Gombóc mondja

Gombóc mondja

Hol tartunk 2016-ban?

2016. január 09. - gomboc r2r

Már egy hete átléptünk az újévbe, ennek örömére azt gondoltam, hogy ideje megnézni hol tart kishazánk Krisztus születése után 2016 évvel. 

Emlékszünk még, hogy mibe roppant bele a szocializmus jó 30 évvel ezelőtt? Az államilag meghatározott és mesterségesen alacsonyan tartott árak olyan költségvetési hiányt eredményeztek, amelyeket sehonnan nem sikerült pótolni és nem lehetett tovább fenntartani az állapotokat és a rendszert. Ennek köszönhetően jött a rendszerváltás (vagy rendszerváltozás, vagy rendszerváltoztatás, már nem lehet követni). Vagyis inkább egyfajta elitcsere, de ez sem igaz, hiszen a tótumfaktumok nem nagyon változtak, csak a nevük változott. De most nem erről van szó.

Az 1990-es évek az átalakulásra mentek el. Az állami tulajdont privatizálták, hogy működhessen a piac és kialakuljon a piacgazdaság. Most mit láthatunk? 2016-ban azt láthatjuk, hogy visszaállamosítottuk az energiaszektort, különböző cégeket, a bankok nagy részét, a tőzsdét (!!!), s újra államilag meghatározott árak is felütik a fejüket (rezsicsökkentés). Emellett az állam beleszól a piacon működő cégek gazdálkodásába (trafiktörvény, vasárnapi zárvatartás). Az állam folyamatosan terjeszkedik a médiapiacon is, a meglévő rádiók és tévécsatornák mellé még újabb tévécsatornákat indítottak, amelyeket a kutya sem néz. A legnézettebb műsorok a sportesemények, amelyeket egyik pillanatról a másikra lenyúltak a jól működő piaci társaságoktól. 

De nem lenne komoly probléma, ha normális körülmények között és értelmesen vezetnék ezeket a cégeket. Vajon ez így van? Sajnálatosan nem. 2016 januárjában ott tartunk, hogy az egész országot sztrájkveszély fenyegeti, mivel már a napi működéshez is olyan megfeszített munkatempó szükséges, ami tönkreteszi nem csak a vállalatokat, de a dolgozóikat is. Miskolcra most vettek új buszokat, nem rég kaptak új villamost, illetve meghosszabbították a villamosvonalat. De most úgy áll a helyzet, hogy sztrájkolni fognak a dolgozók, mivel a fizetésük nem hogy a nemzetközi standardokhoz nem igazodik, de még a hazai ár/érték arányt sem tartja. A megígért fizetésemelést pedig visszavonta a város, mivel nincs fedezet rá. Szegeden sincs elég villamosvezető, mivel annyira kevés a fizetés, hogy még azokat is mobilizálja a külföldi munkavállalásra, akik amúgy rendkívül nehezen volnának mobilizálhatók. De ez az egész országban bárhol érvényes a tömegközlekedési dolgozókra. A MÁV-nál olyan emberhiány van, hogy a mindennapi közlekedés fenntartásához is túlóráztatni kell a meglévő állományt. A munkavégzési körülmények pedig még rátesznek egy lapáttal, hiszen nagyrészt múlt századi technológiai szinten üzemel a vasút.

(Forrás: axn.hu)

Budapesten a közlekedési fejlesztésekre semmi pénz nincs. A város jelenleg önállóan egy toalettet nem tudna megvenni. A jelenlegi állapotok szerint még az üzemelés fenntartása sincs biztosítva. Több milliárd forint hiányzik ahhoz, hogy biztosítva legyen a jelenlegi szolgáltatások működése. Ezért megy a harc már hónapok óta a BKV körül, most legújabban pedig az agglomerációs tömegközlekedés finanszírozásáról. A városnak jelenleg ahhoz is hitelt kellett felvennie, hogy az Európai Uniós támogatásokhoz hozzáférhessen, mert a kötelező önrész fizetésére ez volt számára az egyetlen út. Eközben a járműpark nagy részét cserélni kellene, az infrastruktúra nagy része felújításra vár, a hiányzó infrastruktúra kiépítéséről pedig még szó sem esett. 

