Gombóc mondja

Száz vasutat, ezeret! avagy a leszakadt régiók fellendítésének elengedhetetlen eszköze

2020. május 27. - gomboc r2r

Amikor a magyar gazdaság állapotáról beszélünk (most elvonatkoztatva kicsit a koronavírus miatt várható gazdasági összeomlástól), akkor az alábbiakról beszélünk: Budapest és szolgáltatóközpontok, turizmus, autógyártás és beszállítóik, agrárium és a megmaradt könnyűipar. Sajnálatos módon hiába a magyar kkv-kba öntött végtelen mennyiségű pénz, köszönhetően egy csomó hibás döntésnek, egyszerűen nem tapad meg. Nem igazán beszélhetünk önfenntartó és fejlődésre képes magyar vállalkozásról, a néhány siker inkább üdítő kivétel, mint várható következmény.

Így, amikor ránézünk Magyarország térképére, az alábbi, már elég sokak által végtelenszer megénekelt szituációt láthatjuk:

hu_fejlett.jpg

Az átlagostól való jelentős eltérések szerepelnek a térképen, mert nem akartam túlzsúfolni az ábrát.

Nyilvánvalóan közismert, hogy Budapest és Közép-Magyarország jelentősen kilóg fölfelé az átlagos gazdasági fejlettségből, mivel ezen a részen termelődik az ország GDP-jének jelentős százaléka. Ne menjünk bele számadatokba, annak nincs értelme, mert nagyon sok mindentől függ, hogy mennyinek számoljuk. A jelentős jelző ide bőven elég, ugyanis ebben a bejegyzésben inkább a visszamaradt régiókkal szeretnék foglalkozni.

Kiemelt terület még a Balaton is, a gazdasági fejlettség szempontjából jelenleg nem annyira számottevően tűnik ki, de óriási a potenciál, miközben időszakosan hullámzó gazdasági teljesítmény jellemző, amely a turizmushoz igazodik jelenleg. Miért került fel ide? Az átlagból kiemelkedik és a kormány is jelentős beruházásokkal kívánja elősegíteni a régió gazdaságát, nem mellesleg pedig gyakorlatilag megkerülhetetlen egy Magyarország térképen.

Az utolsó nagyon jól teljesítő rész pedig gyakorlatilag az osztrák határ környékétől a fővárosig húzódó rész. Általános szabály, hogy minél Nyugatabbra megyünk az országban, annál nagyobb eséllyel találkozunk jómódú családokkal és jó gazdasági teljesítménnyel. Itt erős tényező Ausztria, aminek a közelsége pörgeti ezt a részt. Kicsit vicces ezt leírni, de már Szlovákia nyugati felének közelsége is számottevő hatást gyakorol erre a területre. Egyrészt a határ túloldalán lévő gyárak jobb fizetés általi elszívóereje, másrészt pedig a vásárlóturizmus, ami Szlovákia felől szépen mérhető és kimutatható.

Most pedig elérkezünk a rosszabbul teljesítő részekhez. Először is, a Balatontól délre található, a tótól több, mint 50 km-re található képzeletbeli vonaltól gyakorlatilag az országhatárig eső területet kijelölhetjük, de most konkrétan a legrosszabbul teljesítő részekkel foglalkozunk, ezért itt a hangsúly a határhoz közeli településekre és a Mecsek által elnyelt és eltakart területekre terelődik. Errefelé komoly méretű foglalkoztatóval nem igazán lehet találkozni a bányák bezárása óta. A terület megközelítése is csak nehézkesen lehetséges. Gyakorlatilag az M6-os és M7-es autópályák zárják közre ezt a területet, mégis rettentő távol van az ország vérkeringésétől.

A másik hasonló sorsú részt szintén határ mellett találjuk. A Szlovákia keleti részét érintő (és hasonló sorsában fetrengő) és a határ innenső oldalán a sorsban osztozó területet az ábrán kékes színnel jelöltem. Gyakorlatilag Pest megye határától a Hajdú-Bihar megye határáig tartó területről van szó. A falvakat általános kilátástalanság, elöregedés és kiürülés jellemzi a jövőkép teljes hiányával, aki teheti pedig azonnal elköltözik jobb környezetet és munkát ígérő környékre. A 140 ezer forintos nettó már jó keresetnek tekinthető, sőt, egyáltalán keresetnek, miközben az ország vérkeringésébe úgy kapcsolódik bele, hogy munka reményében átmegy az ország bármelyik másik részére.

Ezeknek a leszakadt térségeknek a közös tulajdonsága, hogy távol vannak a fővárostól, a jobban prosperáló részektől, illetve jellemző, hogy a közösségi közlekedés leginkább egy hátbarúgással ér fel, nem segítséggel. Naponta egyszer-kétszer közlekedő járatok, egyszer megépített, azóta hozzá sem nyúlt infrastruktúra, bezárt vasútvonalak, felszámolt gyárak, bezárt posták, iskolák, ABC-k mindenfelé.

Az elmúlt 150 év történelme pedig tökéletesen megmutatja, hogy minél jobb az infrastruktúra egy területen, annál nagyobb valószínűséggel települnek oda üzemek, gyárak, munkaadók. Ez az infrastruktúra a kiépített vasútvonalakat, utakat, tömegközlekedést jelenti. A termelő gyárak szeretnek a vasút mellé települni, mivel így könnyen mozgathatják a bejövő és kimenő anyagokat, kész termékeket. Vidéki helyszín esetében pedig a vasútállomás közelsége esetén a munkaerő szempontjából is célszerűbb az ilyen fekvés, mivel távolabbi településekről is könnyen be tudnak járni dolgozni az emberek, a váltások idejére pedig könnyen tud szervezni a szolgáltató is.

A fenti térképet ugyanakkor összehasonlíthatjuk Magyarország vasúti térképével és megláthatjuk, hogy az ezen területeket érintő vasútvonalak teljesen elhanyagoltak, ha éppen már be nem zárták őket:

vasuti_terkep.jpg

 

Az elmúlt 20 évben épült nagy és modern üzemek szépen használják a vasúti adottságokat. A győri Audi saját iparvágányhálózattal, irányvonatokkal, Kecskemét a Mercedes szintén saját iparvágányhálózattal, irányvonatokkal, az esztergomi Suzuki szintén jelentős mennyiségű irányvonattal használva a vasút adottságait. A talán megépülő debreceni BMW szintén vasút melletti területet keresett a beruházásához.

Mindeközben Magyarországon éppen azon dolgozik a kormány, hogy újfent bezárja a "nem kihasznált" vasútvonalakat. Ezek között a vasútvonalak között megtalálhatóak a jelenleg is zombiként létező vonalak, melyeket egyszer már bezártak, majd újranyitottak pusztán a politikai akarat folytán. Ezután létrehozták a zombimenetrendeket, melyek fenntartották ugyan a közlekedést, de nem szolgáltatási, hanem politikai céllal. Emiatt olyan menetrendet hoztak létre, ami senkinek nem szolgálta érdekét. Naponta kétszer végigkóvályog a vonalon a kis piros motorkocsi, ami a politikai célnak megfelel ugyan, hogy fenntartották a közlekedést, de nem nevezhető szolgáltatásnak. Tehát ahelyett, hogy fejlesztenénk a vonalakat, ahelyett, hogy igyekeznénk a vidék fejlesztésében, inkább bezárja ezeket a kormány és segít a további elszigetelésben, mely által gyakorlatilag lemond a vidékről, a falukról.

Természetesen Ausztriában éppen a koronavírus miatt jelentettek be egy csomagot, melynek során extra forrásokat juttatnak a mellékvonalak fenntartására és fejlesztésére. Állítólag, legalábbis a kormány felől érkező kijelentések alapján Ausztria példáját követi a magyar kormány is, tehát ami ott beválik, azt mi is hasznosítjuk itthon. Ez egy újabb bizonyíték arra, hogy mennyire nem igaz, mennyire a szemünkbe hazudnak.

Az elkövetkezendő részekben azt fogjuk megvizsgálni, hogy hol és hogyan lenne érdemes hozzányúlni a vasúthálózathoz annak érdekében, hogy ezeknek a leszakadt területeknek a legtöbbet segíthessen, s bekapcsolja őket az országos vérkeringésbe.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr1015564452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gomboc r2r 2020.05.27. 19:01:29

@civisvaros___: Nem akarok spoilerezni, de a következő bejegyzés ebben a témában hasonlóval fog foglalkozni, csak győzd kivárni.

nemecsekerno_007 2020.05.28. 13:36:33

Rájöttél, hogy oda érdemes infrastruktúrát építeni ahol nincs :)))

nemecsekerno_007 2020.05.28. 13:43:07

@civisvaros___: Részben épp a fővárosi lobbi miatt alakult ki ez a torz térszerkezet az elmúlt 50 évben és KariGeriék is ennek folytatását szorgalmazzák, Budapest termeli a GDP 40%-át ugye. A Debrecen-Békéscsaba-Szeged-Szabadka vonal tervei már készen vannak, asszem pénz is van rá, meglátjuk mikor kezdik építeni. Épp Lázár vitte el a terveket Orbánnak tavaly.
Amúgy meg nem egyszerű az ellenzéki önkormányzatokkal tárgyalni amelyek csak azt tudják szajkózni, hogy adjanak több pénzt.

Gery87 2020.05.29. 12:52:21

@civisvaros___:

"ez az, ami a nyugat-európának nagyon nem érdeke. és amit budapesten a többség nagyon nem szeretne. a kárpát-medence pénzügyi kereskedelmi szolgáltató központjává válni."

Ja mert ez Döbrögikkel meg lölökkel majd menni fog nem? Hagyjuk már....lassan örüljünk hogy luk van a seggünkön.
Központ???...pfffff...szemétlerakó maximum.

gomboc r2r 2020.05.30. 12:09:58

@nemecsekerno_007:
1: Nem a fővárosi lobbi miatt alakult ki ez, hanem azért, mert ott egyszerűen jobb volt az élet már régen is, ezért oda mentek az emberek és biztosítani kellett nekik is a megfelelő környezetet.
2: Vidéken is van infra, sőt, valag pénzt is önt a kormány a vidékbe, csak nem oda, ahova kéne.
3: Azt hagyjuk, hogy a Lázár mit kamuzott össze, mert a fele sem igaz...
4: A kormány nem tárgyal. Senkivel. És ebből jönnek a problémák.

nemecsekerno_007 2020.05.30. 19:27:27

@gomboc r2r:

Tipikus a reakciód. Jobb volt az élet. Persze, mert sokkal többet költöttek rájuk. Ha meg tényleg komolyabb decentralizáció indulna, egyből jön a höbörgés, lásd. Természettudományi Múzeum Debrecenbe költöztetése. Az a baj, hogy a főváros egy vízfej ami elszívja a munkaerőt, meg a pénzt és önmagával igazolja azt, hogy még több pénz költsünk rá azért, hogy élhetőbb legyen. Attól persze még többen költöznek oda. Utána kezdődik az egész elölről. Álszent és képmutató mentalitás.

Lázár kamuzott. Hát persze, 10 éve kamuznak és nyerik a választást.

www.dehir.hu/debrecen/kezdodik-az-500-kilometeres-vasutvonal-elokeszitese-mely-osszekotne-debrecent-peccsel-szegeddel-es-nagyvaraddal-is/2019/06/06/

gomboc r2r 2020.05.31. 12:27:49

@nemecsekerno_007: Nézd, az a te dolgod, hogy mit kommentelsz, csak nem ártana tanulni egy kis történelmet néha, meg tájékozódni, s akkor nem hazudnál.

A Természettudományi Múzeum elköltöztetése pedig nem azért váltott ki heves reakciókat, mert sajnálják az emberek Debrecentől, hanem azért, mert a múzeumban és a raktárában őrzött felbecsülhetetlen értékű műkincsek és emlékek átráncigálása az országon rettentő veszélyes és óriási károkkal járhat. De még ezt is meg lehet csinálni úgy, hogy minimális károk keletkezzenek. A probléma abból fakadt, hogy 2 éven belül ki akarták pucolni a múzeumot a helyéről, holott egy ekkora múzeum - melynek ennyire törékeny és sérülékeny kiállítási darabjai vannak - elköltöztetése egy hosszadalmas procedúra. Akár 10 évet is felölelhet. Össze kell írni mindent újra, centiről centire átnézni a tárgyakat, mindent becsomagolni, előkészíteni az új helyszínt, átszállítani, kicsomagolni, újrarendszerezni, kijavítani a sérüléseket, megszervezni a kiállítást.

Ezért jó lenne, ha informálódnál, mert jelenleg fingod nincs, hogy miről beszélsz.

Lázárt meg azért tartják, hogy hazudjon. Több jogerős ítélet szerint is.