Gombóc mondja

Gombóc mondja

Álom és valóság a magyar vasúton

2020. július 25. - gomboc r2r

Az elmúlt időszakban nagyon sok hír látott napvilágot a MÁV és a vasúthálózat kapcsán, s nem igen foglalkoztam vele részleteiben, eddig. Most viszont itt az ideje, hogy a darabokat a helyükre illesszük és komolyabban beszéljünk a témáról, kicsit belesüllyedjünk. Miről lesz szó? Megígért beruházásokról, megvalósult tervekről, mindennapokról a vasút kapcsán.

Vasúti alagút a Duna alatt

Vitézy Dávidkánk és az általa vezetett BFK (Budapesti Fejlesztési Központ - az intézmény, amit azért hoztak létre, hogy a kormánynak ne kelljen a fővárosi városvezetéssel találkoznia és a pénzeket ezen keresztül ossza el, miközben Karácsony Gergő kihívóját felépítik a következő választásokra) által bejelentett "megvalósuló" projekt, melynek során többszáz milliárd forint elköltésével összekötnék a Kelenföldi - és a Nyugati Pályaudvart a Duna alatt egy vasúti alagúttal, s így Budapestet átszelő elővárosi vonalakat hoznának létre. A megvalósíthatósági tanulmány készül jelenleg többmilliárdért.

Reptéri vasút

A kormány szintén bejelentette, hogy egy másik beruházásban szintén többszáz milliárdba kerülő beruházás keretében építene egy vasútvonalat a reptér kiszolgálására, melynek során többkilométeres alagutat fúrnának a reptér alá, illetve egy új megállóhelyet építenének, de szintén jó messzire a repülőtér épületeitől. A projektet bejelentették, azóta elfelejtették.

Kelebia Kín(j)a

Szintén meghatározhatatlan mennyiségű pénzért (minimum 500 milliárdért) nekiállnak a Budapest - Kelebia vasútvonal 160 km/h-s sebességű kiépítésének és kétvágányúsításának az országhatárig. Ez ráadásul kínai kölcsönből épül, kínai cégeken keresztül, ami jelentősen megdrágítja az amúgy is eltúlzott beruházást.

IC+ projekt

Sokszor, nagyon sok mindent hallottunk már erről a projektről, de a lényege az, hogy a MÁV saját berkein belül terveztetett és épít IC-kocsikat saját magának ahelyett, hogy máshonnan szerezze be őket. Az indoklás az, hogy így olcsóbb és rengeteg hazai munkahelyet generál, miközben a kocsik szinte teljesen magyar vagy Magyarországon gyártott alkatrészekből készül. 2015-ben ebben a Magyar (Idők) Nemzet cikkben például azt írták, hogy jövőre (azaz 2016-ban) 100 darab ilyen új kocsit gyártanak majd le.

Mindezekkel szemben a valóság: 5 év alatt sikerült legyártani 31 darabot. Illetve nekiálltak a Ganz Motor Kft-vel együtt kifejleszteni olyan vasúti kerékpárokat, amelyeket majd a jövőben használhatnak a kocsik alatt, jelenleg ugyanis külföldről importált kerékpárokat építenek be alá, holott eredetileg a Rába által gyártottakat terveztek használni. Láthatjuk, hogy a program teljes kudarc. Nincs számottevő hozadéka a magyar résznek, új munkahelyeket nem hoztak létre, hiszen Szolnokon, a járműjavítóban legózzák ezeket össze ahelyett, hogy a jelenlegi járművek karbantartásával foglalkozna az a részleg. Többek között emiatt is van az, hogy a MÁV járműállományának jelntős része van leállítva, mivel a fenntartásra nem marad kapacitás.

Mindezek után most nekiálltak kifejleszteni egy vezérlőkocsit ezeknek a járműveknek a bázisán, amellyel távvezérelhetőek lesznek. Akár 3-4 év múlva valósággá is válhat az első ilyen jármű megépítése. A projekt 2011-ben kezdődött! Immár majdnem 10 éve tart, az eredmény pedig 31 legyártott jármű, ezen felül pedig tervek, tervek, tervek... Összehasonlításképpen, az ÖBB 2009-ben állította forgalomba a Raijeteket, amelyeknek jövőre érkezik a második generációja! Csak összehasonlításképpen, 2011-ben indult el a Regiojet magánvasúti szolgáltató, amely azóta már több országban közlekedtet vonalakat és már hazánkban is elérhető. A cég még 2014-ben szerzett be az aradi vagongyártól olyan IC-kocsikat, amelyek tökéletesen megfelelnek a modern elvárásoknak és amelyeket a MÁV is könnyedén be tudott volna szerezni Romániából.

