Gombóc mondja

Budapest elmaradottsága III. rész

2018. október 29. - gomboc r2r

Elérkeztünk a sorozat harmadik részéhez. Az első és a második rész elérhető a kattintás után. Már a második rész óta is eltelt egy év. Nézzünk körül ismét a szűkebb világban!

Mennyit fejlődött Budapest a körülöttünk lévő nagyvárosokhoz képest? Igaz-e, hogy Magyarország fejlődik? A kormány sikerpropagandája mögött van-e kézzel fogható dolog?

Főváros Budapest Bécs Prága Bukarest Varsó
Lakosság 1 749 734 fő 1 840 573 fő 1 294 513 fő 1 883 425 fő 1 753 977 fő
Terület 525,14 km² 414,9 km² 496 km² 228 km² 517 km²
Hálózat hossza 38,6 km 83,1 km 65,5 km 69,25 km 29 km
Állomások száma 52 109 61 51 27
Napi forgalom 839 000 fő (2011) 1 400 000 fő 1 472 000 fő 600 000 fő 568 000 fő
Utolsó előtti bővítés 1990 (3,4 km) 2013 2008 (4,6 km) 2011 (2,6 km) 2008 (2,6 km)
Utolsó bővítés 2014 (7,4 km) 2017 2015 (6,1 km) 2017 (2,1 km) 2015 (6,3 km)

Metróhálózatok a fővárosokban. 

Budapest:

  • Az elmúlt években 47 új villamos és 36 új trolibusz állt forgalomba. Szállítás alatt 21 új trolibusz és 26 új villamos. A szerződésből még rendelhető 51 villamos és 51 trolibusz, ha lesz rá forrás és akarat. 
  • Buszok tekintetében nagyrészt a kiszervezés által nagyjából 700 db új busz állt forgalomba 2010 és 2017 között, beszerzés alatt csak a kétes metrópótlók vannak, amelyeknek a gyártója becsődölt és felszámolás alatt áll. A buszok használhatósága pedig kétséges.
  • "Új" metrókocsikat vásároltunk, összesen 222 darabra van szerződés, 6-kocsis szerelvények formájában, ez 37 szerelvényt jelent a 3-as vonalra. A teljes történetet szerintem mindenki ismeri.
  • Immár 10 éve "tervben van" a Kisföldalatti meghosszabbítása és új szerelvények beszerzése, a Fogaskerekű meghosszabbítása és új szerelvények beszerzése, a 3-as metró északi meghosszabbítása, illetve a 2-es metró és a HÉV összekötése. Tervek vannak és újabbak születnek, szerződés egyikre sincs, tehát az elkövetkező 4-5 évben a 3-as metrón kívül komolyabb beruházás nem várható.
  • Magánpénzből épül sikló a Citadellára. A projekt hosszú tervezés és egyeztetés után (mintegy 10-15 év) elért a beruházási fázisba. Jelenleg a munkálatok előkészítése folyik. Külön jegy ellenében lesz használható.

caroline-minor-christensen-1080285-unsplash.jpg

Bécs:

  • Kezdődik az U2-es átépítése és az U5-ös meghosszabbítása, melyhez 34 új Siemens metró érkezik 2020-tól.
  • Legalább 119, összesen akár 156 db új villamos érkezhet Bécsbe az elkövetkező években (az első már tesztelés alatt).
  • A 4-es metrójukat újítják fel szépen lassan nyaranta.
  • Közben folyamatosan modernizálódik a buszflotta is.

Prága:

  • 300 új autóbuszt vesznek a következő években.
  • 6 év alatt megépül az új kötélpálya a Moldván át, melyre külön jegyet sem kell majd fizetni, mivel része lesz a tarifaközösségnek.
  • Megújult az elektronikus jegy, melyet Budapesten még mindig nem sikerült bevezetni.
  • Jövőre indul a D-vonal építésének kezdete, s várhatóan 2023-ban meg is nyílhat az új üzem, 10 állomással, 40 milliárd koronás (520 milliárd forintos) költségvetéssel. (A metró nagyon hasonló a mi 4-es metrónkhoz. Teljesen új vonal, automatizált, új kocsiszínnel és hozzá szerelvényekkel, szintén 10 állomással.)

