Gombóc mondja

Gombóc mondja

Orbánnak bármi áron kell a reptér - mennyi is az annyi

2021. június 08. - gomboc r2r

Az elmúlt években egyre hangosabban suttogták, hogy Orbánék rá akarják tenni a tenyerüket a Budapest Airportra, megint. Egyszer már eljátszották ezt, akkor is hatalmas kárpótlásra kötelezték az államot, nem kell aggódni, most sem lesz másként. Vigyázat, messziről indítunk!

Az első kísérlet

Az 1990-es évek Magyarországa pénzügyileg elég gyatra helyzetben állt. A legtöbb vállalat a szocializmus örökségeként állami tulajdonban volt, a gépek cserére szorultak, a gyártott termékek minősége nem versenyzett egy német vagy osztrák márkáéval. Mindezt akkor, amikor a felvásárlópiacot adó ex-Szovjetunió gazdasága összeomlott és összetöpörödött. Ebben az időben az állam igyekezett eladni jó pénzért mindent, amit csak megvettek, hogy a bevételekből garantálni tudjon két dolgot: 1) Az állami költségvetés nem omlik össze 2) Valamennyi fejlesztésre is marad pénz.

Ezen sorsra jutott a Budapest Airport is. A Horn-kormány idejében került sor az eladásra, melynek során egy kanadai reptérkezelő cég lett a tulajdonos. Mondjuk, nem sokáig és nem a teljes cégé. Pusztán a reptér egy részének a kezelését kapták meg, de ennek is hamar vége lett. Orbánék 1998-ban hatalomra kerültek és ugyanazt csinálták, mint most, csak még gyenge kezdőként. 2002-ben értek oda, hogy visszaállamosítsák a repteret teljes mértékben. Ennek egyenes következményeként a kanadai cég beperelte a magyar államot, mivel felrúgta a megállapodást. A per 2006-ra ért véget, ekkor derült ki, hogy mintegy 18 milliárd forintos kártérítést kellett a magyar államnak fizetnie Orbánék miatt.

A duma az volt, hogy a reptér nyereségesen működik, ezért ennek állami kézben kellene lennie. (Jószándékkal nem kérdőjelezem meg, hogy az egyikből miért következik a másik.) Évente milliárdos hasznot hozott a reptér, amely indokként szolgált az államosításra. Arról viszont elfeledkeztek, hogy a reptér mennyire fejletlen volt és mennyire nem felelt meg már az akkori elvárásoknak sem, ezért előrelátható volt, hogy hatalmas pénzügyi befektetések kellenek ahhoz, hogy a reptér továbbra is jól működhessen.

A második kísérlet

Így érkeztünk el oda, hogy immár másodszor is nekiláttak a reptér piacosításának. Az eladás nem fedi a valóságot, mivel igazából nem eladták a repteret, hanem 75 évre koncesszióba adták, amely során az üzemeltető kénytelen a reptérbe hatalmas költségeket ölni, s amelynek az értéke végül visszaszáll az államra. 2005 év végén írták alá a szerződést, melyen hatalmas volt az érdeklődés. Két résztvevő (az egyik a későbbi nyertes, a másik a jelenlegi tulajdonos) hatalmas licitháborúba ment bele, melynek a vége az lett, hogy a koncesszió 75%-át mintegy 464 milliárd forintért vette meg a cég, míg 25% továbbra is maradt az államnál. Gondoljunk csak bele, hogy ebből az összegből finanszírozni lehetett a 4-es metró megépítését.

Pár évvel később, mikor a reptér gazdát cserélt, az Orbán Viktor által vezetett kormány (2011-ről van szó) eladta a maradék 25%-ot is a jelenlegi tulajdonosnak. Ezért 36,6 milliárd forintot kapott. (Összehasonlításul, 2005-ben a szocialisták általi eladáskor ez a 25% körülbelül 150 milliárd forintot ért. Orbánék negyedannyiért adták el, mint amennyit 6 évvel azelőtt ért. Ki is adta el áron alul?)

Mindezekután az új tulajdonos nekilátott az elképzelései megvalósításának, ezért 2012-ig mintegy 75 milliárd forint értékű beruházást vitt végbe, többek között a SkyCourt megépítésével. 2018-ig újabb 50 milliárd forint értékű beruházást vitt végbe a tulajdonos, ezután újabb 61 milliárdos beruházás részeként megépült például a Cargo City vagy a fapados utasokat fogadó 1-es móló is. Ráadásul a (nyilvános) tervek itt nem érnek véget, mivel szóba került, sőt, gyakorlatilag megvalósításra vár még rengeteg fejlesztés. Új terminálépület, a Cargo City bővítése, utaskényelmi beruházások, sok-sok minden.

A visszavétel?

Tehát összesen mintegy 500 milliárd forintért kelt el a reptér, míg ezen felül mintegy 186 milliárd forintot költöttek különböző beruházásokra a területen. Így, amikor arról beszélünk, hogy az állam visszaszerezné a repteret, mindezeket figyelembe kell vennünk, ráadásul 1 dologgal még nem számoltunk. Az inflációval.

2006-hoz képest 64%-kal kell számolnunk, tahát az akkori 464 milliárd ma 760 milliárdot ér, míg a 36 milliárd ma 46 milliárdot. Ehhez jön még a 186 milliárdos beruházás, ami végül mintegy 982 milliárd forintot hoz ki. Ennyi pénzt költöttek el a tulajdonosok a reptérre. Ha ezt konszolidáljuk az amortizációval, a profittal és a felnyomott vásárlási árral, míg másik oldalról nézve látjuk a repülőtér koronavírus előtti hatalmas forgalomnövekedését, illetve a potenciált, akkor azt számolhatjuk, hogy reálisan olyan 770-850 milliárd forint körül lehet a reális ára a reptérnek. Ezt kellene kifizetni ahhoz, hogy ismét állami tulajdonba lehessen venni. Ez pedig még a MOL-vásárlás bekerülési költségét is meghaladja. Mindezt úgy, hogy a következő 5-6 évben újabb 100-150 milliárdot kellene elkölteni a reptérre a további fejlesztések érdekében, s ebbe a vasúti bekötés még nincsen benne...

(Egyébként teljes más módon, de hasonló nagyságrendet sikerült számolnia a Forbesnak is.)

Márpedig ennyi pénz jelenleg egyszerűen nincs. Vagyis, van, csak akkor nem költünk semmi másra. Egyszerűen nem éri meg ennyi pénzt kifizetni azért, hogy valamire ráírhassuk, hogy nemzeti. Ha ezt mégis meglépik, azzal instant felkerül az Orbán-kormány bűneinek listáján a második helyre, rögtön a magánnyugdíj-pénztárak mögé.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr9916585364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2021.06.08. 08:26:10

Szerintem Orbánék abból indulnak ki az árazásnál, hogy 2011-ben a negyede 36,6 milliárdba került, így az egész értéke 146,4 milliárd lenne, ha a magyar állam nem tiltotta volna meg a külföldiek beutazását 9 hónapja...

Halibuli 2021.06.08. 12:18:51

Nem neki kell, nászajándék lesz Lölőnek a repcsihez.

11 Favágó 2021.06.08. 12:24:51

Hornék mennyiért adták el?
Egy 25%-os (kisebbségi) tulajdonrész értéke biztosan azonos a 75% (többségi) tulajdonrész harmadával?

11 Favágó 2021.06.08. 12:27:04

@Quadanium: a kézipoggyászt nem cipeled, hanem viszed. A súlyt gondolom feladod csomagként.

MACISAJT1 2021.06.08. 12:35:15

Sok szándékos csúsztatás van ebben, pl. "elfelejti" a szerző hogy a Medgyessy-Gyurcsány-Veressek szándékosan vesztették el a pert a "kanadai" befektetőkkel szemben, hogy másodszorra is eladhassák a repteret.
Azt is "kifelejti" a szerző hogy a borzasztóan elönyős 2005-ös eladási szerződés egyben kikötötte a magyar állam számára hogy 100 kilométeres körzetben nem épülhet konkurens reptér...

De ha már számigál a szerző: hol van a Hornéknak fizetett első vételár(mennyi is volt az?).
És persze mi lett a sorsa a második eladásból befolyt 464 milliárdddal? A helyes válasz: elfolyt ugyanúgy a homokba, mint a többi amit az mszp-szdsz eladott.

Most meg az a gond hogy Orbánék gyarapítani akarják az állami vagyont, az egyetlen nemzeti repülőtérrel?
Na ne már.
Ez a különbség a két kormányzás között: az egyik mindent elad, a befolyt pénzt pedig nyomtalanul elkölti( mit említett a szerző? négyes metrót? muhaha), a másik meg visszavásárolja.

nemecsekerno_007 2021.06.08. 13:06:17

@MACISAJT1: A haladó ballibek majd eladják és méhlegelőt csinálnak a pénzből.

:)))))))

padlogaz 2021.06.08. 13:09:46

a posztban van néhány logikai bukfenc, hogy finoman fogalmazzak.

"a reptér nyereségesen működik, ezért ennek állami kézben kellene lennie. (Jószándékkal nem kérdőjelezem meg, hogy az egyikből miért következik a másik)" -- nem értem a poszter felvetését, nyilván egy nyereséges vállalatot érdemes megvásárolni.

a poszt szerint orbánéknak 18 milliárd kártérítést kellett fizetnie 2006-ban, majd gyurcsányék, illetve a második orbán-kormány 464+36,6 milliárdért adta el ismét -- ezek szerint igen jól tette orbán, hogy visszaprivatizálta, mert ez nagyon jó későbbi üzletet jelentett a mindenkori magyar államnak.

valamiért a mostani tulajdonosoknak is megéri folyamatosan beruházni ferihegybe, ergo hosszú távon nyereséges vállalkozásnak gondolják. ha igen, akkor visszatértünk az első kérdéshez: miért ne vásároljunk meg valamit, ami nyereséges?

orbánék többször nyilatkozták (konkrétan fónagy jános), hogy először a repteret vásárolják vissza, utána lehet egy esetleges új magyar légitársaságról beszélni. ha ez összejönne, akkor már csak ezért is megérné visszavenni.

konrada 2021.06.08. 13:30:33

Azért érdemes volna elolvasnod, amit leírsz és értelmezni Blogger!

" A per 2006-ra ért véget...18 milliárd forintos kártérítést kellett a magyar államnak fizetnie Orbánék miatt."
" 2005 év végén írták alá a szerződést ... mintegy 464 milliárd forintért vette meg a cég"

Szóval: kiadták a repteret olyan üzemeltetésre Hornék, mely annyira áron alul volt, hogy a per végével egyidőben a kártérítés 25x-öséért el lehetett adni a koncessziót, és azért lehetett mert a zorbánék visszavették.

...és ez nem az egyetlen "zseniális" üzletük a szocialista kormányzásoknak, figyelembe véve, hogy például 2017-19 közötti években évi 350 milliárd feletti üzemi eredményt ért el a reptér.

...persze megértem, ha te az "állam rossz gazda" féle szocialista hozzáállással értesz egyet, és ezért azokat támogatod, akik hatalomban ezt képviselik és hoznák vissza.

...de azért tudnod kell: ez vezetett az elqráshoz is...

birka menet 2021.06.08. 13:51:05

@MACISAJT1:

Megint szopni jársz az indexre maci. Kivénhedt, elhülyült kisfidernyákként ez nektek az életformátok errefelé.

" pl. "elfelejti" a szerző hogy a Medgyessy-Gyurcsány-Veressek szándékosan vesztették el a pert a "kanadai" befektetőkkel szemben, hogy másodszorra is eladhassák a repteret."

És persze Trump választási győzelmét is ők csalták el és persze Soros 100 millió migráncsot telepít be Európába. Van még több konteód te orbán birkája?

"Azt is "kifelejti" a szerző hogy a borzasztóan elönyős 2005-ös eladási szerződés egyben kikötötte a magyar állam számára hogy 100 kilométeres körzetben nem épülhet konkurens reptér..."

