Gombóc mondja

Csehország vasutat fejleszt, mi meg nézzük

2018. december 03. - gomboc r2r

Amíg nálunk azzal megy a bohóckodás már évek óta, hogy nagy nehezen valahogy létrehozzuk a 160-as közlekedést, meg az olcsóbb, de mégis drágább IC+ kocsikat, addig Csehország 10 év alatt megközelítette Ausztriát, s az elkövetkező 10 évet tekintve immár hivatalosan is kijelenthető, hogy inkább tartozik Nyugat-Európához, mint Közép-Kelet-Európához. Miért gondolom így? Nézzük meg a vasútjukat!

Magyarország 2018

Egyetlen vasútvonalunk van, melyen meg lehet haladni a 120 km/h-s álomhatárt, de ez is csak speciális engedéllyel üzemelhet így. (Leginkább azért, mert senkinek nincs pofája visszavonni az engedélyt, miközben semelyik másik vasútvonalunk nem kaphatja meg ugyanezt az engedélyt. Alighanem nem létezik olyan ember a Földön, aki ezt normálisan meg tudná magyarázni, hogy miért lehet így.) Már évek óta "hamarosan" lehet majd több vonalon is 160-nal utazni. A vasút flottájában van 35 korszerűnek mondható villanymozdony, de már ők is elmúlnak 10 évesek átlagéletkort tekintve. Modern dízelmozdony, tolatómozdony, bármi más mozdony, nincs. Rendelkezünk 123 darab modern elővárosi motorvonattal, melyeket mindenhova IS járatnak, csak azért, mert semmi mással nem tudnak villogni. Ezen vonatok fele is elmúlt már 8 éves, ami nem sok, pusztán az összevetések miatt szerepeltetem ezeket az adatokat. Ezeken túl leginkább felújított kocsikkal és pár középkorú motorvonattal büszkélkedhet a fővonali közlekedés. A dízeles járműállomány legmodernebb járművei 15 évesek, 31 járművel, melyek alacsonypadlósak. Rajtuk kívül még van 40 darab 15 éves, de korszerűnek semmiképp nem mondható orosz csoda, a mellékvonalak igáslovai pedig a Csehszlovák eredetű Bz-k, apróbb módosításokkal, de 40 éves színvonalon.

Ez van. (Kép:mavcsoport.hu)

Csehország 2018

Több vonalon is elérik a vonatok a 160 km/h-s magyar álomhatárt, miközben már egyre inkább a 200 km/h-s sebesség felé tendálnak az elképzeléseik. Hasonló számú modern villanymozdonnyal rendelkeznek, mint mi. Motorvonatok közül van nekik mintegy 50 darab RegioPanter nevű, 2011-től készülő elővárosi motorvonatuk. Van 7 darab, nagysebességre képes Pendolino motorvonatuk, amelyek a Railjetekhez hasonló minőségű szolgáltatást nyújtanak. (Magyarországon csak az ÖBB által közlekedtetett Railjetek hasonlíthatóak hozzájuk.) Ha már Railjetek, a cseheknek szintén van 8 darab Railjet szerelvényük. Van 31 darab RegioShark nevezetű elővárosi motorvonatuk. A felsoroltak bőven az elmúlt 10 év termékei (a Pendolinók 2003-asok) és mind a legmodernebb elvárásoknak megfelelnek.

Ezen felül a csehek a mellékvonalak kiszolgálásával is foglalkoznak, ezért a saját Bz-iket felújítva épültek meg a modern elvárásoknak megfelelő RegioNovák. 2012-ig összesen 237 ilyen 2- vagy 3-részes szerelvény készült, melyeknek köszönhetően a mellékvonalaikon is megfelelő szolgáltatást tudnak nyújtani alacsonypadlós résszel ellátott szerelvényekkel.

Magyar fejlődés

Jelenleg egyetlen beszerzési tender zajlik a magyar vasútnál a gördülőállományt érintve. 40 emeletes, alacsonypadlós motorvonatra van keretszerződés, melyből 19-re történt lehívás. Az első jövő év elején érkezhet meg és majd jövő ősszel/télen állhat forgalomba. Ugyanúgy elővárosi jármű, mint az elmúlt 10 év beszerzései.

