Gombóc mondja

Gombóc mondja

Tarlós hazudik, hülye vagy alkalmatlan?

2019. július 27. - gomboc r2r

Elég erős cím, ugye? Sajnos. Hiába erős a cím, jogos kérdéseket vet fel, amelyeket nem én fogok megválaszolni, úgyhogy ha csak emiatt kattintottál, akkor nem fogsz kielégülést találni. A kérdés - Budapestieknek a kérdések kérdése, melyre a válasz sajnos nem 42 - maga nem is a bejegyzés felütése, inkább maga a zárszó, ha lehet így mondani. Na de ennyi elég is bevezetésnek, térjünk rá a lényegre. A 3-as metróról lesz szó és a klímáról.

subway-1976497_1920.jpg

Egy régi szerelvény Kőbánya-Kispesten. (Image by elukac from Pixabay) 

A Tarlós István vezette városvezetésnek sikerült úgy megrendelnie a 3-as metró szerelvényeit, hogy nem került bele klíma, pusztán egy levegőztető berendezés. Elég hasonló az eset a Siemens Combinok beszerzéséhez, amikbe az előző városvezetés szintén nem kért klímát, s utólag szereltették bele a nagyközönség nemtetszése miatt. (Erre még visszatérünk.) Akkor talán spórolásból, talán azért, mert valóban úgy gondolták, hogy nem fog kelleni, emellett döntöttek, s a végén drágábban, utólag kellett bele megrendelni a klimatizálást. A metrónál eleve adott volt a szituáció a beszerzés különös körülményeit figyelembe véve. Emlékszünk?

Csak röviden:

Mivel a fővárosnak nem volt annyi pénze, hogy saját erőből beszerezze az "új" metrókocsikat, ezért a kormányhoz fordult segítségért. (Az is jó kérdés, hogy miért nincsen pénze Budapestnek. A válasz Orbán Viktor és a csökkenő visszaosztás. - Figyelem! Nem támogatás, hanem a városban keletkező adófizetések visszaosztása! Amíg más települések teljes mértékben hozzájutnak az ott keletkező bevételekhez, addig Budapestről kiszivattyúzza a pénzt a kormány és csak a töredékét csepegteti vissza a főváros költségvetésébe működési támogatásként.) A kormány pedig az országgyűlés elé vitte a támogatást, ahol a törvény szövegébe belefoglalta, hogy kizárólag felújításra lehet költeni belőle, új szerelvényeket nem lehet venni. Ezzel nagyrészt kizárva a minőségi, nyugati gyártókat és megnyitva az utat az orosz Metrowagonmas felé. Érdekes módon ez sem volt elég, ugyanis egy észt cég, a Skinest Rail jobb ajánlatot nyújtott be, mint a kocsikat eredetileg gyártó orosz cég. Márpedig mindenképpen az oroszoknak kellett megnyerniük a tendert, így különböző okokkal, de nagy nehezen sikerült kizárni a versenyből az észteket is, hogy csak és kizárólag egy darab érvényes ajánlat maradjon, az oroszoké.

Először arról volt szó, hogy nem szükséges klímát szerelni a szerelvényekbe, hiszen a működésükből fakadóan nem lesz meleg a szerelvényeken. (A régi szerelvények a fékezéskor képződő energiát egyszerűen elfűtötték. Jelenleg is ez történik a vonal egy részén. Az új szerelvények már képesek a fékezési energia visszatáplálására a hálózatba, ezáltal nem szükséges azt elfűteniük, így nem lesz olyan meleg a kocsikban. Ezt viszont csak korlátozottan lehet alkalmazni, mivel a vonal átfogó állapota még mindig eléggé kényes. A tavasszal átadott felújított szakaszon már kísérleteznek azzal, hogy a szerelvények visszatáplálnak, ezáltal is csökkentve a hőérzetet.) Ez a működésből fakadó kisebb hőtermelés, kombinálva az alagutak hűvösebb, állandó klímájával elvileg kellemesebb utazást kellene, hogy biztosítson. Jelenlegi ismereteink eléggé korlátozottak azzal kapcsolatban, hogy milyen idő is lesz majd a metrón azután, ha elkészül a teljes, jelenleg zajló felújítás. Az biztos, hogy a régóta jellemző szaunás állapotnak meg kell szűnnie, hiszen a szerelvények jelentős hozzájárulása megszűnik.

201673_3-as_metro.jpg

A kérdéses metrótípus a járműtelepen. (Kép: MTI)

Ugyanakkor érdemes hozzátenni, hogy a 3-as metróra jellemző nagyarányú kihasználtság, s az ebből keletkező, a testünkből leadott hő és a zárt légtér továbbra is okozhat fülledt helyzeteket. Ennek a tompítására szolgálhatott volna egy egyterű, teljes mértékben átjárható szerelvény, ahol a levegő is sokkal jobban képes mozogni, ezáltal erőteljesebben tudja mozgatni a belső, melegebb légtömeget, de ez szintén a beszerzéskori állapotok miatt nem alakult úgy, hogy az utasoknak kellemesebb legyen. Az biztosan megállapítható, hogy így is a 3-as metró lett volna a legmelegebb a metróink közül, de azt nem tudjuk, hogy mennyire.

A Városháza felé egyre több kritika érkezett ismét, ahogy telt-múlt az idő, bejött a nyár, s még mindig borzasztó állapotok uralkodnak a metróban. Sokan hiányolják a klímát, sokan politikai kérdést is csinálnak belőle (nem véletlenül, emlékezzünk a beszerzésre, vagy akár a 8 éven át tartó folyamatos ígérgetésre), hogy mégpedig a klíma hiánya eléggé kellemetlen utazási élményt biztosít a metrón. Erre jött az a válasz a főpolgármestertől, hogy már mindegy, mivel a kocsik szerkezete nem bírná el a klímát, mivel nem úgy tervezték, hogy szerelnének beléjük. Na mármost, ezt már akkor sem hittem el, amikor lenyilatkozták, mivel eléggé rossz minőségű tervezésre és kivitelezésre adna bizonyítékot, ha a kocsiszekrény nem bírna el egy kicsit nagyobb terhelést. Lássuk be, hogy ez eléggé valószínűtlen már csak abból fakadóan is, hogy milyen komoly elvárásoknak kell megfelelniük a személyszállító járműveknek.

Így lassan eljutottunk a mai állapothoz, amikor is - a közelgő választásoktól nyilván teljesen függetlenül - bejelentette a főpolgármester, hogy vizsgálják a lehetőségét a klíma beépítésének és elvileg lehetséges, csak a gyártó beleegyezése szükséges. Innen két lehetséges út van. Egyrészt a választások lezajlása után rá lehet fogni a gyártóra, hogy nem ment bele, így nem lehet rászerelni a klímát, s le van tudva az egész, vagy valahogy előteremtik rá a pénzt és lesz klíma. De térjünk vissza a bejelentésre! Szóval akkor most mégis lehet rászerelni klímát? Vagy pusztán a közelgő választások miatt lett megígérve, majd pedig ráfogják a gyártóra és mégsem lesz? Most akkor lehet, vagy nem lehet? Mikor hazudott a főpolgármester? Akkor, amikor azt mondta, hogy a kocsiszekrény nem bírja el, vagy most, amikor megígérte, hogy lesz?

Elvileg mérnökember, tehát nem lehet átverni a műszaki dolgokkal kapcsolatban, ergo tisztában kell lennie azzal, amiről szó van. Így tehát biztosra vehetjük, hogy ért hozzá. Már csak azt kellene kideríteni, hogy mikor hazudott. El is érkeztünk a címben feltett kérdéshez. Tarlós hazudik, hülye vagy alkalmatlan? Az nem opció, hogy nem hazudott, mert két egymásnak teljesen ellentmondó és egymást kizáró dologról beszélt az utóbbi időszakban, s mivel ért hozzá, így nyilvánvalóan tisztában van a dolgokkal. Tehát valamelyik alkalommal hazudott. Ez biztos. Azt pedig tisztáztuk, hogy mérnök, ért hozzá, így (elvileg) nem lehet hülye hozzá, maximum minket nézhet hülyének. Ez sem vet rá túl jó fényt. 3 év alatt sikerült neki 3 teljesen különféle állítást megfogalmaznia ebben a kérdésben, ez pedig erősen megkérdőjelezi az alkalmasságát a városvezetésre.

Kell-e klíma? Combino vs Panda metró

Én személy szerint mind a Demszky-féle Combino-botrány során, mind pedig a metrókocsikat illetően úgy gondolom, hogy egyáltalán nem létfontosságú kérdés a klímaberendezés, bár a két eset nem ugyanaz. Nem azért, mert két különböző városvezetés alatt történtek, hanem azért, mert két különböző környezetről beszélünk.

Combino

Ezek a villamosok a 4-6-os (és mostanában az 1-es) villamos vonalán közlekednek, ahol gyakorlatilag nem telik el egyetlen perc két megállás között. Emellett pedig érdemes megnézni, hogy a villamos felületének jó nagy része ajtó, amely szinte folyamatosan nyitva van. Ha valaki utazott már a 4-6-oson, az tudja, hogy többet áll a villamos nyitott ajtókkal, mint amennyit csukott ajtókkal megy a két megálló között. Így pedig a klíma gyakorlatilag pazarlás, nem csinál mást, csak az utcát "hűti".

Ez nem jelenti azt, hogy az eredeti megoldás jó lett volna. A probléma abból keletkezett, hogy a nyitható felülete az ablakoknak nem volt elégséges, sokkal nagyobbnak kellett volna lenniük ahhoz, hogy a megfelelő légköbméterű levegőutánpótlást biztosítani tudja. A másik elkövetett hiba pedig a beépített szellőztetés teljesítmények nem megfelelő volta volt. A nagy tömegben elveszett az a levegő, amire képes volt, ezért nem volt megfelelő az oxigénutánpótlás a szerelvényben. Amennyiben megfelelő méretű ablakokkal lett volna ellátva, hozzá pedig nagyobb teljesítményű szellőztetővel, akkor képes lett volna a megfelelő minőségben cserélni a szerelvényben lévő légtömeget, ami által kellemesebbnek hatott volna az utazás is.

Tudom, tudom, hogy a szellőztetés és a klíma nem ugyanaz. Azt is tudom, hogy sokan igénylik a visszahűtött levegőt a járműveken, még akkor is, ha egészségtelen abban a mennyiségben, amekkorában kívánják. Tudom, hogy ebben az esetben nem érte volna el ugyanazt a hatást, mint amit jelenleg a klíma tud generálni a villamosban. Ugyanakkor azt is érdemes megnézni, hogy a klíma a Combinokban mennyire környezetszennyező és gazdaságtalan. Szinte folyamatosan nyitott ajtók, utcát "hűtő" berendezés. Az előállított levegő szinte folyamatosan pocsékolva van. Szerintem túlzás, s az általam javasolt verzió is elég lett volna. (Igen, használom a villamosokat, akkor is használtam.)

Panda metró

Mint már említettem, a két eset teljesen különböző, de abban megegyeznek, hogy szerintem itt sem elengedhetetlen a klímaberendezés. Jelenleg valóban nagyon meleg van a járműveken, de ez csak addig lesz ennyire elviselhetetlen, amíg a felújítás le nem zajlik. Utána valamivel csökken a hőfok, mivel majd a vonal teljes szakaszán vissza fognak tudni táplálni a szerelvények. Ez jelentősen csökkenti majd a hőmérsékletet. Ehhez hozzávesszük azt, hogy az alagúti légcserélőberendezések is le lesznek cserélve, jobb teljesítmény leadására lesznek képesek, mint a jelenleg lévő elhasználódott társaik, így szintén képesek lesznek csökkenteni a hőfokot a metróalagútban. A mélyben lévő alagút pedig természetes "klímával" rendelkezik. Ezek együttesen elviselhető körülményeket teremtenek az alagútban.

