2018.07.24. 19:18:51

@Online Távmunkás: Pontosan. Építettek egy bazi nagy barkácsáruházat, meg egy fele akkora TESCO-t. A két áruház forgalmát nem is lehet egy lapon említeni. Ráadásul a Terminálban annyi holt teret építettek be, hogy szerintem evvel világelsők. Teljesen koncepciótlan, átgondolatlan az egész épület.

Sir Gombóc 2018.07.24. 21:07:16

@Online Távmunkás: a valóság meg az, hogy a zavaros tulajdonviszonyok miatt nem történt semmiféle komolyabb rekonstrukció. Ez az akadály elhárult, folyik a tervezés. Az épület maradni fog, többek közt, ha jól tudom, abban van a biztosító berendezés lelke, azt áttelepíteni nem, csak lecserélni lehet, de tekintve, hogy az még ma is korszerűnek mondható, péngkidobás lenne.

Sir Gombóc 2018.07.24. 21:10:58

A jelenlegi csonkavágányokat nem nagyon lehet a túloldalon bekötni, arra ott már nincs elég hely. Plusz peronoknak sincs.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2018.07.24. 23:52:07

Elég lenne 4 peron, nyolc vágánnyal. A fehérvári vonatoknak minimum a reptérig kell járnia.

gomboc r2r 2018.07.26. 10:48:01

@Sir Gombóc: Dehogy nincs. Menj ki Kökire, nézd meg. Vagy csak nézz rá a képre. Ott fut az aszfaltos út, a helyén bőven be lehetne őket kötni.
A peronokról meg: Felszedtek egy vágányt, aztán ott az 1. peron nélkül, plusz még van másik is peron nélkül. Kicsit átrendezve a peronokat simán kijön mégegynek a hely, amit a forgalom indokol is.
Az a helyzet, hogy a vágányhálózathoz is hozzá kellene nyúlni, ebben az esetben pedig izélheted a biztbert. Az épület maga nem alkalmas semmilyen célra, le kellene teljesen bontani és újat rakni a helyére.