Ugyanis ha kiszámoljuk, hogy mennyi pénzt költött a vasút az elmúlt években a leharcolt járművei életben tartására, akkor megállapíthatjuk, hogy bőven megérte volna ezeket beszerezni, ami egy újabb szög a program koporsójába. Ugyanakkor ha túllépünk ezen a sok nevetséges tényen, az egészben még mindig az MTVA a legviccesebb. A 2018-as InnoTrans-on bemutatták az IC+-kocsit a nagyközönségnek. Ezen a vásáron mindenki két dolgot csinál. Büszkélkedik a legújabb fejlesztéseivel és megnézi a versenytársak legújabb fejlesztéseit. Mindezt a Hirado.hu-nak sikerült úgy bemutatnia, hogy micsoda érdeklődés van a kocsi iránt, mintha valami csoda lenne. A cikk sajnos azóta eltűnt. :(

Nyugati Pályaudvar

Nem is olyan régen bejelentették, hogy megújul a pályaudvar tetőszerkezete, ezáltal végre megszüntetik az épületen belüli vízeséseket, melyeket egy-egy kisebb esőzés is képes kiváltani. Ne aggódjatok, ez nem jelenti azt, hogy komolyabban hozzányúlnak az épülethez, pusztán az életveszélyes részt csinálják meg, hogy ne dőljön össze, mert az eléggé káros PR lenne. Továbbra sem nyúlnak a peronokhoz, tehát a magasperon és az egy szintben lévő beszállás továbbra is álom Magyarország legforgalmasabb vasútállomásán, ahogy szintén nem nyúlnak hozzá a 100 évvel ezelőtti technikához, a kézi állítású váltóberendezésekhez. Ahogy szintén nem nyúlnak a vasúti pályához, tehát marad továbbra is 10-20-30-40-es korlátozás kilométereken keresztül és a tötymörgés. Miközben százmilliárdokat költünk el arra, hogy akár 1-2 percet is lefaragjunk két város között és 160-nal repülhessenek a szerelvények, a vonatok 100 évet esnek vissza Budapest határának átlépésével.

A 2000-es évek végén a Kormányzati Negyed keretében teljesen megújult volna az állomás és környezete, amit a Fidesz akadályozott meg. Azóta is várunk arra, hogy valami történjen, de úgy látszik, hogy nem fog, amíg a Fidesz van hatalmon.

Déli Pályaudvar 

A megépítése óta alig nyúltak hozzá az épülethez, mára elértünk oda, hogy mindenhol hullik szét. Szintén nem történik semmi más, mint a közvetlen életveszély elhárítása, 21. századi körülmények megteremtéséről szó sem esik, holott ez Buda kapuja. Éveken keresztül tervezte a kormány a beszántását, holott ma is óriási forgalmat bonyolít. A jövője nagyon úgy néz ki, hogy a jelene is egyben. Beruházásokról nincs szó.

Keleti Pályaudvar

Bejelentették, hogy megújul az aluljárószinten lévő utasfogadó rész, liftek és mozgólépcsők kerülnek beépítésre. Ezáltal Kelenföld után végre lesz még egy minőségi vasútállomás a fővárosban. Ugyanakkor a peronokra, az épületre (mármint a kifestésen kívül, mert azt megcsinálták), a vasúti pályára továbbra sincsen pénz. Majd egyszer, talán.

Mindennapok

Nagyon szép szavakat hallhattunk már a MÁV vezetőségétől arról, hogy így meg úgy fejlődik a vasút, csak ez valahogy a mindennapokban kevéssé tetten érhető. Vonalbezárások, teljesen értelmetlen menetrendek, folyamatos késések, elvert vonalak, kosz, bosszúság és ideg az utasoknak. A minap például a Balaton felé vezető vasútvonalon volt annyi esemény, hogy egész napra szétverte a közlekedést, totális káosz alakult ki, miközben ez lenne az az időszak, mikor a MÁV megmutathatja magát. Hát megmutatta. A valóságot a sok szöveg mögött. Azt, hogy továbbra sem akar a vasút szolgáltatni, csak létezni. Hiába a beígért fejlesztések, ha a mindennapokban ezekből nem köszön vissza semmi.

img_20200713_164902.jpg

Saját fotó, a telefon időbélyegzője a helyes időt mutatja. A MÁV szokásához híven, 1 órát késik.

