Gombóc mondja

Gombóc mondja

Érik a vármegyebérlet, hajlik az akarat, sodor az ár

2023. február 24. - gomboc r2r

Amint az várható volt, az úgynevezett vármegyebérlet táján totális a káosz. A nemzetvezető bejelentett valamit, mindenki más meg próbál alkalmazkodni a kialakult helyzethez, s kapkodja a fejét. Ami ma igaz, az tegnap se volt és holnap se lesz. Ami holnap lesz igaz, az ma nem volt az és tegnap sem. Ami tegnap volt igaz, az ma sem igaz és holnap sem lesz.

Szóval a vármegyebérlet a helyközi közlekedés elősegítésére jött létre, ezért helyközi utazásra használható a MÁV, a GYSEV és a Volán üzemeltetése alá tartozó járatokon, amelyekre nem kell egyéb kiegészítőjegy.

Szóval helyközi utazásra használható csak, ezért Budapest közigazgatási határán belül nem érvényes. Kivéve a MÁV, a GYSEV és a Volán által üzemeltetett járatokon. Összezavarodtál? Ne aggódj, a minisztérium és a vasút is.

Igen, utazhatsz Budapest közigazgatási határán belül ezen szolgáltatók járataival, ne aggódj. Kivéve a MÁV által üzemeltetett HÉV-vel. Azt kérded, hogy miért? Mert a HÉV az a helyi közlekedéshez tartozik. Kivéve, amikor elhagyja Budapest közigazgatási határát és helyközi járműként összeköt elővárosi településeket Budapesttel. Megint összezavarodtál? Ne aggódj.

Szóval a HÉV-re Budapesten kívül érvényes, mert a HÉV Budapesten kívül helyközi szereplőként üzemel. Pedig igazából nem, de az most mindegy. És Budapesten kívül azért érvényes rá, mert a MÁV üzemelteti. Viszont Budapesten belül azért nem érvényes rá, mert a közigazgatási határon belül nem érvényes a bérlet. Na jó, ez nem igaz ugyanis a MÁV, a GYSEV és a Volán által üzemeltetett, a közigazgatási határt átlépő járatokra érvényes. De várjál, azt mondod, hogy a HÉV is ugyanezt csinálja? Neeem, nem, a Csepeli HÉV nem lépi át a közigazgatási határt, ezért a HÉV helyi jármű és ezért a HÉV-ek igazából nem helyközi járművek, ezért nem érvényes rá a vármegyebérlet. Kivéve a közigazgatási határon kívül. Amit ugyebár csak helyközi járatok lépnek át. Érted már? Mi az, hogy nem? Ne kötözködj!

Még nem is beszéltünk azokról a BKK kezelésébe tartozó járatokról, amiket a Volán üzemeltet! Vannak olyanok, amelyek nem lépik át Budapest közigazgatási határát és vannak olyanok, amelyek átlépik Budapest közigazgatási határát. Viszont az agglomerációban közlekedő, a BKK által felügyelt és irányított, de a Volán által kiszolgált járatokon Budapest közigazgatási határán kívül is érvényesek lesznek a bérletek, holott igazából nem az állam a megrendelő és nem a Volán a valódi üzemeltető, csak alvállalkozó. Összezavarodtál? Hát van ilyen...

Jöhet egy kis szórakozás?

És akkor adjunk hozzá még egy csavart, csak a poén kedvéért. Csömör és Gödöllő között jelenleg nem lehet HÉV-vel utazni, pedig van pálya, sőt, nem is olyan régen, a vasútvonal felújítása alatt üzemelt is személyszállító járat az úgynevezett kavicsbányai vonalon Csömör és Gödöllő között. Szóval nem lehetetlenség és egyszer az is előfordulhat, hogy újraindul. Viszont Csömör és Gödöllő között a pálya egy részen visszatér Budapest közigazgatási területére, majd újra elhagyja azt nem sokkal később. Megálló nincs közötte, fel-le szállni nem lehetne. Így technikailag igazából utasokat Budapesten kívülről Budapesten kívülre szállít, tehát a vérmegyebérlet érvényes lenne rá, mégis lenne olyan HÉV-szakasz, amin Budapest közigazgatási területén belül is lehetne érvényes a vármegyebérlet.

