Így év vége felé mindig jó egy kicsit átlapozni, hogy mi történt az elmúlt évben, s rájövök, hogy ideje vagyon folytatni ezt a sorozatot. Vagyis nem igazán nevezném sorozatnak, mivel inkább egy éves összefoglaló, hogy hol is tartunk mi és hol tartanak a szomszédaink. Mi is történt az elmúlt 1 évben Közép-Európában? Akkor nézzük!
Először is jöjjön a megszokott táblázat. Az előző évi posztot megtalálhatjátok itt.
Főváros | Budapest | Bécs | Prága | Bukarest | Varsó |
Lakosság | 1 840 573 fő (2016. jan. 1.) |
1 308 632 fő (2019. jan. 1.) | 1 883 425 fő (2011) | 1 764 615 fő (2018. jan. 1.) | |
Terület | 525,13 km² | 414,9 km² | 496 km² | 228 km² | 517 km² |
Hálózat hossza | 38,6 km | 83,1 km | 65,5 km | 76 km | 41 km |
Állomások száma | 52 | 109 | 61 | 61 | 39 |
Utolsó előtti bővítés | 1990 (3,4 km) | 2013 (4,2 km) | 2008 (4,6 km) | 2017 (2,1 km) | 2022 (2,1 km) |
Utolsó bővítés | 2014 (7,4 km) | 2017 (4,7 km) | 2015 (6,1 km) | 2020 (6,87 km) | 2022 (3,9 km) |
Photo by Michael Matloka on Unsplash
Amint az látható, idén Varsóban adtak át két rövidebb metrószakaszt, amelynek köszönhetően Varsó már beérte Budapestet a metróhálózat hosszát tekintve, bár az állomások száma egy kicsit kevesebb. Ráadásul Varsó azért is nagyon jó összehasonlítási alap, mivel mind területben, mind népességben szinte egyenlő Budapesttel. Ezt a hálózatot úgy érték el, hogy a legelső metrószakaszt Varsóban 1995-ben adták át! Tehát ott 41 km-nyi metrót építettek, amíg itthon 7,4 km-nyit.
Az elmúlt 30 év alatt azt sikerült elérni, hogy Budapest Kelet-Európa egyik legjobb fővárosából tökutolsóvá válik minden szinten. A metróhálózatunk elavult, túlterhelt, alig fed le valamennyit a városból, fejlesztésre esély sincs, amíg Prágában jelenleg is épül a negyedik, D-jelű metróvonal, Bécsben kivitelezés alatt van az U5-ös metró, Bukarestben indul az M6-os metró építése a reptérhez, Varsóban pedig folytatódik az idén átadott vonal hosszabbítása! Budapest az egyetlen, ahol nem történik semmi!
Bécsben az U5-ös és U2-es metrók építésére/átalakítására a következő években mintegy 2,1 milliárd eurót terveznek költeni, ami jelenleg mintegy 860 milliárd forintot jelent, s a tervek 2026-körüli átadással számoltak az U5-tel kapcsolatban, így hozzáadva a hálózathoz 8 új megállót és 5 km-nyi hálózatot. Ezzel párhuzamosan zajlik az építkezés az U2-ön, amivel 2028-ra terveznek átadni 11 új megállót 9 km-nyi pályán.
Prágában a D-vonalat reményeik szerint 2029-re átadják, a jelenlegi számítások szerint 98 milliárd cseh koronás (1,645 milliárd forintos) beruházással négy részletben. A jelenleg tervezett beruházás mintegy 10 megállót és 10,6 km-nyi hálózatrészt fog hozzáadni a cseh főváros jelenlegi metróhálózatához.
Bukarestben úgy nézett ki, hogy az M6-os építését lefújták, de azóta megváltozott a szélirány, s már megkötötték a szerződéseket is. Ezáltal mintegy 6,6 km-nyi új vonalat építenek a tervek szerint 1,3 milliárd lej (108 milliárd Ft) értékben a projekt első részeként. A tervezett teljes beruházási költség 2,38 milliárd lej (200 milliárd Ft), amely 12 új megállót és 14,2 km-nyi pályát tartalmaz. Az első rész elkészültével nagyjából 2027-re számolnak, a maradék pedig még fejlesztés alatt. De itt nem álltak meg, ugyanis mind az M2, mind pedig az M5 meghosszabbításával foglalkoznak az ottani illetékesek.
Varsót már említettük. Idén adtak át két szakaszt is a metróhálózaton, de ez nem szegi kedvüket, ugyanis az M2-es vonal további hosszabbításán jelenleg is dolgoznak, miközben az M3-as vonal előkészítése zajlik, bár még csak tervezési fázisban. Ugyanakkor nekünk eszméletlen tempóban bővítik a villamoshálózatot is, hogy meg tudjanak felelni az elvárásoknak. Az M2-es metró következő szakaszát pedig a tervek szerint 2025-6 környékén adhatják át.
Amint a feljebb említett városokat és az ott invesztált pénzeket nézzük, azt láthatjuk, hogy többezer milliárd Ft-os projektek futnak csak a tömegközlekedés fejlesztésére és ezek így voltak az elmúlt évtizedekben is. Ráadásul itt konkrétan csak a metróprojektekről volt szó, miközben mindegyik városban bővül a villamoshálózat és folyamatosan érkeznek új járművek (metró, villamos, trolibusz és busz) is.
Eközben Budapesten alig történik valami. A legutolsó tömegközlekedési nagyprojekt 2006-ban indult!!! Igen, a 4-es metróról van szó. 16 évvel ezelőtt. Az volt az utolsó komolyabb, nagyobb összegbe kerülő bővítési nagyprojekt. Azóta történt egy Fonódó-projekt, ami 2009-ben indult és egy 1-es villamos projekt, ami 2013-ban indult, de csak 2019-ben fejeződött be... Pedig ezek aztán szinte összemérhetetlenek a fentebb említett városok projektjeivel, a 4-es metrót kivéve.
Azokban a városokban fontos dolgokra költenek, míg nálunk fenntarthatatlan presztízsberuházásokra. Érdemes összeszámolni, hogy mennyi pénzt vert el a kormány csak a Hungária körút közvetlen környezetében. A Puskás Arénára elköltöttek 200 milliárd Ft-ot, az MVM Dome-ra 120 milliárd Ft-ot és az atlétikai stadionra 240 milliárd Ft-ot. Ez összesen 560 milliárd Ft, több, mint a 4-es metró ára, pedig a metrót naponta használják 200 ezren...
Amikor az ember arról beszél, hogy a budapesti közlekedésből hiányoznak ezermilliárdok, akkor nem hasraütésszerűen mond valamit, hanem látja, hogy máshol mi történik. Ugyanakkor ezt elmondhatjuk a vidékről is, mivel a vidéki közlekedésre is szarik a kormány, de itt most konkrétan a fővárosról írok, mert ez a sorozat a fővárosról szól, míg a vidék helyzetét egyéb bejegyzéseimben tárgyalom.
Viszont ha azt nézzük, hogy Budapestet a magyar településekhez hasonlítjuk, akkor még mindig egész jól áll a főváros, hiszen a kormány annyira tönkretette az országot és az önkormányzatokat, hogy a kisebb településeken már kénytelenek a legforgalmasabb járatokat is kannibalizálni annak érdekében, hogy ne menjenek csődbe. Ezért vágták vissza a hálózatot Miskolcon, ezért darálta be szinte teljesen a közlekedési lehetőségeket Debrecen (bezárják a villamos és trolivonalakat), de ugyanez történik máshol is. Szégyen, de amint látjuk, a Fideszes szavazók tapsolnak hozzá.
Azzal pedig nem érdemes foglalkozni, hogy mi lesz itt az elkövetkezendő években, ugyanis a választ nagyon jól tudjuk. Semmi. Az Európai Uniós támogatásoknak lőttek. Nem mintha jutott volna belőle a fővároshoz... De az a jó hírem a vidékieknek, hogy ők azt kapják most jutalomból, amit a főváros kapott büntetésből. Ismerkedjenek vele szépen.