Hiába a beszerelt monitorok az utasok tájékoztatására, ha nem használják. Hiába közlekedik néhány mellékvonalon vonat, ha nem nyújt szolgáltatást. Például olyan idősávban megy, amikor senkinek sem jó. Turisztikailag fontos területre közlekedik esetleg, de például biciklit nem lehet rajta szállítani. Megrendelik a modern modorvonatokat, de ugyanolyan megbízhatatlanul közlekednek, mint a régiek, mert a felújított pályából kilopták a pénzt, ezért nem működik például a biztosítóberendezés. Vagy vasúti fejlesztés címén elköltünk x milliárdot, aminek a feléből autóút és felüljáró épül...

Nagy szavak, nagy projektek, elvert százmilliárdok, miközben a valóság az, hogy nem lehet bízni abban, hogy a MÁV-val odaérünk valahova, ha fontos.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr7816005390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jegkoko 2020.07.26. 09:35:52

Hát azért a délivel történt valami az utóbbi időben, ugyanis lecserélték az összes kijelzőt ,megújult a peronok beton burkolata illetve a mennyezet is kicserélték. Szerintem mindenképp jobb lett mint volt.

kvp 2020.07.26. 10:37:48

A cikk eleg sok helyen teved, megprobalom tetelesen felsorolni:

Repteri vasut: Nem tavol, hanem gyokorlatilag a mostani terminal es az uj szarny ket sarka kozze terveztek a megallot. Ennel kozelebb csak akkor mehetnenek, ha kozvetlenul az epulet ala furnanak alagutat. Lenne olcsobb megoldas leagazva a meglevo vonalbol a meglevo tehervaganyok helyen, de ezzel az uj vonallal egyben ki is akarjak valtani a regi delkeleti fovonal budapesti szakaszat, mert azt meg a monarchia idejen epitettek.

Kelebia: A szerb oldalon mar kesz az uj nagysebessegu vonal es hozza az uj belgradi atmeno fopalyaudvar is. Ezzel kialakithato lenne egy Becs-Budapest-Belgrad-Athen nagyebessegu szemelyvonal, teherforgalommal es modern elovarosi forgalommal (mint most az 1-es Becs fele).

Deli palyaudvar: Alapvetoen max. elovarosi fejpalyaudvar szerepe lenne, mert a nemzetkozi vonatok csak Kelenfoldig jarnak. Onnan jelenleg a Keletibe, ha elkeszul az uj fejlesztes, akkor Ferihegy, majd Belgrad es Athen iranyaba mennenek tovabb. Budapest fopalyaudvara Kelenfold lenne. (mint Becsben az uj fopalyaudvar, ami egy atmeno allomas, a regi fejpalyaudvar Westbanhof-rol mar csak az elovarosi vonatok mennek, a Sudbanhof-ot pedig elbontottak)

Nyugati: Ezt eppen ujitjak fel. A peronrol csak egy infot mondanak, a KISS-ek bemutatojan pont szintben volt a peron. A valtoallitas pedig mar tobb mint 100 eve kozponti, ott a torony a kozepso peron vegen. Az egyetlen amit nagyon at kellene epiteni az a bejarati resz es a korvasuti delta, amit Rakosrendezo atepitesevel probalnak megcsinalni, mivel az mar oda tartozik. Itt 20%-os kapacitasbovites lenne lehetseges a sebesseghatarok 40-rol 80-120-ra novelesen kivul. A korabbi szocialista atepitesi terv ezzel szemben megszuntette volna a csarnok hasznalatat es felere csokkentette volna a vaganyok szamat. (amikbol mar amugy is megszunt a harmaduk 1989 utan) Uj csarnokepulet pedig nem kell, a mostani Eiffel fele pont jo.

Keleti: Az epulet ket oldalso szarnyat kellene felujitani. Csinaljak, csak kisebb reszletekben. (az elejet es a peronokat megcsinaltak, az egyik oldalszarny felet mar megcsinaltak, halad csak lassan) Terv van egy uj elovarosi resz kialakitasara a regi raktarak helyen, az ujonnan epulo Arena szarnnyal szemben.