Ezen túl zajlik a MÁV-START IC+ elnevezésű projektje, melynek keretében a vasút magának kíván legyártani modern személykocsikat. Az volt a "terv", hogy így olcsóbb lesz őket beszerezni. Eredetileg mintegy 100 kocsiról beszéltek, melyek első példányai 2016-tól állhattak volna forgalomba, és utána évente minimum 20 darabot gyártottak volna. Jelenleg 3 elkészült példányról tudunk, az újabbak elkészülésének az ideje teljes homály, majd valamikor, valahogy, ha éppen tud vele foglalkozni a szolnoki bázis. Viszont mivel ezekkel vannak elfoglalva, a kapacitásaikba nem fér bele a fenntartás, ezért óriási lemaradásban vannak, s egyre kevesebb a forgalomba adható járműve a vasútnak. De erről már sokan sok helyen írtak, én nem megyek bele komolyabban.

Semmilyen más beszerzés nincs a járműállománnyal kapcsolatban. A pottyantós járműveket talán majd elsöpri egy atomháború, a 40-50 éves mozdonyok-motorvonatok meg mennek amíg szét nem esnek. Új villanymozdony beszerzésére nincs terv, a Fideszes kormány a 25 darabos opciót is lemondta pár éve a beszerzés helyett. Új dízelmozdony vásárlása teljesen esélytelen, mivel az EU inkább a villamosítást támogatja, ami nem butaság, csak nem lehet mindent villamosítani, az elhasznált dízeleket meg le kellene cserélni. Gondoljunk bele, hogy mennyit változott, fejlődött a technológia azóta, hogy ezeket legyártották. A mellékvonalakra új járművek beszerzése teljesen esélytelen. Előbb zárják be őket, minthogy költsenek rájuk, vagy fenntartják a forgalmat látszatmenetrenddel, mivel költeni nem akarnak rájuk, a politikai nyomást nem vállalják a bezárással, a normális menetrendhez pedig túl hülyék.

Ebből már biztos lesz. (Kép: mavcsoport.hu)

Cseh fejlődés

Náluk sem fenékig tejfel az élet, nem lehet egyik napról a másikra megújítani a teljes flottát, ezért néha nekik is más megoldásokhoz kell nyúlniuk új jármű beszerzése helyett. Például vettek 41 használt kocsit az ÖBB-től, bérelnek mozdonyt hosszútávra magánszolgáltatótól a biztos és olcsó közlekedés miatt, illetve a rendelkezésre álló járművek folyamatos korszerűsítésével igyekeznek szinten tartani magukat.

Viszont új járművekre is költenek. 50 darab új kocsit vesznek a Siemenstől, amiből a Railjethez hasonló szerelvényeket tudnak majd kiállítani, s várhatóan Budapestre is eljutnak majd nemzetközi vonatként. Továbbá mintegy 60 villanymotorvonatra és 60 dízelmotorvonatra vonatkozó beszerzés is zajlik, melyek a regionális közlekedésben vennének részt. További 90 új, távolsági közlekedésre alkalmas kocsi beszerzése is folyamatban van, melyeket igény szerint hívhat majd le a cseh vasút a motorvonatokhoz hasonlóan.

Közben folyamatosan újulnak meg a vasútállomások, új vasúti korridorok épülnek, új vasúti alagutak épülnek, egyre tovább nő a pályák sebessége, a 160 km/h-s sebesség már teljesen megszokott, s egyre inkább a 200 km/h-s sebesség felé kacsintgatnak. 

A vonataik minősége összehasonlíthatatlanul jobb a hazainál, s érdekes módon a mellékvonalaikon is van utas. Folyamatosan nő az elszállított utasok száma, nő a bevétel, javulnak a nemzetközi kapcsolataik. Csehország lelépte a térséget, megmutatta hogyan kell felhasználni az EU-s forrásokat és a gazdasági helyzetet.

Jelenünk, jövőnk

Amíg mi itthon az IC+-kocsikkal szerencsétlenkedünk, addig ők komplett szerelvényeket vásárolnak. Ausztria felé Budapestről szinte teljesen az ÖBB-által üzemeltett Railjetek viszik a forgalmat, 2 éven belül Csehország felé a csehek Railjethez hasonló szerelvényei fognak közlekedni Budapestről, miközben a MÁV-Startnak már szinte alig akad nemzetközi forgalomban közlekedtethető kocsija.

A Start szerepe jól körülhatárolható. Ausztria felé az ÖBB szolgáltat, a CD Csehország felé, a Startnak marad 1-2 "kirakatvonata" külföldi, erősen megkérdőjelezhető minőségű kocsikkal, lesz a budapesti elővárosi közlekedés kiadva a modern szerelvényekkel, nyaranta a balatoni forgalom, ezen túlmenően a főbb megyeszékhelyek közepes minődésű kiszolgálása, a többi pedig alibimenetrend, alibiszolgáltatással. Ezt akartuk? Ezt kapjuk.

