Gombóc mondja

Gombóc mondja

A MÁV vezére kimondta az igazat és mindenki meglepődött

2024. november 12. - gomboc r2r

Tegnap kijött egy kommunikáció a MÁV vezetésétől, amelyben részletezik, hogy mire fog fókuszálni a vasútvállalat az elkövetkezendő 9 hónapban, de az internet népe nem azzal foglalkozik, amivel kellene.

Se Facebook, se MÁV honlap linket nem teszek be, mert azok nagyon gyorsan lekerülnek az internetről, viszont el tudjátok olvasni az IHO (katt) összefoglalóját. Ebben részletezi a vállalat, hogy a következő 9 hónap céljai között szerepel mintegy 100 darab, jelenleg elfekvőn lévő, az ország különböző vasútállomásain rejtegetett, felújításra váró jármű beutalása javításra és vizsgáztatásra. Ezáltal csökkentve a rendkívüli kocsihiányt és egy kicsi ugrással jobb szolgáltatást nyújtani.

Ezen felül igyekeznek Nyugaton már levedlett, de még használható járműveket beszerezni, mivel az égető szükség akkora, hogy azonnal kell bármi annak érdekében, hogy a jelenlegi szolgáltatási színvonalat fenn tudják tartani és egy kis szerencsével javítsák.

Eközben a sajtó fényára arra vetődik, hogy a következő 4 évben nem fog érkezni újonnan gyártott jármű a vasúthoz. De kérdezem, hogy ez kinek újdonság? Nincs olyan jelenleg futó tender, ami alapján racionálisan várhatnánk bármilyen új jármű érkezését. Tehát igazából ezen semmi meglepődni való nincsen. De azért van miről beszélni.

Jelenleg egyedül a GYSEV InterCity motorvonatainak a tendere él, amelyből majd körülbelül 2 év múlva új járművek érkeznek a GYSEV-hez. A MÁV-nak nincs életben lévő beszerzése. A Siemens lett a nyertes a 115 darab új villanymozdonyra szóló beszerzésen pár éve, de abból nem lesz semmi, akárhányszor is emlegetjük fel az esetet. Vitézy összeveszett velük, Orbán pedig megtiltotta a Siemenssel való üzletelést, úgyhogy ezt a papírt el lehet engedni.

Ami jelenleg új járművek frontján történik a MÁV-nál:

 - Tudjuk, hogy tervben van új, modern motorvonatok beszerzése, amelyekkel kapcsolatosan több piaci konzultáció is zajlik. Ez mit jelent? Azt jelenti, hogy a vasútnak vannak bizonyos elképzelései (akkumulátoros vagy hidrogénnel üzemelő jármű), s ezen elképzelések mentén szeretne a jövőben kiírni beszerzési tendert. De előtte a gyártókkal egyeztet arról, hogy milyen technológiai megoldások elérhetőek a piacon, mire képesek és mit várhat el a tender kiírásakor. - Örülünk neki, fontos, hogy ezek az egyeztetések sikeresek legyenek és minél hamarabb új tenderek kiírására kerüljön a sor.

- Tudjuk, hogy legalább ötlet szintjén felmerült annak a lehetősége, hogy a kínai CRRC-től szerezne be új villanymozdonyokat a vasút. (A sajtóban tolatómozdonyokról beszéltek, de valószínűleg félrehallott valaki valamit, mivel tolatómozdonyokból viszonylag jól áll a MÁV. Sokkal valószínűbb, hogy nyíltvonali villanymozdonyokról volt szó. A MÁV-Cargónál jelenleg is használatban vannak a Bölény becenevű gépek, vizuális típusú embereknek egy Youtube link.) Ha ehhez hozzávesszük, hogy a CRRC által leszállított Bölények már közlekednek, elég valószínű, hogy az új gépek is gyorsan át tudnának esni az engedélyeztetési eljáráson. (Természetesen lennének különbségek a jelenleg közlekedő, tehervonati feladatokra szánt verzió és egy újonnan beszerzett, személyvonati forgalomra tervezett jármű között.)

Kínai hatás Magyarországon

Itt érdemes hozzátenni, hogy a CRRC kínai vasúti járműgyár egy partnerével együtt vasúti járműgyárat készül létrehozni az országban. A publikusan elérhető információk teherkocsik gyártásáról és jövendőbeli termékek számára létrejövő karbantartóbázisról szólnak, de azt soha nem érdemes elfeledni, hogy se a magyar kormány se a kínai kormány nem hajlandó nyilvánosságra hozni semmit sem az utolsó utáni pillanatig. Mindezen rendelkezésre álló információ tudatában, nincs kizárva a kínai villanymozdonyok érkezése.

Még egy említésre méltó dolog, ha már CRRC. A MÁV jelenleg is küszködik a járműhiánnyal, pedig a 150-es vonal jelenleg nem is létezik, köszönhetően a BuBe projektnek. A tervek szerint 2026 év vége felé el fog készülni a kínai fél a pályával és át fogja azt adni a MÁV számára. A kérdés már csak az, hogy mi fog ott közlekedni. Azt tudjuk, hogy a szerbekhez érkezik a CRRC-től motorvonat, elvileg csak a szerb vonalszakasz kiszolgálására. De hát ugyebár, van az a pénz, amitől korpásodik az ember haja... 

ddemu-web.jpg

(A kép a CRRC honlapjáról van)

Plusz említésre méltó információ, hogy a CRRC által, az osztrák Westbahn magán-vasúttársaság részére gyártott emeletes motorvonat folyamatos vendége annak a Dunakeszi Járműjavítónak, amit a Magyar Vagonon keresztül tulajdonol a honvédelmi miniszter (senkit ne csapja be az, hogy a kinevezése után átadta másnak a kezelését), s így a magyar kormány informálisan is tud üzletelni ezen keresztül. Hivatalosan azért tartózkodik az országban, hogy megszerezze a magyar vasúti közlekedéshez az engedélyeket, s tudja a hazai 25 kV-ot az osztrákon felül. Hogy erre miért van szüksége, az nem indokolható publikusan, hiszen a Westbahn nem rendelt annyi szerelvényt, amennyi elég lenne a jelenlegi szolgáltatásainak kibővítésére és itthoni terjeszkedésre. Logikusan tehát a járműgyártónak van rá szüksége bizonyos jövőbeli célokhoz...

És itt kanyarodunk vissza a 150-es vasútvonal felújításához. Járművel a MÁV nem rendelkezik a kiszolgáláshoz. A kínaiak adnak járműveket a szerb szakaszra. A kínaiak karbantartóbázist építenek az országban. Az egyik optimális járművük folyamatosan a kormány zsebében lévő magáncégnél tartózkodik és próbálja megszerezni a hatósági engedélyeket. A kínai kormány előszeretettel ad hitelt járműbeszerzésre, ha azt a CRRC-től rendelik meg. A magyar kormány többször is vett fel kínai hitelt. Az 1+1+1+1 már majdnem 5, csak az utolsó építőkocka hiányzik, a bejelentés. Senki se lepődjön meg, ha 2 év múlva hirtelen megjelennek ilyen járművek itthon.

Ami használt járművek kapcsán történik a MÁV-nál

- Az Akiemtől hosszú távú bérleti szerződésbe vett a MÁV 15 db Siemens Taurus villanymozdonyt, amik elvileg a bérlés lejárta után MÁV tulajdonba kerülnek majd egy opciónak köszönhetően.

- Az Akiemtől a tervek szerint hosszú távú bérletbe kerül a MÁV-hoz mintegy 27 darab Alstom villanymozdony. Ezek már nem fiatalok, de nem is annyira leharcoltak, mint a MÁV-os mozdonyok.

- Ezen felül aláírták a szerződést 15 darab Henschel dízelmozdony hosszútávú bérletére. Azt tudni kell, hogy a dízeles piacon nem igazán vannak lehetőségek. Ez abból is látszik, hogy még nem sikerült semmit sem kezdeni ezekkel a járművekkel. Érdekes lesz látni, hogy sikerül-e forgalomba adni őket vagy ez a próbálkozás végleg elhal. Az őszre ígérték a megjelenésüket, de úgy látszik nincsenek olyan állapotban, mint amiben gondolták. Talán jövőre, vagy egyáltalán nem.

- Plusz még lehet hallani pletykákat egyéb lehetőségekről, német dízelmotorvonatokról, meg holland IC-kocsikról. Mi lesz belőle? Meglátjuk...

Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy hosszú évek után most úgy tűnik végre egy kicsivel több pénz van a forgalomban lévő járművek fenntartására, akkor azt láthatjuk, hogy most egy kicsit sikerül kidugni a fejünket a víz fölé. A hullámok át-átcsapnak felettünk, de kapunk levegőt. És ez a lényeg.

Mindenki jobban szeretné, ha lenne új jármű beszerzésére közbeszerzés, én is. De a mostani állapotok még mindig jobbak, mint az össze-vissza kavaró, intézkedő Vitézy vagy előtte az IC+ kocsikért felelős emberkék alatt... Lehetne többet költeni? Persze! Feleslegesen sok pénzt vernek el autópályára? Persze! De reálisan nézve a mostani vezetés még mindig jobb, mint a korábbi. Már csak a teljes Fidesztől kellene megszabadulni...

Utószó: a kommentelés átköltözött a Facebookra.

süti beállítások módosítása