A foto kisse csaloka. Egyreszt nem tudom hogy a telefon vagy a kijelzo oraja teved-e, de az osszes elovarosi forgalomban jaro flirt-on mukodik az utastajekoztatas. Csak akkor vannak bajban, ha a megszokott menetrendjuktol tavoli, jellemzoen gyorsvonati forgalomba kuldik ki oket, jellemzoen potlaskent.

Hibak:
A magaspadlos ic+ koncepcio elavult. Mint a Railjet ausztriaban vagy a 1960-as evekbol szarmazo nyugatnemet Regiojet kocsik, amiken mar hullamos a burkolat. Szerencsere tobb KISS kocsit vett a mav mint amennyi ic+ kocsi keszult. Az IC forgalomhoz is inkabb KISS es FLIRT IC szerelvenyeket kellene venni. Ha lesz ra penz, akkor vesznek is.

Biztber:
Ez nem sporolas, a magyar szakemberek tenyleg ennyire hulyek. Kepesek egy meglevo folyamatos vonatbefolyasolasi rendszer helyett pontszerult telepiteni. De azt is onallo, halozatba nem kotott modon. Ahol meg nem er ossze a rendszer, oda gyartanak valami hazibarkacs megoldast. Siman lehetett volna ETCS level 2-ot telepiteni mindenhova es meg olcsobb is lenne, de a szakemeberek nem biznak a radios rendszerekben. Meg ahova vegul level 2 kerul, oda is beraknak par level 1 alkatreszt es azzal jol keresztbe verik az europai szabvanyt. (meg a gyarto Siemens is csak szet fogja tarni a kezet, ha ez a level 1.5 nem mukodik) Sajnos ez nem a penzrol, hanem a szakertelem hianyarol szol es a meglevo (joparszor fiatal) szakemberek ragaszkodasarol az altaluk erteni velt regi megoldasokhoz. Ugyanemiatt nem lehet elso ajtos kalauzmentes felszallas egyetlen mellekvonalon sem es van dedikalt sorompokezelo ember sok helyen, az atjarok kitablazasa es a nyugaton megszokott mindenki vigyazzon magara mentalitas helyett. A legtobb esetben a vezetes modernizalna, de elbukik az altalmazottak ellenallasan vagy hozza nem ertesen.

Békássy Csaba 2020.07.26. 12:14:24

A cikkíró ama bizonyos lónak melyik oldalán van? Mert időnként átesik a másik oldalra!
Például ez a mondata: "Vagy vasúti fejlesztés címén elköltünk x milliárdot, aminek a feléből autóút és felüljáró épül." Ugyanis ..a felüljáró nem öncélú, hanem a vasút biztonságát is szolgálja
És még egy: a repülőtéri vasút: a misztifikálás hellyett azt kellene tudatosítani, hogy a repülőtéri fogadóépület eleve úgy épült, hogy a kötöttpályás közlekedés állomását eleve betervezték, igaz, hogy a Pestszentlőrincen át megépített metróvonla végállomása legyen!

gomboc r2r 2020.07.26. 14:25:12

@kvp:
Akkor nézzük:

A Gyorsvasút helye:
magyarepitok.hu/vasutfejlesztes/2020/01/reszben-alaguton-keresztul-fut-majd-a-repuloteri-vasut

Ez mintegy 450-500 méterre van a termináltól. Ráadásul a vasút -1 vagy -2-edik szinten, míg a terminál nagyjából a 2. emelet magasságában helyezkedik el. Ezt kellene leküzdeni csomagostul. Nagyon versenyképes és vonzó kábé 200-300 milliárd forintért. Vagy építsék be a terminálhoz vagy hagyjuk az egészet és várjunk egy kompetensebb kormányt.

Kelebia: Nincs kész még a szerb oldalon sem, dolgoznak rajta. Ráadásul 200-as pályát építenek, míg mi 160-ast. 600 milliárd forintért építik meg a 140 km hosszúságú szakaszt alagutakkal, völgyhidakkal, mocsári talajban sokszor. Mindeközben Magyarország 590 milliárdért (hol lesz még a vége...) épít 160 km-en az Alföld közepén a semmi és a puszta között. Miközben a szerbeknél majd 200-zal robognak a vonatok, nálunk jó esetben (ha sikerül addigra beüzemelni a GSM-R-t) 160-nal, miközben a miniszterek 160-nal száguldozó tehetrvonatokat álmodtak a pályára... Semmi nem indokolja ezt a beruházást. Részleges kétvágányúsítással és a lassújelek eltüntetésével, a Bp - Kunszentmiklós-Tass szakasz újraépítésével 150 milliárdból egy frankón használható vonalat lehetne csinálni. Szégyen.

Déli Pályaudvar: Meg kellene csinálni az épületet, a peronokat, gyakorléatilag az egész pályaudvart újra kellene szabni. Nem csinálnak semmit.
Tök jó, hogy beleálmodod Kelenföldbe a főpályaudvar szerepét, de nem az és nem is lesz az sose. Egyszerűen nem alkalmas rá és nem is annak szánták.

Nyugati: Az, hogy megszüntetik az életveszélyt, meg kifestenek, az nem felújítás. Karbantartásnak hívják. Tudom, hogy itthon ez a fogalom ismeretlen. A peronokról semmit nem tudni, de nem volt benne a tervekben, úgyhogy nem valószínű, hogy meg lesz csinálva.
Úgy, ahogy van, a baktól kezdve Rákosrendező kijáratig mindent újra kellene építeni a nulláról. Elavult rendszer, elavult tervek. Jah és nehogy eldobjam az agyam attól, hogy a MANUÁLISAN működő drótos váltóállítás van, miközben már az órám is méri a szívverésem és az alvásciklusom. Számítógépek! Egyedül a parkolóház alatti rész modern, köszönhetően a Westendnek... Az Eiffel - csarnok kicsi, szűkös és zsúfolt. Méltatlan az állomáshoz. Ki is kellene onnan pattintani a vonatokat. A szocik felújították volna az egészet, a Fidesz nem hagyta, azóta is rohad, inkább magukra költik a Várban...

A fotó: Oda van írva, hogy a telefon órája a jó, ha nem sikerült elolvasni... De nem is az a lényeg. Az pedig ne zavarjon, hogy ez nem FLIRT, hanem egy felújított IC kocsi.

The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=Hy6Cf9nGNiw 2020.07.26. 14:48:07

Az egész vasút koncepció csak arra megy ki, hogy itt is csilliárdnyi pénzeket lehessen ellopni, mint bármilyen a jelenlegi kormány által elképzelt dologban. Őket csak egy dolog érdekli az ellopható pénz mennyisége. Először talán az állomások és a vasúti kocsik akadálymentesítését kellene végre megoldani, és utána belekezdeni a posztban felsorolt álmok megvalósításának.

_Neville 2020.07.26. 15:48:15

Gondolom akkor nem sokat utaztál a magyar vasúton 10-15 éve. Mert ha utaztál, és nem látod ahhoz képest a pozitív tendenciákat, akkor elég vak vagy.

kvp 2020.07.26. 15:55:15

"Ez mintegy 450-500 méterre van a termináltól. Ráadásul a vasút -1 vagy -2-edik szinten, míg a terminál nagyjából a 2. emelet magasságában helyezkedik el. Ezt kellene leküzdeni csomagostul. Nagyon versenyképes és vonzó kábé 200-300 milliárd forintért. Vagy építsék be a terminálhoz vagy hagyjuk az egészet és várjunk egy kompetensebb kormányt."

Esetleg epitsunk egy rendes repteri utasmozgato rendszert, mint a vilag tobbi repteren, hogy ne kelljen a terminalok kozott sem gyalogolni? Par mozgo jarda eleg lenne es amugy is kellenenek a parkolokhoz is. (ne kelljen mar esoben a felszinen gyalogolni csomaggal a kocsihoz sem)

"Kelebia: Nincs kész még a szerb oldalon sem, dolgoznak rajta. Ráadásul 200-as pályát építenek, míg mi 160-ast."

Az ara alapjan lehetne 240-es is mint a westbahn. Meglatjuk milyen lesz a valosagban. Az eu-s terveken max. 160-asok szerepelnek nallunk, aztan meglatjuk a kinaiak mit epitenek ha egyaltalan nekiallnak. A lenyeg itt a magyarorszagi vamszabadterulet, ami az EU kozepen alakitana ki egy kinai felugyeletu szabadkereskedelmi ovezetet. (plusz itt vamoltatnak a kinai arukat, nem a hatarokon, ahol esetleg jobban megvagjak oket)

"Déli Pályaudvar: Meg kellene csinálni az épületet, a peronokat, gyakorléatilag az egész pályaudvart újra kellene szabni. Nem csinálnak semmit."

