Gombóc mondja

Vasútállomást mindenhova

2018. szeptember 10. - gomboc r2r

Megdöbbenve tapasztaltam a "mi kis Dávidkánk" legújabb agymenését a Közlekedési Múzeumhoz kapcsolódóan. (Aki nem ismerné, Vitézy Dávid Facebook oldalán utánaolvashat részletesebben) Talán ismét bemutatja hogyan kell felfelé bukni, addig viszont újabb rombolásba kezd. A lényeg, hogy az újonnan épülő Közlekedési Múzeum vasúti megállóhelyet kap. Mint egy falat kenyér! Ez jó kiindulási alapot teremtett arra, hogy kicsit utánanézzek a budapesti vasúti helyzetnek. Amit találhatunk, az gyalázat minden szinten.

Pályaudvarok

Talán kezdjük a legfontosabbakkal, aztán haladjunk szépen a kisebb jelentőségűek felé. Meghatározni is nehéz, hogy mit számítunk bele a pályaudvarok kategóriába, úgyhogy általánosítás helyett nézzük meg a helyzetüket egyesével. Ők Budapest legfontosabb vasúti kapcsolatai kiterjedésük és/vagy forgalmuk miatt, miközben helyzetük cseppet sem rózsás.

Nyugati Pályaudvar

 2006-ban indult el a Kormányzati Negyed - projekt, melynek során a tervek szerint teljesen felújították volna a pályaudvart, a környezetét, új modern irodaházakba költözött volna az állam és a területet emberi közlekedésre alkalmassá tették volna. A tervezés folyt, az ötletek elkészültek, a beruházással már megújult volna a vasútállomás. Sajnos ezt végül addig fúrta a Fidesz, ameddig csak lehetett, s az embereket teljesen a projekt ellen hangolta. (Hiszen minek is költözzenek a hivatalok egy jó közlekedésű, könnyen megközelíthető, a város központi részén lévő, modern és a célra épült irodaházakba, miközben egy lerobbant környék újul meg, ha helyette mehetnek a Várba is, tönkretéve a Vár közlekedését, megközelíthetőségét, turisztikai kiépültségét?) Így sajnos ez a projekt leállt. Azóta folyamatosan hallhatjuk a híreket a pályaudvar beázásáról, az épület állapotának tarthatatlanságáról, a biztosítóberendezés folyamatos hibáiról, a 2018-ban kézi állítású váltókkal operáló legnagyobb pályaudvarunkról... (Ezalatt Bécsben és Berlinben felépült egy-egy teljesen új, modern központi pályaudvar). Legutóbbi elérhető információk az állomás kapcsán a volt közlekedéspolitikai felelős, új MÁV-vezérigazgató Homolya Róbert-interjúban olvashatóak: talán 2022-ben sorra kerülhet. Már csak 4 év. Addig csak kihúzzuk valahogy, ha ránk nem omlik. Igaz, hogy már vagy 6 éve így is kinézhetne, ha a Fidesz nem fúrja meg politikai alapon a projektet:

Az egyik nyertes pályázat. (Forrás: epiteszforum.hu)

Keleti Pályaudvar

 A Keleti sorsa nagyban hasonlítható a Nyugatiéhoz. Az épület és a műszaki tartalom sürgősen felújításra szorulna. Folyamatosan figyelni kell, hogy az épület melyik részeit kell megtámasztani a biztonság kedvéért, miközben az épületben átadtak egy kormányablakot, s ezt a részt teljesen felújították, de egy centivel sem többet, mint ami a kormányablakhoz tartozik. (A környezete megújult a mocskosrohadt mocskosrohadt 4-es metrónak köszönhetően.) A maradék részhez majd valamikor 2022-körül fognak hozzányúlni a fent említett interjú szerint, de ne legyenek hiú reményeink. A Nyugatit és a Keletit biztosan nem fogják egyszerre lezárni, ez pedig azt jelenti, hogy az egyik felújítás pár évvel még tovább csúszik. Hiába, a politikusok nem közlekednek vonattal, nekünk alig 6-7 évet kell várni csak és a Keleti is megújul, ha addig kibírja.

