Gombóc mondja

Rákosrendező múzeumot biztosít, pénzt kér - II. rész

2015. augusztus 20. - gomboc r2r

Igen, direkt hagytam ki a ligetet a címből, mert azt az első részben már tisztáztuk, most pedig a Vasúttörténeti Parkkal és környezetével szeretnék foglalkozni. Múzeumi negyed, de nem a Városligetben, sok kiállítás, de egy témában. 

Közlekedési Múzeum a Városligetben, Szentendrén Városi Tömegközlekedési Múzeum, Deák tér, BKV kocsiszínek, buszgarázsok, s persze a Vasúttörténeti Park. Ezeken a helyeken találhatóak meg a múzeumi darabjai a magyar közlekedésnek. Minden szétszórva, külön, egymástól jó nagy távolságra. Még tervekben sem említik sehol sem, hogy egy normális, egységes múzeumot alakítsanak ki belőle.

A Városligetben jelenleg megtalálható Közlekedési Múzeum, amit bezártak, mert átépítik - ami egy kicsit túlzás, mivel az épületet alakítják kicsit, de a múzeum maga nem változik -, egyszerűen képtelen megfelelni a feladatának. Nem hogy teljesen nem képes lefedni a nevéből adódó feladatokat, de még a közlekedés egyetlen ága sem férne bele abba az épületbe. Talán egy bicikli kiállítás, ha összehúzzák magukat. Ennek ellenére az épületet bővítik, egy óriási kupolával, amit nem tudnak majd kihasználni, cserébe sokba kerül és semmi értelme nincs. Az épület azon a helyen semmilyen közlekedési kapcsolattal nem rendelkezik, bővítéséhez nem áll elegendő terület rendelkezésre, egy zsákutca a történelemben.

Szentendrén szintén nem áll elég hely rendelkezésre, kapcsolata csak a HÉV-vel van, a várostól messze, így a turistáknak egyáltalán nem vonzó. A szétszórt kirakós még egy darabja. Mivel távol esik a hálózattól, így a BKV kénytelen a muzeális járműveit a mindennap használt villamosok és buszok mellett tartani, különben nem tudna fenntartani nosztalgiaüzemet.

Aztán a Vasúttörténeti Park, amely összeköttetésben van a vasúti vágányokkal, közel fekszik egy villamosvonal, a várostól nem messze, sok kihasználatlan területtel és megőrzésre váró járművel. Támogatást minimális szinten kap, ezért nem tud kitörni a jelenlegi helyzetéből sem. Mindeközben külföldön ilyen közlekedési múzeumok vannak, mint például a svájci Luzernban, illetve a németországi Sinsheimben. S ezek csak kiragadott példák. Modernek, minden ágat igyekeznek lefedni, el akarják adni magukat, csábítják az embereket. Játékok, számítógépek, ötletesség, szórakoztatás.

Ez Svájc, s most nézzük Budapestet:

Ilyenre akarják felújítani. Nálunk ez az egy épület lenne, Svájcban a mutatott pedig csak az egyik a sok közül.

De ez még csak a kezdet. Mit lát az ember, ha megérkezik a múzeumhoz? Svájcban...

 

És mit lát nálunk, itthon...

 

Ez majd átalakul, de akkor mutassuk a Vasúttörténeti Parkot.

Svájc, kiállítás:

Nálunk...

Itthon a kiállítások szétszórva, egymástól távol találhatóak meg, az állapotuk nem mindig kielégítő, egy csomó jármű pedig pénzre vár, hogy feléledhessen. Aztán még nem is beszéltünk arról, hogy van rengeteg, amit egyáltalán nem is láthatnak, mert nincs hely őket hol kiállítani. Ezt a Totalcar cikket érdemes elolvasni a témában. Ideje lenne változtatni. Végre megérdemelt helyen kellene kezelni ezt az ágát is a kultúrának. Lett egy rendkívül drága és túl luxus Nemzetink, Müpánk, modern művészeti múzeumaink is, de úgy látszik az olyanokra nem jut pénz, mint a közlekedési, vagy a rendőr/tűzoltó/mentő.

Szükségünk lenne egy nagy, a közlekedés legtöbb ágát magába foglaló múzeumra. (Azért legtöbb, mert hiába áll nagy terület a rendelkezésünkre, a repülés részét mégis a reptér mellett lenne érdemes kiállítani, hogy a használható darabok repülhessenek.) A Vasúttörténeti Park pont ideális lenne, hiszen jó helyen fekszik, ráadásul bőven lenne hely a növekedésre.

De ezzel a harmadik részben foglalkozom majd részletesebben.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr1007686116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.