Gombóc mondja

Gombóc mondja

Rákosrendező ligetért kiált, múzeumot biztosít, pénzt kér - I.rész

2015. augusztus 16. - gomboc r2r

(Ezt a gyönyörű téli fotót Kornél2009 tette fel a Panoramiora, köszönet neki érte. Jól esik most a hűsölés.)

Rákosrendező egy nagy elhagyatott vasúti pályaudvar Zugló és Angyalföld között. Vasúti kocsik helyett leginkább szemét, mocsok, gaz s elhagyatottság jellemzi. A települések összekötése volt régen a szerepe - innen indultak a vonatok -, mára inkább a szétválasztó szerepe az erősebb a kerületek között. Egy kihasználatlan, lakatlan, üres terület a város belsejében. Egy olyan városban, amit elárasztanak az autók, a kosz, a büdös levegő. Innen már egyenes út vezet oda, hogy a terület revitalizációjának a középpontjában mindenféleképpen a parkosításnak kell szerepet játszania.

Mielőtt a tárgyra térnénk, egy kis olvasnivalót ajánlok azoknak, akik úgy érzik, nem elég tájékozottak a területtel kapcsolatban. Először is egy kis összefoglalás a pályaudvar múltjával kapcsolatban elolvasható az IHO-n, ha kattintanak. Ezután Csizmadia Dóra Közlekedési Témapark című diplomamunkáját ajánlom elolvasni, amelyet megtalálhatnak az Építészfórumon. Érdekes olvasmány, amely rám is hatott, de nem tartom tökéletesnek. Ezt pedig majd később kifejtem.

Rákosrendező óriási területen fekszik, a vasút már csak átmenő fogalom által használja, közlekedésileg siralmas állapotban van. Itt van az ország egyetlen sorompója, amely 10 percen túl is zárva tartható, tömegközlekedésileg pedig gyakorlatilag ellátatlan a vasúti megálló. A területe jelenleg tele van szórva szeméttel, mindenféle kétes hírű cégek is működnek itt, mert a vasút mást nem tudott kezdeni a területtel. 

Budapest amúgy sem rendelkezik olyan nagy parkfelülettel, maximum elhagyatott erdős részekkel, ezért a terület minél nagyobb részét kellene parkosítani, s minél széleskörűbb használatra előkészíteni. Gondolok itt a futókra (rekortán), kutyásokra (kutyafuttató), biciklisekre (bicikliút, bmx-pálya), sétálókra, kikapcsolódni vágyókra. 

Nézzük mit is lehetne kezdeni ezzel a területtel. 

rakosrend.jpg

 Csak hogy tudjuk, ez a terület, amiről szó van. Hatalmas. Jelenleg kihasználatlan. A teljes terület megnyerhető bármilyen használatra. Akár egy óriási park is helyet kaphatna rajta.

rakosrendezo.jpg

Annyit kell megtennünk, hogy a vasúti fővonalnak helyet biztosítunk. De mivel ez a terület közepén halad, ha ezt a felszínen teszi, akkor kettészeli az egészet, s szinte használhatatlanná válik. Ezért célszerű lenne a föld alatt vezetni. A pirossal jelölt részen található az az átjáró, amiről már beszéltünk. Ezt ki lehetne váltani azzal, ha a vasút alatta haladna el. Így később a 3-as villamost is egyszerűbb lenne meghosszabbítani ebbe az irányba. A vasút felett pedig egy óriási parkot lehetne létrehozni. Tavakkal, sétáló részekkel, futópályával, sportpályákkal, kutyafuttatókkal, mindennel. Egy új városrész gyakorlatilag.

A jelenlegi teljesen kiszolgálatlan Rákosrendező vasúti megállóhelyet pedig egy kicsit áthelyezve - a föld alatt kiépítve az átjárónál - új közlekedési kapcsolatokat lehetne létrehozni. Átszállás a 3-as villamosra, könnyebb eljutás innen Zuglóba, Kőbányára.

A területen három kisebb tó is könnyen elhelyezhető lenne, ami egy kicsit hűsítené a környező részeket, illetve kellemes kikapcsolódásként szolgálhatna az embereknek. Úgy vannak elhelyezve, hogy ne érintsék a vasúti nyomvonalat, s ne drágítsák a beruházást. A vasúti alagútnak így csak a Rákos-pataknál kellene mélyre kerülnie.

Miért ezt a megoldást javaslom?

Egyrészt a vasúti terület felszámolásakor meg kell tisztítani a helyet a szennyeződésektől, tehát alapvetően fel kell túrni az egészet. Ha pedig már meg kell mozgatni a földet, akkor nem olyan jelentős költségnövekedés a felszínről megépíteni a vasúti alagutat.

Ha a 3-as villamost meghosszabbítják, vagy csak szimplán meg akarják szüntetni a szintbeni kereszteződést a Teleki Blanka utcánál, akkor fel kell túrni a területet. Viszont ha a közút kerül a föld alá, akkor a vasút továbbra is ketté fogja vágni a területet, ami gyakorlatilag hasznosíthatatlanná teszi, így mindenképpen a vasútnak kell alulra kerülnie. 

Ezzel a résszel mindenképpen kezdeni kell valamit, mert a mostani állapotok siralmasak. Az amúgy is leromlott állapotú épületek és kihasználatlan vágányok helyére így egy olyan park kerülne, ami megkönnyítené az emberek életét, hiszen nem kellene beutazniuk a Belvárosba egy kis kikapcsolódásért.

A második részben a Vasúttörténeti Parkkal és környezetével foglalkozom.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr137671778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása