Teljesen véletlenül sikerült összefutnom azzal, amit a magyar vasút hétfőn lerendezett és egyszerűen borzalmas látni, hogy meddig süllyedt a MÁV-Start. Ezért itt egy gyors megemlékezést tartok róla, illetve arról, hogy mi várható.
Hétfőn sikeresen belefutottam egy kis kavarodásba a vasúton, ezért gondoltam, hogy megnézem, miért nem járt a vonatom. Aztán amikor felmentem a MÁVINFÓ-ra, csak akkor szembesültem azzal, hogy hol tart a magyar vasút. Ez már nem az összeomlás széle, hanem konkrétan az összeomlásnak vagyunk tanúi jelenleg. Eddig is nyilvánvaló volt azoknak, akik a vasút környezetében élnek, hogy micsoda káosz van, de amikor az ember szembesül a valósággal, mindig erős hatást gyakorol.
A továbbiakban egy teljesen átlagos napot mutatunk be. Nem történt semmilyen külső tényező, ezt a vasút önmaga mutatta be mindenféle külső segítség nélkül. Nem volt szélvihar, hó, jégeső, zivatar, tornádó, hőség, SEMMI. Nézzük:
1: Részlegesen lemondott vonat, valószínűleg járműhiba miatt.
2: Kettő teljes hosszon lemondott vonat járműhiba miatt.
3: Biztosítóberendezési hiba.
4: Lemondott vonat, járműhiba.
5: Késés miatt részlegesen lemondott vonat, 2 darab. (Itt jegyezzük meg, hogy Lajosmizse felé ez már több, mint megszokott. Lassan csodaszámba megy, ha egy nap minden vonat rendesen és pontosan leközlekedik a lajosmizsein. Miközben Vitézy fűt-fát ígért a választások előtt errefelé, a valóság az, hogy semmire sincs pénz. Az erre utazók örülhetnek, ha egyáltalán megmarad a vasúti "szolgáltatás" a vonalon a következő években, akkora a szar.)
6: Biztosítóberendezési és váltóhiba a Nyugati Pályaudvaron. Rengeteg részlegesen lemondott vonat, még a vasút sem említett számot. Gyakorlatilag fél nap eltelt, mire helyreálltak a dolgok. (Tudjátok, ez az a pályaudvar, amit nem olyan régen nagy dirrel-dúrral büszkélkedve felújítottak, miközben valójában az elhanyagolt fenntartást zavarták le. Mindeközben a mai napig kézi állítású váltókkal kell a vágányutakat beállítani az állomáson, s remény sincsen rá, hogy mikor kerülhet sor bármiféle automatizálásra. Természetesen ide is megálmodtak Vitézyék egy ezermilliárdos projektet, amire soha az életben nem lesz pénz.)
7: Járműhiba.
8: Biztosítóberendezési hiba.
9: Felsővezetéki hiba.
10: Járműhiba miatt lemondott vonat
11: Járműhiba
12: Biztosítóberendezési hiba
13: Járműhiba miatt lemondott vonat.
Igen, ez mind egy nap. Akkor nézzük összesítve:
- 3 részlegesen és 5 teljesen lemondott vonat, amik külön ki voltak emelve. Ehhez még hozzájön a Nyugatinál és másik bizt.beres hibáknál lemondott, amúgy nem részletezett vonatok száma. Illetve összeszámolhatatlan mennyiségű késés.
- 7 darab járműhiba, amiatt vonatot kellett lemondani (tehát kiderült). Ezeken felül van még rengeteg, ami nem kerül nyilvánosságra, mert van mivel pótolni. Ezeket nem volt mivel.
- 4 darab biztosítóberendezési hiba
- 1 felsővezetéki hiba
Természetesen nem születne belőle blogbejegyzés, ha ez egy egyszeri esemény lenne, de az a helyzet, hogy nem az. Folyamatosan így néznek ki a magyar vasút napjai. Lehet továbblapozni a MÁVINFORM-ot a Facebook-on, a többi napok is hasonlóan izgalmasan telnek. (A MÁV honlapját csak azért nem ajánlom, mivel ott nem lehet visszanézni a MÁVINFORM bejegyzéseit, csak a legfrissebbek látszanak.)
Ez már nem szolgáltatás, így néz ki az összeomlás élő valóságként. És itt jön a csavar a történetben. Mivel már irgalmatlanul, eszméletlen mélyen van a vasút állapota, valamit cselekednie kellett a minisztériumnak, s tett is. Bejelentették 50 db új villamosmozdony megvásárlását hitelből, illetve a mozdonyokhoz érkezik összesen 49 darab ingavonati IC-szerelvény. (A tervek szerint nem veszik meg ezeket, hanem rendelkezésre állásban, bérelve fognak közlekedni, annyira nincs pénz.) Ezek a járművek, tehát a mozdony és az IC-szerelvény csak együtt fognak közlekedni. Ezekből fogják kiállítani a nemzetközi vonatokat és a belföldi IC-szerelvényeket. A mozdonyok talán 2024-25-től forgalomba állhatnak, ha most azonnal megkötik a szerződést, míg a szerelvények tendere jövő nyáron válhat hivatalossá és kerülhet aláírásra. Onnantól minimum 3 vagy 4 év lehet, mire az első szerelvény megérkezik, jó esetben 2026-27 környéke. (Igen, jelenleg ekkora a kereslet a vasúti járművekre.)
De az egészben tudjátok, hogy mi a legviccesebb? Az, hogy ezzel a beszerzéssel a fentebb említett problémák közül valószínűleg csupán egyetlen darabot fognak tudni megoldani. Miért? Mert a legnagyobb problémák nem az IC-forgalomban vannak. Ugyanis lenne rengeteg IC-forgalomban használható járműve a Startnak, csak fenn kellene őket tartani. Ott rohadnak a járművek leállítva, mert nem volt pénz karbantartani, levizsgáztatni.
A problémák egy kisebb részére megoldást jelenthet a villanymozdonyok érkezése, ha ezáltal lesz félretéve működőképes mozdony arra az esetre, ha valamit pótolni kell. De erről nyugodtan letehetünk, ez itthon nem jellemző. (Ugyanis a megrendelt mozdonymennyiség nem elegendő arra, hogy az összes elöregedett villanymozdonyt leváltsa, csak egy részét.)
Viszont a legnagyobb problémák abból fakadnak, hogy a dízelmozdonyok teljesen megbízhatatlanok, illetve, hogy nem maradt mivel szolgáltatni a mellékvonalakon, mert folyton fekve maradnak a Bz-k. Nincsenek rá szavak, hogy milyen sürgősséggel kellene beszerezni járműveket a mellékvonalakra. Új? Használt? Teljesen mindegy, a lényeg, hogy guruljon. (Igen, itt tartunk.)
(Forrás: MÁV-csoport)
S ne felejtsük el, hogy a pályába/infrastruktúrába majd' 1000 milliárdot kellene befektetni azonnal, csak ahhoz, hogy egy átlagos szinten normális, megbízható közlekedést tudjon fenntartani a vasút a megmaradt vasútvonalakon. De erre esély sincs, mivel a kormány minden hülyeségre elverte a pénzt. Elég csak arra gondolni, hogy immár 10 éve megy az ETCS bevezetése itthon, de még mindig nem tartanak sehol sem az egész projekttel.
Az meg teljességgel elkeserítő, hogy még remény sincs, hogy a következő 2-3 évben javuljon a helyzet, sőt, már a nem romlásnak is örülne az ember, annyira kilátástalan az egész. Mi lesz itt?