Eközben a magyar kórházak és rendelők működése esetleges, ugyanis akkora orvoshiány van a nem megfelelő körülmények és alacsony fizetések miatt, hogy veszélyben van az ellátás folyamatossága. De még nem is értünk a lejtő aljára, csak útban vagyunk arrafelé, ugyanis 10 éven belül kiöregszik egy orvosgeneráció, amelyik a jelenlegi ellátás nagy részét jelenleg még garantálja. Az utánpótlás ennek csak töredéke, de a fizetési különbségek miatt még így is érdemes elmennie gyakorlatilag bármelyik nyugati országba még akkor is, ha a képzésének a költségét vissza kell fizetnie az államnak, s abban biztosak lehetünk, hogy nem fog minden újonnan végzett orvos itthon maradni. Nem a háromszorosát tudják megkeresni az itthoni fizetéshez képest külföldön, s ami még vonzóbbá teszi, hogy nyugodt körülmények között, biztonságban. De még nem beszéltünk a nővérekről, ápolókról sem, s ne felejtsük el, hogy az egészségügy nem csak orvosokból áll. A jól képzett és odaadó nővérek az egészségügyi ellátás alapja, amire lehet építkezni, miközben a megbecsülésük a béka segge alatt van. 

A közoktatás nem haldoklik, ugyanis jelenleg épp a hulláján ugrálnak. A fizetések "emelkedésével" is sikerült káoszt kialakítani, a KLIK-kesedés pedig olyan mételyként falta fel az egész rendszert, hogy már el is kellett temetni. Eközben a tanárok egyre bonyolultabb rendszerben kénytelenek dolgozni, egyre több az elvégzendő feladat, nőtt a leterheltség, az eszközök pedig egyre rosszabbak, kezdve az új, kötelező, állami tankönyvekkel. 

Pénz még csak csak lenne, hiszen talán még sosem fizettünk arányaiban annyi adót az államnak, mint most. Elég csak rágondolni a 27%-os ÁFA-ra, a mindenféle különadókra, s már a cafeteria után is adózni kell. A fizetésnek nagyjából a felét vehetjük kézhez, a többit lenyúlja az állam, miközben ki akarják szúrni a szemünket egy egyszeri 1%-os SZJA csökkentéssel, miközben az egykulcsos SZJA eleve a jobban keresőknek, tehát a gazdagoknak kedvez. 

Tehát pénz lenne. Eközben az állam tartozásai nem akarnak csökkenni, sőt, egyre több hitelt veszünk fel. A magyar állam adóssága a GDP 76%-a, számottevően nem csökken, miközben a GDP növekszik, ez mellé pedig felvettünk Paks 2 építésére egy vagyont az oroszoktól. Nincs pénz az egészségügyre, miközben csak az ott dolgozóknál egy legalább 100%-os fizetésemelésre lenne szükség, nem beszélve a szükséges beruházásokról. Nincs pénz az oktatásra, az egyetemek is egyre kevesebb pénzből gazdálkodnak, miközben a Magyar Nemzeti Bank saját egyetemet épít és a költségvetésük több, mint az összes többi magyarországi egyetemé együttesen. Nincs pénz a tömegközlekedési dolgozók fizetésére, miközben ahhoz kellenek, hogy mindennap be tudjunk járni dolgozni, el tudjunk menni kórházba, iskolába, bevásárolni. Egyre többen mennek ők is külföldre, vagy magántársaságokhoz, az utánpótlás pedig még a jelenlegi állapotok fenntartásához is kevés, nem hogy a normális rend helyreállításához.

