Beindult a metrópótlás, hétvégente az egész vonalon buszok közlekednek a 3-as metró helyett, így van lehetőségünk megtapasztalni, hogy mégis mire számíthatunk, hogyan kell kalkulálnunk az utazásaink során ezentúl. Ezzel együtt pedig felszínre kerültek a problémás részek is. Csapjunk is bele!
Népliget
Egyszer már foglalkoztam a dologgal, de most ismét előkerült. A Népligetnél lévő problémás kereszteződés. Jelenleg a felüljáró miatt nem lehet egyenesen szintben keresztezni a Hungáriát, ezért a metrópótlóbuszok mindenféle városnéző járatokként funkcionálnak. Végülis egyszerűbb megoldás a tömegközlekedőkkel kiszúrni, mint egy kicsit beavatkozni egy kereszteződésbe...
Ezen a könnyen értelmezhető ábrán minden megtalálható. A jelenlegi megoldás szerint az Újpest felé közlekedő buszok útvonala és megállói zölddel vannak jelezve, a jelenlegi megoldás szerint a Kőbánya-Kispest felé közlekedő buszok útvonala és megállója sárgával vannak jelölve. Pirossal pedig az a lehetőség, ami kisebb távolságokkal és időveszteséggel járna, de minimális hatása lenne a Könyves Kálmán körút forgalmára is.
A keresztezés teljes mértékben megoldható. A Kőbánya-Kispest felé tartó buszok miatt hozzá sem kell nyúlni a kereszteződéshez, ugyanis a jelenlegi járdaszigetek sincsenek útban. Az Újpest felé tartó buszok esetében minimális beavatkozásokra szükség van. A járdaszigeteket minimálisan meg kellene változtatni, amit itt leírtam, illetve egyéb változásokra is szükség lenne. Egyrészt, a parkolót ideiglenesen megszüntetném (helyette a buszok által jelenleg használt útvonalat ajánlanám fel, ami pár tíz méterrel van csak arrébb, a megközelítése fél perccel többet vesz igénybe, ami egy parkolásra készülő autó esetében nem számít), a helyén pedig a pótlóbuszok megállóját alakítanám ki. Ide behajtva állnának meg, utast cserélnének, s ezalatt a forgalmat sem tartanák fel.
Az autósok számára csak apróbb változtatások lennének észrevehetőek. A piros vonallal jelzett sáv lenne a megállás helye, oda kerülne egy plusz lámpa (természetesen a jobbra kanyarodókra nem vonatkozna), a sárgával jelölt területet pedig szabadon kellene hagyniuk. Feketével jelöltem a minimális beavatkozást, ami ahhoz kell, hogy a buszok könnyen ki tudjanak hajtani. Így akár 2-3 busz is befér erre a lezárt területre, s egy lámpaváltás alatt át tudna hajtani az autósok zavarása nélkül. Az elöl lévő lámpa úgy váltana, hogy a buszok lassabb gyorsulásához lenne kalibrálva, hogy a második lámpától érkező autók minél kisebb hátrányt szenvedjenek. Így minimális áteresztőképességet veszítene itt a lámpa.
Határ út
A másik problémás helyszín a Határ út. Jelenleg a következők szerint közlekednek erre a buszok:
Zölddel látható az Újpest felé menő irány, sárgával a Kőbánya-Kispest felé menő irány, kékkel pedig azok a megállók, ahonnan továbbutaznak az emberek. Mint az látható, a lehető legmesszebb kerültek a metrópótlók az átszállási kapcsolatoktól, így akár percekig kénytelenek gyalogolni csak ahhoz, hogy átszállhassanak. Ehhez ráadásul egy olyan kereszteződésbe kényszerülnek bele a buszok, ami a jelenlegi állapotában is borzasztó, tehát mindenki számára a legrosszabb megoldás születik ezzel. Hogyan lehetne tehát javítani a helyzeten?
Ugyanúgy, ahogy eddig is mindig csinálták. Pirossal a Kőbánya-Kispest felé tartó, zölddel az Újpest felé tartó irány. Az éjszakai buszok buszmegállójaját használva sokkal egyszerűbben megoldható a probléma. Annyi a hátulütője, hogy az Újpest felé tartó irányban a buszmegálló közvetlenül a villamos mellett van, kicsi a peron, ezen kívül a kocsiszínbe be- és kiálló villamosok zavarhatják az utasáramlást. De ezek sem legyőzhetetlen akadályok, ugyanis a villamosperon elég hosszú ahhoz, hogy 2-3 villamos beférjen egymás mögé, tehát ha csak nem elkerülhetetlen, csökkentve a kocsiszínbejárást. Ezen kívül hátrább téve az ezoldali villamosmegállót és a korlátot elbontva könnyebben megközelíthetővé válna a buszmegálló. De ha az itt található kanyarodó útra behajtást egy kicsit átalakítanánk, egy busznyi terület nyerhető lenne, amellyel kényelmesen megoldható lenne a forgalom.
A buszok a Lehel utcán tudnák megközelíteni Kőbánya-Kispestet, itt némi forgalomszabályozással biztosítható lenne a buszok folyamatos haladása. A Lehel utcán az Üllői út és Attila utca közötti részről kitiltva az autóforgalmat (nem olyan súlyos, hiszen a parkolón keresztül továbbra is tudnának közlekedni, mindössze az Üllői útra való kihajtást szüntetné meg ez az állapot, de az is megoldható kényelmesen bármelyik irányban minimális távolságon belül), ezzel együtt az Üllői útról való behajtást is ebbe az utcába ( a metrópótló buszok kivételével). Így biztosítva a folyamatos haladást, minimális beavatkozással, túl nagy forgalomra való hatás nélkül.
Tehát összességében azt kell mondanom, hogy a két legforgalmasabb dél-pesti útkereszteződésnél szerintem nem sikerült megtalálni a legoptimálisabb megoldást, csak a legegyszerűbbet.