Gombóc mondja

Megígér, beveszik, elfelejt, mosolyog

2018. november 17. - gomboc r2r

Bejelentik ezt, bejelentik azt, a propaganda tolja, majd szépen lassan a teljes némaságba kerül és elfelejtődik, mert az újabb és újabb ígéretek veszik át a helyüket. Így ér körbe a kormányzati kommunikáció. Most nézzük meg, hogy milyen ígéretekkel traktáltak minket az utóbbi években és mik lettek belőlük.

Mekkora balhét vert a jelenlegi kormány még ellenzékben a 3-as metró köré, hogy milyen balesetveszélyes és felháborító, hogy még nem újították fel. Mindeközben folyamatosan ment a 4-es metró szidása, hogy a kivitelezés mennyit késik és mennyibe kerül. Ehhez képest ha ránézünk a 3-as metróra ma, azt láthatjuk, hogy a legfiatalabb, legjobb állapotban lévő rész felújításával kezdtek neki a felújításnak, miközben a déli és középső szakasz felújításának ideje és költsége a homályba vész. Jövő március környékén talán elkészül az északi szakasz, de hogy a többi mikorra lesz kész, talán még a Jóisten sem tudja. De itt van egy 2016-os cikk, melyben Tarlós céldátumnak 2019. szeptember 30-at tűzte ki. Az 1/3-a el is készül addigra.

Aztán beszélhetnénk a mindenki által kitűnően ismert Kőbánya-Kispest-helyzetről. A környezete megújult a plázának köszönhetően, a vasúti rész teljes amortizációban van. Itt egy cikk tőlem a témában. Köki felújítását is megígérte már a kormány hányszor, itt van egy cikk a kormány szócsöveként működő propagandasajtóból, 2015-ből, melynek állítása szerint 2019 őszére megújul az állomás. Sehol nincs a projekt, egy ekkora állomás felújítása a forgalom fenntartása mellett borzasztó időigényes. Be sem jelentették még a lezárást, úgyhogy esély sincsen arra, hogy ebből legyen valami a közeljövőben.

De ott van a Nyugati Pályaudvar esete is, ami a 2000-es évek végén megújult volna a teljes környezetével együtt, ha hagyják lezajlani a Kormányzati Negyed nevezetű projektet. Ezt minden elérhető módon akadályozta a Fidesz (csak azért, hogy most a Várba költözhessen...), aminek az lett az eredménye, hogy azóta sem újult meg a pályaudvar, ami a 20. század legelejének technológiájával működik még mindig. De persze a jelenlegi kormány ígéretei között is szerepelt már a pályaudvar, itt van egy cikk  a Nyugati Ligetről 2016-ból, bejelentették, megígérték, sutba dobták. Ez tartalmazta volna a pályaudvar felújítását is. De itt van egy cikk 2015-ből, ami szerint "két éven belül megkezdődhet a Nyugati felújítása". Mindeközben a valóság az, hogy jelenleg a 2022 utáni EU-s forrásokból ígérik a pályaudvar megújulását. Kibírja addig? Meglátjuk...

2010 óta többször megígérték már a 3-as metró meghosszabbítását, egyáltalán magát a felújítást, a Kisföldalatti felújítását és a járművek cseréjét, a HÉV-ek felújítását, a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötését, új járművek beszerzését, ígértek metrót Rákoskeresztúrra, megígérték a Fogaskerekű, most 60-as villamos felújítását, meghosszabbítását, a villamoshálózatba integrálását, új járművek beszerzését, de a valóság az, hogy sehol nincs a projekt. Nem azért, mert ne lennének tervek, óh, tervek azok vannak, a kormány pénzügyi hozzájárulása hiányzik, az, amit a budapestiek adók és járulékok címén befizetnek, de a főváros nem kap vissza.

Valahol az élet a legnagyobb rendező, ugyanis pár nappal azután, hogy nekiálltam megírni ezt a posztot, megérkezett az újabb adag ígéret a kormánytól. Lesz pénz mindenre IS, úszni fogunk a boldogságban, csak az kell, hogy a csúnya EU következő adag pénze megérkezzen, aztán beérjük Bécset! El ne higgyük ezeket a marhaságokat, ugyanis akkora mennyiségű beruházást tartalmaznak az ígéretek, amikbe belerokkanna az állam. De nézzük is, hogy miről van szó benne:

  • Alagút a Déli és a Nyugati közé. Legyünk jószándékúak, a két vasúti alagút, keresztül a főváros belsején, számoljunk csak mintegy 200 milliárddal. (Két állomás a jelenlegi pályaudvaroknál, meg a két alagút, meg esetleg még egy megálló útközben.) És még nagyon jóindulatúak voltunk.
  • 5-ös metró első üteme, irány a Kálvin tér! Attól függ, hogy mit számolunk bele, a semmit sem érő legkisebb beavatkozásokkal járó 100 milliárdtól fölfelé a csillagos égig érhetnek a költségek. Számoljunk csak 250-nel.
  • Szentendrei HÉV megújulása, több százmilliárdos tervről beszélnek, számoljunk most csak 300-zal.
  • 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötése. 300-400 milliárdos terv.
  • Összesen mintegy 1100 milliárd forint, hasraütésből, olcsón számolva.

És akkor ugye ott van még a Repülőtéri vasút, a Nyugati, Keleti, Déli megújítása, Zugló és Köki katasztrófahelyzete, új híd Csepelre, satöbbi, satöbbi. Többezer milliárd forintnyi fejlesztést ígértek meg az elmúlt időszakban Budapestre úgy, hogy az elmúlt 8 évben a beavatkozások értéke még a 400 milliárdot is alig éri el. Ígérni könnyű, de sajnos látván a magyar emberek memóriáját, az aranyhal is ígéretes helyzetben van hozzánk képest. A lemaradásunk csak nő, nem csak Bécshez képest, de már Prágát sem lehet látni előttünk.

Mi lesz így velünk? Milyen jövő vár ránk? 

 

A cím egy 2006-ban készült videóból van:

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr6214363511

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.11.18. 14:34:11

Már milliárdokat kifizettünk mindegyikre, igaz, még használható terv se készült egyikhez sem...

nemecsekerno_007 2018.11.18. 19:12:55

Prága: 1,281 millió (2017.) Budapest: 1,756 millió (2016.)

Az isten pénze se lenne elég, hogy élhetővé tegyük kb. azért, hogy még többen költözzenek oda.
Így is elszívja a tőkét és a munkaerőt, máshol meg 1-2 cég van aztán jónapot. Marad az önkormányzati állas v. a közmunka.

Az infrastruktúra meg olyan torz, hogy az elképesztő aztán meg csodálkozunk, hogy bedugul az M1 v. az M0.

Inkább a régiókra kéne relatíve többet költeni, mert akkor a fővárosi problémákat is kevesebb pénzből meg lehetne oldani, főleg ha nem nőne tovább a népesség....

Debrecennel már elindult valami, ezt az irányt kell folytatni. Sokkal élhetőbb lenne az ország...

Billy Hill 2018.11.18. 19:51:32

@nemecsekerno_007: Egy nagy vízfej helyett több kis vízbuksi!

nemecsekerno_007 2018.11.18. 20:13:39

@Billy Hill: Hát így is el lehet mondani... Persze a decentralizáció jobban hangzik...

midnightcoder2 2018.11.18. 20:49:40

1-es villamost Pl. meghosszabbították. Moszkva teret felújították, Felszabtér, Keleti környéke dettó. De ezek is elég lassan mentek. A Keleti hány évig is újult ? A 3-as metró sem két perc alatt fog megújulni, pláne hogy napközben megy. Hála Istennek egyébként, mert ha lezárnák az óriási szívás lenne mindenkinek. A Köki meg nem szép, de annyira nem is szar, vannak azért kies városunkban bőven ocsmányabb helyek is.

teéjesenmindegy 2018.11.18. 22:25:09

Nem értem ezeket az összekötéseket.
Déli-Nyugati. Minek? Ha akkora az átmenőforgalom, akkor be se jöjjön a vonat Bp-re.
Metró - HÉV? Azt is minek? Miért jobb, hogy ilyen hosszú vonalakat csinálnak?
Szentedrei-Ráckevei HÉV összekötése - Na, azt tényleg mondja el valaki, hogy ki az, aki ráckevéről szentendrére járkál.

Billy Hill 2018.11.19. 00:33:30

@nemecsekerno_007: Volt itt már sok minden szlogen. A legutóbb a "regionalizáció" ment a kukába... Nemhogy érdemi feladat- és hatáskörökkel rendelkező NUTS 2 régiók nem lettek, már a megyei szint is teljesen kiüresedett. Néha csodálkozom is, hogy minek megyei önkormányzatot fenntartani. Intézményei már nincsenek (iskolák, kórházak, gyámügy viszlát), saját adóbevétele nincs - ahhoz meg felesleges testület meg elnök-főjegyző meg apparátus, hogy csak ceremoniális szerepet játsszon. Jelenleg a középszint (régió vagy megye, mindegy) szerepe és - még inkább a jövője - nem igazán tisztázott. És ha nincs erős területi és helyi szint, akkor _tényleg_ magától értetődik a főváros-központúság, az élet legtöbb aspektusában...

pepin_nymburk 2018.11.19. 07:08:45

@maxval bircaman balcán: az melyik volt? A lúzer Tisza István szobra a parlament mellett?