Ebből meg a Jóisten sem tudja, hogy mikor lesz valami. (Kép: wikipedia.hu)

Amíg mi építettünk 3 darab IC+ kocsit, addig a csehek lecsaptak az elérhető használt kocsikra, visszamaradt szerelvényekre, s kihasználták a futó kocsijaikban rejlő lehetőségeket. S akkor a mindennapi üzemmenetről még nem is beszéltünk... Lassan már azért reklamálhatunk, hogy egyáltalán közlekedtessen vonatokat a MÁV-Start, nem azért, hogy késnek...

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr9514383018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ursus artos 2018.12.03. 14:00:07

Én értékelem a MÁV küszködését akár a gördülő állományról, akár a menetrendről, akár milyen más fejlesztésről van szó. Viszont nem értékelem a kedves utasokat, akik csalnak a menetjeggyel, erősködnek a kalauzzal mert személyesen neki ott azonnal nem tudja megmondani, hogy mikor indul tovább a szerelvény, nem kapott kielégítő, személyre szabott tájékoztatást, szidják a bakter, mert késik a vonat és mindenekelőtt leamortizálják a kocsikat.
Volános vagyok. Tényleg kellenek új autóbuszok, amikor az első nap után rágót kell kapargatni a vadi új padlóról, csipszet összesöpörni, kóla maradványokat felmosni???
Értem én, hogy mindenki Svájcot akar, de akkor tessék is úgy viselkedni. És jegyet venni.

lenörd hofstadter 2018.12.03. 14:38:09

Mi a gond? A magyar döntött. 2010-ben. Pontosan azt kapta mit 1998-2002 között, megfejelve a brüsszeli ellopható ezermilliárdokkal. El is lopták, a paraszt meg a lerongyolódott vonatokon óbégatva szidja a MÁV-ot. Pedig saját magát kéne.
Ezt akartad, ez jár neked magyar tahó...

drover(fanyul társa) 2018.12.03. 15:25:33

Megoldás: A Dunántúlt át kell adni a GYSEV -nek, az majd bevillamosít, épít nagy sebességű pályákat, hoz modern szerelvényeket. Ők már bizonyítottak. A MÁV -nak meg kell hagyni a többit. ha szarakodjanak vele.

Buncog 2018.12.03. 16:20:37

A magyar tahó a vizitdíjat is leszavazta, az eredmény látható-tapasztalható.

jandera 2018.12.03. 16:38:03

@drover(fanyul társa): Ja! "A Dunántúlt át kell adni a GYSEV -nek, az majd bevillamosít".
Aztán majd hozunk egy jó kis törvényt, és megvesszük Mészároséknak...

Albu 2018.12.03. 16:54:00

Szerintem nem a 120 a lényeg, hanem az ITF. Ezt a csehek tudják, nálunk nem, bár én belülről próbáltam ezen változtatni.

lenörd hofstadter 2018.12.03. 16:54:08

@CmPunk:

2002. kb. 500 km autópálya és gyorsforgalmi út, Lölö vagyon kb. 10 millió.
2010. kb. 1500 km autópálya és gyorsforgalmi út, Lölö vagyon kb. 10 millió.
2018. kb. 1600 km autópálya és gyorsforgalmi út, Lölö vagyon kb. 300 milliárd.
Számold át a különbséget vonatra és értelmezd a növekedést is.

Van még kérdés?

Albu 2018.12.03. 16:59:10

És ebben a GYSEV semmivel nem jobb, mint a MÁV. Próbáljatok meg Bécsből Sopronon át Sárvárra utazni, de elég a Sopron–Szombathely menetrendjét megnézni. Még nyomvonalhelyesbítés is volt, de csak egy, így sok értelme nem volt: bár nem sok hiányzik, de az órás ütemre való képessé tétel nem volt cél, így nem is fog már összejönni pár évtizedig.

jajdehülyevagyok 2018.12.03. 17:22:10

Tetszettek volna megtartani a MÁV Cargot, akkor nem az osztrákoknak termelne profitot.

arabok balrol 2018.12.03. 17:47:58

majd akkor szolj ha autopalyat is fejlesztenek

arabok balrol 2018.12.03. 17:49:47

@lenörd hofstadter: "2002. kb. 500 km autópálya és gyorsforgalmi út, Lölö vagyon kb. 10 millió.
2010. kb. 1500 km autópálya és gyorsforgalmi út, Lölö vagyon kb. 10 millió."

Van, miert hazudsz?

menkő 2018.12.03. 17:58:48

"Ebből meg a Jóisten sem tudja, hogy mikor lesz valami." Majd Csépke jól beperel, mint a szomszédot (közlekedő tömeg).

Maga Lenin 2018.12.03. 18:13:54

Jó, tudom, hogy csak vesszőhiba, de milyen vicces lenne egy, tényleg 40 emeletes vonat!

szepipiktor 2018.12.03. 18:57:01

Jól megfogtátok a lényeget!
Most, amikor a MÁV bejelentette az új utazási szabályzatát, gyakorlatilag az ingázók 99%-át megalázza, megszopatja - a saját terhányságuk, ostobaságuk miatt, vajon tényleg ezek a fejlesztések oldják meg a magyar vasúti közlekedés gondjait?
Szerintem meg előbb a XXI. századba kellene eljutni (hiteltelen utastájékoztatás, az automaták folyamatos meghibásodása, a kosz, a piszok, a késések, a hibás járatösszeállítás stb.) előbbre való lenne és ahhoz nem kellenek milliárdok.
Ki kellene már rúgni a szocialista elfekvőben punnyadó sok kövületet, és a mai kornak megfelelőekkel feltölteni az állományt! A vezetőkkel és az irodistákkal kell kezdeni.
Idehozhatják akár a TGV-t is, az is pontatlan, koszos, hugyszagú lenne, hatalmas késésekkel közlekedne, a személyzet továbbra is bunkó és jellemzően korrupt lenne.
Most egy órás programot napokkal ezelőtt le tudok szervezeni, az utazás kevesebb mint egy óra (oda-vissza) optimális mefgvehetem a jegyemet ELŐRE.
Decembertől ez egy egynapos és jellemzően 20% alatti hatékonyságú programmá fokozódik le, mert ha nem tudom előre, hogy 2-kor, 3-kor vagy 4-kor tudok találkozni egy tárgyaláson a partnerekkel, akkor órákkal korábban kell elutaznom, hosszú idejű semmitttevés és várakozás, majd vissza csak aktuálisan vehetek jegyet, sorbanállás, hibás automaták stb. Azaz további időveszteség. És retteghetünk, hogy az átszállásnál beleférünk-e még a 4 óráb, mert ha valamiért késik az indulás (MÁV hiba), akkor megbüntet az ellenőr, mert nem tudtuk le az utazást 4 óra alatt...
Tehát hozzatok ide bármit, most visszaülök az autóba - sokan leszünk így - és magam menedzselem a napirendemet.
Mindezt kapjuk a MÁV saját hibája miatt.
De majd az emeletes szerevényeken, az IC kocsikon biztos nem így lesz...

felucca02 2018.12.03. 19:32:01

@szepipiktor: Te még tényleg nem mobilon veszel jegyet, amikor már fent ülsz a vonaton? Tényleg papírjeggyel szarakodsz?
Érthetetlen....

fairlane 2018.12.03. 19:42:18

1986: Nyíregyháza-Budapest, Hajdú express 3 óra 5 perc
2018: 3 óra 30 perc a leggyorsabb IC-vel
Kérdés van?

okleveles naiv 2018.12.03. 19:42:39

@jandera: Megvesszük? Ne má', a zsé maraggyon fityiszes zsebbe'! Újraállamosítjuk! Oszt elaggyuk mogyoróbiai Lawrence-nek, aki vissza nem térítendő MNB hitelből veszi meg. De amúgy jól írtad... :D

lenörd hofstadter 2018.12.03. 20:35:54

@arabok balrol:

Cáfold. De előtte nézz utána a "kb." szó jelentésének, aztán ha van kedved még nagyobb hülyét csinálni magadból, mert 487 helyett kb. 500-at írtam, és 1613 helyett kb. 1600-at írtam akkor hajrá, szeretek az agyhalott orbánistákon röhögni. Jelzem, a pontosabb számok is csak körülbelüliek, annyit nem ér a buta fajtád, hogy kikeressem a valóst. A nagyságrend a lényeg, azt meg ha tudnád cáfolni akkor nem agyatlankodással indítasz. Hajrá, neked drukkolok, tudsz még nagyobb hülyét is csinálni magadból.

lenörd hofstadter 2018.12.03. 20:40:21

@szepipiktor:

Kimész az állomásra, beállsz a pénztárba, oszt megveszed a jegyet.
Ebben mi a nehéz, évtizedeken keresztül működött...

Sir Gombóc 2018.12.03. 21:15:36

@drover(fanyul társa): marhaság. A GYSEV amúgy már inkább csak kullog a MÁV után (pár vonallal, kis szériában vásárolt járművekkel könnyű villogni, miközben a Start ennek sokszorosát szerezte be).

Sir Gombóc 2018.12.03. 21:20:30

@szepipiktor: csak megjegyezném, hogy már rég nincsenek szocialista őskövületek a vasúti vezetésben, már az új generáció van ott. Ja, hogy ezek meg, tisztelet a kivételnek, nem értenek a dolgukhoz? Hát ez van, amikor nem a szakmai tudás, hanem a lojalitás az elsődleges szempont.

Sir Gombóc 2018.12.03. 21:23:02

@szepipiktor: azt nem is említem, hogy olvasni sem tudsz. Ha 4 órán belül megkezded az utazást és kezelték a jegyedet, akkor be is fejezheted, még akkor is ha 4 óránál hosszabb lesz valamiért.

Sir Gombóc 2018.12.03. 21:25:20

@fairlane: igen van. Hány helyen állt meg a Hajdú expressz (megsúgom, Nyírgyházáig kettőn, Hajdúszoboszlón és Debrecenben) és hány helyen áll meg most? Akkor volt napi 2 pár expressz, ma óránként van IC.

Sir Gombóc 2018.12.03. 21:36:16

A kedves névrokon posztolónak. Nem minden az, aminek látszik. Az Uzsgyi a magas padló kivételével semmivel sem korszerűtlenebb, mint a Desiro. Konkrétan ugyanaz a hajtás dolgozik benne, csak ebben az erősebb változat van.
A Bz-k nem 40 éves színvonalon vannak, az utastér jelenlegi kialakítása bár 20 éves (az ex IP-k pedig még ma is megfelelnek az elvárásoknak), a bennük dolgozó technika szintén a Desiro színvonalán (sőt egyes dolgokban felette van), mivel ezek a járművek komoly korszerűsítésen estek át. Ugyanúgy mint a 34 darab M62 és a 35 db M41-es mozdony. Ezek 10-12 éve gyakorlatilag majdnem új mozdonyként álltak forgalomba. Tolató mozdonyok között az M47-sek korszerűsítése pedig nagyon jól sikerült, európai összehasonlításban is megállják a helyüket. Tény, hogy mind villamos, mind dízel fronton itt lenne az ideje az új beszerzésnek és úgy hírlik az előző kategóriában erre van komoly szándék.

vadász76 2018.12.03. 21:46:51

@ursus artos: Milyen MÁV fejlesztésekről meg új sárga buszokról beszélsz te idióta balfasz ?

ursus artos 2018.12.04. 04:46:36

@vadász76: "Milyen MÁV fejlesztésekről meg új sárga buszokról beszélsz te idióta balfasz ? "
Rögtön így kell kezdeni??? Ja, persze, nálatok...

Terézágyú 2018.12.04. 08:59:29

@lenörd hofstadter:
"Kimész az állomásra, beállsz a pénztárba, oszt megveszed a jegyet.
Ebben mi a nehéz, évtizedeken keresztül működött..."

Nono. Eddig úgy is működhetett, hogy az ember kiment reggel a vasútállomásra nyugodtan megvehette a jegyet - mert egész nap mehetett vele, amikor csak akart. Ha kettőre végzett, akkor is utazhatott, ha este hatra végzett az elintéznivalóval, akkor is érvényes volt a jegy.

Most már nem. Csak.
Indulás előtt kell megvenned a jegyet. Pénteken is, ünnepek előtt is, amikor tömeg van.

Vagy lehet majd kérni úgy a jegyet, hogy mára kérném, kettőtől hatig lehetséges indulással?

És mi van a "retúrral"? Ugye a retúr már eddig is megszűnt 100 km alatt - de eddig megvehettem ezt is előre... ezután??????????

lbalazs 2018.12.04. 10:10:19

A prágai Főpályaudvar kimaradt. Az utasforgalmi terek úgy néznek ki, mint egy repülőtér. Éttermek, rendes bolt, és persze kerekesszékkel is járható ...

lbalazs 2018.12.04. 10:16:20

A MÁV új hülyesége, hogy nincs elővételi jegy 100Km alatt nettó baromság. Elővárosi forgalomban úgy használjuk a vonatot, mint a városban a villamost (persze távolabbra megy, de nem ülünk rajta többet), és akkor képzeld el, hogy a villamosra elővételben meg kell mondani, melyik járatra kéred a jegyet. A bliccelés nem magyar találmány, és megoldások is vannak rá, Pl.: a RER-ben befelé és kifelé is be kell olvastatni a jegyet, és forgóvillák vannak. Ezt próbálta a MÁV is Dunakeszin csak hülyén: egyszercsak reggel nem engednek fel a peronra, csak ha van jegyed. Ami lehetne normális is, ha megfelelő beengedő rendszer van, és minden nap van, így fel tudsz rá készülni. A karám sem ördögtől való a Nyigatiban, csak rendesen meg kellene csinálni, és megfelelő ki/be engedő kapacitással kellene rendelkeznie. Nem lehet efféle változtatásokat az infrastruktúra átalakítása nélkül megcsinálni. Illetve az lesz belőle, hogy többen visszaülnek az autóba.

Terézágyú 2018.12.04. 10:22:39

@lbalazs:
"Illetve az lesz belőle, hogy többen visszaülnek az autóba."

És akkor kevesebben leszünk a vonaton...??? Bárcsak...

gomboc r2r 2018.12.04. 11:53:57

@lbalazs: Nem akartam az infrastruktúrába belemenni, mert akkor sokmindent kellene összehasonlítani. Az jönne ki, hogy hiába költjük az EU milliárdjait a vasútra, egyszerűen nem jutunk előrébb, miközben a csehek borzasztó mértékben hagynak el minket. Elég csak megnézni a budapesti pályaudvarokat.

gomboc r2r 2018.12.04. 12:09:34

@Sir Gombóc: Van igazságod, nem veszem el, de azért hagyjuk már ezeket a dolgokat. Igen, a Desiróból sikerült egy alulmotorizált változatot venni, ez van, nem tudunk vele mit kezdeni. Igen, az Uzsgyi technikai szemmel tényleg egyszinten van a Desirókkal. DE. Ha valahol dízeles vonalon villogni akar a magyar vasút, melyiket küldi? Az orosz csodát? Ugyan dehogy. Az Uzsgyiban, ahogy az új metrókban annyi jó dolog van, ami Nyugatról került bele, az orosz hozzáadott érték 0. Hiába vasutas valaki, utasként nem érdekel a motor teljesítménye, nem érdekel, hogy technológiailag milyen a szerelvény, a Desiro alacsonypadlós, klímás, kellemes környezetű jármű, míg az orosz csoda a szemétre való. Szóval persze, igazad van, csak utasként nem az foglalkoztatja az embert. Márpedig a vasút szolgáltató, nem ipari létesítmény.

Igen, hozzányúltak a Bz-khez. Kaptak minimális fejlesztéseket, néhol hozzányúltak. Utaskomfort javult? Nem. Ugyanaz, mint ami 40 éve volt. Eközben Csehországban kaptak alacsonypadlót (részlegesen, hisz bőven elég), WC-t, rendes utasteret, vonzó szolgáltatást nyújtó eszközök lettek. Ugyanez még az InterPicikről sem mondható el.

Igen, remotorizáltak néhány dízelmozdonyt. És milyen a megbízhatóságuk? Felér egy modern dízelmozdonyéval? A közelében sincs. Attól, hogy egy ősrégi Ladában kicserélem a motort, még nem lesz belőle egy mai jármű. Megbízhatatlanok, sokkal több fenntartást igényelnek, többe kerülnek. Akármennyi pénzt rákölthet az ember valamire, sosem lesz olyan, mint egy új. Márpedig egy ilyen mozdony futásmennyisége óriási, elhasználódása nagy.

Szóval igazad van, nem vitatom el, de a MÁV-Start szolgáltató, és a szolgáltatásait nézzük, nem az eszközeinek a motorizáltságát.
Tényleg felvetődött beszerzés? Mit tudsz róla? Mekkora mennyiségben? Miből?

vadász76 2018.12.04. 15:22:21

@ursus artos: Bocs, csak most olvastam, hogy Volános vagy :-D Nincs is több kérdésem :-D
A balfasz még enyhe jelző is az olyan magadfajtákra, aki egy-két utas viselkedése alapján már többes számba említi a renitens utasokat. Most mondjam én is azt, hogy minden Volános idióta barom, mert egyszer az egyik nem adta meg nekem az elsőbbséget és majdnem belém jött ?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.12.04. 15:52:33