Mert baszod Mucsajröcsöge épitett volna szívesen nemzetközi repteret, de mint konkurens így már nem tudott szegényke. Sebaj, a gazdád bosszúból minden faluba épített 10 ezer férőhelyes stadiont.

"És persze mi lett a sorsa a második eladásból befolyt 464 milliárdddal? "

Államadósságot törlesztettek belöle te f.szfej idióta, nem úgy mint a te orbánod a 3000 milliárdos lenyúlt manyup vagyonnal. Azt keressed inkább, aztán akkor gyere vissza ha megtaláltad.

"Most meg az a gond hogy Orbánék gyarapítani akarják az állami vagyont, az egyetlen nemzeti repülőtérrel?"

Az "állami" vagyont te tudatmódosított birka 2010 óta úgy hívják hogy Mérszaros Lőrinc! Meg a NER maffia. Végső soron: orbán.

birka menet 2021.06.08. 13:57:54

@padlogaz: " miért ne vásároljunk meg valamit, ami nyereséges?"

1. Mert eközben a kisfidernyákok még budipapírt se kapnak ha kórházba kerülnek, mert még arra sincs pénz, azt is maguknak kell vinniük.

2. Mert amit ebben az országban beállamosítanak, abból a pozícióba ültetett NERtársi meg egyéb kör mindent lenyúl ami mozgatható és mint kontraszelktált seggnyalók valójában semihez sem értenek. Lásd. Mérszaros lölö és a NER maffia, a futsalos kereskedöházi kontárok stb. Ez a fajta abból él meg, hogy nincs konkurenciája és az állam dögire dotálja.

3. Közmegegyezése megoldás: privatizáld el az összes stadiont magánkézbe és az abból befolyó pénzböl vásároljál repteret.

birka menet 2021.06.08. 14:31:23

@konrada: "de azért tudnod kell: ez vezetett az elqráshoz is... "

Persze te fordított tudatú, ahogy ti a VALÓSAGOT rendre tagadjátok. Az elkúráshoz az vezetett, hogy 2002-ben a te fidessed is teljes frakcióval szavazta meg a 100 napos kasszafosztást, az ÖSSZES KISFIDERNYÁK élvezte egy teljes cikluson át az 50%-os béremelést, a 13-ik havi nyugdijat, a minimálbér adómenteséget, a lakáshitel kamattámogatást, az ingyen tankönyvet, a meg az ingyen lóf.szt mindenkinek. Pofázni egy kisfidernyák se pofázott ez ellen, annyira nem, hogy orbánod akkor még fennen hirdette, hogy ő is megszavazta ám a 13. havi nyugdíjat, nehogymá ezt elhazudtolja bárki! Abba meg már bele se menjünk, hogy 2006-ban, amikor orbán legeslegutoljára mert kiállni egy választási vitára, még 14. havi nyugdíjt ígért, meg Budapest mnisztériumot. Megszorításnak meg hírét hamvát se adta.

Ezek után a kisfidernyákoknak is pofa be, ha elkúrásról dumálnak. Örülj inkább annak, hogy nem a fidesst terhelte az elkúrás helyrehozása, a megszorítások, a kényszerprivatizációk, meg hogy akkoriban nem voltak évente 4%-nyi GDP-t kitevő EU-s támogatások amelyek mellett még a leghülyébbek, legkontárabbak is képesek voltak a totál szart sem érő megalomániás költekezések mellett államcsőd nélkül venni az éveket. Ja persze, ehhez az is kellet, hogy 2010-ben az EU satuba rakta matolcsit a vágyálmával, hogy az EU engedje el a hiányt 7%-ra. Ennyi a fidessbagázs szerencséje, hogy a kotárok felett még van egy főorvos, aki figyeli a pácienst és nem engedi el ámokfutni. Cserébe a paciens kapja a vagonnyi pénzt. De amint kiapad az EU támogatás a jogállamisági buktatón, a kisfidernyák is megvilágosul majd, hogy újabb egy évtizeden át hülyítették a semmire.

gomboc r2r 2021.06.08. 15:07:38

@padlogaz: Látom nem sokat értesz a gazdálkodáshoz. Az, hogy valami nyereséges, az csak egy dolog. Tudni és ismerni kell ezen kívül még vagy 100 különböző dolgot ahhoz, hogy el tudjuk dönteni, hogy érdemes-e valamit megvásárolni.
Másodszor pedig. Orbánék nem igazán gazdagítják a nemzeti vagyont, mivel mára akkora méretűre nőtt az állam adóssága, hogy belegondolni is szörnyű. Mindezt úgy, hogy az elmúlt 10 év az utóbbi 100 év leginkább növekedéspárti kamatkörnyezete volt világszinten, mégis Magyarország képtelen volt bármiféle hasznot produkálni belőle, csak az adósságát triplázta meg.
Az állami légitársaságok kora pedig lejárt. Ha visszahoznának egy MALÉV-ot, pár éven belül megint csődbe menne vagy évente százmilliárdos veszteséget gyártana a költségvetésnek. De ismét csak, ennyit értesz hozzá.

gomboc r2r 2021.06.08. 15:08:29

@cvsvrs: Váó, te aztán nem sokat értesz a világból :D

konrada 2021.06.08. 15:12:26

@birka menet:
Aha!

...talán ezért nem kéne visszaadni azoknak a balfaszoknak a kormányzást, aki az ellenzék hülyeségeit valósítja meg a saját programja helyett.
...mert akinek annyi esze nincs, hogy az ellenzék érdeke, hogy a kormánya megbukjon, az inkább vezessen áramot...

11 Favágó 2021.06.08. 15:32:15

@birka menet: gondolom, te meg a többi ballibant a te gondolatmeneted szerint 2010 óta önként befizeti a 2. és 3. adósávban ki nem vetett adót, mert az olyan lyó

11 Favágó 2021.06.08. 15:37:07

@jancsi_117: azt ugye tudod, hogy a blogger a SAJÁT moderálási elvei alapján tett ki.
Végül is az ő blogja.
Ha az enyém lenne, én is kiraktalak volna.

gomboc r2r 2021.06.08. 15:42:37

@11 Favágó: Aki alapvető viselkedési szabályokat nem tud betartani, az ki lesz tiltva, pártállástól függetlenül. Márpedig a blogger pártállása erősen nyilvánvalóan baloldali, liberális. Mégis kénytelen moderálni.

gomboc r2r 2021.06.08. 15:45:22

@cvsvrs: Senki nem mondja azt, hogy az állam nem tud repülőteret "irányítani". A kérdés a milyenségen van. Ha te egy MÁV-minőségű szolgáltatást szeretnél a reptéren, hajrá, vedd vissza. Csak tudod, vannak emberek, akiknek nem elég a híg fos, körbefonva magyar szalaggal, mindenki másnak pedig ott a jobboldal.

11 Favágó 2021.06.08. 15:47:07

@jancsi_116: értem amit írsz. Ha eltévednék a te blogodra, ott elfogadnám tőled. Ahogy a nyomorult Vincenttől is elfogadom, bár nem értek vele egyet.
Viszont ő legalább nem akar átnevelni, a Gombóc sem.
Neked mi a küldetésed?

11 Favágó 2021.06.08. 15:50:42

@jancsi_116: a többség érdekében tudnád privátban szopatni a bloggert, merthogy az magánügy

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2021.06.08. 15:51:27

Az 1990-es évek Magyarországa pénzügyileg elég gyatra helyzetben állt."
konkrétan a második államcsődöt hozták össze a komcsi kedvenceitek, gyökerek.. aztán 2008ban a harmadikat.
loptok, csalkot, mosdattok.
szánalmas bagázs

evilwolf 2021.06.08. 16:10:07

kamu rendszerváltás
privatizáció / az ország szétlopása, idegen kézbe adása
pálfordulás a demokrata nevű párt diktatúra lesz, majd úgy államosít, hogy visszavásárol
a visszavásárolt céget ócsé eladja a nemzeti lőrincnek
ami végül mégsem kell a nemzeti lőrincnek, azt megint visszavásárolja az állam. a veszteséget meg fizeti a nép
ha valamit szeretek magamban, az a szerénység, mondotta vót Bástya elvtárs
nem is kell túlzásba vinni, csak szerényen luxusjachtozni
a luxusjachtoz meg dukál egy kikötő is, mondjuk Triesztben.
ahhoz meg kell egy reptér, ha már van luxusjacht, luxus röpülő meg kikötő.
igen, megcsináltuk!
így lett a legvidámabb barakkból a leghülyébb barakk

