A napokban megjelent egy hír az Indexen, amit véletlenül elkaptam. Ez a Csömöri út-Drégelyvár utca felüljárójának állapotáról szól, illetve arról, hogy lassan ráérik a felújítás a műtárgyra. A cikk szerint a főváros a Budapest Közút Zrt-t bízta meg ezzel a feladattal, ami várhatóan jövőre történik meg. A kérdés az, hogy tényleg fel kell-e újítani ezt, netalántán lecserélni és újragondolni a műtárgy helyzetét, környezetét.
A felüljáró
Ez a felüljáró a vasút (körvasút) különszintű keresztezésére épült meg, a vasút adottságai miatt jó hosszan. Egy 350 méter hosszú műtárgyról beszélünk, amin mindössze kétszer egy sáv halad keresztül Újpalotáról a város belseje felé. A lehető legkisebb forgalom átengedésére képes, bővíteni nagyon nehéz és nagyon sok pénzt felemésztő vállalkozás lenne. Ez a Rákóczi - Thököly - tengely egyenes folytatása.
A felüljáró helye. A körvasúton jelenleg itt nincs vasúti megálló, de amennyiben épül errefelé egy nagyobb tömegeket megmozgatni képes tömegközlekedési eszköz, úgy szükség lesz rá
A felüljáró helyzete
Nem érdemes túl sokat képzelni róla. Ez a felüljáró a múlt század közepének közlekedési igényeit tudta kiszolgálni, 2018-ban már teljesen elavultnak tekinthető. Egy óriási építmény, ami annak köszönhető, hogy a vasutat felülről keresztezi. Ha alulról tenné, nem kellene ilyen hosszú műtárgyban gondolkodni. De nem az vele a probléma, hogy hosszú és ronda.
2018-ban már elvárás egy ilyen műtárgynál az, hogy normális szélességű járdával rendelkezzen, biztosítsa a biciklisek átjutását, ami ma teljesen megoldatlan, sőt, veszélyhezetet idéz elő rajta.
Metró vagy villamos
A 4-es metró 2014-ben elérte a Keleti Pályaudvart, ezzel lezárult az első szakaszának építése. A második szakasza pusztán 3 megállót jelent a Bosnyák térig, ami minimális akarattal megépíthető lenne egy olyan országban, ahol az állami kiadások hirdetésekre évente többtízmilliárdot emésztenek fel. A Bosnyák tértől a 4-es metró pedig egyértelműen Újpalota felé tart, ami azt jelenti, hogy pont ennél a felüljárónál keresztezi a körvasutat. Márpedig a metrónak aluljáróra van szüksége. Viszont ha a metró alulról keresztezi a vasutat ugyanitt, akkor az útnak is aluljáróban kellene kereszteznie, hiszen az lenne a logikus.
De ha azt mondjuk, hogy nem akarunk metrót, csak villamost építeni Újpalotára (amivel nem értek egyet, de ez most nem ide tartozik), akkor annak a villamosnak is kereszteznie kell valahogy a vasutat. Márpedig ezen a felüljárón keresztül nem tudná. Kibővíteni ezt a felüljárót úgy, hogy a villamos is tudja használni, nem lehet. Tehát villamos esetében is egy új aluljárót kellene építeni ugyanitt. Márpedig ha már építünk ide egy aluljárót a villamosnak, akkor az utat is célravezetőbb ott vezetni. Tehát megint csak nincs értelme ezt a felüljárót felújítani.
A mostani kétszer egy sáv helyén egy olyan aluljáróra lenne szükség, ami az alábbiakat tudja: 2 vágány és az állomás a metrónak/villamosnak, értelemszerűen gyalogosforgalom, a 2x1 sáv autóút (esetlegesen plusz egy sáv, melyen napszakonként váltakozó irányban lehetne haladni), illetve a bicikliút.
Mert fel lehet újítani a mostani keresztezést, de akkor az azt jelenti, hogy a következő 50 évre konzerváljuk a mai helyzetet, ami szerintem mindenki számára világos, hogy tarthatatlan, vagy pedig egy 10-15 év múlva a felújított átjárót teljesen lebontjuk és lecseréljük. Márpedig az utóbbi jó nagy pénzkidobást jelentene, egy újabb félmegoldást a város történetében.
A vasút és a metró (bizonyos emberek szerint villamos) keresztezéséhez érdemes átszállási lehetőséget létrehozni.
Az egyetlen járható út, ha minél előbb megértjük, hogy ezt az átjárót le kell cserélni. Akár úgy is, hogy csak egy minimális beruházást készítünk most el és meghagyjuk a lehetőséget a későbbi bővítésre. Már az is jobb, mint felújítani a már most is értelmetlen és használhatatlan felüljárót.
A 4-es metróról ne itt vitázzunk, hanem a megfelelő cikk alatt (katt a címkére), ez itt most a felüljáróról szól, köszönöm.