Gombóc mondja

Gombóc mondja

Gyorselemzés a kormányzati beruházásokról

2019. január 25. - gomboc r2r

Az elmúlt években a kormányzat által futtatott, valóban szükséges- vagy gigaprojektek elég érdekes mintázatot kezdtek felvenni: Olcsósítva drágán, lehetőleg értelmetlenül.

Kezdjük a legegyértelműbbel, a 3-as metróval. Noha ez elvileg a főváros projektje lenne, teljes mértékben a kormány diktálta a lépéseket benne. A cél az lett volna, hogy a 2-es metróhoz hasonlóan megújuljanak az állomások, a forgalmi területek és berendezések, modern biztosítóberendezés épüljön ki a jobb szolgáltatás érdekében, s minőségi, a 21. századnak megfelelő színvonalú szerelvények szállítsák az utasokat a vonalon. Mellette pedig ha úgy alakul, hosszabbodjon meg a vonal Káposztásmegyerre a rég létező terveknek megfelelően. Ezt először meg is ígérték, évekkel ezelőtt még a sajtót is körbejárta a "hogyan fognak majd kinézni az újonnan épített állomások" címszó alatt az ehhez tartozógrafikai tervek.

Ehhez képest mindent, amit csak lehetett, kispóroltak a beruházásból. Az egyetlen kivétel a liftek beépítése (ami még a 2-es metrónál is elmaradt), de pusztán csak azért, mert egyre jobban politikai témává vált és ezt elfojtották vele. A modern szerelvények helyett kaptunk egy összetákolt valamit, amire nehéz szavakat találni, de el lehet adni újnak, és nekik csak ez számít. A biztosítóberendezés lecserélése az utasoknak/szavazóknak nem látszik, ezért teljesen kimarad. A hosszabbítás, természetesen, ismét csak ígéret maradt. Viszont a hosszabbítás esetén a jelenlegi vonalon is cserélni kell majd végig a biztosítóberendezést, ezzel is drágítva és késleltetve majd azt a beruházást. Természetesen akkor majd újfent le kell zárni a metrót, de az most nem számít nekik, hiszen ők úgysem utaznak metróval.

Térjünk rá a Miskolc felé vezető vasútvonal hamarosan kezdődő felújítására. A vonal leglassabb szakasza közvetlenül Budapest környékén van, a Gödöllői-dombság területén, ahol nagyon kanyarog a vasút, ezért jócskán csökkenteni kell a tempót, 120 helyett csak 80 a maximum. A most teljesen lezárásra kerülő (kényelmes a kivitelezőnek, az utasnak kevésbé) vasútvonal eredeti felújítási koncepciójában az szerepelt, hogy hozzányúlnak jobban, és bizonyos részeken áthelyezik a pályát annak érdekében, hogy növelni lehessen a sebességet, hiszen lássuk be, ez a jövő útja. Na, ezt teljesen kihagyták. Így majd az elkészülte után továbbra is töttyöghetnek a vonatok Budapest elővárosában. Ez lett volna a projekt legfontosabb része, amelyet a leginkább észrevehettek volna az utasok, pont az marad ki belőle, de természetesen így is jó sokba fog kerülni, hiszen a havernak kell a pénz.

Hasonlóan járt a Balaton északi partján futó vasútvonalunk is. A jelenleg dízelüzemű vonal erősen kényszer szülte helyekben mozog, ami miatt a vonatok sebessége is alacsony, az utazási idő pedig magas. A kormányzat most nekilát annak, hogy villamosítsa a vonalat (nem végig, csak egy részét, így továbbra is mozdonyt kell majd cserélni, csak arrébb), de a pályához nem nyúlnak hozzá. Így még esély sincsen arra, hogy növeljék az utazási sebességet és az eljutási időt. Viszont mivel most jó sok pénzt fognak elkölteni az oszlopállításokra és a kábelezésre, ezért a következő 40 évben biztosan nem fognak újra hozzányúlni, mivel akkor a mostani beruházás költségének nagy része kidobott pénz lenne. Majd 2040-ben is 70-80 lesz a tempó és 3 óra az eljutás. Sőt, előfordulhat, hogy a déli parton utazva hamarabb eljuthatunk majd az északi rész bizonyos részeire. A logikának ellentmond, de ez a kormánynak nem akadály, csak olcsón meg lehessen csinálni és be lehessen mutatni, hogy csináltak valamit. Persze, az valami, csak éppen az utasok érdekeivel ütközik.

Aztán ott van a reptéri vasút története. Nem megyek bele a kezdetektől, csak ami most idetartozik. Bejelentették, hogy meg akarják építve, hogy közvetlen átszállást biztosíthassanak a terminálokhoz, hogy a városból gyorsan és könnyen el lehessen érni a repülőteret. Mint kiderült, a kormány terve azt tartalmazza, hogy többszáz méterre lenne elhelyezve a vasúti megálló bármi célponttól, így gyakorlatilag egy metrómegálló távolságból kellene besétálni. Gyors és könnyű eljutás, mi? Jah, hát így az olcsóbb, az biztos... Már ha egyáltalán lesz belőle valami, mert jelenleg nem úgy néz ki. De ha szerencsénk van, most nem lesz belőle semmi és később majd egy normális nyomvonalon, jobban elhelyezve, egy másik kormány majd megépíti. Ami végre az utasok érdekeit szolgálná és nem azt, hogy hova lehet könnyen behányni az ígéretet és gyorsan túl lenni rajta. 

Végül, lássuk az M0-ás esetét, amivel kapcsolatban a napokban megjelent, hogy a kormány nem építené meg a kör bezárását, hanem inkább Esztergomba építene autópályát. Biztos örülnek neki az esztergomiak, de mivel az M0-ás Budapest közlekedési problémáit lenne hivatott megoldani, nem igazán helyettesítői egymásnak. Ha ez megépül, Budafokról hamarabb el lehet majd érni Esztergomba, mint Észak-Pestre. Nyilván nem optimális állapot. Az M0-ásnak az lenne a lényege, hogy a budai oldalon máshol is lehessen közlekedni észak-déli irányban, mint a rakparton és a környékén, hiszen jelentős forgalom halad ilyen irányban is. Nem beszélve arról, hogy a környéken lévő települések megközelíthetősége is sokan javulhatna, nem csak és kizárólag ugyanazon az úton lennének megközelíthetőek. De a kormánynak ez nem számít, mert drága, az nem lényeg, hogy hasznos.

Mindezek után ne számítsunk tőlük túl sok mindenre. Az számít, ha át lehet adni valamit, az már nem számít, hogy működik-e, jól működik-e...

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr4914586858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nem benfentes 2019.01.25. 21:04:43

A 10-es így is merő egy dugó.Az M100 a 11-esbe köt Egomnál,ami így megnyerheti a Megyeri híd forgalmát is,hiszen dugó nélkül is 6km-el közelebb van mint Ürömön át a 10-esen...
süti beállítások módosítása