Akár ilyen is lehetne a pályaudvar, de sajnos nem az egész a kormányablak. (Fotó: 444.hu)

Déli Pályaudvar

 A Déli Pályaudvar helyzete immár évek óta kérdéses, köszönhetően annak az egyszerű ténynek, hogy rendkívül jó helyen található, s emiatt folyamatosan be akarják építeni a telkét. Jelenleg is tervben van a pályaudvar bizonyos részeinek a megszüntetése és beépítése sportlétesítményekkel (nincs még elég...), ami miatt bizonyos feladatok átkerülnének Kelenföldre (ahol még fogalmuk sincs hogyan fogják ezeket megoldani, de a sport fontosabb...). Az állomásnak jelenleg úgy kell működnie, hogy semmi sem biztos és senki nem tudja milyen lesz majd a pályaudvar helyzete évek múlva. Mindemellett a teljes pályaudvarra ráférne egy felújítás, melynek során a vágányhálózathoz is hozzá kellene nyúlni. Szinte egy teljesen új pályaudvart kellene építeni. Ezt nyugati szemlélettel rendkívül jól ki lehetne használni, miközben akár a vágányokat is be lehetne fedni bizonyos ingatlanfejlesztéshez. Sajnos előreláthatólag semmi hasonlóról nem hallani, így marad a jelenlegi kiszámíthatatlan pályaudvar még egy ideig.

Kelenföld

 Köszönhetően a mocskosrohadt mocskosrohadt 4-es metrónak Kelenföld is teljesen megújult, mára egy normális vasútállomás képét festi (kivéve a MÁV-ra váró részek, mint a felvételi épület és a régi aluljáró). Budapest legjobb állapotban lévő pályaudvara, egy ideig nem lesz szükség újabb beruházásra, hacsak a Déli kitelepítése miatt nem kell majd valamit csinálni. Kelenföld két arca a Velveten.

Kőbánya-Kispest

 Vele már én is foglalkoztam, annyira rossz állapotban van, hogy a nulláról kellene újraépíteni az egészet. Hiába újult meg a buszvégállomás és a metrós rész, a vasúti oldal teljes hanyatlásban van. Nincsenek szavak, amikkel le lehetne írni, így hát beszéljen inkább egy kép helyettük.

12419030_1496397234001094_6079027062856725855_o.jpg

Egyfajta modern művészeti alkotás ez, egyszerűen tökéletes leírása a helyzetnek. (Saját kép)

Ferencváros

 Fradi nem személypályaudvar, inkább a teherpályaudvari része nagy kiterjedésű, s hamarosan arra is ráérik a felújítás, de nem ez a legfontosabb a mi számunkra jelenleg. Az utasperonok és a vasúti megállóhely elhelyezkedése inkább, mivel a város az utóbbi időben annyit változott, hogy a jelenlegi helye nem igazán megfelelő másra, mint a vasutasoknak a telep közelsége miatt. A vasút tervei szerint ezt a megállót kiváltanák két másikkal, amelyek jobb helyen lennének, de erről kicsit később.

Rákosrendező

 Budapest talán legnagyobb szégyenfoltja ez a mintegy 50 hektárnyi terület, amelyet már jó ideje alig használ a vasút, viszont semmiféle fejlesztés vagy beruházás nem történt annak érdekében, hogy a terület szerepet váltson. Hosszú kilométereken keresztül kettévágja a város szövetét úgy, hogy igazából a funkcióját sem tölti be már hosszú-hosszú ideje. Már én is foglalkoztam azzal, hogy mit lehetne vele kezdeni. Itt és itt és itt és itt.

rakosrend.jpg

Józsefváros

 A páyaudvart bezárták 2005-ben és nem is ok nélkül. Nincs a legjobb helyen és már nagyon le volt amortizálódva. Azóta a felvételi épületből múzeumot csináltak (igaz, még mindig nem nyílt meg), de a többi részén igazából nem történt semmi különös. A sínek és a felsővezetéki rendszer szépen lassan eltűnik ilyen-olyan okokból, de a terület továbbra is a vasút "kezelésében" van. Ez egyszerre rossz és jó hír is. Miért? Mert amikor a nagyobb pályaudvarokat le kell majd zárni a felújítások miatt, a vonatoknak továbbra is indulnia és érkeznie kell valahova, márpedig egy az egyben semmi nem fogja tudni átvenni a szerepüket. Tehát szükség lenne egy vészmegoldásra annak érdekében, hogy ne kelljen drasztikus változtatásokat bevezetni a menentrendben. Itt létre lehetne hozni egy ötvágányos miniállomást annak érdekében, hogy ne legyenek problémák, s amit csak ilyen esetekben használnának. Ez nem akadályozná meg a terület nagy részének hasznosítását, de a vasút is jól járna, mert lenne hova fordulnia vész esetén.

jozsefvaros.jpg

Az ábra nem méretarányos (hosszban), de megmutatja, hogy mire gondoltam. A terület kis részét igényelné, de fontos szerepet kaphatna bizonyos időközökben. Tárolónak pedig ott van Kőbánya-Felső.

