Gombóc mondja

Gombóc mondja

Budapest elmaradottsága VI. rész - Mi lesz velünk?

2022. november 26. - gomboc r2r

Így év vége felé mindig jó egy kicsit átlapozni, hogy mi történt az elmúlt évben, s rájövök, hogy ideje vagyon folytatni ezt a sorozatot. Vagyis nem igazán nevezném sorozatnak, mivel inkább egy éves összefoglaló, hogy hol is tartunk mi és hol tartanak a szomszédaink. Mi is történt az elmúlt 1 évben Közép-Európában? Akkor nézzük!

Először is jöjjön a megszokott táblázat. Az előző évi posztot megtalálhatjátok itt.

Főváros Budapest Bécs Prága Bukarest Varsó
Lakosság

1 752 286 fő 
(2019. jan. 1.)

1 840 573 fő
   
(2016. jan. 1.)
1 308 632 fő   (2019. jan. 1.) 1 883 425 fő   (2011) 1 764 615 fő   (2018. jan. 1.)
Terület 525,13 km² 414,9 km² 496 km² 228 km² 517 km²
Hálózat hossza 38,6 km 83,1 km 65,5 km 76 km 41 km
Állomások száma 52 109 61 61 39
Utolsó előtti bővítés 1990 (3,4 km) 2013 (4,2 km) 2008 (4,6 km) 2017 (2,1 km) 2022 (2,1 km)
Utolsó bővítés 2014 (7,4 km) 2017 (4,7 km) 2015 (6,1 km) 2020 (6,87 km) 2022 (3,9 km)

 

michael-matloka-teglwvgjpl8-unsplash.jpg

Photo by Michael Matloka on Unsplash  

Amint az látható, idén Varsóban adtak át két rövidebb metrószakaszt, amelynek köszönhetően Varsó már beérte Budapestet a metróhálózat hosszát tekintve, bár az állomások száma egy kicsit kevesebb. Ráadásul Varsó azért is nagyon jó összehasonlítási alap, mivel mind területben, mind népességben szinte egyenlő Budapesttel. Ezt a hálózatot úgy érték el, hogy a legelső metrószakaszt Varsóban 1995-ben adták át! Tehát ott 41 km-nyi metrót építettek, amíg itthon 7,4 km-nyit. 

Az elmúlt 30 év alatt azt sikerült elérni, hogy Budapest Kelet-Európa egyik legjobb fővárosából tökutolsóvá válik minden szinten. A metróhálózatunk elavult, túlterhelt, alig fed le valamennyit a városból, fejlesztésre esély sincs, amíg Prágában jelenleg is épül a negyedik, D-jelű metróvonal, Bécsben kivitelezés alatt van az U5-ös metró, Bukarestben indul az M6-os metró építése a reptérhez, Varsóban pedig folytatódik az idén átadott vonal hosszabbítása! Budapest az egyetlen, ahol nem történik semmi!

Bécsben az U5-ös és U2-es metrók építésére/átalakítására a következő években mintegy 2,1 milliárd eurót terveznek költeni, ami jelenleg mintegy 860 milliárd forintot jelent, s a tervek 2026-körüli átadással számoltak az U5-tel kapcsolatban, így hozzáadva a hálózathoz 8 új megállót és 5 km-nyi hálózatot. Ezzel párhuzamosan zajlik az építkezés az U2-ön, amivel 2028-ra terveznek átadni 11 új megállót 9 km-nyi pályán.

Prágában a D-vonalat reményeik szerint 2029-re átadják, a jelenlegi számítások szerint 98 milliárd cseh koronás (1,645 milliárd forintos) beruházással négy részletben. A jelenleg tervezett beruházás mintegy 10 megállót és 10,6 km-nyi hálózatrészt fog hozzáadni a cseh főváros jelenlegi metróhálózatához.

Bukarestben úgy nézett ki, hogy az M6-os építését lefújták, de azóta megváltozott a szélirány, s már megkötötték a szerződéseket is. Ezáltal mintegy 6,6 km-nyi új vonalat építenek a tervek szerint 1,3 milliárd lej (108 milliárd Ft) értékben a projekt első részeként. A tervezett teljes beruházási költség 2,38 milliárd lej (200 milliárd Ft), amely 12 új megállót és 14,2 km-nyi pályát tartalmaz. Az első rész elkészültével nagyjából 2027-re számolnak, a maradék pedig még fejlesztés alatt. De itt nem álltak meg, ugyanis mind az M2, mind pedig az M5 meghosszabbításával foglalkoznak az ottani illetékesek.

