Gombóc mondja

Gombóc mondja

Csehország vasutat fejleszt, mi meg nézzük

2018. december 03. - gomboc r2r

Amíg nálunk azzal megy a bohóckodás már évek óta, hogy nagy nehezen valahogy létrehozzuk a 160-as közlekedést, meg az olcsóbb, de mégis drágább IC+ kocsikat, addig Csehország 10 év alatt megközelítette Ausztriát, s az elkövetkező 10 évet tekintve immár hivatalosan is kijelenthető, hogy inkább tartozik Nyugat-Európához, mint Közép-Kelet-Európához. Miért gondolom így? Nézzük meg a vasútjukat!

Magyarország 2018

Egyetlen vasútvonalunk van, melyen meg lehet haladni a 120 km/h-s álomhatárt, de ez is csak speciális engedéllyel üzemelhet így. (Leginkább azért, mert senkinek nincs pofája visszavonni az engedélyt, miközben semelyik másik vasútvonalunk nem kaphatja meg ugyanezt az engedélyt. Alighanem nem létezik olyan ember a Földön, aki ezt normálisan meg tudná magyarázni, hogy miért lehet így.) Már évek óta "hamarosan" lehet majd több vonalon is 160-nal utazni. A vasút flottájában van 35 korszerűnek mondható villanymozdony, de már ők is elmúlnak 10 évesek átlagéletkort tekintve. Modern dízelmozdony, tolatómozdony, bármi más mozdony, nincs. Rendelkezünk 123 darab modern elővárosi motorvonattal, melyeket mindenhova IS járatnak, csak azért, mert semmi mással nem tudnak villogni. Ezen vonatok fele is elmúlt már 8 éves, ami nem sok, pusztán az összevetések miatt szerepeltetem ezeket az adatokat. Ezeken túl leginkább felújított kocsikkal és pár középkorú motorvonattal büszkélkedhet a fővonali közlekedés. A dízeles járműállomány legmodernebb járművei 15 évesek, 31 járművel, melyek alacsonypadlósak. Rajtuk kívül még van 40 darab 15 éves, de korszerűnek semmiképp nem mondható orosz csoda, a mellékvonalak igáslovai pedig a Csehszlovák eredetű Bz-k, apróbb módosításokkal, de 40 éves színvonalon.

Ez van. (Kép:mavcsoport.hu)

Csehország 2018

Több vonalon is elérik a vonatok a 160 km/h-s magyar álomhatárt, miközben már egyre inkább a 200 km/h-s sebesség felé tendálnak az elképzeléseik. Hasonló számú modern villanymozdonnyal rendelkeznek, mint mi. Motorvonatok közül van nekik mintegy 50 darab RegioPanter nevű, 2011-től készülő elővárosi motorvonatuk. Van 7 darab, nagysebességre képes Pendolino motorvonatuk, amelyek a Railjetekhez hasonló minőségű szolgáltatást nyújtanak. (Magyarországon csak az ÖBB által közlekedtetett Railjetek hasonlíthatóak hozzájuk.) Ha már Railjetek, a cseheknek szintén van 8 darab Railjet szerelvényük. Van 31 darab RegioShark nevezetű elővárosi motorvonatuk. A felsoroltak bőven az elmúlt 10 év termékei (a Pendolinók 2003-asok) és mind a legmodernebb elvárásoknak megfelelnek.

Ezen felül a csehek a mellékvonalak kiszolgálásával is foglalkoznak, ezért a saját Bz-iket felújítva épültek meg a modern elvárásoknak megfelelő RegioNovák. 2012-ig összesen 237 ilyen 2- vagy 3-részes szerelvény készült, melyeknek köszönhetően a mellékvonalaikon is megfelelő szolgáltatást tudnak nyújtani alacsonypadlós résszel ellátott szerelvényekkel.

Magyar fejlődés

Jelenleg egyetlen beszerzési tender zajlik a magyar vasútnál a gördülőállományt érintve. 40 emeletes, alacsonypadlós motorvonatra van keretszerződés, melyből 19-re történt lehívás. Az első jövő év elején érkezhet meg és majd jövő ősszel/télen állhat forgalomba. Ugyanúgy elővárosi jármű, mint az elmúlt 10 év beszerzései.

Ezen túl zajlik a MÁV-START IC+ elnevezésű projektje, melynek keretében a vasút magának kíván legyártani modern személykocsikat. Az volt a "terv", hogy így olcsóbb lesz őket beszerezni. Eredetileg mintegy 100 kocsiról beszéltek, melyek első példányai 2016-tól állhattak volna forgalomba, és utána évente minimum 20 darabot gyártottak volna. Jelenleg 3 elkészült példányról tudunk, az újabbak elkészülésének az ideje teljes homály, majd valamikor, valahogy, ha éppen tud vele foglalkozni a szolnoki bázis. Viszont mivel ezekkel vannak elfoglalva, a kapacitásaikba nem fér bele a fenntartás, ezért óriási lemaradásban vannak, s egyre kevesebb a forgalomba adható járműve a vasútnak. De erről már sokan sok helyen írtak, én nem megyek bele komolyabban.

Semmilyen más beszerzés nincs a járműállománnyal kapcsolatban. A pottyantós járműveket talán majd elsöpri egy atomháború, a 40-50 éves mozdonyok-motorvonatok meg mennek amíg szét nem esnek. Új villanymozdony beszerzésére nincs terv, a Fideszes kormány a 25 darabos opciót is lemondta pár éve a beszerzés helyett. Új dízelmozdony vásárlása teljesen esélytelen, mivel az EU inkább a villamosítást támogatja, ami nem butaság, csak nem lehet mindent villamosítani, az elhasznált dízeleket meg le kellene cserélni. Gondoljunk bele, hogy mennyit változott, fejlődött a technológia azóta, hogy ezeket legyártották. A mellékvonalakra új járművek beszerzése teljesen esélytelen. Előbb zárják be őket, minthogy költsenek rájuk, vagy fenntartják a forgalmat látszatmenetrenddel, mivel költeni nem akarnak rájuk, a politikai nyomást nem vállalják a bezárással, a normális menetrendhez pedig túl hülyék.

Ebből már biztos lesz. (Kép: mavcsoport.hu)

Cseh fejlődés

Náluk sem fenékig tejfel az élet, nem lehet egyik napról a másikra megújítani a teljes flottát, ezért néha nekik is más megoldásokhoz kell nyúlniuk új jármű beszerzése helyett. Például vettek 41 használt kocsit az ÖBB-től, bérelnek mozdonyt hosszútávra magánszolgáltatótól a biztos és olcsó közlekedés miatt, illetve a rendelkezésre álló járművek folyamatos korszerűsítésével igyekeznek szinten tartani magukat.

Viszont új járművekre is költenek. 50 darab új kocsit vesznek a Siemenstől, amiből a Railjethez hasonló szerelvényeket tudnak majd kiállítani, s várhatóan Budapestre is eljutnak majd nemzetközi vonatként. Továbbá mintegy 60 villanymotorvonatra és 60 dízelmotorvonatra vonatkozó beszerzés is zajlik, melyek a regionális közlekedésben vennének részt. További 90 új, távolsági közlekedésre alkalmas kocsi beszerzése is folyamatban van, melyeket igény szerint hívhat majd le a cseh vasút a motorvonatokhoz hasonlóan.

Közben folyamatosan újulnak meg a vasútállomások, új vasúti korridorok épülnek, új vasúti alagutak épülnek, egyre tovább nő a pályák sebessége, a 160 km/h-s sebesség már teljesen megszokott, s egyre inkább a 200 km/h-s sebesség felé kacsintgatnak. 

A vonataik minősége összehasonlíthatatlanul jobb a hazainál, s érdekes módon a mellékvonalaikon is van utas. Folyamatosan nő az elszállított utasok száma, nő a bevétel, javulnak a nemzetközi kapcsolataik. Csehország lelépte a térséget, megmutatta hogyan kell felhasználni az EU-s forrásokat és a gazdasági helyzetet.

Jelenünk, jövőnk

Amíg mi itthon az IC+-kocsikkal szerencsétlenkedünk, addig ők komplett szerelvényeket vásárolnak. Ausztria felé Budapestről szinte teljesen az ÖBB-által üzemeltett Railjetek viszik a forgalmat, 2 éven belül Csehország felé a csehek Railjethez hasonló szerelvényei fognak közlekedni Budapestről, miközben a MÁV-Startnak már szinte alig akad nemzetközi forgalomban közlekedtethető kocsija.

A Start szerepe jól körülhatárolható. Ausztria felé az ÖBB szolgáltat, a CD Csehország felé, a Startnak marad 1-2 "kirakatvonata" külföldi, erősen megkérdőjelezhető minőségű kocsikkal, lesz a budapesti elővárosi közlekedés kiadva a modern szerelvényekkel, nyaranta a balatoni forgalom, ezen túlmenően a főbb megyeszékhelyek közepes minődésű kiszolgálása, a többi pedig alibimenetrend, alibiszolgáltatással. Ezt akartuk? Ezt kapjuk.

Ebből meg a Jóisten sem tudja, hogy mikor lesz valami. (Kép: wikipedia.hu)

Amíg mi építettünk 3 darab IC+ kocsit, addig a csehek lecsaptak az elérhető használt kocsikra, visszamaradt szerelvényekre, s kihasználták a futó kocsijaikban rejlő lehetőségeket. S akkor a mindennapi üzemmenetről még nem is beszéltünk... Lassan már azért reklamálhatunk, hogy egyáltalán közlekedtessen vonatokat a MÁV-Start, nem azért, hogy késnek...

süti beállítások módosítása