Megállóhelyek

Igazából két részre lehetne osztani a fővárosi vasúti megállókat. Az egyik az, amelyeket az utóbbi időben átépítették és most egy ideig nem lesz szükségük beavatkozásokra ( például Angyalföld, Albertfalva) és azokra, amelyek azonnali, halaszthatatlan felújításra/áthelyezésre szorulnak (Zugló, Kőbánya-Alsó, Rákos). Sajnos meg kell állapítanunk, hogy sok, apróbb projektre lenne szükség annak érdekében, hogy a vasútban rejlő potenciált jobban ki lehessen használni a fővárosban.

Az egyik ilyen a Gödöllői HÉV-hez kapcsolódik, ahol Rákosfalva néven létesülne új megálló a HÉV-hez, amely a HÉV-felújításakor elvileg megtörténik majd. Aztán ott van Zugló helyzete, a mostoha vasúti megálló, ami kitűnő helyen van, csak arra vár, hogy a metró végre megérkezzen és ahhoz kapcsolódóan felújítsák és jó esetben kibővítsék végre. Itt található egy kitűnő terv, amelyhez innen is gratulálok a kiötlőinek.

Az egyik tervezett új vasúti megállóhely (Kép forrása: vg.hu)

Közlekedési Múzeum megálló

 Mint láthattuk, Budapest rendelkezik néhány vasútállomással, amelyek nem mindig a legjobb kapcsolatokkal rendelkeznek, s nem a legoptimálisabb helyeken vannak, de az szinte biztos, hogy borzasztó állapotban vannak. "Nincs pénz" a fenntartásukra. Ezt döntse el mindenki maga. 

 Valamelyik nap nézegettem az új Közlekedési Múzeum terveit, s arra lettem figyelmes, hogy egy új vasúti megállót is terveznek építeni hozzá. Lehet, hogy ez csak nekem volt újdonság, de egy kicsit megrökönyödtem. Mégis mi indokolja ennek a létrehozását? A Múzeum? Mégis mi fog itt megállni? Egyáltalán hol? Átmenő vágány melletti peron?

megallokbp.jpg

Az új Közlekedési Múzeum megálló, a jelenlegi Ferencváros megálló, illetve a tervezett, optimális helyen lévő Közvágóhíd és Üllői út megállóhelyek, amelyek felváltanák a jelenlegi ferencvárosi megállást a tervek szerint

 A Közvágóhíd megálló egy régóta vágyott megálló, amely a jelenleg felfutóban lévő terület mellett az átszállási kapcsolatokat is kiszolgálná. Az 1-es villamos közelebb lenne, mint most Ferencvárosban, ezzel sokkal modernebbé válhatna az átszállás, gyorsan elérhetővé a Nemzeti és a Müpa, a 2-es villamosnak köszönhetően pedig a közeli irodák és a Belváros felé lenne könnyű továbbutazni. Jelenleg a HÉV-re, később már az 5-ös metróra biztosítana majd átszállást ez a megálló. Az Üllői úton egyértelmű cél a 3-as metró kiszolgálása, ugyanakkor több nehezítő körülmény is van, ezért nem fogadnék rá, hogy ez a közeljövőben megépül/kialakul. A múzeumi megálló esetében átszállókapcsolat szintén csak az 1-es villamos van, esetleg a 37-es villamos, közlekedési szempontból a megállónak jelentősége nincs. 7 villamosmegálló a távolság a Közvágóhídtól, komoly utazási idő különbség nincs.

megallotav.jpg

Az ábrán láthatjuk a Múzeum megálló elhelyezkedését, mellette a megszűnt Józsefvárosi Pályaudvarral, egy ugrásra a Keleti Pályaudvarral, a megálló szomszédságában pedig Kőbánya-Felsővel. Kőbánya-Felső és a Múzeum megálló között pedig található Budapest azon pontja, ahol a Körvasút vágánya keresztezi a Keleti felé igyekvő vágányokat.

Azon a ponton, ahol a Körvasút keresztezi a Keleti felé tartó vágányokat, az a legoptimálisabb pont egy igazi központi pályaudvarnak az egész városban. Erről a pontról minden irány elérhető, minden Budapestről kifelé tartó vasútvonal. Sokan vitatkoztak már arról, hogy erre szükség van-e vagy sem, megépül-e valaha, vagy sem, de az biztos, hogy a most tervezett Múzeum megálló útban lesz és feleslegessé válik, ha megépül.