A metrón belül viszont másik kérdés. Itt sincsenek nagy nyitható felületek, de mivel ezek gyorsabban közlekednek, hangosabbak a zárt tér miatt, ezért nem is jellemző, hogy nagy felületű nyitható ablakok legyenek rajta. Sőt, inkább a zajcsillapítás a jellemző, ami pedig teljesen zárt kocsiszekrényt jelent. Így más megoldásra van szükség a levegő biztosítására. Itt óriási hátrányt jelent, hogy ezek a szerelvények különálló kocsikból állnak, mivel így nem lehet a szerelvény teljes hosszában mozgatni a levegőt, hanem külön-külön kell minden egyes kocsiban, márpedig ez nem lesz annyira jó, annyira érezhető. Amennyiben egyterű szerelvényeket kaptunk volna, akkor sokkal jobban jártunk volna ebből a szempontból. Ezt kiegészítve a megfelelő teljesítményű légcserélő berendezéssel, bőven megfelelő hőmérsékletet lehetett volna elérni, s szintén nem lett volna ekkora botrány a klíma hiányából.

Az egész klíma körüli botrány tapasztalata az, hogy Tarlós úr nagyon is hülyének nézi nem csak a budapesti lakosokat, de a saját választóit is, miközben össze-vissza beszél és a szemünkbe hazudik. Nem rám nézve sértő ez az egész, hanem a választóira, mivel azt hiszi, hogy nincs annyi eszük, hogy maguktól lássák a dolgokat. Itt jöttök a képbe ti. Látjátok, értitek a dolgokat vagy önálló gondolat nélkül elhiszitek, amit mond?

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr714942936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2019.08.06. 13:49:12

"Ezek a villamosok a 4-6-os (és mostanában az 1-es) villamos vonalán közlekednek, ahol gyakorlatilag nem telik el egyetlen perc két megállás között. Emellett pedig érdemes megnézni, hogy a villamos felületének jó nagy része ajtó, amely szinte folyamatosan nyitva van. Ha valaki utazott már a 4-6-oson, az tudja, hogy többet áll a villamos nyitott ajtókkal, mint amennyit csukott ajtókkal megy a két megálló között." Ez azért nem igaz, mert csak a jelzett ajtók nyílnak, nem az összes, és ha felszállt az utolsó ember is, pár másodperc után becsukódik az ajtó.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2019.08.06. 13:51:18

"Elvileg mérnökember, tehát nem lehet átverni a műszaki dolgokkal kapcsolatban, ergo tisztában kell lennie azzal, amiről szó van. Így tehát biztosra vehetjük, hogy ért hozzá."' Tarlós a wiki szerint mélyépítő mérnök végzettségű. Miért kellene értenie a metró klímaberendezéséhez? Ez azért nem úgy van, hogy ha valaki mérnöki szakon végzett, akkor az összes mérnöki munka világában otthon van.

Tízmillió 2019.08.06. 15:33:54

@fovarosi.blog.hu: A szelektív ajtónyitás a gyakorlatban még hajnali háromkor is csak a jelenleg nem üzemelő Borárostól nyugatra eső szakaszon számít. Bárhol máshol minden ajtót használnak, mert akkora a tömeg.

gomboc r2r 2019.08.06. 19:41:37

@fovarosi.blog.hu: Csak hogy tudd, majdnem kimoderáltalak! Nem akaratból, csak mellényomtam, ne izgulj :D

Témára visszatérve, én naponta közlekedem az 1-esen, hetente a 4-6-on. A szelektív ajtónyitás hajnali 2 és 5 között ér valamit, azon kívül gyakorlatilag semmit. Mármint igen, valóban visszazáródnak az ajtók, de nem igazán van értelme az egésznek. Kicsit olyan, mint egy vízcső. A villamosok többsége esetén a klíma működik, mert csak 3-4 kis lyuk van a csövön, így a víz, bár szivárog, még megfelelő nyomással jelen van a cső túlvégén. A fent említett vonalak esetében viszont a csövet egy tésztaszűrő szemlélteti a legjobban.
süti beállítások módosítása