Van ra mar terv, de azokon a palyaudvart elasnak egy plaza ala. Mint a westend-nel. A nyugati osszekoto alagutrol inkabb nem beszelnek, az tul draga lenne. Alapvetoen azokon a terveken amiket en lattam a mostani fejepulet bakok feloli szarnyanak az eleje maradna csak meg. (az 1962-es eloteto vonalaig, ha jobban keressuk meg latszik par helyen az illesztes az epuletreszek kozott)

"Nyugati: Az, hogy megszüntetik az életveszélyt, meg kifestenek, az nem felújítás. Karbantartásnak hívják. Tudom, hogy itthon ez a fogalom ismeretlen. A peronokról semmit nem tudni, de nem volt benne a tervekben, úgyhogy nem valószínű, hogy meg lesz csinálva."

Elvi szinten sem akarjak megszuntetni a csarnokban a vonatforgalmat. Ez a legtobb vasutbarat szamara jo hir. Az oldalso vaganyokat meg boviteni kellene vissza a regi szamra, nem felszedni oket. A peronok jelenleg is jok, a KISS-ek belepesi szintjen van mind, ezt meg anno a westend epitesekor megcsinaltak minden vaganynal. Minek epitenenek at valamit ami jelenleg is jo? Ugyanez igaz a meglevo kozponti valtoallito rendszerre, nagyon nagyon nehez tonkrevagni es minimalis karbantartassal is jol mukodik. A gondok nem a csarnok korul vannak hanem a dozsa feluljaro utani reszen, de azt meg elegge at akarjak epiteni.

"Az pedig ne zavarjon, hogy ez nem FLIRT, hanem egy felújított IC kocsi."

Akkor ertheto hogy ures. Ha a mozdony nem tudja betolteni az adatokat, akkor a szemelyzetnek kellene egy kezi terminalrol megadni. Erre meg soha nem lattam peldat. Igazabol itt a kocsikkal semmi gond nincs, de modern mozdonyokat kellene lassan venni hozzajuk. Persze ez az egesz mozdonyos magaspadlos kocsis uzem iszonyat elavult ugy ahogy van. Ideertve az eleve idejetmult megoldast jelento IC+ kocsikat is.

"Először talán az állomások és a vasúti kocsik akadálymentesítését kellene végre megoldani, és utána belekezdeni a posztban felsorolt álmok megvalósításának."

Ez folyamatban van. Ahol felujitanak, ott akadalymentesitenek is. A Balatonon es az elovarosi megallokban joreszt mar meg is vannak vele. Ezekre a helyekre jarnak az akadalymentes vonatok is. (pl. flirt, kiss, desiro, stb.) Igazabol ahol nyereseges a vasutuzemeltetes, ott van felujitott allomas es alacsonypadlos vonat. Ahova a jovoben vesznek uj vonatokat, azokban a vonalakban latnak meg gazdasagi perspektivat. Meg a balaton eszaki partjan is megcsinaljak az allomasokat, pedig EU-s tamogatas a fehervari elovarosi forgalom fejlesztesere csak Furedig ervenyes. (egyebkent az elso magasperonos, akadalymentes allomasokat ott meg a 60-as evekben epitettek, de csak a kiemelt telepuleseken)

gomboc r2r 2020.07.26. 19:05:30

@kvp: "Par mozgo jarda eleg lenne" Nincs nekem semmi bajom a mozgó járdával, de hol és hogy építenéd be? Nem igazán van hely rá. Sikeresen berakták egy olyan helyre, ahol túl messze van egy sima megközelítéshez, de túl közel egy busz/automata utasmozgató rendszerhez. pont szar helyen.

"Meglatjuk milyen lesz a valosagban. "

Szar. Lásd Duna Aréna, stadionok, MÁVOLÁN, egyéb... A vámszabadterület pedig egy nagy vicc, el ne hidd.

Déli: Nem lesz ott semmi, ezek nem költenek rá. Terveket készíttetnek a haverokkal, mert jó kifizetőhely. Egyébként meg nem lenne ezzel az elképzeléssel semmi probléma.

Nyugati: Elképzelni sem tudom, hogy milyen érvet lehet felhozni amellett, hogy benn maradjanak a vágányok. Plusz nem tudom neked ki a vasútbarát. Számomra a használhatóság is számít. Tényleg nincs semmi gond a peronokkal, főleg a 60 centi szélesekkel. A váltóállítást meg védeni.. Jézusom.