Konyvtaroslany 2021.06.08. 16:11:13

Én két szón gondolkodtam el.

visszavásárlás =/= államosítás

Visszavásárlás: az állam piaci áron visszaveszi korábbi tulajdonát úgy, hogy jelenlegi tulajdonos olyan haszonnal tudjon idő előtt kiszállni a 75 éves koncesszióból, hogy a beruházott milliárdok ellenére is nyereséget tudjon kivenni. Az adás-vétel mindkét fél szándékával és beleegyezésével történik.

Államosítás: az állam egyoldalúan elveszi és vagy egyáltalán nem fizet a jelenlegi tulajdonosnak semmit, vagy fizet valamennyi alamizsnát, ami valszeg messze van a piaci ártól.

Rohadtul nem mindegy, hogy melyikről beszélünk!

Mind a cikkben, mind többek hozzászólásában keverve van a két fogalom.

evilwolf 2021.06.08. 16:12:54

Ez a föld a senki földje,
Állandó lakója nincs,
Nem köt ide senkit semmi népszokás.
Divatos itt minden stílus,
Halkan szól a jó zene,
Ezernyi nyelven szól egy vallomás.

Távozik és érkezik itt mindenféle ember,
Egyre száll a sok-sok gépmadár. (Reptér!)
Reptér! Lobog a szélben a szélzsák. (Reptér!)
Villognak egyre a lámpák (Reptér!)
Repülni hív a magas ég! (Reptér!)
Reptér! Lobog a szélben a szélzsák. (Reptér!)
Villognak egyre a lámpák. (Reptér!)
Repülni mindig szeretnék!

<iframe width="640" height="360" src="https://www.youtube.com/embed/OR-zjGr9Gnw" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

szobatars 2021.06.08. 16:25:32

Az én személyes "kedvencem" az az eladás volt, ahol az eladó 60 milliót fizetett a vevőnek...Ja, ez az első Orbán-kormány alatt történt...

A Joda visszatér 2021.06.08. 17:57:15

Hehe, a Budapest Airport privatizációja is egy jó kis posztszoci disznóság volt.

A Joda visszatér 2021.06.08. 17:58:37

@gomboc r2r: Az atlantai vízmű esete is mutatja, hogy a privatizáció nem jelent feltétlenül jobb szolgáltatást. Különösen, ha nincs versenytárs.

Fikalnyik Eugén 2021.06.08. 18:02:55

@Konyvtaroslany:
"Visszavásárlás: az állam piaci áron visszaveszi korábbi tulajdonát"

Nem.
Az orbáni forgatókönyvben az állam visszavásárolja, de nem magának, hanem a hozzá hasonló neokommunistáknak.
Annak idején sem azt jelentette amikor mondták, hogy "miénk a gyár", hogy a tiéd, hanem az övéké.
Én is szoktam ajándékot vásárolni másnak, ami nem az enyém lesz, de én vásárolom..

gomboc r2r 2021.06.08. 18:03:24

@cvsvrs: "ezek alapvető közüzemek, amit elsődlegesen az államnak kellene fenntartania"
Ööööö, nem. vagyis nemigen. Magyarán szólva, nem igazán érted a különbséget a biztosítani és fenntartani szó között.

gomboc r2r 2021.06.08. 18:05:12

@A Joda visszatér: 1 pillanatra nem állítottam, hogy a piacosítás automatikusan jobb eredményt hozna, mint az állam. Viszont a reptér esetében azt vehetjük észre, hogy a színvonal pillanatról pillanatra emelkedik, amióta privatizálva lett.

gomboc r2r 2021.06.08. 18:06:40

@Konyvtaroslany: A reptér kezelője többször kifejtette, hogy nem eladó. Ergó itt nem lesz visszavásárlás, csak államosítás.

A Joda visszatér 2021.06.08. 18:15:34

@gomboc r2r: Ez egy jobban működő állam esetében is előállhat. Ahol nem lehetséges verseny , oda nem szabad beengedni a magántőkét.

A Joda visszatér 2021.06.08. 18:18:45

@Fikalnyik Eugén: Sztem a neokommunisták mostanában az USA utcáin randalíroznak, és viszik haza a lapos TV-ket.
A hazai vasút hálózatokat pl. Baross Gábor miniszter államosította a 19. század végé, és biztos vagyok benne, hogy nem volt kommunista.

gomboc r2r 2021.06.08. 18:59:09

@A Joda visszatér: Ahol az állam meg tudja teremteni a feltételeket a piaci szereplőknek, oda be lehet engedni a magántőkét.

A Joda visszatér 2021.06.08. 19:03:36

@gomboc r2r: Csak akkor, ha lehetséges a verseny. Enélkül nincs értelme a magánosításnak.

Etniez 2021.06.08. 19:05:16

@Quadanium: Úgy átlagban mennyit szoktál repülni évente?

Etniez 2021.06.08. 19:14:32

Azért elég durva az a műsor, amit a fidesztálib közönség itt előadott.

BM, a reptér MAGÁNTULAJDON.

Valaki megvette és üzemeltetni. Ti meg úgy beszéltek róla, mint egy darab kavicsról, amiért csak le kell hajolni és felkapni.

Mi az Isten tiszteltek ti, ha már a magántulajdont sem? Kommunisták vagytok?
Mi az, hogy megveszi Orbán? Megveszi, ha eladják.
Vagy Magyarország már tényleg olyan MAFFIÁLLAM KELL, hogy simán küldünk egy lófejet?

Nem szégyenlitek magatokat?

A Joda visszatér 2021.06.08. 19:35:36

Az megvan, hogy a német RWE konszern, amely alaposan bevásárolt a hazai áramszektor privatizációja idején, nem magáncég?

A Joda visszatér 2021.06.08. 19:49:16

@Etniez: Súlyos korrupció eredményeként lett eladva szaré'-hugyé'. A szoclib kormányok messzemenőkig kiszolgálták a nyugati tőkéscsoportok érdekeit. A kollaboráció a lételemük

A Joda visszatér 2021.06.08. 19:53:50

@Etniez: "Mi az Isten tiszteltek ti, ha már a magántulajdont sem?"

A nyugati demokráciákban sem példátlan az állami tulajdonba vétel. De Magyarországon is állami tulajdonba lettek véve a magván vasútvonalak a 19. század végén.
A jakobinkus bolsevik banda, amelyik időről időre új arcot ölt csak a végleteket ismeri: mindent állami tulajdonba venni az utolsó szögig, unokáik pedig már mindent eladnának amit érnek. A lényeg, hogy a nemzeti közösség érdekeit sértsék, károsítsák külső érdekeket szolgálva.

birka menet 2021.06.08. 20:42:28

@konrada: "..talán ezért nem kéne visszaadni azoknak a balfaszoknak a kormányzást, aki az ellenzék hülyeségeit valósítja meg a saját programja helyett."

Ezzel a funkcionálisan lebutított egy darab biteddel, hogy neked orbán a vallásod, az életed, az utolsó leheleted, az életed egyetlen és örök szerelme, neked tényleg nincs helyed a fidóta világon ekívül.

Most éppen azt írtad, hogy mivel az imádott fidessed a 2002-es bukása után teljes nevét adta az ellenzéki maszop program megvalósításához, ezért ezeket a balfasz fidernyákokat nem szabad a hatalomba választani.
Hát akor hogy a lóf.szba vannak ott?

birka menet 2021.06.08. 20:55:36

@11 Favágó: " gondolom, te meg a többi ballibant a te gondolatmeneted szerint 2010 óta önként befizeti a 2. és 3. adósávban ki nem vetett adót, mert az olyan lyó "

Te észlény, hogy a f.szba lehet befizetni olyan közterhet, ami nem létezik??

