2 éve egy nagy vihar után írtam meg az első posztot a blogra, de még mindig ugyanott tartunk, sőt, ha lehet mondani, egyre inkább ugyanott tartunk, mint akkor.
Miközben a Fővárosi Önkormányzat odáig van önmagával, bizonyos emberek világvárosként emlegetik a fővárost, s tudomást sem véve a problémákról a gyönyörűségéről áradoznak, addig a sok smink alatt nincsen más, csak egy kiöregedett playboy-nyuszi, aki minden nap egyre több és több sminkjével próbál bennmaradni a villában.
Miközben elköltöttek egy "csomó" pénzt néhány fővárosi beruházásra, s ezeket mutogatva vígan bezsákolják a szavazatokat, addig mindezen hamis külső alatt egy erősen leromlott belső található. Csak egy kicsit kell arrébb menni, s a bődületes pénzért megrendezett vizes világbajnokság fényűzéséből az ember könnyen a város leglepusztultabb részén találhatja magát. Elég, ha csak ki akar menni a reptérre, s átszáll Kőbánya-Kispesten. Mocsok, kosz mindenhol, de ez inkább a használókon múlik.
Aztán bemegy a városba, megnézi a turistáknak rendberakott részeket, majd véletlenül egy rossz sarkon kanyarodik be, s megláthatja az alig álló, rettenetes állapotban lévő házakat, amelyeket az ember leginkább egy háborús országban tudna elképzelni. Tegyük fel, hogy ez is a használók igénytelensége (nem az általános pénztelenség és kizsákmányolás), s ne írjuk ezt fel a város számlájára.
Sétálás közben esetleg véletlenül lenéz a lába elé, s meglátja a minősíthetetlen állapotban lévő járdákat, a hullámokkal és lyukakkal díszített aszfaltot, vagy az átláthatatlan és értelmezhetetlen közlekedési helyzeteket. Esetleg a várost teljességgel elöntő autókat, vagy ezen autók teljes igénytelenségét a sebességhatár és a biztonság felé - de ezek ismét csak nem, vagy kevéssé a városvezetés hibái, inkább problémái.
Ez nem állapot, nem alkalmas semmire sem. Nyilvánvaló, hogy így ez nem maradhat (Kép: 444.hu)
De mindezeket figyelmen kívül hagyva, a szerencsétlen ember használatba veszi a tömegközlekedést, akkor találkozik a mindennapi problémák újabb fajtájával. Éppen használható-e a 3-as metró? 7 év alatt nem sikerült hozzákezdeni a felújításához, talán előbb-utóbb már odaérünk, de ezt írogatom már 1 éve...
Majd, ha rossz napja van, szembesül azzal, hogy Budapestet eléri egy nyári zápor, s megbénul a főváros. Elárasztja a víz, nem tud elfolyni, vagy befolyik oda is, ahova nem kellene, közlekedni nem lehet, mert megbénul a metró, a busz, a villamos, a troli, az autó, a gyalogos, a biciklis, mindenki.
Az illetékesek azt mondogatják, hogy minden oké, minden rendben van, de ez egyedi eset, vagy ez a mostani alkalom volt az utóbbi x év legnagyobb vihara, több ilyen úgysem lesz, legközelebb már nem lesz ilyen probléma. De valahogy érdekes módon nem 10 évente fordul elő ez a probléma, nem is évente, hanem minden egyes alkalommal, ha esik az eső.
A klímakutatók már 20 éve megmondták, hogy átalakultak a dolgok. Régen óriási havazásokra kellett felkészülni, manapság viszont a rövid idő alatt nagy mennyiségben hulló esőre kell. 20 éve ezt mondják, legalább. De valahogy ez itt Pesten mégsem sikerült. Tarlós úrnak az a legnagyobb problémája a témában, hogy az illegálisan az ártérbe épített házakat megmentse az árvíztől, miközben a várost magát felemészti egy nyári eső.
Ezek nem új, most kialakult problémák. Már hány éve tisztában van mindenki ezekkel. Példának okáért ott van Kőbánya - ami azért nem a hegyvidék -, ahol minden alkalommal, ha lehullik egy kis eső, azonnal megadja magát a 28/37-es villamos, mivel a pályát elönti a víz. Aztán ott van bármilyen autós aluljáró Budapesten, hiszen mindegyiknek megoldatlan a vízelvezetése. A gyalogosaluljárók szintén ilyen helyzetben vannak. S ne felejtsük el, hogy két éve a 3-as metrót öntötte el a víz egy nagyobb esőzés után.
A budai fonódót sikerült megépíteni, illetve a 4/6-os felújítását úgy megcsinálni, hogy a villamospályáról sehova nem tud elfolyni a víz, így önkéntelenül elönti az egészet, ezzel használhatatlanná téve azt. Az 1/3-as villamos felújításakor elkészültek az új megállók, amik használhatatlanok, esőtől nem véd, mert befújja alá egy kisebb szél, vagy csak egyszerűen átereszti az egészet, mivel nem csinálták meg jól. Nem tudom ki tervezte, ki vette át ezeket a munkákat, de nem hiszem el, hogy nem sül le a bőr képéről minden egyes alkalommal. Hogy lehet ilyen munkát végezni? Hogy lehet ilyen munkáért fizetni? Ráadásul mindannyiunk adójából, aztán költhetünk arra, hogy újra kell csinálni az egészet pusztán amiatt, hogy valaki nem gondolt arra, hogy eshet az eső.
Ez nem üzemszerű működés. Nincs 5 éve átadva... (Kép: 444.hu)
Teljes csőd. A használhatóság és a kellemetlenség csökkentése nem fontos, az a lényeg, hogy valami jól nézzen ki, jól át lehessen adni, lehessen vele fényképezkedni, majd a választásokkor felmutatni, s minden folytatódhat tovább. Mert miért ne. Egyeztetni esetleg az érintettekkel? Áh nem, inkább túrjuk fel az egészet, aztán lesz, ami lesz, mint a Határ úton. Vagy sajnáljuk ki a pénzt a beruházásból, nehogy véletlenül is jó és hasznos megoldás születhessen, inkább csináljunk jó drágán egy újabb ideiglenes állapotot, amely a problémát nem oldja meg, viszont elkeni egy időre, cserébe lehet mutogatni és pénzt költeni, mint a Széll Kálmán téren és a 3-as metrónál.
Vagy beszélhetünk a 4-es metróról is, ami ugyebár egyesek szerint teljességgel felesleges beruházás volt, semmi értelme nincs, meghosszabbítani meg pláne nincs, de az nem zavarja őket, hogy néha már olyan tömeg van a szerelvényeken, hogy alig lehet felférni a kocsikba. Eközben Bécs úgy fejlődik, hogy először a metrót építik ki az új városrészbe, s csak pár évvel később épüli be a város azt a részt.
Ez az, ami megkülönböztet minket és Nyugat-Európát. A fenti leírás teljességgel és egyértelműen definiálja a kelet-európai életérzést, fürdőváros ide, romkocsmák oda. Ahogy pedig jelenleg kinéznek a dolgok, a következő 10 évben nem látszik változni a magyar hozzáállás, felvállalni a problémákat nem, nem, rákenni másokra és magunkat áldozatnak beállítani, na az igen, az egyértelműen látható. Pedig egy igazán élhető és vonzó város lehetne Budapest, sok látnivalóval és kikapcsolódással, minőségi turizmussal, mert az adottságok léteznek, csak nem használjuk ki őket...
Elméletileg a Fővárosi Önkormányzat felelős a város működéséért, észre kellene venni a problémákat maguktól, s azokra reagálni. Nyilván nem lehet egy csettintéssel megoldani az összeset, de azért tenni lehetne érte. Persze a teljes vízelvezetést nem lehet egy év alatt vagy 5 év alatt megcsinálni, hosszú időbe telik. De jó lenne látni, hogy elkezdik. Jó lenne látni, ha néha kitakarítanák a lefolyókat, megnéznék, hogy képes-e ellátni a feladatát. Aztán elkezdeni felújítani az aluljárókat, nem csak lefesteni, meg beburkolni, hanem megoldani a vízelvezetést, hogy legközelebb ott már ne legyen probléma.
Nyilvánvaló, hogy bizonyos helyeken nagyobb lesz az igénybevétel, például, ahol a hegyről folyik le a víz. Persze ez sem változik napról napra, mert a víz ugyanott fog lefolyni, ahol 10 éve is lefolyt. Esetleg ezt fel lehetne ismerni, s itt bővíteni a rendszert, hogy tudja kezelni a nagyobb csapadékot is. A villamoshálózatnak is vannak olyan pontjai, amit folyamatosan elönt a víz, ez sem tegnap alakult ki, mindenki tudja nagyon jól, hogy egy nagyobb eső után hol lesznek problémák. Talán hozzá kellene nyúlni ahhoz a részhez és megoldani a víz lefolyását. Ha kell, akkor sok lefolyóval és széles csatornával. Vagy, ha nem lehet megoldani az azonnali elfolyást, akkor kiemelni a síneket magasabbra, hogy a víz felett tudjon maradni. Ez sem lehetetlen és megoldhatatlan, csak akarat kérdése.
Hozzá kellene fogni lassan, mert ez már csak rosszabb lesz, jobb nem...