Egy kicsit újszerű lesz a mai bejegyzés, ugyanis volt szerencsém egy pár napot eltölteni Poznan városában, s úgy gondoltam, hogy bemutatom a tapasztalataimat, s a képeken keresztül megismerkedhetünk kicsit Poznannal. A mostani bejegyzésben az ottani közlekedésre fókuszálnék, s ha időm engedi, futnék egy második kört magáról a városról, a gyönyörű épületeiről és történelméről.
Repülőtér. Jobbra az indulási oldal, bal oldalt az érkezés. A 159-es busz visz be a főpályaudvarhoz.
Bemutatás
Poznan Lengyelország ötödik legnagyobb városa, a Nagy-Lengyelország régió és vajdaság központja, történelmileg gazdag és fontos település. Budapest területének mintegy felén terül el, míg lakosságszáma 550 ezer fő. Ebből láthatjuk, hogy a népsűrűsége kisebb, viszont sokkal jobban oszlik el, mint itthon. Budapest területe nagy, de egy önálló városmagból és sok kisebb, hozzácsatolt településből áll, amely településrészek között kihasználatlan, gondozatlan területek, ipari részek találhatóak, esetleg gondozatlan erdők vagy pusztás részek. Ehhez képest Poznan egy viszonylag egybefüggő település, amelyet természetes erők (például folyók, tavak) vagy hatalmas, gondozott parkok szabdalnak inkább.
Míg Budapesten minden kis településrésznek van önálló központja, főtere, belvárosa, külvárosa, stb, addig Poznan sokkal érezhetőbben egy nagy település, ahol a településrészek inkább egymás kiegészítői, mint Lego-kockák építik fel a várost. (Lehet, hogy ha az ember ott élne, akkor máshogy gondolná, turistaszemmel így érződött.) Van alvóváros, van külön ipari negyed, szórakoztatóipari rész, park. Ezeket a részeket pedig sűrűn közlekedő villamosokkal kötötték össze. Mindenhonnan megy villamos mindenhova. Ahol a sínek találkoznak, ott úgy van kialakítva, hogy ezt lehetővé tegyék. Tehát egy bizonyos irányból érkező villamos bármelyik irányban el tudja hagyni a kereszteződést.
Ez leginkább azért lehetséges, mert a városrészeket széles utak kötik össze, amik ezt lehetővé teszik. Budapesten az utakat általánosságban véve olyan szűkre szabták, amennyire csak lehetett. (Poznan, hasonlóan a többi lengyel nagyvároshoz, szinte teljesen megsemmisült a 2. világháború folyamán, ezért az újjáépítéskor alakult ki ez a rendkívül szellős városkép. Ugyanakkor Budapest hasonlóan járt, mégis ragaszkodott a szűkös felépítéshez. Jól áll a városnak, csak szerencsétlen a tömegközlekedés megoldása szempontjából.)
Amennyiben turistáskodni érkezel, azt javaslom, hogy a pirossal jelölt részen belül keress szállást. Pusztán kényelmi szempontból, mert így villamossal minden hamar elérhető.
A helyi közlekedés
Lengyelországban működik országos tarifarendszer, amit használhatsz, de én egyszeri utazó voltam, szóval maradtam a turistákra szabott lehetőségeknél. Létezik helyi városkártya (Poznan Card), amivel bizonyos helyekre ingyen lehet bemenni (lista), illetve sok helyen kedvezményt biztosítanak a belépésre. Ráadásul a meghatározott éttermekben is olcsóbban lehet enni, de kikapcsolódásra is alkalmas (fürdőzés például).
A kártyának létezik olyan verziója, amelyben benne foglaltatik a város teljes területén lévő utazás ára. Tehát mind a 4 zónában a kártyát bérletként tudod használni. Így a kártya 1 napra 49 zlotyi (4 165 Ft), 2 napra 65 zlotyi (5 525 Ft), 3 napra 79 zlotyi (6 715 Ft).
Egyébként az A zónára (gyakorlatilag a teljes város) érvényes 24 órás jegy 15 zlotyiért kapható (1 275 Ft), míg a 7 napos bérlet A zónára 50 zlotyi (4 250 Ft).
A jobb oldalon lévő jármű ismerős lehet, hiszen a 4-6-os vonalán közlekedő Siemens Combinók kistestvérei. A bal oldali jármű pedig a lengyel Solaris cég Tramino fantázianevű járműve.
Poznant leginkább úgy képzelhetjük el, hogy van egy városmag, körben egy széles körút, s annak a túloldalán a különböző célokat ellátó városrészek. A városmagból szinte teljesen száműzték az autókat, sétálóutcák, bicikliutak, parkok jellemzik. Itt a közlekedésért szinte kizárólag a villamosok felelnek, elvétve lehet látni 1-1 buszjáratot, viszont rengeteg a kerékpár és a roller. Autók közül is csak az ottlakók mehetnek.
A villamosok a külső, nagyobb városrészek széléig mennek el, ahol nagyobb átszállópontok vannak kialakítva. Az elővárosokból és a környékről érkező buszok 1-1 kivételtől eltekintve az itt megtalálható buszvégállomásokig járnak, ahonnan mindenki a villamosokkal közlekedhet tovább. Néhány ilyen átszállópont mellett vasúti megállóhely is megtalálható, így a távolabbról érkezők is itt tudnak átszállni, ha nem pont a főpályaudvar felé viszi őket a céljuk.
A villamosok nem keresztben szelik át a várost, hogy a földrajzilag átellenben lévő végállomásra közlekedjenek, hanem a fontosabb helyek felfűzésével közlekednek két ilyen végpont között, akár a belváros teljes elkerülésével is. A legtöbb vonal ugyanakkor érinti Poznan Glówny-t, azaz a főpályaudvar épületét. Innen indul a reptérre közlekedő 159-es busz is.
A főpályaudvar épülete. Két aluljáróval, egy mellette futó felüljáróval, amire mindegyik peronról lépcsőn és liften is fel lehet jutni. Leginkább Kőbánya-Kispesthez tudnám hasonlítani az adottságok miatt, csak az nem így néz ki...
A legújabb elkészült szakasz egyik megállója a bevásárlóközpontoknál. Itt egy szakaszon a villamosok alagútban közlekednek. Természetesen a megállók lifttel, akarom mondani, működő lifttel is megközelíthetőek.
Hiszed vagy sem, ez egy buszgarázs és villamos kocsiszín. Nem hiszed? Nézzünk kicsit balra.
Ott vannak a fenntartáshoz szükséges épületek. Előtte pedig a tábla büszkén hirdeti, hogy az Európai Unió pénzügyi hozzájárulásával készült el
Minden jóban van valami rossz, ahogy mondani szokták. Valószínűleg ő az áldozat. Kicsit az Orczy térnél található Baross kocsiszínre emlékeztetett.
A város közepén található ez az épületegyüttes. Kocsiszín volt, kiváltotta az új. Az élet megy tovább, már ott hirdeti az új lakóépületet, amit valószínűleg majd a helyére építenek. Még épp időben jártam arra.
Látnivalók
Miért utazz el Poznanba? Gazdag történelem, jó egyetemek, érdekes múzeumok, szép épületek, hatalmas parkok. Mindenki megtalálhatja a magáét.
Szombatonként a főpályaudvartól induló nosztalgiajárat, ami a tankmúzeumhoz közlekedik.
A tankmúzeum bejárata. Menjetek el, érdemes.
Ha nem csal a tudásom, akkor egy Duewag GT8-as vedlett át kávézóvá Rondo Rataje megállónál.
Egy Konstal 102N, ha minden igaz. Nosztalgiajárat, nosztalgiajegy kell rá.
Konstal N. Egy kicsit viseltesebb szolgáltatóhely. De megengedjük, mert Półwiejska megállónál egy rendkívül forgalmas sétálóutcában áll (és álmában még csenget egy kicsit...)
Konstal 4NJ még szolgálatban, mint retró. A 0-ás vonal a turistáké.
A HCP gépgyár bejáratánál lévő rögtönzött kiállítás. HCP - Hipolit Cegielski (alapító) és Poznan nevéből. Alapítva 1846-ban.
A Lech Poznan stadionjánál kiállított gőzmozdony.
A PKP a focicsapat kiemelt támogatója a közös múlt miatt.
Maltanka, kisvasút. Rondó Sródka buszvégállomás és villamosmegálló mellől indul.
Szépen elvonatozik veled a tóparton, mehetsz vele a helyi fürdőbe, de a végállomása az új állatkert.
Ezeken kívül is megéri elmenni. Enigma múzeum, krumpli múzeum, több lengyel katonai múzeum, porosz királyi palota, gyönyörű parkok találhatóak meg. A Citadel Park valami elképzelhetetlenül hatalmas.
Nézzük a közlekedési mindennapokat
Egy átlagos buszvégállomás. Ez konkrétan Rondo Rataje megálló.
Busz- és villamosvégállomás. Junikowo.
Szintén Junikowo. A legtávolabbi félre van állítva, műszaki pihenőt tölt.
Hétvégén ott sincs szükség olyan sok villamosra, ezért a villamos is aluszik.
Egy Moderus Beta érkezik szemből, míg egy Moderus Gamma hozott engem és lámpaváltás után távozik
A Moderus járműveket a Modertrans gyártja Biskupice településen, Poznantól kicsit észak-keleti irányban. Elvileg a helyi közlekedési vállalat - MPK Poznan - leányvállalata. A 3 típust (Alfa, Beta, Gamma) és altípusait a lengyel állam támogatásával, Európai Uniós finanszírozással fejlesztették ki a 2005-ös cégalapítás óta, majd pedig építették meg a város számára.
A legújabb generációs Moderus Gamma. Ezekből már kétirányú járműveket is beszereztek. Rajtuk kívül csak egyirányú villamosok járnak, amik minden végállomáson hurokban fordulnak.
A Moderus Beta még elég kezdetleges, csak a középső része alacsonypadlós. Érdekesség, hogy a városban a járművek első ajtajának egyik szárnya mindig a járművezetőé, ezért csak a fele nyílik ki a megállókban.
Elektromos buszok töltenek a végállomáson. Szinte kizárólag Solaris buszok közlekedtek a városban. Ezek az elektromos járművek ráadásul szinte teljesen hangtalanok voltak.
Utastájékoztatás a buszon. A jármű helyzete a térképen valós időben (zöld jelölővel a végállomás), a buszjárat száma, következő buszmegálló. A következő megálló elhelyezkedése a vonalon, a tarifazónák jelölése a busz száma és a megállók nevei alatt is. Utazási idő a megállókig, a jármű azonosítószáma (nem látható, de ott van a jobb oldalán a képernyőnek), illetve a színes pöttyök valószínűleg a mozgáskorlátozottak számára való megközelíthetőséget hivatottak jelölni. Érdemes összevetni a FUTÁR-ral?
Vonatok
A PKP Intercity vonata áll a kijárati jelző előtt. Mellette pedig egy kicsi, amúgy rendkívül jó hangulatú étterem van, amely valószínűleg egy régi váltóállító torony épületében helyezkedik el.
Mini vasútállomás. Vagyis a villamosok egyik megállója a főpályaudvarnál
A főpályaudvar két aluljáróját összekötő folyosó. Egyedi élmény. Főleg, hogy a hangos utastájékoztatás itt is szól. De érteni még egy kódfejtő sem lenne képes a bömbölő bemondást ebben a visszhang-fülkében. Viszont kiváló terepe lehetne a rolleres gyorsulási versenyeknek.
Galambné már felszállt, Galambúr pedig a vágány másik feléről induló vonathoz siet éppen.
Szegény eleve nem túl szép látvány és a festés sem éppen segíti.
A lengyel PESA által épített motorvonat várakozik indulásra
Valahogy így is kinézhetne Kőbánya-Kispest egy kis akarattal
Vasúti megállóhely épülete, Poznan Garbary
Kis képes túrám végére érkeztünk. Remélem tetszett. A város nagyon hangulatos és van is mivel elfoglalnia magát az embernek, ha arra jár. Ha tetszett a képes összefoglaló, megosztani ér, mások is hadd lássák. Ha valamiben tévedtem, nyugodtan kommenteljetek és javítsatok ki. Nekem most egy kicsit elég volt a mássalhangzókból, úgyhogy Lengyelország után majd valami kiejthetőbb helyre megyek. Ha időm engedi, az épületekről is készítek majd képes összeállítást.