Tehát létesül egy megálló egy bezárt pályaudvar mellett, közvetlenül az optimális átszállópont mellett, miközben ugyanarra a villamosra ad átszállást, amire 7 villamosmegállóval arrébb is. Eközben ne felejtsük el, hogy a fővárosi vasúthálózat rendkívül leterhelt és elöregedett, az itt közlekedő vonatok száma rendkívül nagy, s a Keletibe kizárólag erre lehet bevinni vonatokat, keresztül ezen a megállón, miközben az ide tartó vonatok egymást érik.

Én nem látom jó ötletnek se a helyszínt se a megálló szükségességét, de ez csak az én véleményem. Úgy vélem, hogy pusztán a Múzeum számára épülne, egoista szempontból minden mást figyelmen kívül hagyva. Arra a sorsra fog jutni, mint a Vasúttörténeti Park megállója, amely szintén igazi ok és cél nélkül épült. Kapozás megy össze-vissza, hosszútávú elképzelések nélkül, hosszútávú fejlesztési tervek és célok nélkül. Hiába öntöm a zsákba a pénzt, ha az alján lyukas.

Szüksége van a MÁV-nak erre a megállóra? Budapestnek? Az utasoknak?

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr5914193327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pierr Kardán 2018.09.11. 13:15:50

Ennyire elfogult ember ne írjon blogot, mert semmi jó sem sül ki belőle :-(

Berelhetoreklamfelulet 2018.09.11. 13:38:33

Olyanok a megállók, amit az átlag emberek megérdemelnek.
SZvsz 1et sem kéne felújítani vagy kitakarítani, úgy is csak szétverik meg teleszemetelik, hagyni kell őket élni abban a fertőben, amiben szeretnének....

pi423 2018.09.11. 14:07:23

Mire is lenne jó? Mondjuk a Kőbánya felső irányából jövő vonatokról át lehet majd szállni az 1-es villamosra.

pizo 2018.09.11. 15:35:24

@Berelhetoreklamfelulet: Egyetértek. az emberek nagy többsége roppant igénytelen. Ingatlanokat nézek a számomra megfizethető kategóriában, Budapesten lakást, az agglomerációban házat. A max. összeg 30 millió. Olyan ház/lakásbelsőket látok, azt sem tudom hogyan meneküljek ki feltűnés nélkül. Tudom hogy szegények az emberek, de hogy évekig ne pókhálózzanak le, és porszívózzanak ki ott, ahol élnek... ez nem pénz kérdése.

Zoli

Sir Gombóc 2018.09.11. 16:46:56

Az, hogy mit nevezünk pályaudvarnak, az meglehetősen egzakt fogalom, mondjuk utána is nézhetnél a megfelelő szakirodalomban.
A központi pályaudvar rég lekerült a napirendről azon a helyen, leginkább azért, mert ott semmi sincs, nincs megfelelő városi közlekedés sem.
Ferencvárosba pedig menj ki, főleg csúcsidőben, meg fog sz lepődni, nem csak a vasutasok használják.
De az egész irományon látszik, hogy a fáradtságot sem vetted, hogy utána nézz bárminek.

Lesi_the_Globetrotter 2018.09.11. 17:05:55

Szintén van vasútmúzeum megállóhely, melyen egy átlagos napon nem állnak meg a vonatok, ünnepeken, múzeumi rendezvények napjain viszont igen. Ennyi....

kvp 2018.09.11. 18:22:51

Csak par megjegyzes:

A volt jozsefvarosi palyaudvar kulso teruletere ingatlanfejlesztest (lakoparkot) terveznek, annak a kozelebe vasuti fejallomast nem fognak tenni, arra ott a keleti...

A kozvagohid megallo tul kozel van a fradihoz, viszont a hid tuloldalan lesz elovarosi megallo (az 1-es villamos megalloja mellett), ha megepult az uj felhokarcolonegyed.

A kozlekedesi muzeum megallo valoszinuleg csak idoszakos lesz, mint a vasuttorteneti parke, viszont ha sikerul megoldani, hogy a keleti ki es bemeno vaganyait felbovitsek 4-re, akkor akar fixen is bekerulhet majd az elovarosi menetrendbe, bar ezek a vonatok jellemzoen Kobanya-Kispestrol indulnak manapsag, tehat elkerulik.