Azért ha akarnák, meg lehetne csinálni a kocsikat is úgy, hogy normálisan be lehessen szállni és ne legyen olyan magas a padlója.

Sir Gombóc 2020.07.27. 00:05:37

Gondoltam, hogy hozzászólok érdemlegesen, de felesleges, tombol a tudatlanság, főleg a szerző részéről. Kár rá az időt pazarolni.

Emmett Brown 2020.07.27. 08:17:13

@kvp: és mi a helyzet Belgrád és Athén között?

gomboc r2r 2020.07.27. 09:19:00

@Sir Gombóc: Mégis hozzászóltál. Igaz, csak magadról állítottál ki bizonyítékot. Ismét.

kvp 2020.07.27. 18:57:08

""Par mozgo jarda eleg lenne" Nincs nekem semmi bajom a mozgó járdával, de hol és hogy építenéd be? Nem igazán van hely rá. Sikeresen berakták egy olyan helyre, ahol túl messze van egy sima megközelítéshez, de túl közel egy busz/automata utasmozgató rendszerhez. pont szar helyen."

Ha ahogy a belinkelt rajz mutatja, aluljaroval lesz osszekotve a terminalokkal, akkor oda a mozgo jardo boven elegendo es a felszin alatt hely is boven van ra. Hasonlot hasznaltak Amszterdamban is (kb. 30 eve). (iranyonkent 1-1 jarda, mellette sima gyalogos resszel)

"Nyugati: Elképzelni sem tudom, hogy milyen érvet lehet felhozni amellett, hogy benn maradjanak a vágányok. Plusz nem tudom neked ki a vasútbarát. Számomra a használhatóság is számít. Tényleg nincs semmi gond a peronokkal, főleg a 60 centi szélesekkel. A váltóállítást meg védeni.. Jézusom."

A nyugati palyaudvaron a csarnokban levo vaganyok mellett egy fontos erv van, az, hogy a lehel teri feluljaro elbontasa nelkul csak igy fernek be a leghosszabb szerelvenyek. Jo pelda erre egy KISS+FLIRT osszeallitas vagy a normal esetben oda erkezo nemzetkozi vonatok. Na most a feluljaro az nem csak az atmeno autos forgalomnak es a trolinak kell, hanem az a westend parkolo egyik fo fejlaroja is. A kormanyzati negyed terve is akkor bukott meg, amikor valaki felvetette, hogy nem lenne biztonsagos egy parokolohazzal szemben felepiteni es erre kapasbol az a valasz jott, hogy lehet akkor inkabb le kellene bontani a westend parkolojat (ami nelkul az egesz, beleertve a szallodat es az irodahaz reszt is csukhatna be). Sikeresen szereztek ezzel a huzassal par nagyon gazdag ellendrukkert. Tehat a feluljaro adott, a valtokorzet atepitheto, de nem helyezheto at, igy a vaganyhosszok is adottak. A csarnok nelkul a 4 fo vaganyat vesztene el a palyaudvar es az uj KISS-eket sem tudna mar fogadni a teljes 6+4-es KISS+FLIRT osszeallitasban. Na most pont ide vettek oket, szoval nem tul realis a felvetes.

A 60 centi szeles peronokkal meg az a baj, hogy a Nyugatiban nem igazan van egy sem ebbol a tipusbol. Gyakorlatilag keresztben elferne egy kozepes teherauto szinte mindegyik peronon. A magassag is pont jo a modern motorvonatok eseten a szintbeli beszallashoz. Ezt az egeszet meg akkor raktak rendbe, amikor a Westend epult. Mikor volt az? Kb. 21 eve? Az egyetlen amit tenyleg meg kellene csinalni, az a hatso vaganyok kiegyenesitese, amik valamiert ugy maradtak a postavaganyok felbontasa utan. Oda jarnak normal esetben a kisebb dizeles szerelvenyek es ott valoban van egy ferde es keseknyebb peron. Az is tobb meter szeles, de tulsagosan gorbe. (mivel az egyik vaganyt az egyik szeles peron helyere nyomtak be amikor a kormanyzati negyed terve miatt elvettek a palyaudvar telkebol par tiz metert)

"Azért ha akarnák, meg lehetne csinálni a kocsikat is úgy, hogy normálisan be lehessen szállni és ne legyen olyan magas a padlója."

Igen. Ezeket hivjak FLIRT, KISS, Desiro, stb. alacsonypadlos motorvonatoknak. A Stadler gyart beloluk mozdonyos ingavonat valtozatot is ha valaki esetleg azt kerne. Fontos tulajdonsaguk, hogy nem magyar fejlesztesek es a MAV folyamatosan annyit vesz beloluk amennyit csak tud. Sajnos a magyar jarmugyartas lemaradt valahol a 80-as evek elejen es nagyon sok toke, tudas es ido kellene a nyugati szint utoleresere. Olcsobb venni meg par tucat FLIRT-ot meg KISS-t. Esetleg FLIRT IC-t is lehetne, a szekrenyenkent 1-1 ajtos, elso osztalyos szakasszal is szerelt valtozatbol, a 4 szekcio az pont 3 teljes meretu kocsira jon ki, ami a magyar IC szerelvenyek nagyreszehez pont jo. Ahova nem, oda mehetne ketto, az 6 hagyomanyos kocsinak felel meg.

Intersziti 2020.07.27. 19:56:05

2000-ben az akkori kormányzat konkrétan megszüntette volna a komplett Nyugatot.
Nem baj, megírtad a cikkedet. Remélem, megnyugodtál.
Bár, soha nem tudhatod, mikor jön a fekete autó, hiszen diktatúra van.

Intersziti 2020.07.27. 19:58:35

@Intersziti: jav.: Megszüntette volna a komplett Nyugatit.
Biztos jobber freudi prediktív volt.

Wolfgang Amadeus Székkutaspusztai 2020.07.28. 00:06:09

Akit esetleg érdekel a szerző által vágyott aranykor vasútépítési láza, mutyijai és valószínűsíthető alternatívája, annak egy kis olvasnivaló - nem máshonnan, mint az Indextől.
index.hu/belfold/budapest/kormnegy5636/

gomboc r2r 2020.07.28. 16:47:22

@Intersziti: 2000-ben Orbán Viktor volt a minielnök. :D

gomboc r2r 2020.07.28. 16:49:55

@Wolfgang Amadeus Székkutaspusztai: Feljöttek ötletek, amikről nyilvánosan beszéltek (tudom, ez egy Fideszesnek terror), még a tervezések sem valósultak meg, pusztán egy nyilvános párbeszéd zajlott, amire a Fidesz a szoksásos tempóban reagált és tönkrevágott mindent. Inkább a Várba telepített mindent, hiszen az perfektül megközelíthető :D
És közben többször annyi pénz elköltött, amelynek jó része el lett lopva.

gomboc r2r 2020.07.28. 16:59:49

@kvp: Imádom ezeket a beerőszakolt megoldásokat, amiket védeni tudtok, hogy így tökéletes, mert éppen ezt kell védeni. Kitaláltak egy elcseszett megoldást ennek a repülőtéri vasútnak jó drágán, amivel olyan problémákat teremtettek, amiket meg kell oldani, természetesen jó drágán, ahelyett, hogy egyszer normálisan megcsinálnák. De azért véditek. Szar helyen van, messze, drágán, újabb, drága megoldásokat kell beépíteni ahhoz, hogy működjön, de kell...

Az előző hozzászólásodban az volt a válaszod a felvetett problémákra, hogy "meglátjuk milyen lesz a valóságban", most pedig úgy érvelsz a Kormányzati Negyed ellen, hogy nem hogy kivitelezési tervek nem voltak, de végleges elképzelések sem, pusztán ötletek merültek fel. Nem csömörlesz meg ezektől a nyaktekerő kanyaroktól?

Mivel a Nyugati jövője mindenképpen a föld alatti vasúti alagút, ezért nyilván kell majd föld alatti pályaudvari rész is. Ott meg rohadtul nem meghatározó, hogy hol van az a híd, illetve, hogy a vágányok az épületben legyenek. Csókolom, meg kellene ezt csinálni. Egy 4-vágányos állomás a majdani áthaladó vonatoknak, illetve egy 2*2 kétoldalt lehetne a végállomásozóknak, ezek akár hosszabbak is lehetnek, mivel nem kell túloldali váltókörzet, csak a bak. Ergó, a probléma megoldva. Ezekután pedig a teljes felszíni részt újra lehet gondolni, hogy mi hova és normális peronszélességgel.

Örülök, hogy érted a különbséget a motorvonat és a személykocsi között... Köszönjük, hogy jöttél.
süti beállítások módosítása