Buchhalter 2018.11.19. 07:47:58

@Billy Hill: egyet értek veled : a megyei központok többsége haldoklik.Ahol van még élet meg bevétel egy kis fejlődés : Győr,Székesfehérvár,Kecskemét,Debrecen. Például Salgótarján és Szekszárd tök felesleges mindkét város a lassú pusztulás felé menetel,de sajnos Pécs se kivétel.A beharangozott Budapesti fejlesztések közül max csak a HÉV szerelvény cseréknek van értelme és reális elérhető esélye. A többi 30-40 éve szajkózott népbutítás minden kormány részéről.

gomboc r2r 2018.11.19. 11:08:06

@Billy Hill: A régiósodást is a Fidesz verte szét, addig balhézott még 2010 előtt. Pedig most látszik igazán, hogy mennyivel több értelme lett volna, mint a megyéknek... Aztán ugye ők vezették be a regionális volánokat...
Senki nem mondja, hogy nem kell fejleszteni a vidéki városokat, sőt! Fontos, hogy kiépüljenek régiós központokká, Győr és Debrecen már nagyjából megfelel ezeknek, Szeged is zárkózik, Székesfehérváron helyi közlekedés sem létezik, a többiek meg teljesen le vannak maradva.

De mindez nem érdekes abból a szempontból, hogy Budapesten és környékén él mintegy 3 millió ember, az ország 1/3-a, akiknek szintén szükségük van a közlekedésre, mégsem történik semmi. Az 1-es villamos 3 megállónyi megosszabbítása, mint fejlesztés 4 év alatt az egy ekkora város esetében semmi. Minden más fenntartás (sem) volt.

Ideje lenne már leakadni erről a Budapest-vidék mesterségesen teremtett törésvonalról, főleg ameddig Budapest pénzeli a fél országot.

Billy Hill 2018.11.19. 21:11:46

@gomboc r2r: Egyetértek! Azzal a kiegészítéssel, hogy Budapest egy nem kis százaléka is olyan vidéki, aki ott termeli a GDP-t. Szóval a főváros pénzeli a fél vidéket - de a fővárosban van már a fél vidék... :-)

Tízmillió 2018.11.20. 22:42:34

@teéjesenmindegy:

Az átmenő járatok lényege az, hogy mindegyik a belvároson át megy. A Szentendre - Ráckevének a funkciója nem az, hogy a példa kedvéért te Szentendréről Ráckevére mész dolgozni, hanem az, hogy Szentendréről a belvárosba mész, a kollégád meg Ráckevéről, és mindkettőtök hamar a belvárosban van, anélkül, hogy a két útvonalnak külön alagút kellene, vagy egyikőtök elkésne, mert kocsival jött és fennakadt a dugóban.

Déli-Nyugati ugyanez. Ha te bejössz Vácról, csak a Nyugatiba jutsz be vonattal. Onnan metró, vagy villamos. Ha a Déli-Nyugati alagút megvan, kapsz három további helyet Pesten, ahol leszállhatsz a vonatról, és ideális esetben megspórolsz két átszállást. Viszont mivel átmenő útvonal, lehetsz fehérvári vagy tatabányai, akkor is megkapod ugyanezzel a projekttel.

Terézágyú 2018.12.03. 14:13:02

@Tízmillió:
Ha minden flottul megy, akkor nyilván van értelme az ilyen összekkötéseknek, meghosszabbított vonalaknak - de ha valami gebasz van?? Ha a HÉVnek van balesete, akkor attól a metró ugyanúgy közelekedik, ha a metrónak, attól a HÉV még megy. De ha ez a kettő valójában egy szerelvény, akkor majd az lesz, hogy amiatt nem tudok bemenni az Örsről a Deákra, mert Gödöllőnél(!) balesete volt a HÉVnek????

Ugyanezt már megcsinálták a vasútnál, meg a buszoknál is. H Pécelnél baleset van, akkor nemcsak a a gond, hogy Budapestről nem jutunk el Hatvanba - de Hatvanból sem tud senki eljutni Miskolcra adott esetben, mert az a vonat megy Hatvanból Miskolcra, amelyik a Keletiből jönne...
Ugyanez a busszal: dugó van az autópályán Pest és Gödöllő között, akkor én hiába megyek el valami más módon Aszódra, nem tudok továbbmenni, mert az Aszód-Hatvan közötti járat is Pestről jönne, nincs "helyileg" létrehozott Aszód-Hatvan-járat... Akkor jó az nekünk, hogy átszállás nélkül jutunk el valahová???????

akakukk 2018.12.03. 15:44:23

@Tízmillió: Meg egy erv az atmeno mellett az, hogy a fejpalyaudvarba annyi vonat erkezhet csak meg, amennyi onnan indul is (ami bonyolultabb). Az atmenonel lehet suriteni a jaratokat.