Amig letezett egy kozponti palyaudvar otlete, addig a Fradi volt kijelolve erre a celra, de egyelore lekerult a napirendrol. Ha valaha megepul a deli teher elkerulo uj korvasut, akkor lehet ra esely. A 3-as metrot, vagy annak szarnyvonalat vezetnek el oda. Jelenleg utasforgalom szempontjabol egy eleg forgalmas, de sima elovarosi megallo es alalaban csak max. 3 vonat all meg egyszerre.

gomboc r2r 2018.09.11. 18:40:38

@Sir Gombóc: Valóban beidézhettem volna a szaknyelvet, foglalkozhattam volna azzal, hogy mit definiálnak az utasítások pályaudvarnak és mit nem. Csak ez kábé senkit sem érdekel. Gondolom arról még sosem hallottál, hogy szaknyelv és beszélt nyelv különbözik, ugye?
Lekerült a napirendről, igen. Ahogy a Kelenföld-Nyugati alagút sincs napirenden, mégis, ha felújítják a Nyugatit, úgy kell megcsinálni, hogy legyen lehetőség rá, vagy ne?
Az pedig, hogy jelenleg milyen közlekedés van ott, egyáltalán mi van ott, szerintem senkit sem érdekel. Milyen közlekedés volt Bécsben az új főpályaudvarnál? És Berlinben? De ez csak két példa... Sőt, azt sem tudjuk, hogy a terület hogy fog kinézni ott egy 20 éven belül...
Ferencváros, atyám... Te magad sem tudod, hogy kibe akarsz belekötni. Nem én találtam ki, hogy zárjuk be Ferencvárost, nézzél utána a terveknek, ha már ekkora az egód. Nem a kisujjamból szoptam ki.
Az egész hozzászólásodon látszik, hogy semmi más nem érdekelt, csak a fikázás, bármi áron. Ha már az utánanézésről beszélünk, akkor meg inkább neked lenne rá szükséged.

gomboc r2r 2018.09.11. 21:47:27

@kvp: Tudom, hogy lakóparkot (is) terveznek. Elég sok mindent terveztek már oda, talán csak űrállomást nem, aztán még mindig egy kupac sz... van ott. Amúgy pedig nem a PU visszaépítésére gondoltam, csak pár évre egy ideiglenes állomásra, mivel a kövi 10 évben meg kell csinálni Kökit, a 3 fő pályaudvart, előbb-utóbb Zuglót és Rákosrendezőt is... Szóval ez az 5 peronos vágány igen jól jöhetne arra az időszakra. De ez csak egy ötlet. A lakópark meg úgyis vasúti vágányok mellé épül(ne), szóval...

Amit én olvastam, ott még a Közvágóhíd megállóról volt szó, de akkor azt a buzi Garancsi miatt átraknák Budára? Hát, én nem tartom jó ötletnek, de nekem sincs mindig igazam és nem is én döntök, szóval...

Őszintén szólva még mindig nem gondolom úgy, hogy oda kellene egy vasúti megálló, még időszakos sem. (Ahogy a múzeumot sem ide raktam volna, de ez most mindegy.) Egyszerűen borzasztó rossz helyen lenne a vasút szempontjából, lekorlátozná a fejlesztési lehetőségeket.

Igen, Fradi is szóba került, mint a központi pályaudvar helye, ahogy sok más is, de nem véletlenül jutottak arra, hogy ez a keresztezés lenne a legoptimálisabb helyen, ráadásul átmenő vágányokkal. Ismerem Fradi megállót, de legyünk őszinték, hogy ha a Kunmiklósi vonatok nem Kökire mennének, akkor nem lenne itt ekkora forgalom.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.09.12. 07:45:28

Ez a Hungária körúti kapcsolatot fogja adni, az egyértelműség miatt kapja a múzeumról a nevét. Kőteher totál alkalmatlan központi pályaudvarnak, ahogy Ferencváros vagy Kelenföld is, mivel külvárosiak és sok irányba fejleszthetetlenül rosszak a közlekedési kapcsolatok. A vonatoknak egészen a Belvárosig kell közlekedniük, vagy a mostani fejpályaudvarokra, vagy egy alagútban fekvő új állomásra, átmérősen.
Az új átszállási kényszert bevezető belgrádi "központi" pályaudvarról itt írok részletesen: falujaromotorvonat.blog.hu/2018/07/02/bucsuzik_a_belgradi_fopalyaudvar

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.09.12. 07:46:54

@Berelhetoreklamfelulet: Köszi, én nem verném szét, úgyhogy igenis újítsák föl, ha baja lesz, javítsák meg!

Berelhetoreklamfelulet 2018.09.12. 08:32:48

@Benbe:
Lényegtelen, hogy te mit csináltál vagy nem, kollektív felelősség vállalás van.
Majd ha nyilvánosan meglincseled azokat, akik szét verik/graffitizik/szemetelik/stb. az állomásokat, akkor mondhatod, hogy te mindent megtettél, de most max azt, hogy passzívan asszisztáltál hozzá.