Ezek tudatában 3000 milliárd forintból építünk atomerőművet, ami a legrosszabb esetben is 15 éven belül nem lesz közvetlen probléma, de még akkor is be lehet szerezni külföldről az áramot. Olimpiát akarunk rendezni, amibe belerokkant már Görögország, Brazíliának is csak problémái vannak belőle, Japánban is elszálltak a rendezési költségek, pedig még az építkezések elején tartanak, Oroszországban is óriási összegeket költöttek el rá, s utána nem tudnak mit kezdeni a felépített infrastruktúrával. Nálunk nem csak maga a versenyek infrastruktúrája hiányzik, de a tömegközlekedés megoldásától kezdve minden, ami egy ekkora esemény megrendezéséhez szükséges.

Felújítják a nemzet stadionját, a Puskás Ferenc Stadiont, körülbelül 100 milliárdba fog kerülni, de még nem biztos, sőt, a tervek is folyamatosan változtak. Mára eljutottunk oda, hogy egy több sportág kiszolgálására alkalmas multifunkcionális épületből lesz egy szinte kizárólag a futballt befogadó stadion óriási összegből azért, hogy évente nagyjából 6 meccset megrendezzenek benne. Magyarán egy teljesen felesleges beruházásra elköltünk 100 milliárdot. Európai Uniós pénzből épül kisvasút Felcsútra, miközben a jelenlegi kisvasutakat egyre inkább felszámolják. Ráadásul még csak nem is foglalkoznak semmilyen racionális gondolkodással, hiszen egy megszüntetett normál nyomtávú pálya helyére építenek egy keskenynyomközű kisvasutat ahelyett, hogy visszaállítanák az eredeti állapotokat. Így még azt az értelmet is elveszik a beruházástól, hogy értelme legyen, ugyanis ha normál nyomtávon épült volna, még be is lehetett volna kötni a jelenlegi hálózatba, s a teljes mellékvonalat fel lehetett volna támasztani, viszont így semmi más nem lesz, mint egy látványberuházás. 

A hazai munkanélküliséget azzal csökkentették, hogy bevezették a közmunkát. Ez tökéletesen alkalmas a számok kozmetikázására, de tökéletesen bebizonyosodott, hogy semmilyen értékteremtésre nem alkalmas. Már nagyon sokan próbálkoztak ezzel a történelemben, de mindig csúfos bukás lett a vége. Itt sem történik igazi munkavégzés, csak egyfajta papírtologatás. S azt látjuk, hogy függőséget vált ki, piaci értékeket nem tanít. Aki egyszer bekerül a rendszerbe, az egyre kisebb eséllyel kerül ki belőle. Az ebben résztvevők is csak szenvednek tőle, munkavégzésre nem alkalmas.

Azt láthatjuk, hogy gyakorlatilag az egész ország egyre rosszabb körülmények közé kerül, miközben óriási mennyiségű pénzt adózunk a központi kormányzat számlájára, amelyik saját magára költi az egészet, az állami cégek, az önkormányzatok, az önkormányzati cégek képtelenek már magukat fenntartani, egyre rosszabb állapotba kerülnek. Az állam adóssága nem csökken, egyre jobban lemaradunk életszínvonalban a nyugati országoktól, a V4-ek többi országától, az összes frissen az Európai Unióhoz csatlakozott államtól. Egyre kilátástalanabb helyzetbe kerül a hazai oktatás, egészségügy, piac, tömegközlekedés, otthoni termelés, értékteremtés. Innentől viszont mindenki maga dönti el, hogy ez neki megfelelő-e.

Ez a cikk nem egyes pártok vagy politikusok ellen vagy mellett készült, nincs megnevezve senki, nincs összehasonlítás a kormányok között, pártprogramok között.

Erről az egészről csak egy vicc juthat az ember eszébe:

-Melyik a leggyorsabb gépjármű?
- ???
- Az IFA!
- ???
- Mert mindig a sor elején van!

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr548252390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása