Az előző részekben írtam a ligetesítésről, a vasúti infrastruktúra áthelyezéséről, a Vasúttörténeti Parkról és elképzelt jövőjéről. Most pedig a komplett közlekedési infrastruktúrájával szeretnék foglalkozni a területnek. Így többek között szóba kerül a vasút, a 3-as villamos, a Kisföldalatti - vagy MILLFAV, vagy 1-es metró, esetleg sárga metró.
Kezdjük talán a legfontosabbal. A vasúti kapcsolattal, hiszen az egész területet jelenleg a vasút kezeli, illetve a vasút beavatkozása után lehetne egyáltalán kezdeni valamit ezzel a gyakorlatilag kerületnyi területtel.
Azt láthatjuk, hogy ha a nem használt területeket át is adja a vasút, akkor is gyakorlatilag kettészeli az egészet a fővonal, amely által csak részenként hasznosítható a terület, s a kikapcsolódási funkció teljesen elveszhet. Park helyett egy kis teret lehetne erre felszabadítani, a terület másik részét viszont elkótyavetyélhetnék. Nagy valószínűséggel ipari területként, kisebb valószínűséggel valamilyen befektetőnek, vagy raktárnak, egészen elenyésző eséllyel pedig lakóövezetnek. Ahelyett, hogy a jelenleg környéken lakó - illetve a fejlesztés által a tömegközlekedés segítségével közel kerülő - emberek szabadidejét szolgálhatná.
Ezen okokból is kifolyólag, a vasúti fővonallal is kezdeni kell valamit. Mivel ez nem egy kizárólagos dolog - azaz nem mozdíthatatlan -, célszerű lenne a föld alatt alagútban vezetni ezen a részen. A vasúti anyagok kibontásakor és a terület ipari megtisztításakor már eleve hozzá kellene nyúlni a talajhoz, csak annyi kellene, hogy akkor már egy kicsit mélyebben dolgozzuk meg a földet. Felülről kibontva könnyen meg lehetne építeni, s nem kellene túlzott mélységekbe menni, egyedül a Rákos-patak keresztezésekor. Se nem kivitelezhetetlen, se nem túlzottan drága nem lenne, viszont a haszna óriási, hiszen nagy területeket lehetne nyerni vele.
Már csak azt kell eldöntenünk, hogy mit szeretnénk. Ugyanis két eset lehetséges, ezek közül választhatunk.
Ez az első eset. Ez azt jelenti, hogy a Szegedi útnál lévő átjáró (ez látható kékkel) marad a felszínen - itt lesz átvezetve a 3-as villamos is - , s a vasút marad az aluljáróban, az itt kialakítandó vasúti megállóhely (ez látható pirossal) pedig a föld alatt helyezkedne el. A sárga pedig azt jelzi, hogy a Nyugati felé a vonatok hol bukkannának fel a föld alól. Ez azt jelenti, hogy egészen a kékkel jelölt vonalig tarthatna a ligetes kialakítás, sőt ha úgy szeretnénk, lehetőség lenne összekötni a területet gyalogosan az Állatkerttel, illetve a Városligettel. A közútnál akár zebrával, akár a vasút mellett futó széles aluljáróval megoldható.
Természetesen ez az eset a drágább, mert a földalatti alagút hossza itt több, illetve nagyobb fennakadást is jelenthetne a vasúti forgalomban, mert az egész városligeti elágazást a föld alá kellene vinni.
Ez a második eset. Itt a közút és a villamos forgalma (kékkel látható) kerülne alagútba, a vasút pedig felette haladna el, s így fölé kerülne a vasúti megállóhely (pirossal). A sárgával jelölt terület pedig ahol a vonatok lebuknának a föld alá, ez pedig kicsit belelógna a liget területébe. Viszont ebben az esetben nem kerülne az egész városligeti elágazás a föld alá. Ez pedig kevesebb bonyodalommal járna, viszont a közvetlen összeköttetés a Városligettel csak egy hosszú aluljáróval lehetne lehetséges, ami nagyon drága lenne. Tehát nem lenne összeköttetés. Így a ligetes rész a közúti aluljáróig tartana, az azon túli felszabaduló területeket pedig megkaphatná a BVSC.
Ez lenne az olcsóbb megoldás, kevesebb alagúttal, egyszerűbben.
Most egy kicsit ugranék, hogy később egyszerűbb legyen visszatérni. Térjünk rá a Kisföldalattira. Pár fontos információ a kezdetekkor, melyek itt is elolvashatóak. A jelenlegi Vörösmarty tér helyett a Vigadó térre kívánják majd áthelyezni a végállomását, hosszabb szerelvények beszerzése a téma, illetve a jelenlegi állomások mozgáskorlátozott-baráttá tétele. Ezen felül az 1-es villamosnál egy új megálló kialakítása valószínű, ha majd egyszer hozzányúlnak az üzemhez. A hosszabbításnál pedig 3 fő irányban gondolkodnak.
- Az egyik esetben Rákosrendező területén futna végig a vonal a jelenlegi Vasúttörténeti Park vasúti megállóhelyig. Nyilvánvalóan számomra ez nem egészen tetsző megoldás, hiszen pont azt szeretném, hogy Rákosrendező területe minél inkább a szabadidőé legyen, s ne vasútüzemi területek hálózzák be. Ezen kívül pedig csak akkor lenne értelme ennek a vonalvezetésnek, ha a területen ingatlanfejlesztések zajlanának le, hiszen akkor generálna forgalmat metrónak. Ez pedig szintén számomra teljességgel elfogadhatatlan irány. Úgyhogy ezzel én nem foglalkozom a jövőben.
- A második esetben a metró az Erzsébet királyné útja/ Nagy Lajos király útja kereszteződéséig tartana. Ez csak mint lehetőség merült fel, kevéssé érdemes vele foglalkozni. A villamosokkal kapcsolatot teremtene, de nem lenne túlságosan hasznos, ráadásul én egy másik célpontot néztem ki a végállomásaként, szóval ezzel sem óhajtok jelenleg többet foglalkozni.
- A harmadik esetben a Kacsóh Pongrác úton, gyakorlatilag az M3-as mellett közvetlenül haladna a vonal, végül elérve a jelenlegi Vasúttörténeti Park vasúti megállóhelyet. Ez már egy érdekesebb koncepció. Személy szerint is hasonló útvonalat néztem ki, csak azt nem értettem, hogy miért pont itt akarják vezetni, de aztán kiderült. Ugyanis itt a felszínen egyszerűbben tudnák vezetni. Olcsóbb, költséghatékonyabb. Viszont értelmetlen.
Foglalkozzunk kicsit ezzel a harmadik esettel. Ha egy kicsit jobban megnézzük, láthatjuk, hogy egy sokkal jobb rész adja magát. Egy utcával feljebb, az Ungvár utca. Jelenleg most troli közlekedik itt, mely többek között a Mexikói úthoz jár. Ezt ki lehetne vele váltani, s több embernek lenne kényelmesebb, mint közvetlenül az M3-as mellett, ahol nagyon messze lenne a lakóterületektől. S így érne el végül az új Vasúttörténeti Park megállóhelyhez. Én ezt így gondolom:
Ahol felül megtalálható a kis ikon, jelenleg ott van a vasúti megálló, a másik vonalon pedig Istvántelek található a képen jobbra, de már a képen kívül. Ezeket lehetne összekötni, s egy kiváló adottságokkal rendelkező átszállóhellyé tenni. A piros vonalak jelölnék a peronokat, ahol az új megállóhely lehetne. A sárga doboz jelöli a Kisföldalatti új végállomását, felfelé a kihúzóvágányokkal. Így egy aluljárón keresztül rögtön át lehetne szállni a vonatok és a Kisföldalatti között.
Egyébként ha megnézzük az előző részét a sorozatnak, akkor felfedezhetjük, hogy a Vasúttörténeti Park épülete a felső piros vonalhoz nagyon közel esne. Itt lehetne kialakítani neki egy másik bejáratot, hogy tömegközlekedéssel is egyszerűen megközelíthető legyen. Ha nem akarunk ide bemenni, az sem baj, mert a Rákosrendező helyén lévő ligetes részt is meg lehetne közelíteni innen.
A rövid fekete vonal jelöli Istvántelek áthelyezett bekötését, a hosszú fekete vonal pedig a körvasutat kötné össze az esztergomi vonallal alagútban. Közvetlenül mellette pedig a kék vonal jelöli az új közúti alagutat, amely így egy újabb fontos közlekedési irányt nyithatna meg a jövőben.
Tehát láthatjuk, hogy a messzebbről jövők északról és délről tudnák megközelíteni a ligetet, délen a 3-as villamossal, északon a Kisföldalattival. Mindkét helyen vasúti megállóval. A két közúti alagút pedig enyhíthetné a Hungária körút és a belső területek forgalmát. Az áthelyezett vasúti megállók pedig alternatív útvonalat tudnának kínálni az ingázóknak. A Kisföldalatti új végállomásánál pedig egy új kocsiszínt tudnának berendezni a hosszabb és modernebb járműveknek.