Azzal meg már rég nem fárasztja magát egy félig-meddig értelmes ember, hogy elmagyarázza a dzsentri milliós kisfidernyák agysebész tábornak, hogy az egykulcsos adót kizárólag csakis a birkaagyú társadalmakban találta ki az elit önmaga legnagyobb örömére és a világon nincsen NEMZETÁLLAM, amelyik az egykulcsos szjával teremtette meg volna a jóléti társadalmat. Vili a társadalom szó? Mer az nem a felső 10%-ot jelenti, hanem a társadalom döntő többségét. Az meg még a kétharmadnál is több.

De ti kisfidernyákok csak próbálkozzatok még vagy 30 évig hátha az elit halálf.szára gazdagodása jelenti a ti jóletetek ugyanolyan szintü megugrását is. Már Kádár is tudta, hogy ha a lecsóra még futja nektek, akkor sokáig tarthatja a birkákat az akolban kussolni és még a birkák el is hiszik, hogy elégedettek lehetnek a sorsukkal.

A Joda visszatér 2021.06.08. 22:07:40

@birka menet: " hogy az egykulcsos adót kizárólag csakis a birkaagyú társadalmakban találta ki az elit önmaga legnagyobb örömére"

Te barom, a boldogult szadesz programjának része volt.

11 Favágó 2021.06.08. 22:19:07

@birka menet: attól, hogy nem kell fizetni 40% adót, te megteheted azon az alapon, hogy szerinted az úgy lyó. Csak rendelkezz, hogy év végén nehogy visszautalják.

konrada 2021.06.09. 07:28:55

@birka menet:
Hát kedves birkám úgy, hogy a szerelmetes választottaid java részét azok adják ma is, akik annyira hülyék voltak, hogy együtt szavaztak azzal az ellenzékkel, amely a barom programjukat nem utasította el.
Így nem látom sok esélyét annak, hogy a hülyeség nem ismétlődik meg.

...de persze te ezt úgy sem érted meg, mert a gondolkodás helyét kitölti az a meggyőződés, hogy az igazság annál van, aki személyeskedik, és azzal az észérv kiváltható...

konrada 2021.06.09. 07:38:37

@A Joda visszatér: Egyébként elég valószínűnek tartom én is ezt - régóta írom is, hogy matyi olyan harci nickje, amit akkor használ, ha már nagyon unja, hogy ignorálják - mert ennyire egyforma idióta stílus-szóhasználat eléggé valószínűtleneti azt, hogy csupáncsak szellemi ikertestvérek a toprongyban.

(Alapvetően nem is szoktam ennek a nicknek sem válaszolni, de azért elképesztő hülyeségre vall az, hogy azért nem szabad az egyikre szavazni, mert a másik idióta programját megszavazta, és azért kell a másikra - arra akié az a program volt - amelynek most sincs annál értelmesebb programja...;)))

nemecsekerno_007 2021.06.09. 09:37:44

@konrada: Már megírtam FütyiMatyinak, hogy bőven elég egyszerű többség a Patásnak, nem kell 3/4. De ő mindenáron azt akar. :))))))))

gomboc r2r 2021.06.09. 13:51:24

@cvsvrs: Hu vazze, te tenyleg nem ertesz a valosaghoz. Attol, hogy te kimondasz valamit, az meg nem erv, csak velemeny. Ehhez jogod van, csak szolok, hogy total suletlensegeket beszelsz. Kezdve a "jogertelmezeseddel".

gomboc r2r 2021.06.09. 16:22:25

@cvsvrs: Huuu, nagyon rohogok. Stand-uposnak kellene elmenned. Ezeket most kitorlom, mert total marhasagok es nem szeretne, ha vki marhasagokat terjesztene itt, de kommentelni a jovoben is fogsz tudni.

nemecsekerno_007 2021.07.02. 12:04:40

@szajer_jozsef_1: Éjjel-nappal ezt csinálod?!? Nem fogy az MI?!?! :)))))))

Ha a Fidesz nyer jövőre, ugrassz a Dunába.
süti beállítások módosítása