Gombóc mondja

Gombóc mondja

Rákosrendező múzeuma pénzt kér - III. rész

2015. augusztus 24. - gomboc r2r

Az első részben Rákosrendező parkosításával foglalkoztam, a második részben foglalkoztunk a Közlekedési Múzeumokkal itthon és külföldön, most pedig azzal szeretnék foglalkozni, hogy mi lehetne a sorsa az itthoninak. A jelenlegi Vasúttörténeti Park helyén lehetne felépíteni egy igazi, a modern kor követelményeinek megfelelő kiállítóhelyet. De hogy is néz ki most?

v-park.jpg

Megtalálható egy körfűtőház, két fordítókorong, egy víztorony és pár kisebb épület. Ezen kívül egy fedetlen kiállítótér. Őszintén megmondhatjuk, hogy ez nem igazán egy vonzó létesítmény jelenleg. Arról nem is beszélve, hogy mennyire tesz jót a muzeális járműveknek az, hogy még az időjárás viszontagságait is el kell viselniük. Ha kezdeni akarunk valamit a területtel, akkor bizony le kell fektetnünk pár szabályt. Először is, csak az igazán fontos dolgokhoz nem nyúlunk hozzá. A körfűtőház mellett a víztoronynak lehet esélye a túlélésre, minden más szabad préda - úgymint a kerti vasút, az egyéb épületek, s minden más.

Nem azért, mert rossz állapotú lenne, vagy baj lenne, hanem egyszerűen útjában lenne a fejlődésnek. Nem lehet egy két szobás épületet megtartani, mert nem lehet vele mit kezdeni. A helyre pedig szükség van, hiszen óriási mennyiségű védendő érték van csak a parkban, amiknek a minőségi kiállításához hely kell. Aztán ott van a Szentendrei Tömegközlekedési Múzeum, ami szintén sok jármű elhelyezését jelenti, mint ahogy a BKV által jelenleg a kocsiszínekben tartott muzeális járművei is. Ezeken felül pedig a jelenlegi Közlekedési Múzeum teljes állománya, a még nem is létező buszüzemi kiállítás járművei, amik a BKV garázsaiban porosodnak, a Közlekedési Múzeum autó és motorkiállítása, illetve a még ki sem állított modellek is helyet követelnek maguknak.

De mit lehetne kezdeni ezzel a területtel?

v-park2.jpg

(Én ezt szabadidőmben készítem, akit zavar a kivitelezés minősége, nyugodtan csinálhat jobbat, én szívesen kiteszem ide.)

Először is, a modern múzeumok egyik legfontosabb jellemzője, a fedett kiállítótér. A muzeális járművek állagmegóvása szempontjából fontos megóvni őket a természet viszontagságaitól. De nézzük, hogy mi van a képen. 

A kék területre gondoltam a vasúti járművek kiállítását. Itt lenne a jelenlegi Park állománya, illetve az ideérkező egyéb vasúti emlékek. Egy kétszintes épület, mindkét szinten vasúti járművek fedett kiállítótéren. Alul a nehéz gőzmozdonyok, mozdonyok, motorvonatok, s minden ami még odafér, felül pedig a könnyű vasúti kocsik lehetnének. Oldalt erkélyes résszel a fedetlen felvonulási területre (zölddel jelölve). 

A zölddel körülhatárolt terület, a jelenlegi körfűtőház, illetve az előtte található tározó megmaradna, mint már említettem fedetlen felvonulási területként funkcionálhatna. Itt lehetne mindenféle programokat szervezni. Akár vasúti járművekkel, akár bármilyen másmilyen felhasználással. Például a jelenleg is megtartott gőzmozdony Grand Prix, vagy étkezőkocsi-találkozó. De akár koncertet, vagy egyéb szabadidős programokat is. 

A sárga területen a villamosoké lehetne a főszerep, de egyben ez lenne a főépület is. Itt lehetne a főbejárat a víztoronynál, amely megmaradna, azért is van levágva az épület sarka. Alul mélygarázs biztosítana parkolóhelyet az idelátogatóknak, a földszinten pedig a villamosok kiállítócsarnoka lenne. Itt a jelenlegi Közlekedési Múzeum kapcsolódó járművei és a Szentendrei Tömegközlekedési Múzeum tárlata kaphatna helyet. Az emeleten pedig egy óriási terület állna rendelkezésre az állandó kiállítások berendezésére, az egyéb (nem jármű) kiállítási tárgyak elhelyezésére, akár terepasztalok számára is. Az épületnek pedig élő kapcsolata lehetne a villamoshálózattal. Ugyanis három utcányi távolságban megtalálható a jelenlegi 12-es, 14-es villamos pályája. Ezt pedig a Dolmány utcán keresztül simán össze lehetne kötni az épülettel. Így a nosztalgiajáratok ugyanúgy tudnának közlekedni, az idejük többi részében pedig itt lennének kiállítva.

A pirossal jelölt épületbe kerülne minden más. A földszinten lenne a buszüzem kiállítása, felette az emeleten pedig a biciklik és motorkerékpárok. Aztán egy nagy területen lehetnének kiállítva az autók. A maradék részen lehetnének szimulátorok, számítógépek, moziterem, étterem, büfé, játszóház, s minden-minden amit csak ki lehet találni. 

A cél az, hogy egy olyan szabadidőközpont jöjjön létre, amely nem válik hamar unalmassá, nem lehet pár óra alatt letudni, óriási tudással és információhalmazzal felvértezve fogadja a látogatókat. Minél inkább visszacsábítsa őket, minél többször eljöjjenek, világhírnévre tegyen szert, s igazi unikum legyen, ahova érdemes bárhonnan ellátogatni. 

Ez egy nagyon nagy területen fekvő, óriási információmennyiséget hordozó múzeum lenne, amit nem lehetne egyszerre végignézni, teljesen kiismerni, így többször vissza kellene jönni. A folyamatos programoknak köszönhetően pedig újra és újra el lehetne csábítani az embereket, s nem lehetne a végére érni, így nem válna unalmassá. Télen nyáron működhetne, európai színvonalú lenne, jót tehetne a turizmusnak is. Ez kiegészítve a Rákosrendező helyén létrejövő ligettel a külvárosiaknak is tökéletes kikapcsolódási pontot adna.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr67690366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

byerk 2015.10.02. 07:13:15

Kérem a szerzőt írjon nekem.
süti beállítások módosítása