Gombóc mondja

Gombóc mondja

MÁV, avagy a kezemet figyeljétek, mert csalok!

2020. augusztus 05. - gomboc r2r

Fényes álmok és a rögös valóság a magyar vasúton, ahogy az előző posztban már megírtam. Teljes mértékben marhaságokra elvert pénzek, miközben a fontos és gazdaságos beruházásokra nem jut pénz.

Idén januárban a MÁV kiírt egy mozdonytendert összesen 115 vadonatúj villamosmozdony beszerzésére, a beadási határidő február volt. Azóta eltelt 7 hónap és semmit nem lehet tudni róla. Közben volt egy másik tenderkiírás is hibrid motorvonatokra, de azt azóta vissza is vonták, hogy majd újra kiírják, de ez azóta sem történt meg. Úgy tűnik, a MÁV-hoz sem juttat pénzt a kormány...

Az emeletes motorvonatok beszerzésére 2016. decemberében írták ki a tendert, a beadási határidő 2017 január vége volt. Márciusra meg is volt a nyertes, áprilisban aláírták a keretmegállapodást, augusztusban pedig már a pénz is rendelkezésre állt, így a végleges lehívás is megtörtént az első 11 járműre.

Nagyon úgy tűnik, hogy ebből a mozdonybeszerzésből sem lesz semmi, holott nagy szükség lenne az 50 éves járművek cseréjére. Ment a hangos sikerkommunikáció, miközben a valóság közel sem olyan fényes. Hasonló volt ehhez a vasútvonalak bezárása is. Miközben a Fidesz 10 éve attól volt hangos, hogy vasútvonalakat bezárni hazaárulás, gyakorlatilag legyalulta a mellékvonalakat, mindenféle észérvtől és logikától mentesen, fűnyírószerűen. Ezután óriási sikerkommunikációval kis részét visszanyitották, miközben szolgáltatást továbbra sem nyújtanak rajta, csak látszatmenetrend van látszatvonatoknak, holott normális menetrenddel még forgalmat is lehetne rajta bonyolítani. Ha van szolgáltatás, utas is van. Ha nincs szolgáltatás, utas sincs. Senki sem ellensége önmagának.

Ugyanezen elv mentén megtörtént a volánok és a MÁV összevonása is, mely a Fidesz kommunikációja szerint  jobb menetrendeket, gazdaságosabb üzemelést és jobb szolgáltatást eredményez, illetve közös tarifarendszert. Nézzük meg, hogy ez miért hazugság:

A menetrendeket nem a MÁV és nem a Volánbusz készíti, hanem a KTI - Közlekedéstudományi Intézet, mely az Innovációs és Technológiai Minisztérium alá tartozik. Tehát a KTI elkészíti a menetrendeket, amelyeket a minisztérium eljuttat a szolgáltatókhoz, akiknek ezt betartva kell szolgáltatniuk. Ebből is látható, hogy semmi köze az egésznek ahhoz, hogy a MÁV és a Volán egy cég-e vagy sem, ergó az összevonásuktól jobb menetrendeket várni nem logikus. Eddig is meg lehetett volna csinálni, ha lett volna rá akarat.

A tarifarendszer szintén nem a cégek találmánya, hanem a minisztérium hatáskörébe tartozik. A minisztérium megállapítja a díjakat, amiket a szolgáltatók csak beszednek. Illetve optimális esetben a minisztérium és a kormány kipótolja a cégek bevételét azzal az összeggel, amit a törvényi erővel rájuk kényszerített kedvezmények okoznak, s ami miatt ezek a vállalatok veszteségesen működnek. (Sajnos ez már jó ideje nem történik meg. Nem véletlenül dobták ki azonnal a 0 Ft-os nyugdíjasjegyet is, hiszen pontosan megmutatta, hogy mennyit kellene az államnak kipótolnia, ami sokkal nagyobb volt annál, mint amit addig fizettek. Így ezt megszüntették és visszamentek az átalányhoz, ami igaz, hogy veszteségbe sodorja a szolgáltatócégeket, de a Fidesz-kormánynak sokkal több pénzt hagy stadionok építésére.) Tehát, ha a minisztérium közös tarifarendszert akart volna, bármikor határozhatott volna róla és onnantól fogva a jegyek érvényesek lettek volna a buszokra és a vonatokra is. Ennélfogva az összevonástól érdemi fejlődést elvárni ismét csak illogikus.

Jelenleg ott tartunk, hogy Budapesten Vitézy homokozik a MÁV nevében milliárdokat elverve soha meg nem valósuló tervekre, miközben a vasútnak a napi működésre nincs pénze, Hódmezővásárhelyen Lézer Jancsi terepasztalozik a Tram-trainjével, ami lassan többe kerül, mint amit a legpesszimistábbak gondoltak az elején, miközben teljesen illogikus döntések történnek a MÁV-ot figyelembe véve, Kerékgyártó úr pedig folytatva a Csépke-hagyományt, Szolnokon Legózik az IC+ nevű pénznyelővel, amibe újabb és újabb összegeket tolnak, Homolya úr pedig - akinek rohadtul semmi köze nem hogy a vasúthoz, de még a tömegközlekedéshez sem, lévén amióta meg tudja markolni a pöcsét, autózik - karrierpolitikusként próbál valami sikerkommunikációt folytatva eladni az új "Brandet", ami továbbra sem létezik. Mindeközben a "felelős" miniszter Palkovics László totálisan el van tűnve a témában, hiszen éppen a kutatók tönkretételével és az egyetemek dózerolásával van elfoglalva évek óta.

Fideszes hozzá nem értés, egoizmus és rombolás. Túl sok jóra ne számítson senki.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr3716105150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása