Gombóc mondja

Gombóc mondja

A 142-es vasútvonal és a 42-es villamos

2015. augusztus 03. - gomboc r2r

2011 óta tervezi a BKK, hogy a 42-es villamost meghosszabbítják a Gloriett lakótelepre. Ennek a projektnek az első része készült el, amely a jelenlegi szakasz felújítását jelentette. Az ezen túlmenő munkálatokkal nem állnak jól. Még el sem kezdték. A projekt tartalma szerint egy aluljárót építenének a vasútvonal alatt.

A 2011-es tervekben több változata is felmerült ennek az aluljárónak. Irányonként 1-1 nyommal a közútnak, a villamosnak, plusz a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak, vagy irányonként közösen vezetett nyomvonal, vagy kizárólag villamos aluljáró. Ebben az esetben az autóforgalmat a közeli Üllői útra terelnék. Illetőleg a szintbeni keresztezés, ahogy az Üllői útnál van jelenleg. 

Eközben a rendkívül nagy forgalmat bonyolító Üllői út szintbeni kereszteződése sem tarthatja már magát sokáig, hiszen túl nagy forgalmat bonyolít ahhoz, hogy így maradjon. A villamosok követése is rendkívül sűrű, illetve az autóforgalom is kiemelkedő ezen a szakaszon. Tehát előbb-utóbb itt is meg kell valósítani a különszintű keresztezés kialakítását. Ezt megemlítették a 42-es villamos meghosszabbítását tartalmazó pdf-ben is.

Emellett 2020-ig a MÁV is tervezi ennek a vasútvonalnak a felújítását, villamosítását, illetve részlegesen kétvágányúvá alakítását. Ez azt jelenti, hogy komolyabban hozzá kell majd nyúlniuk a felépítményhez, hiszen meg kell építeni a második vágányt, ki kell alakítani a váltókat, plusz ki kell helyezni az oszlopokat a felsővezetékhez. Ráadásul ha ezzel elkészülnek, akkor forgalomnövekedésre számítanak, hiszen jobb minőségű szolgáltatást tudnak nyújtani a vonalon. Megbízhatóbb, gyorsabb bejutást, emellett pedig terülőútvonalként szolgálhat bizonyos esetekben. Tehát több szerelvénnyel kell számolni majd.

Mivel nagy valószínűség szerint az elkövetkezendő időben nem lesz pénz mindkét keresztezés kiváltására, így ha nem az Üllői úton lévő épül meg, akkor sokkal többször lehet majd számítani várakozásra ezen az útvonalon. Ennél pedig spórolni sem lehet, hiszen a villamosforgalom és az autóforgalom is olyan nagy, hogy közös nyomra nem lehet őket hozni. Ez pedig aggasztó.

De miért is hoztam fel ezt a témát?

Csak mert meg szeretném említeni, hogy a két keresztezés 820 méterre van egymástól. Tehát 820 méterre akarnak aluljárókat építeni. De az fel sem merült, hogy egyeztessenek egymással, s inkább a vasútvonal kapjon aluljárót. De miért inkább ez, s mik az előnyei?

  • A vasútvonalhoz hozzá kell nyúlni enélkül is.
  • Villamosítani fogják. A villamosítás után az új motorvonatok közül kerülhet ide, amik vissza tudják termelni az áramot az emelkedő/lejtő miatt.
  • Jelentősen át kellene építeni mind a két utat (Üllői út, illetve az Ady Endre út/Puskás Ferenc utca) az aluljárók rámpái miatt.
  • Új stadiont akarnak építeni a Honvédnak, ami pont útban van jelenleg is a vasútvonalnak, emiatt pedig olyan ívekre kényszerül, amiket csak lassabban tud bevenni.
  • A stadionnál a vasút túloldalán jelenleg kihasználatlan területek vannak, amit a sportcsapat ki tudna használni.
  • Kispest vasútállomással előbb-utóbb kezdeni kell valamit, mert a jelenlegi állapotok szerint messze van mindkét villamostól, felesleges vágányhálózata van, s amúgy is rontja a környék képét. (Persze ez utóbbi még nem indok önmagában, de a városfejlesztésnél igenis szempont.
  • Növelni lehetne a sebességet a vasúton,
  • Optimálisabb egy aluljárót építeni, mint kettőt. Fenntartási szempontból is egyszerűbb.
  • Kispest állomás átkerülhetne az 50-es villamoshoz, modern, 21. századi lehetne a bevágásban.
  • Megmaradhatna az összeköttetés a két villamosvonal között.
  • A stadiont amúgy is lebontják majd, hogy az alapoktól újjáépítsék. Így több hely lenne a stadionnak, az elhagyásához és az edzőpályáknak is.
  • A bevágásban közlekedő vonat kevésbé zavarná a környéken lakókat, kisebb lenne a balesetveszély, a zaj.

Ehhez körülbelül 1,5 km-en kellene a vasutat a föld szintje alatt vezetni. Az egyetlen negatív tulajdonsága a beruházásnak az, hogy sok pénzbe kerülne. De gondoljunk bele, hogy ez egy jelentős terület fejlődését vonzaná maga után, a közlekedés gyorsulását, a vasúti megállóhely megújulását - modern, 21. századi megoldásokkal-, illetve csillapítaná a környék zajterhelését és a balesetveszélyt is.

Kíváncsi vagyok, hogy az adott körülmények mellett hova építenék ezt a stadiont...

süti beállítások módosítása