Gombóc mondja

Gombóc mondja

A fővárosi közlekedés gazdasági problémái

2015. szeptember 26. - gomboc r2r

Mindenki a migránshelyzettel van elfoglalva, a hírek is leginkább erről szólnak, miközben olyan fontos dolgok fölött siklunk el, amikkel azért nem ártana foglalkozni. Tarlós István szeptember 18-án nyilatkozott, melyben felszólította a kormányt, hogy kezdjenek valamit a BKV/BKK-val, mert a Főváros önerejéből nem tudja megoldani a jelen finanszírozási elosztás mellett. Kifejtette, hogy vagy járuljanak hozzá a közigazgatási határon átnyúló járatok üzemeltetéséhez, vagy vegyék át őket. Tehát ismét ott tartunk, ahol 10 évente szokott egyet körözni a Főváros. A HÉV-ek fenntartása, átpasszolása a MÁV-nak. Sokszor sok helyen elmondták, hogy ez miért nem jó ötlet, én most nem írom le megint. Aki úgy érzi, hogy feltétlenül el akarja olvasni, a Google-ban pár perc alatt biztosan talál magának olvasnivalót. 

(Forrás: Wikipedia)

Azok után, hogy olyan mostohán bántak a BKV-val, 2009-ben Bajnai Gordon úgy döntött, hogy kiszámítható, világos pályára állítja a BKV költségvetését (is). A Főváros és a kormány megállapodott, s aláírt egy hosszútávú finanszírozási szerződést, mely úgy nézett ki, végre megoldja a BKV problémáit. Abban az évben meg is kapták a megemelt támogatást, majd 2010-ben rögtön a kormányváltás után a Fidesz vezette új kormány bejelentette, hogy nem érzik rájuk vonatkozónak a szerződést (ahogy szokták), s így megint csökkent a finanszírozás, ráadásul ad hoc jellegűvé vált. Ennek persze politikailag meg van az értelme, mert így a fővárosi vezetést rövid pórázon lehet tartani, s könnyű irányítani, de ez a Főváros cégeinek és lakóinak szempontjából semennyire sem jó. (Kormánypárttól függetlenül, pusztán gazdasági oldalról nézve a dolgokat.)

Miközben folyamatosan csökkentették az állami hozzájárulást az utóbbi években, Tarlós Istvánnak teljes kanosszát kellett járnia ahhoz, hogy a 3-as metróra valamennyi pénzt össze tudjon kalapozni. Már 5 éve folyamatosan ez ment. 2014-ben a főpolgármester úr azt nyilatkozta, hogy kész leállítani a 3-as metrót, ha nem kap forrást és balesetveszélyessé válik a metró használata. Szerencsére nem vált életveszélyessé, de a város gazdálkodása egyre életveszélyesebbé válik, miközben nem látszik, hogy Tarlós úrnak sikerülne bármilyen nyomást is tennie a kormányra. Eközben fel sem merül, hogy esetleg sztrájkot kellene hirdetni, hogy forrást kapjon a Főváros a közlekedésének lebonyolítására. Évekig húzódott a metró finanszírozásának az ügye, de üres fenyegetésen túl semmi nem történt. A főpolgármester teljesen elhasználta a fenyegetéseit, s egyre kevésbé fogják meghallgatni, mivel tenni nem tesz semmit, csak beszél.

Három hónapon belül már másodszor fordul Orbán Viktor miniszterelnökhöz a főpolgármester a BKV finanszírozása ügyében – a jelek szerint júniusi levelét nem követték érdemi lépések a kabinet részéről.

Forrás: Origo.hu

Mivel a Főváros önerejéből nem tudja fenntartani a közlekedést, ezért kénytelen az államtól pénzt szerezni rá, viszont az állam egyre kevesebbet hajlandó fizetni, mivel nem kérnek eléggé. Vagy legalábbis eléggé jól. Pedig most aztán szükség van a pénzre. Fel kell újítani a 3-as metrót, legalább részlegesen a mozgáskorlátozottak számára is elérhetővé kell tenni, s a felújítás után a fenntartása sem lesz olcsó. De mire azzal végeznek, már a HÉV-ek ügye megint rá fog égni a Fővárosra, aztán a villamosok, s addigra megint visszaérünk a buszokhoz. Nincs megállás. A BKK/BKV-nak pénz kell. Ennél sokkal több. Valahogy el kellene tudni érnie ezt a főpolgármesternek.

Végre rendbe kellene rakni a közlekedés támogatását, mert így nem hogy a fejlesztésekhez, de egyáltalán a normális napi működéshez is az állam segítsége kell. Nem lehet úgy egy céget üzemeltetni, hogy nem tudom mire van pénz, mibe lehet belevágni, mit lehet fejleszteni. Hiába a sok terv, hiába bármilyen logikus gondolkodás, ha végül úgyis az egyik kormánytag dönti el, hogy mire kap pénzt a város. 

süti beállítások módosítása