Varsót már említettük. Idén adtak át két szakaszt is a metróhálózaton, de ez nem szegi kedvüket, ugyanis az M2-es vonal további hosszabbításán jelenleg is dolgoznak, miközben az M3-as vonal előkészítése zajlik, bár még csak tervezési fázisban. Ugyanakkor nekünk eszméletlen tempóban bővítik a villamoshálózatot is, hogy meg tudjanak felelni az elvárásoknak. Az M2-es metró következő szakaszát pedig a tervek szerint 2025-6 környékén adhatják át.

Amint a feljebb említett városokat és az ott invesztált pénzeket nézzük, azt láthatjuk, hogy többezer milliárd Ft-os projektek futnak csak a tömegközlekedés fejlesztésére és ezek így voltak az elmúlt évtizedekben is. Ráadásul itt konkrétan csak a metróprojektekről volt szó, miközben mindegyik városban bővül a villamoshálózat és folyamatosan érkeznek új járművek (metró, villamos, trolibusz és busz) is. 

Eközben Budapesten alig történik valami. A legutolsó tömegközlekedési nagyprojekt 2006-ban indult!!! Igen, a 4-es metróról van szó. 16 évvel ezelőtt. Az volt az utolsó komolyabb, nagyobb összegbe kerülő bővítési nagyprojekt. Azóta történt egy Fonódó-projekt, ami 2009-ben indult és egy 1-es villamos projekt, ami 2013-ban indult, de csak 2019-ben fejeződött be... Pedig ezek aztán szinte összemérhetetlenek a fentebb említett városok projektjeivel, a 4-es metrót kivéve.

Azokban a városokban fontos dolgokra költenek, míg nálunk fenntarthatatlan presztízsberuházásokra. Érdemes összeszámolni, hogy mennyi pénzt vert el a kormány csak a Hungária körút közvetlen környezetében. A Puskás Arénára elköltöttek 200 milliárd Ft-ot, az MVM Dome-ra 120 milliárd Ft-ot és az atlétikai stadionra 240 milliárd Ft-ot. Ez összesen 560 milliárd Ft, több, mint a 4-es metró ára, pedig a metrót naponta használják 200 ezren...

Amikor az ember arról beszél, hogy a budapesti közlekedésből hiányoznak ezermilliárdok, akkor nem hasraütésszerűen mond valamit, hanem látja, hogy máshol mi történik. Ugyanakkor ezt elmondhatjuk a vidékről is, mivel a vidéki közlekedésre is szarik a kormány, de itt most konkrétan a fővárosról írok, mert ez a sorozat a fővárosról szól, míg a vidék helyzetét egyéb bejegyzéseimben tárgyalom.

Viszont ha azt nézzük, hogy Budapestet a magyar településekhez hasonlítjuk, akkor még mindig egész jól áll a főváros, hiszen a kormány annyira tönkretette az országot és az önkormányzatokat, hogy a kisebb településeken már kénytelenek a legforgalmasabb járatokat is kannibalizálni annak érdekében, hogy ne menjenek csődbe. Ezért vágták vissza a hálózatot Miskolcon, ezért darálta be szinte teljesen a közlekedési lehetőségeket Debrecen (bezárják a villamos és trolivonalakat), de ugyanez történik máshol is. Szégyen, de amint látjuk, a Fideszes szavazók tapsolnak hozzá.

Azzal pedig nem érdemes foglalkozni, hogy mi lesz itt az elkövetkezendő években, ugyanis a választ nagyon jól tudjuk. Semmi. Az Európai Uniós támogatásoknak lőttek. Nem mintha jutott volna belőle a fővároshoz... De az a jó hírem a vidékieknek, hogy ők azt kapják most jutalomból, amit a főváros kapott büntetésből. Ismerkedjenek vele szépen.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr9717967982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemecsekerno_007 2022.11.27. 09:09:49

Elég nagy már a Vízfej, nem kéne tovább hízlalni.

fkv.119 2022.11.27. 10:37:24

@nemecsekerno_007: És mit kéne helyette, a vidéki parasztokra pazarolni? 3 emberre metró, kéne mi? Járjál biciglivel, az való neked!

Mesterséges Geci 2022.11.27. 12:54:22

Esetleg reklamálj a kúrmányodnál, hogy miért fosztotta ki az önkormányzatokat!

padlogaz 2022.11.27. 13:02:18

sajnos ez kormányokon átívelő probléma, az elmúlt 32 évből 24 évig nem fideszközeli főpolgármester volt, de valahogy akkor sem történt sok fejlesztés, igaz, tarlós sem tudta kihasználni a kormány támogatását.

2022.11.27. 13:14:26

budapest nagy magyarországra lett méretezve. arra, hogy a kárpát-medence és a kapcsolódó adriai tengermellék pénzügyi kereskedelmi-szolgáltató központja legyen. ehhez pozsony, kolozsvár, zágráb együttese felé kell növekedni.

a rendszerváltás idején is még éppen volt erre leherőtőség. (csehszlovákia és jugoszlávia szétesett. budapest nem állt erdély mellé. akkor se. most se áll kárpátalja mellé.) nem kell ekkora hazafiatlan főváros.

amíg az ország nettő tőkeimportőr, addig nem kell világváros se. csak egy centrális helytartó elit van. neoliberális (gyarmatosítók), vagy illiberálisok (öngyarmatosítók) egyre mennek. és mindenki menne a városközpontba. mérnöki iroda, szoftver akárhol lehet. külső városrészben.

kincs karcsi fejleszthet szoftvert gyügyén a tornácon úgy, hogy szerverfarmot csinál a régi disznóólból. ehhez nem kell világváros. filmgyár lehet kisvárosban. cegléden is. űrkutatás, vagy hadiipar is lehet kecskeméten. székesfehérváron is lehet mikroelektronika, veszprémben biotechnológiai központ, stb.

2022.11.27. 13:19:26

@padlogaz:
ez trianon problématikája. kis magyarországnak nem kell ekkora főváros.

gigabursch 2022.11.27. 13:24:04

Jelenleg Budapesten az M0 zárása, a három híd fontosabb, mint a metró.

De ettől is fontosabb, hogy a vidék infrastruktúrális és gazdasági potenciál lemaradottsága megszűnjön.

Erős vidék nélkül nincs erős főváros sem.

Vén motoros 2022.11.27. 13:45:37

A közlekedés fejlesztéséhez elsősorban ész kellene, és csak másodsorban pénz, valamint a mindenoldali, mindenpárti politikusokat el kellene tiltani a közlekedés-tervezés közeléből is.
Fonódó villamos: Elvileg kiváló ötlet, amikor Szt. Imrevárosból az ORFI.-ba jártam, élveztem is az előnyét, hogy átszállás nélkül jutok le odáig. Csak a gyakorlatban nem jól működik. Azt senki sem vizsgálta meg, hogy a sínek átbocsátó képessége , meg a keresztező közlekedés fékező hatása miatt durva "dugók" alakulhatnak ki.
Itt, Budán, rendszeres az alábbi közlekedési helyzet: A Fehérvári úti Piac előtti megállóban benn áll egy villamos. A következő szerelvény azért áll sorban a kereszteződés előtt, mert a Piac előtt álló villamos miatt nem tud rajta áthaladni. De a Piac előtt álló villamos sem tud továbbmenni, mert az SZTK előtt áll egy másik, a Váli utcai Iskola előtt meg a harmadik villamosszerelvény, amely azért nem tud beállni a Móricz Zyigmond körtérre, a Metró állomás előtti villamosmegállóba, mert az ott álló villamos nem tud balra nagyívben kifordulni a Villányi út felé, mégpedig a Bartók Béla úti nagy forgalom miatt... Ezt a szituációt rendszeresen látom, amikor a Piacra megyek bevásárolni. Ennyi szerelvényt egyszerűen NEM BÍR EL ez a sínszakasz! Ez a torlódás csak a fonódó villamos üzembelépése óta jelentkezik. Azelőtt nem volt ilyen. És akkor még nem beszéltem, hogy a 61-es villamos "kihúzó vágánya" is itt van, ahova a meghibásodott szerelvényt parkoltatják le - átmeneti időre.

Vén motoros 2022.11.27. 14:04:11

@gigabursch: A vidék infrastrukturális felzárkóztatása a 22-es csapdája: az ország legelmaradottabb területein legfeljebb 4-8 elemit végzett, funkcionális analfabéta, betanított segédmunkára is alig alkalmas munkaerő van. Ide senki sem fog olyan gyárat telepíteni, mint pl. a BMW, ahol a szakmunkásoknak is lényegében technikusi végzettséggel, vagy legalábbis technikusi KÉPESSÉGGEL rendelkező munkaerőnek kell lenniük. Olyan üzemet meg, gondolom, nem akarunk, amely olyan terméket állítana elő, ahová a 4-.8 elemis funkcionális analfabéták is megfelelnének munkaerőnek... Az ilyen üzemben lényegében nulla a "hozzáadott érték"!
A csapdahelyzet az, hogy az ilyen helyekről még az ambíciózusabb, képzettebb romák is elmenekülnek, viharsebesen elköltöznek, tehát garantált a 'selejt munkaerő' folyamatos újratermelődése. Én nem látok ebből járható kiutat, de lehet, hogy nálam okosabb emberek látnak. Akkor írják meg...
Ma már ott tartunk, hogy egy modern traktor vagy kombájn vezetéséhez muszáj angolul tudni (legalábbis jól olvasni és jól megérteni), a vezérlőpultja mint egy vadászpilóta pilóta állása, műholdas kapcsolat (a műholdaa vezérlés mondja meg, melyik földterületre menyi műtrágyát szórjon ki, "on demand"), GPS vezérlés, autonóm drón vezérlés a kombájn vagy traktor saját drónjához, meg sokminden hasonló járul hozzá. Hol van ehhez a magyar mezőgazdaságban megfelelően képzett munkaerő?! Példát vehetnénk a lengyel mezőgazdaságról, amely szó szerint "az útszélen hagyta" a magyart.

nemecsekerno_007 2022.11.27. 16:25:00

@fkv.119: Milyen kedves ember lehetsz te.
Budapest egy feneketlen pénznyelő, kb. mint a Kisgömböc, csak nem pukkan ki hanem még több pénzt követel.
Aztán még több tőkét, munkaerőt és befektetést szív el. Erős decentraluzációra van szükség mert a vidék fejlesztése sokkal több embert érint.

gomboc r2r 2022.11.27. 17:18:16

@nemecsekerno_007: A világ baromsága az a vidék-főváros vita, amit a jobboldal csinál immár évtizedek óta. Budapest nettó befizetője a költségvetésnek, mind GDP-ben, mind adóban, ezért totál érthetetlen, hogy honnan szeditek folyamatosan ezt a feneketlen pénznyelő baromságot.
Egyébként ez a poszt csak és kizárólag a fővárossal foglalkozik, mégpedig azért, mert a vidéki helyzettel másik posztokban szoktam foglalkozni. És kezdem nagyon unni, hogy állandóan ezeket a baromságokat hányod ide, újra és újra.

Immár 12 éve van kormányon a Fidesz, amelyik kimondta, hogy a főváros helyett a vidékre költ, aminek az eredménye az lett, hogy minden pénzt elloptak, bezárják vidéken a postákat, kisboltokat, kórházakat, rendelőket, iskolákat, rendőrségeket, mindent, amit csak érnek és még soha nem volt ilyen szar vidéken élni.

Olyan rettentő buták vagytok, hogy ennek ellenére toljátok tovább a vidék-város vitát, miközben a pénz nem itt vagy ott van, hanem az ő zsebükben, mert mindet ellopták.

gomboc r2r 2022.11.27. 17:24:26

@gigabursch: Értem, tehát szerinted Budapesten nem szabad semmit csinálni, mert a vidékre kell a pénz. 12 éve volt a Fidesznek erre. Inkább ellopták a pénzt, építettek lovardát meg stadiont, vidéken minden bezár. Nagyszerű.

Amúgy meg ez nem vidék vagy város kérdés, rá kell nézni, hogy külföldön mennyi pénzt költenek a fővárosukra, benne van a posztban, s ezt összehasonlítani azzal, hogy itt mi történik, de úgy látom, hogy még ez is kifog rajtad.

Kangörcsös TSZ elnök 2022.11.27. 19:39:55

@Vén motoros: Számodra űrtechnika egy modern traktor vezetése mert öreg vagy, korlátolt és ostoba.
Egy játékkonzolokon és okostelefonon nevelkedett kamasz viszont könnyedén megtanulja. És ilyen van vidéken is jócskán. Valószínűleg egyetlen verset sem tudnak fejből de az nem is követelmény a traktorban.

gigabursch 2022.11.27. 21:35:19

@gomboc r2r:
Mikor mêltóztatod megérteni, hogy se a MOL, se az OTP, se a, se a, se a ... nem fizet HIPÁ-t, csak Budapestre.
Ergo ez a Budapest a motor nettó hülyeség, hazugság, értelmetlenség (tetszés szerint).

(Mondjuk azt sem értem, hogy ezt még hány évig kell neked és a többi zseninek elmagyarázni, hogy egyszer megértsétek.)

gigabursch 2022.11.27. 21:40:50

@gomboc r2r:
Ne gondold!
Egyrészt a 13 éves fiam kb pillanatok alatt ráérzett egy egyszerűbb forwarder kezelésére, irányítására (Timberjack/John Deere 1010). Pedig "csak" néhány nyomógomvokkal agyonrakott joystick és pár pedál van rajta.

A sorok mellé meg olyan ember kell, aki monitinutás tűrő és nem pedig agytröszt.
Az előbbi egyébként célzottan jól tanítható.
Félezer éve földművességre és várvédelemre, na

gigabursch 2022.11.27. 21:45:51

@gigabursch:
... ma meg betanított munkára.

Amúgy remélem tudod, hogy lováriul mit jelent a roma és a gádzsó szó.
Kevés olyan kirekesztő szóhasználat van, mint a 'romá'-zás, mert eszerint mindenki más nem ember.

Vén motoros 2022.11.27. 21:46:29

@Kangörcsös TSZ elnök: Mosolyra fakasztottál. A válaszod egy jellemrajz: rólad. Tőled veszem át a jelzőt: kangörcsös. Tudod, az elmaradott Finnországban nem is művelhet földet az, aki nem végzi el a parasztakadémiát, amely felsőfokú végzettséget ad, és igen komplex oktatást, amely a mezőgazdasági ismereteken túlmenően közgazdasági, pénzügyi, marketing képzést is nyújt. Ez kb. úgy működik ott, mint régen kurváknál a bárca. Bárca nélkül egy kurva nem működhetett, Parasztakadémia nélkül egy finn nem gazdálkodhat. Most vesd össze ezt a Magyarországon jelenleg földmíveléssel és gazdálkodással foglalkozó mezőgazdasági népesség képzettségével: emlékezetből írom, emiatt kisebb tévedések lehetségesek. Kb. 75-80% végzettsége: 8 általános, kb. 15-20% érettségizett, főiskolai végzettsége kb. 3-5%-nak van. Talán ezért versenyképesebb a finn, mint a magyar...
Az általad említett, konzolon felnőtt fiatalok basznak a mezőgazdaságban dolgozni! Tisztelet a csekélyke kivételnek. Másrészt kedves vagy, hogy kolrátoltnak tartasz, nem sértődtem meg, hiszen csak felfogás kérdése, hogy egy állatkertben ki van a rácsok mögött és ki előtte. Te inkább mögötte állsz...
Én már a C-64 korszakában számítógéppel írtam a villamos tervdokumentációim költségvetését és műszaki leírását, amikor a cégem megvásárolta az első valódi IBM XT-jét, két floppyval, winchester nélkül, 512kB operatív memóriával, IBM-DOS-sal, később Windows 1.0-val, vagy hasonlóval, nos, onnantól kezdve már HP lézernyomtatóval nyomtattam az egyvonalas meg az áramutas kapcsolási rajzaimat. Később a saját cégemnél botcsinálta rendszergazda lettem, 4 gépes, dedikált printszerveres, plotteres, 3 nyomtatós hálózatot építettem és üzemeltettem. Valóban korlátolt vagyok, mert beláttam, hogy a korlátaim miatt ez a hálózat csak peer-to-peer hálózatként működhetett, ahhoz nem volt elég a számítástechnikai ismeretem, hogy központi szerveres hálózatot építsek. Örülök, hogy a mai fiatalság, mint te is, már ennyivel meghaladtátok az én időmet. Csak így tovább, ELŐRE! Csókol anyád, Boris

gomboc r2r 2022.11.27. 22:25:52

@gigabursch: Igen és nagyjából ennyi :D MOL és OTP. Ezeken kívül nincs olyan nagyobb munkáltató az országban, amelyikre igaz lenne a felvetésed és van profitja, amiből fizetheti. A hatalmas MOL profitja ugyebár 120 milliárd lett 3 hónap alatt, ennek az 1%-a 1,2 milliárd Ft, ami havonta 400 millió XD Rettentő hatalmas bevétel egy önkormányzatnál :D Azt meg inkább hagynám, hogy nem fogod fel, hogy miért Budapesten van a székhelye és nem Bivalybasznádon. Gondolom a MOL-irodaházban dolgozók nem számítanak nálad :D

Kangörcsös TSZ elnök 2022.11.27. 22:40:28

@Vén motoros: Nem az esetleges tárgyi tudásod-bár a neten mindenki azt hazudik amit akar, én pl. zx81-en írtam az amerikai űrsiklók fokozatleválasztó programját-hanem a gondolkodásmódod miatt vagy korlátolt, városi létedre egy büdös bunkó paraszt a szó legpejoratívabb értelmében.
Majd nézz utána te gyökér, nálunk milyen követelményei vannak a földművelésnek. Nem mondom, hogy az "aranykalászos gazda" képesítés mérnöki diploma de legalább kötelező és az irányt kijelöli.
Beszállítóink közt vannak gazdák akiknek 1-1 traktorja többe kerül mint egy családi ház aztán ezeket a gépeket se fővárosi értelmiségiek vezetik hanem falusi parasztgyerekek akik tudnak és akarnak dolgozni.
Véleményed a vidékiekről téged minősít...és persze a kurva anyád...

Nzoltan 2022.11.28. 06:14:08

Budapest persze hogy nem fejlődik. Ott a legnagyobb a proli/négyzetkilóméter arány az országban. A polgárság túlnyomó része már rég megszűnt. Sok a polyaleső, de kevés a potya.

Nzoltan 2022.11.28. 06:35:40

Hagyjuk már ezt a kormány annyira tönkretette az önkormányzatokat dumát. Az önkormányzatok gazdasági vezetőket igényelnek, csakhogy a pozíciókat politikusok vagy azoknak magukat gondoló emberek töltik be. A hozzáértés nem kritérium soha nem is volt az.
Nagyon jó példa erre a Karácsony vezette főváros Lánc-híd felújítási vagy a Balaha Lujza réri rekonstrukciós projektje. Az igényességre meg a 2019-ben hivatal előtt álló rózsaszínűre mázolt osb lapból összetákolt karácsonyfa.

Kangörcsös TSZ elnök 2022.11.28. 08:11:55

@Nzoltan: Faszkalap, mond neked valamit az a kifejezés, hogy forrásmegvonás?
A gazdád kicsinyes ám aljas bosszúja azoknak, akik nem rá szavaztak.
Elvenni a bevételeket az önkormányzatoktól, nyakukba sózni egy rakás kötelezettséget majd a haveri településeket kisegíteni a többit meg szarrá büntetni.
Úgyhogy elmehetsz te a demagóg kurva anyádba...

nemecsekerno_007 2022.11.28. 09:40:50

@gomboc r2r: Ja igen, a jobboldal kezdett el vidéki bunkózni.

Amúgy gondolkozz el rajta, hogy Ausztriában, Dániában vagy Hollandiában van-e ekkora különbség a főváros-vidék közt?

A GDP-t meg ne firtassuk, az nem ott képződik csak Budapesten könyvelik.

gomboc r2r 2022.11.28. 12:39:09

@nemecsekerno_007: Jah, igaz, 2 millió ember nem képez Bp-en GDP-t XD Szánalmasan hülyék vagytok.
süti beállítások módosítása