atleposhev.png

Pirossal a Gödöllői HÉV, zölddel a Csömöri HÉV, szaggatott kékkel Budapest közigazgatási határa

Ez pedig csak a kezdet... Ott van például a Volánbusz, ami több városban is szolgáltat helyi járatú útvonalon az önkormányzatok megrendelésére. Egyik ilyen város például Győr. Tudjátok, az ország egyik leggazdagabb városa, az Audinak köszönhetően. Győr helyi közlekedését a MÁV-Volán konglomerátum még a Kisalföld Volántól örökölte meg, holott a Volán nem akar Győrött szolgáltatni, a város pedig nem akarja, hogy a Volán legyen a helyi szolgáltató. Miért maradt mégis a cifra helyzet? Mert a Volánnak szolgáltatnia kell, ahol más nem szolgáltat, a győri városvezetés pedig hiába akarná kivágni a Volánt, senkinek nem hajlandó egy petákkal sem többet fizetni, hogy szolgáltasson. Márpedig senki sem hülye, mivel még annyit se fizetnek ki, amennyi fedezné a Volán költségeit.

Ugyanakkor Győr közigazgatásai határai is elég tágasak. Ezen kívül szinte összenőtt olyan településekkel, mint Győrújbarát, Győrújfalu, Kisbajcs... Viszont vannak olyan települések, amelyek bár a közigazgatási határ mentén találhatóak, Győr közigazgatási határán belül a lakott részek messze esnek. Például Abda, Rábapatona, Koroncó, Vének. Ide csak helyközi buszok járnak, amelyekre helyközi bérletet kell venni. Ezekről a járatokról tudni kell, hogy bár helyközi járatok, a városon belül sok helyen megállnak, gyakorlatilag helyi járatként üzemelnek.

A helyi járatokról pedig tudni kell, hogy nem fednek le mindent teljesen, Győrnek több részét például egyáltalán nem. Így tehát a helyi járattal nem kiszolgált részt kiszolgálja a helyközi járat és vice versa. Például egy győrújbaráti vagy egy győr-csanakhegyi eldöntheti, hogy melyik buszmegállóhoz megy ki. Ugyanis megteheti, hogy a városon belül akar csak bérletezni, akkor kifizeti a helyi bérletet, utazik a helyi buszon és a helyközin a városhatáron belül, vagy pedig megveszi a vármegyebérletet és reggel átbiciklizik a kicsit odébb, 600 méterre található buszmegállóba, hogy helyközi utasként szállhasson fel és a helyközi buszokat használhassa Győrön belül, a helyieket viszont nem. Mi az értelme? Az, hogy ha például dolga van a városon kívül, ami gyakorlatilag az utca vége (sőt, az sem, mert az út a másik településen folytatódik tovább...), akkor arra is tudjon utazni, ne csak a város felé. Jó játék, nem?

De beszélhetünk arról is, hogy a MÁV által üzemeltetett kör-IC járatokkal mi a helyzet. Ezek ugyanis Budapest-Keleti Pu. és Budapest-Nyugati Pu. között közlekedő járatok. Mindkét vége Budapesten belül van. Technikailag helyi járat, ami tesz egy hosszabb kitérőt az országban. Kalauz legyen a talpán, aki bebizonyítja, hogy te nem Zuglóból utazol a Keletibe Nyíregyházán keresztül. Tehát ezek a járatok technikailag Budapestről indulnak és Budapestre érkeznek. Érvényes rá a vármegyebérlet? Igen! Nem! Isten tudja... Elvileg InterCity, azaz hely- és pótjegyköteles vonatról van szó. 

Viszont! Jelenleg a metrófelújítás miatt a Nyugati Pu. és Ferihegy között BKK-bérlettel igénybevehetőek. Ergó mégsem emelt szintű szolgáltatást nyújtó járat. Viszont Ferihegytől kifelé mégis csak emelt szintű szolgáltatás nyújtó járat, márpedig Ferihegy megálló még a közigazgatási határon belül van. Tehát nem érvényes rá a vármegyebérlet. Viszont ugyanez a vonat Hatvan és Budapest között hely- és pótjegy nélkül igénybe vehető, ergó megint ott a kérdés, most akkor érvényes rá a bérlet vagy sem? Isten tudja...

Ahogy például a GYSEV IC-járatain Győr és Csorna, Szombathely, illetve Sopron között sem kell hely- és pótjegyet váltani... Most akkor érvényes lesz rá vagy sem?

Aztán ott a Tram-Train, ami szintén helyközi járat, MÁV által üzemeltetve. Ugyanakkor Szeged és Hódmezővásárhely területén helyi közlekedést lát el. Most akkor érvényes rá a vármegyebérlet vagy sem? Esetleg csak Szegeden kívül? Vagy csak a két település legszélső megállója között? Vagy nem? Vagy most mi van? Jól gondoljátok, jelenleg ezekről megy a sürgés-forgás a minisztériumokban, hogy most mi a fene van...

1 szó, mint 100. Totális káosz az egész. Nem csak az ötlet, a részletszabályok, a bevezetés, a finanszírozás...

Részlet a közlönyből. Magyar Közlöny 2023. évi 25. szám

Jajj, még nem is említettük a finanszírozást. Egyszerűen zseniális. Konkrétan a szociálpolitikai menetdíj-támogatásból vonnak el pénzt és ezt adják a vármegyebérlet bevételkiesésének támogatásaként. Hogy mi a fene az a szociálpolitikai menetdíj-támogatás? Hát az a pénz, amit azért kapnak a közszolgáltatók (MÁV, Volán, GYSEV), mert a nyugdíjasok ingyen, bizonyos társadalmi rétegek (például diákok) meg jelentős kedvezménnyel utaznak és ezt ellensúlyozza ezzel a menetdíj-támogatással. Erről tudni kell, hogy a közelében sincs annak, ami a valóság. Ezért is bukott el például a regisztrációs jegy, mert kimutatta, hogy a többszörösét kellene utalnia a kormánynak a szolgáltatók felé...

"Kit csaptunk be? Magunkat? Mi tudjuk miről van szó. (...) Az imperialistákat? Ühüm, na azoknak aztán alaposan túljártunk az eszén!"

Röhej az egész. Ide jutottunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr1018057726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2023.02.25. 12:10:21

Az egészből csak annyit fognak felfogni, hogy bántod a viktort!

Ozsetan 2023.02.25. 15:42:57

Nem mindegy. Így is , úgy is, mi fizetjük. Most - elvileg - csak az, aki utazik. Ebben az új rendszerben - nem csak elvileg - az is, aki nem utazik.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.02.25. 21:13:18

@Ozsetan: A közösségi közlekedés nagyobb részt állami pénzből, kisebb részt jegybevételből működik. Most az állami rész nagyobb, a jegybevétel kisebb lesz, ennyi történt, lépjünk ezen túl...

gomboc r2r 2023.02.26. 17:39:17

@Balogh Zsolt: Kivéve, hogy az állam nem fizeti ki a rá eső részt, a jegybevétel meg a negyedére-ötödére esik.

vanek ur 2023.02.27. 12:27:23

A vármegyebérlet világosan mutat rá a rendszer teljes széttöredezettségére. A hanyatló Nyugaton közlekedési szövetségekkel és tarifaközösséggel próbálkoznak, de a végeredmény magyar szemmel nézve túlságosan jól használható :)
süti beállítások módosítása