Gombóc mondja

Gombóc mondja

A troli-opció, avagy az utolsó remény

2021. október 25. - gomboc r2r

Pár nappal ezelőtt a fővárosi Városháza bejelentette, hogy lehívják a trolibuszokra még érvényben lévő opciót, ezáltal számítanak arra, hogy a lengyel Solaris cég leszállítsa a még a szerződés szerint lehívható maradék trolibuszt is Budapest számára.

Várjunk csak, azt mondták, hogy nincs rá pénz! Most akkor mi igaz?

Minden igaz. A fővárosnak nincs pénze. EU-s támogatást nem hagyott és nem is fog jóváhagyni az Orbán-kormány Budapestnek. Próbált a főváros felvenni kedvezményes hitelt, de azt sem hagyja jóvá a kormány. Jelenleg fut a Zöldbusz program, de Budapest abból sem kaphat pénzt. Így nem maradt más opciója a fővárosnak, mint hogy a saját költségvetése tervére szerezze be a járműveket.

Akkor mégis csak van pénze Budapestnek a járművekre?

Nem, nincs. Budapestnek a költségvetésében nincs annyi szabadon felhasználható pénz, amiből ezt finanszírozni tudná, hacsak nem más feladata helyett költi el erre a pénzt. Ilyen például a minimális útfelújítási keret vagy mondjuk a közvilágítás.

Akkor ez most mit jelent?

Ez azt jelenti, hogy Karácsony bemondta az All in-t, ahogy a pókerben mondani szokás. Ez a trolibuszbeszerzési szerződés rendkívül jó áron biztosítana járműveket Budapestnek, s az utolsó utáni időpont - ameddig az opciót le lehet hívni - nemsokára lejár. Márpedig ezt a lehetőséget a város nem hagyhatja ki. Egyszerűen annyira a végére ér a város az erőforrásainak (járművek), hogy ha ezt most kihagyják, akkor óriási gondot okoznának maguknak. Így a városvezetés mindent feltett az áprilisi kormányváltásra.

Ezt hogy érted?

Nos, Orbánék láthatóan teljesen tönkre akarják tenni a fővárost, s semmilyen forrást nem fognak biztosítani, így kár arra várni, hogy majd esetleg jövőre valamire kapnak pénzt, mert nem fognak. Egyet tehetnek. Most megrendelik, s remélik, hogy áprilisban Orbánék le lesznek váltva, s utána Budapest forrásokhoz jutnak, amikből majd finanszírozzák az egészet.

Na és ha nem nyer az ellenzék?

Már minden mindegy. A kormány bejelentette, hogy jövőre is minden pénzt elvon az önkormányzatoktól, Budapest pedig felélte az utolsó forintot is, ami még megtalálható volt az épület falain belül. Annyira, hogy az év végét már nagy valószínűség szerint folyószámlahitelből fogja fedezni a város. Még egy ilyen évet pedig sehogyan sem bír ki. Tehát ha marad Orbán jövőre, akkor a főváros bármit is csinálhat, nem tudja elkerülni a csődöt. Ha pedig jövőre biztos a csőd, akkor olyan mindegy, hogy október 14-én vagy augusztus 15-én megy csődbe a város. (Két véletlenszerűen kiválasztott dátum.)

Tehát nem maradt más, mint bemondani az All in-t és reménykedni egy szebb jövőben. Ez pedig most megtörtént. Ha áprilisban ismét nyer Orbán, akkor az önkormányzatokat beszántják, fiskálisan ellehetetlenítve az önállóságot, kiüresítve a demokrácia utolsó bástyáit.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr7016734108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2021.10.25. 13:31:23

Na most várjál. Trolira nincs pénze a fõvárosnak. A 15 évnél fiatalabbak ingyenes BKV-s utazására meg van.

lobaszopiatej 2021.10.25. 18:02:14

Troli nélkül is van élet, csak ezért nem kell becsődölni.

gomboc r2r 2021.10.25. 18:16:16

@midnight coder: Az nem igazán nagy tétel, de arra sincs pénze és az egész nem volt más, mint egy PR akció.
Gyűlölöm az ilyen hülyeségeket. Semmi nincs ingyen.

gomboc r2r 2021.10.25. 18:20:46

@a nagy hohohorgász: Az ugye meg van, hogy az nem történt meg? :D

Motorogre 2021.10.26. 17:34:07

A közösségi közlekedés költsége nem függ a díjtalan utazóktól (gyerek, nyugger) - ui. a jármű nem fogyaszt többet, a vezető se kap több bért stb. Trivi.
A MÁV-nál pl. a díjtalan helyjegy (nyugdíjasoknak) elsősorban nyilvántartási (adatgyűjtési) szempontból kell, csak másodlagos az (ülés)rend biztosítása.