@lbalazs: A villamosra te járatonként veszel jegyet vagy bérlettel utazol, ha már azzal hasonlítod össze? Vagy egyetlen jeggyel utazol egész évben?

fairlane 2018.12.04. 17:23:45

@Sir Gombóc: Eleget utaztam rajta anno, úgyhogy fölösleges megsúgnod. A probléma az, hogy 30 évvel később 30 perccel hosszabb idő alatt tehetném meg ezt a távot, ha lennék olyan marha, hogy vonatozok.
Miért nem lehet legalább néhány vonatot indítani naponta, amelyik nem áll meg minden bokorban?
A másik dolog, hogy a vonat az autóval szemben teljesen elveszítette a versenyképességét még ezen a fővonalon is, hogy a mellékvonalakról ne is beszéljek.
A 80-as években 3 és fél óra alatt az tette meg autóval ezt a távot, aki az ügyesebb sofőrök közé tartozott. Persze, minden nagy dumás "megtette" életében egyszer 3 óra alatt is, de ezt senki nem vette komolyan. Ma két óra alatt simán lenyomja bárki a távot. A 3,5 óra ezzel szemben teljesen versenyképtelen.
Ha spórolsz vagy nagyon zöld vagy akkor mehetsz ugyanilyen rövid idő alatt Oscarral is.

ursus artos 2018.12.04. 19:08:11

@lbalazs: "A MÁV új hülyesége, hogy nincs elővételi jegy 100Km alatt nettó baromság. " nem is lenne rá szükség, ha nem lopnának az utasok.... mert a felhasznált de nem kezelt és visszaváltott jegy az konkrétan az.

9-143 2018.12.04. 23:14:40

Éppen kelet-magyarországos sikerült bevezetni jobban az ütemes menetrendet. Kérdés, hogy mi ér többet? Szeged - Budapest közt a 4 óránkénti IC tudta a 2 óra 2-4 percet úgy, hogy csak Kecskeméten állt meg, illetve Kőbánya Kispesten. De mellette minden egyéb gyorsvonat kapott egy halom várakozást, hogy az IC-nek ne kelljen, akár a vége felé majd 3 órás menetidővel. Most a hibrid vonatok 2 óra 25 perc alatt teszik meg a távot és sok helyen megállnak. Kompromisszum? Az, de az óránkénti vonatok az utasoknak is jók. Versenyképes az autópályával eljutási időben? Nem, ott kb. bő másfél óra alatt letudható az út. A vasútból szisztematikusan kispóroltak eléggé sok pénzt. A pályákat fel lehetne újítani 160-asra, de akkor az összes szintbeli kereszteződést ki kell váltami. Mellette lehet beszerezni a mozdonyokat, kocsikat, motorvonatokat is erre. Ha lenne politikai szándék rá, akkor megtennék.

lbalazs 2018.12.05. 08:53:19

@ursus artos: Ahogyan írtam is, van erre megoldás, de nem ez. Illetve ez is megoldás, mert minek annyi utas a vonatra :)

lbalazs 2018.12.05. 09:02:54

@Online Távmunkás: Látom nem akarod érteni. Nekem bérletem van, viszont a feleségem csak ritkán jön be a városba, előre váltott 10-ées gyűjtővel utazik, és előre megveszem neki a vonatjegyet. A bliccelés minden formáját elitélem ---- Viszont ha véggigondolod: régen a villamoson is adott állomástól adott állomásig vetted a jegyet, a párizsi metrón is, aztán rájöttek, hogy ez túl sok idő és túl sok pénztáros és bevezették az általánosan érvényes jegyet. Ide a MÁV is el fog jutni, csak kérdés mikor. és addig mi marad az utazóközönségből.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.12.05. 12:33:20

@lenörd hofstadter: Szerintem ez a cikk roppant egyoldalú és nagyon nem alkalmas a magyar vasút állapotának bemutatására (a felújítások eredményeiről, az integrált ütemes menetrendről, az utasforgalmi létesítményekről vagy a tisztaságról egy szó sincs), másrészt pedig a többi kormány pont kevesebbet foglalkozott vasútfejlesztéssel, ebből a szempontból a kommented csöppet sem releváns.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.12.05. 12:37:32

@drover(fanyul társa): A GYSEV ezeket a "csodás eredményeket" arányosan többszörös pénzből valósítja meg, elhiheted, hogy ugyanannyi pénzből a MÁV is meg tudná. A 113-as és a 21-es egyforma lakosságszámú helyeken vezetnek, aztán az egyik bezárja, a másik felújítja. Ez nem a vasúton, hanem az államon múlik, ők döntik el, hogy beletolnak-e a 113-asba háromszor annyit, mint a MÁV tolhatott az Esztergomiba, vagy sem.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.12.05. 12:48:24