Bukarest:

  • Az 5-ös metró 7 km-es hosszában építés alatt, várhatóan jövőre megnyílik, további hosszabbítások tervezés alatt. (Itt nem a magyar tervezés alattot kell érteni, amikor újabb és újabb papírokat kreálunk.)
  • 10 éve vettek 1000 vadonatúj Mercedes buszt, jelenleg mintegy 400 új busz leszállítása folyamatban, ezen túlmenően pedig 130 új hibridbusz, 100 új trolibusz, 100 új villamos beszerzésével vannak elfoglalva.

Varsó:

  • Jelenleg is zajlik egy 3 km-es hosszabbítás a metróhálózaton.
  • 2009-ben vettek 186 darab vadonatúj villamost! 2013-ban még 50-et. 2014-ben még 30-at.
  • Az utóbbi 10 évben 16 km új villamosvonal épült és folyamatosan épülnek újabbak! Egy 6 km-es hosszabbítás jelenleg is folyik.
  • Jelenleg 213 darab vadonatúj villamos beszerzésére folyik tender!

Budapest világváros egész Magyarországon, de az a helyzet, hogy még a közvetlen környezetében is a legutolsó helyen van a fejlődés szempontjából. Óriási pénzekkel és beruházásokkal verik a környező fővárosok, belefoglalva a lenézett románokat. Tarlós úgy vállalta a főpolgármesterséget a következő időszakra, hogy jelentős forrásokhoz és fejlesztésekhez kap támogatást a kormánytól. Ez a Budapest 2030 projektegyüttes olyan elemeket tartalmaz, mint:

  • Liget-projekt - A végeláthatatlan és 80%-ában teljesen felesleges projekt, amelyből egy csomó fontos részt kivágtak, miközben a legfeleslegesebbeket megtartották, s kiszórnak rá 200 milliárd forintot. Ez egy metróprojekt ára!
  • Új atlétikai staidon - úgy kell, mint egy falat kenyér, Budapest enélkül nem is tudna létezni!
  • Diákváros - Senki nem tagadja, hogy a lakáshelyzet és a kollégiumi helyzet megfelelő lenne, de nem hiszem, hogy mindet egy helyre kellene építeni. Mellesleg ez nem más, mint egy olimpiai projekt újracsomagolása. Valaki fontos ember nagyon bevásárolhatott a területen.
  • Kórházprojektek
  • A lassan elkészülő 1-es villamos hosszabbítás Kelenföldre. Nem tudom miért szerepel egy olyan tervben egy 2019-ben lezáruló beruházás, ami a 2019-2030 közötti időszakra vonatkozik.
  • A fentebb már említett villamos és trolibuszbeszerzés. Össze lehet hasonlítani a környező fővárosok beszerzéseivel.
  • Elővárosi vasútvonalak fejlesztése - Budapesten kívüli projektek beleírva a budapesti tervekbe. Így leplezve azt, hogy valójában semmilyen komoly fejlesztés nem történik az elkövetkező időszakban a fővárosban.
  • Galvani-híd - A lehető legfeleslegesebb híd megépítése van tervben 2023-tól. (5 év múlva!) Nem csak Budapesten, de konkrétan a Csepel-szigeten is legalább kettő fontosabb híd lenne, mint a Galvani-híd, mégis ez a projekt készül el, kapcsolódóan a Diákvároshoz. Ismét csak valaki fontosnak lehet ott területe.
  • 3-as metró - Fejlesztés helyett fenntartás, bár még mindig nem tudni, hogy a középső és déli szakaszokra mikor kerülhet sor és mennyiért.

Elszúrt és felesleges beruházások sora, kiegészítve 1-2 hasznos, elkerülhetetlen projekttel. Mindeközben a főváros fuldoklik az autóforgalomtól, a közlekedési járművünk a dugó. Elengedhetetlenül szükséges beruházások várnak arra, hogy végre felkarolják őket és megoldják egy-egy terület közlekedési problémáit. Nézzük miket lehetne tenni.

Top prioritású fejlesztési irányok. Észak-Dél és Kelet-Nyugat, illetve a következő gyűrű

  • A 3-as metró elengedhetetlen fontosságú Budapest szempontjából. Magyarország legfontosabb és legnagyobb utastömeget megmozgató kötöttpályás eszköze. Vonalhosszabbítása rendkívül fontos lenne. Az északi irányba minimális beavatkozással megvalósítható lenne és egy majd 30 éves adósságot törlesztene.
  • A 2-es metró meghosszabbítása. Jelenleg (ismét) futnak tervek a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötésére közös üzemű járművekkel. Ezzel kapcsolatban már kifejeztem az ellenvéleményemet és az általam preferált megoldást.
  • A 4-es metró meghosszabbítása mindkét irányban. A Kelet-Nyugat-tengely alapvető eszköze lenne, ha megépülne a Budaörs-Újpalota vonal. A Csömöri út, Thököly út, Rákóczi út, M1-M7-es bevezető, Gazdagrét, Kelenföld közlekedési problémáinak jelentős részét megoldhatná a projekt, utat nyitva az autóforgalom jelentős csökkentése előtt.
  • 5-ös metró kiépítése. Az Észak-Dél-tengely teljes forgalma jelenleg a 3-as metróvonalra szorul, miközben már a határait feszegeti az utasszámokat tekintve. Ennek egy részét tudná átvenni, miközben teljesen új területek előtt nyitná meg a gyors és megbízható közlekedést ez a projekt. Ha csak egy része épülne meg az elkövetkező években, már azzal is óriási nyereséget jelentene a városnak.
  • Jelenleg a Galvani-híd előkészítése folyik, miközben a Csepel-szigetet érintően sokkalta fontosabb lenne egész Dél-Budapest közlekedésének az Albertfalvi-híd és a hozzá kapcsolódó útirányok megépítése. Miközben a Galvani-híd a Lágymányosi-híd tehermentesítését szolgálná rendkívül drágán, s a meglévő közlekedési kapcsolatokat és útirányokat használná, fenntartva és megerősítve a mai állapotokat, addig az Albertfalvi-híd egy teljesen új útirányt és közösségi közlekedési kapcsolatokat jelenthetne a városnak a lakott területek egy részének tehermentesítésével.

Ezek a projektek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy Budapest a mai formájában létezhessen, még csak nem is a jövőre való készülést jelentik, pusztán a mai működéshez kellenének azonnal. S pusztán ezek 2000 milliárd forint körüli bekerülési költséggel írhatóak le, illetve 10-15 éves elkészülési idővel, ha most nekikezdenének.

S még mindig csak a legfontosabb projektekről volt szó. Nem beszéltünk arról, hogy villamosvonalakat kellene építeni, felújítani, járműveket beszerezni, kapcsolódó infrastruktúrát felújítani.

  • Mintegy 500 vadonatúj autóbuszra lenne szükség azonnal.
  • Mintegy 200 darab vadonatúj villamosra lenne szükség azonnal.
  • És akkor ott vannak a HÉV-vonalak, amelyek jelenleg a kukakáoszhoz hasonlítható módon működnek. De erről majd máskor.

Összességében megállapíthatjuk, hogy Budapest nem fejlődik, még a szintfenntartástól is százmilliárdokra van. A környező fővárosok pedig elképesztő tempóban távolodnak tőlünk. Sajnos ismét bebizonyosodik, hogy a propaganda az csak propaganda, igazság nincs mögötte. Budapest feléli önmagát, ahogy próbál a vízfelszínen maradni, de ez előbb vagy utóbb csúnyán vissza fog ütni, ahogy a rezsicsökkentés tette a hulladékkezeléssel. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr5014316119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.