A gyerekek által vásárolt bérlet nyilván többletbevétel lenne a fővárosnak - de vajon hány bérlet kelne el ? Erre nézve kellene jó adat.

Nem: troli nélkül nincs élet - mondják azok kik a trolivonalak közelében élnek !

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.10.26. 18:39:06

@Motorogre: trivi, az, persze. egyreszt tobbet fogyaszt, megpedig aranyosan az ossztomeggel, es egy modern autobusz megengedett ossztomege kozel duplaja is lehet a sajat tomegenek. masreszt itt budapesten nem csak az a ket helyijaratu autobusz kozlekedik, orankenti indulassal mint a kisvarosokban, hanem a jarmuvek kovetesi tavolsaga a vonalon akar nehany perces is lehet, mikozben a jarat menetideje mondjuk ora nagysagrandu. akkor szamold ki hany jarmu van egyszerre a forgalomban ugyanazon az egy vonalon. ha feleannyi utas van, akkor pont feleannyi jarmuvet kell kozlekedtetni, ami ha nem is fele koltseg, de messze nem ugyanannyi.

alaszka 2021.10.26. 18:40:07

Szerintem pár fontos dologról eddig nem beszélt senki.

- Egyáltalán akar szállítani a Solaris? Megéri neki féláron trolit adni Budapestnek, vagy gazdaságilag jobban jön ki, ha kifizeti a kötbért egy esetleges visszalépés miatt? Végülis egy nyereség érdekelt vállalkozásról beszélünk.
- Mikor kell majd kifizetnie a fővárosnak a vételárat? Mert gyanús, hogy arra játszik a városvezetés, hogy már a következő önkormányzatnak kell fizetnie a révészt...

Motorogre 2021.10.26. 20:13:39

@droid_: A Skoda Trollinó troli saját tömege 18 325 kg, megengedett ösztömege 28000 kg.
Egy iskolás nebuló < 50 kg. Számolj !

A fővárosi közösségi közlekedést menetrendjét (járat sűrűséget stb.) a BKK (mint a BKV megrendelője a 1308/(2013. dec. 17) Európai Tanács és Parlament rendelete alapján a Megrendelő) határozza meg. A járat sűrűség igen áttételesen függ csak az utazók számától (ez inkább a járműtípust határozza meg, ui. szóló vagy csuklós), és a kisgyerekek száma ezen belül is elhanyagolható.
A Szállító megnyerte a közbeszerzést és szerződést kötött - ebben a nemteljesítési kötbér mértéke is meghatározásra került. Hogy a mai gazd. helyzetben megéri-e számára nem-teljesíteni, az a saját megítélése - de akkor a hazai közbeszerzésekből (ejtsd: más forrásból troli beszerzése) évekre ki lesz zárva.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.10.26. 20:48:41

@Motorogre: ez mire valasz? nagyobb tomeg mozgatasa nagyobb munkaval lehetseges, azt nagyobb fogyasztassal lehet elerni, tokmindegy milyen jarmuvel. ennek az ellenkezojet allitani, raadasul trivialitasnak nevezni oltari ostobasag. a masik fele sem jelent semmit, a bkk folyamatosan igazgatja a menetrendeket, mindenfele korulmenyeket de leginkabb az utasforgalmat figyelembe veve, te sose jartal budapesten? gondolod minden esetben megbeszelik a parlamentben es az europai tanacsban hogy akkor most hogy is menjen a 47-es villamos? nesze pelda, gugli elso talalat:
"A mostani menetrendi módosítással a BKK felelős gazdálkodóként a valós utasforgalomhoz igazítja késő esti menetrendi kínálatát és csökkenti az esti időszak környezeti terhelését. " bkk.hu/hirek/2021/02/a-jaratok-alacsony-kihasznaltsagahoz-igazodo-esti-menetrend-lep-eletbe-februar-6-atol.6171/

gomboc r2r 2021.10.28. 18:10:40

@alaszka: Egyelőre úgy néz ki, hogy a Solarisnak megéri. Legalábbis ők a szerződésben vállalták, hogy eddig még le lehet hívni. (Igaz, cserébe árat emeltek. De még így is bőven megéri a fővárosnak lehívni.)

Elvileg nem kér előleget a Solaris, így jövőre fizetne a főváros valami 2-300 millió Ft körüli összeget, a maradék 10 milliárdot pedig csak 2023-ban. Ez a terv egyelőre. Bár ez még változhat, ha a főváros jövőre tudna pénzt szerezni, valószínű a lengyelek tudnának előbb is szállítani.
süti beállítások módosítása