@gomboc r2r: Az osztrák Desiro nem alulmotorizált, aztán mégis ugyanolyan gyatra üzemkészségű, mint a magyar.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.12.05. 12:50:52

@Sir Gombóc: A "ne álljon meg az IC, mert így hova lesz a rangja" hülyeség. A vonat ott álljon meg, ahol utas van rá, ha ez Szolnok, akkor ott!

dez01 2018.12.05. 13:56:03

Az újjáépített vonal siófokig 120 km/h alatti? Az elég gáz:(

Én nem spiráznám túl a vonatválaszték témát. Kicsi ország vagyunk, jó lenne minden fővonalra a FLlirt.... Legalább lenne méretgazdaságosság. De persze ehhez jó lenne mindenhová legalább a 140.....
Egyébként Railjettel csak egyszer utaztam (valami Havaria miatt megállt Biatorbágyon, és bemondták, hogy fel lehet szállni) de mintha sokkal jobban rezgett volna mint a Flirt.

kifordított nagyanyó 2018.12.05. 14:17:01

Egyébként ne hasonlítsunk már olyan fejlett nyugat európai országot,mint Csehország ,egy ilyen elmaradott balkáni országhoz,mint Magyarország!
Anno mikor még a szocikat szidtuk a 'bőrön,írta Zero,hogy menjen ki aki tud Prágába vagy Bécsbe nézze meg mi van ott,aztán szavazzon!
Mondjuk jobb nem lett azóta sem.

gomboc r2r 2018.12.05. 14:54:55

@Benbe: Egyoldalú? Nem alkalmas? Biztosan elolvastad? Ahhoz, hogy mindnet tételesen összehasonlítsunk, egy 100 oldalas szakdolgozat lenne elég. Én kimondottan utasszempontú összehasonlítást néztem az eszközállományra vonatkozóan.
Persze lehet még nézni, hogy mibe toltak egy valag pénzt, de képzeld el, ugyanezt a csehek is megcsinálták. Sőt! Belefolyhatnánk infrastruktúrális beruházások összehasonlításába, de akkor csak az jönne ki, hogy mennyi pénzt vertünk el feleslegesen és mennyit loptak ki a projektekből. Belemehetnénk a menetrendekbe is, de mi értelme van? A vonatok úgysem tartják be. Felújítások eredménye? Nem működő liftek, széteső új állomások, a felújításokból kispórolt anyagok, visszaállított 120-as sebesség 2018-ban... Az meg, hogy sikerült felismerni működési modellek hatékonyságát, mint az ütemes menetrend, nehogy már siker legyen a 21. században. Minél jobban és mélyebben megy bele az ember a magyar vasút működésébe, annál nagyobb káoszt és lemaradást lehet felfedezni.
Az meg ne zavarjon, hogy az eddigi kormányok jobban üzemeltették a vasutat, ha a ráköltött pénzmennyiség arányait nézzük. Akkor még nem volt EU-pénz-Kánaán.
De amennyiben nem tetszik a poszt, írjál saját összehasonlítást, én szívesen elolvasom.

Terézágyú 2018.12.05. 16:44:41

@Benbe:
" Szerintem ez a cikk roppant egyoldalú és nagyon nem alkalmas a magyar vasút állapotának bemutatására"

Most, hogy olvasom a te nagy mávvádő szövegedet, és felidézem, hogy a múlt pénteken az egyórás vonatutam ötórás lett; épp most akarja a máv megnehezíteni a jegyvásárlásomat ezzel a 100 km/négyóra-szabállyal, és ha belegondolok, hogy 2019-ben egy teljes évre le lesz zárva az általam használt vonal (miután ebben az évben is folyamatosan le volt), ezért hadd legyen jogom valami negatívat gondolni a mávról, illetve a máv szagembereiről. Ja, és az édesanyjukról is.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.12.05. 20:12:01

@dez01: Tárnok-Velencefürdő 160, Agárdig 120, Fehérvárig 160, aztán 120 Lepsényig, onnan végig 100-as, főleg domborzat miatt.

gomboc r2r 2018.12.06. 11:25:02

@Benbe: Hogy mi miatt? :D :D :D :D

Jegkoko 2018.12.10. 17:20:53

@Benbe: Igen mehetne az egész fehérvári szakaszon 160 al, de mégsem megy csak 120 km el