Gombóc mondja

Gombóc mondja

Állítólag nincs pénz

2015. augusztus 10. - gomboc r2r

Hányszor meg hányszor hallottuk már azt valamilyen szükséges fejlesztéssel kapcsolatban, hogy nincs rá pénz? Hányszor meg hányszor ráztak le minket azzal, hogy most egyszerűen nem engedheti meg magának az állam ezt a kiadást? Folyton csúsznak a projektek, mert állítólag az állam nem tudja vállalni jelenleg a költségeket, amibe kerülne, miközben ömlik a pénz olyan felesleges dolgokba, amikből tulajdonképpen semmi haszna az adófizetőknek. Halljuk, hogy ezt vette meg, azt fizette ki, arra ment el pénz.

Most összegyűjtöttem pár ilyen adatot az elmúlt évekből. Nem volt semmi különösebb korlát megadva, nem volt teljeskörű keresés, csak kíváncsiságból összeírtam pár adatot azokról a tranzakciókról, amikre emlékeztem. Szóval mire is költött az állam?

Ez így összesen 1237,5 milliárd forint. Van, amelyikből lehet bevétele (MOL), van, amelyikből viszont még emellett lesznek jelentős kiadásai (például a veszteséges bankok) az államnak, ezért tovább nem számolgattam, csak a bekerülési költségeket. De így is látszik, hogy mekkora összegről is van szó. Mit is lehet ennyi pénzzel kezdeni? Azt gondolná az ember, hogy el sem lehet költeni egy ekkora összeget, de aztán valahogy mégis elfolyik.

De mire lehet elkölteni ennyi pénzt? Itt le van írva, hogy mire lehet 1000 milliárd forintot elkölteni. Nagyon nagyon sok pénz. Például meg lehetne építeni belőle az M0-ás északi szakaszát. Csak 100 milliárdba kerülne. A 2013-as interjú szerint akkor nem volt rá pénz. Hát igen, láthatjuk, hogy azóta mennyit költött az állam. 

Szóval az ott leírt 1000 milliárd forint elköltése után még mindig maradna pénz. Ott van a múltkor bedobott, azóta szinte teljesen elfelejtett szuperkórház ügye. Állítólag 100 milliárdba kerülne annak is a megépítése. Na jó, már csak 30-40 milliárdról beszélnek, ha éppen eszükbe jut. Igaz a teljességgel megközelíthetetlen OPNI helyére akarják felhúzni.

Aztán ott van például a 4-es metró második szakasza. 160 milliárdba kerülne elméletileg a Bosnyák térre kivinni a metrót. Igaz, itt például nagyon sok mindentől függhet a végső költségvetés, de most nem ezzel akarok foglalkozni, csak jelképesen, hogy mekkora pénz is az 1237,5 milliárd.

(Kép: balassi-intezet.hu)

Gondoljunk csak bele, hogy majdnem háromszor meg lehetne építeni belőle a 452 milliárdba kerülő 4-es metrót az alagutakkal, állomásokkal, járműteleppel, járművekkel és felszínrendezésekkel együtt. Még hogy nincs pénz.

Ehhez képest még mindig nem jutott pénz a 3-as metróra. A Főváros vett fel eddig hitelt a metrókocsik felújítására, de ott van még emellett az infrastruktúra problémája is. Most épp ez a cikk foglalkozott a témával. A 2-es metró felújítása 43 milliárd forintba került majdnem 10 évvel ezelőtt, de a 3-as vonal majdnem kétszer olyan hosszú. Így láthatjuk, hogy infláció nélkül is legalább 80 milliárd forintba kerülne a kék vonal felújítása. Ha ehhez még hozzáadjuk, hogy mennyire elhasznált állapotban van, illetve, hogy milyen eseti problémák merülhetnek még fel, plusz hogy nagyon hamar meg kellene csinálni, a 100 milliárd a minimum összeg, de azon sem csodálkoznék, ha 150 milliárd környékére emelkedne a beruházás minimum költsége.

De ugyebár nincs rá pénz...

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr927671404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása