Gombóc mondja

Gombóc mondja

Budapest közlekedési helyzete 2021-ben - csőd

2021. április 10. - gomboc r2r

2021-et írunk, még leírni is furcsa. Főleg, ha az ember visszanéz, hogy mikor is történtek bizonyos dolgok, amelyek még nagyon élénken élnek az emlékezetében. De erről kicsit később. Ebben a bejegyzésben ismét egy visszatérő témáról fogok beszélni. Budapest közlekedésének állapotáról. Igen, tisztában vagyok azzal a ténnyel, hogy vidéken sem minden tejjel-mézzel folyó Kánaán, viszont a vidéki városok jelenleg jó helyzetben vannak közlekedésileg ahhoz képest, ami a fővárosban van. (Tervben van egy poszt a vidéki városok helyzetéről is, remélem lesz rá időm.)

Nem szeretnék túl sokat foglalkozni a politikai hátterével a helyzetnek, aki tudja, az tudja, aki nem, az utána tud olvasni. Kezdjünk is bele. Annak érdekében pedig, hogy érthető legyen egy-egy projekt fontossága, egy prioritási skálát fogok használni, ahol az 1-es a tökéletes, semmit nem kell csinálni és a 10-es a rettentő, már holnap sem biztos a szolgáltatás.

Kisföldalatti - M1

A Kisföldalattihoz legutoljára a '90-es években nyúltak hozzá, immár lassan 30 év el is telik azóta. Emiatt pedig nagyon is ideje van annak, hogy a következő felújításról beszéljünk. Az itt közlekedő szerelvények mára elértek életkoruk végére, ahogy az infrastruktúrára is ráférne a megújulás. Ehhez kapcsolódóan el kellene végezni a megállók akadálymentesítését is, illetve a rendkívül szűkös kijáratok számának bővítését.

Pontosan 1995-ben újította meg a Demszky Gábor vezette közgyűlés, melynek során szépen rendbe lett hozva a minimetró, de a szerelvényeket akkor még sem cserélték le, igaz, akkor még csak 25 évesek voltak.

Egy felújítás és meghosszabbítás esetén pedig már ezeket is le kell cserélni. A vonalra rendkívül speciális kialakítású járművek kellenek, ami eléggé megdrágítja a beszerzést. Ezen felül a peronok korlátozott hossza miatt érdemes lehet elgondolkodni olyan szerelvények beszerzésén, amelyek túlnyúlnak a megállókon, hogy növeljük az elszállítható személyek számát.

Amennyiben pedig hozzányúlunk a vonalhoz, mindenképpen el kell végezni a meghosszabbítását is, mivel a szerelvényeket így egyszerre meg lehet venni és úgysem valószínű, hogy egy külön projektként a közeljövőben sor kerülne rá.

Nagyon hamarosan sort kell rá keríteni, prioritási szint: 8

A bekerülési költség nagyban függ attól, hogy mit tartalmaz majd a projekt. Pusztán felújítást vagy csak a járművek cseréjét? Vagy meghosszabbítást is? Esetleg liftek beépítését? Új kijáratok nyitását? 40 és 300 milliárd között bármi lehet. (Igen, ennyi. Tessék ránézni a forint árfolyamára!)

M2

A piros metrót legutoljára 2004 és 2007 között újította fel a Demszky Gábor vezette főváros. Ide érkeztek új járművek is, amelyek majdnem ugyanolyanok, mint a jelenleg a 4-es metrón közlekedőek. Ennek köszönhetően még egy 10-15 évig nem kell majd hozzányúlni ehhez a részhez, ugyanakkor nem jelenti azt, hogy ne lenne megvalósítandó dolog a metróvonalat illetően.

A metróállomások rendkívül szűkösek, előbb-utóbb majd el kell gondolkodni, hogy nem-e kellene ezeket kiszélesíteni. De ez nagyon a jövő zenéje. Viszont sokkal fontosabb kérdés a vonal akadálymentesítésének megvalósítása, ez ugyanis elmaradt legutóbb és ezt viszont lassacskán illene megoldani. 

Nem kiemelt prioritású, 2.

M3

A kék metró felújítása jelenleg éppen zajlik, a bekerülési költség lassan a 300 milliárd forintot is elhagyja, a vége pedig még odébb van. Mindezt úgy, hogy bizonyos költségeket ebbe nem is számolunk bele, plusz úgy csinálják meg a metrót, hogy például a vonalat biztosító berendezéseket nem is cserélik le újabbakra, mert az további 100 milliárd forintba is kerülhetne. 

Aztán ott van a járművek helyzete.Közbeszerzési csalás, vám- és ÁFA-csalás, hatalommal való visszaélés, korrupció és természetesen a közpénz helytelen elköltése is ott van a beszerzés tárgya mellett. A cél az volt, hogy ezzel újabb 30 évre megoldják a járművek helyzetét, de nagyon úgy néz ki, hogy ez esélytelen. A legjobb forgatókönyv, hogyha jókora adag közpénz elköltésével valahogy sikerül valamennyire megbízhatóan működtetni őket, de ebben az esetben sem jósolok többet, mint 15 év, ameddig bírják. A legrosszabb esetben folytatódik a trend, hogy hónapról hónapra derülnek ki újabb és újabb gyártási hibák és egyszer gazdasági csődnek értékelik őket, s lehet helyettük megint járművet beszerezni 100 milliárd forint értékben.

Ezen túlmenően pedig ott van az immár 30 éve várakozó következő ütem, azaz a Káposztásmegyerre való meghosszabbítás, kész tervekkel, csak a pénz hiányzik. Ez olyan 80-150 milliárd forint körül kalkulálható, melynek során egy új telephellyel is bővülne a metró.

Illetve ott van a déli meghosszabbítás ügye is. Itt még nincsenek konkrét tervek, viszont eléggé látványosan hiányos a vonal, mivel a közigazgatási határtól majdnem 8 km-re végződik. Ennél távolabb csak a 4-es metró van a maga 9 km-ével. Eléggé fontos lenne, mivel minden nap óriási tömegek ingáznak ebből az irányból is és egyre inkább bővül a külváros és az előváros is.

Bizonyos részei rendkívül fontosak, a többi projekt csak ahhoz lenne fontos, hogy legyen mivel utazni. Prioritás: 6

M4

A 4-es metró első szakaszát 2014-ben adták át a Kelenföldi pályaudvar és a Keleti Pályaudvar között. Miközben egyes emberek, szervezetek az építkezés minden egyes percét azzal töltötték, hogy igazából nincs is szükség erre, azt láthatjuk, hogy a metró teljes kapacitáson üzemelt már a koronaválság előtt is, mivel az összes hadra fogható szerelvény ki volt adva a vonalra. 

Nagyon fontos lenne Gazdagréten keresztül Budaörsre kivezetni annak érdekében, hogy a Budaörs felől érkező tömegek használhassák, s ne kelljen autóval bejönniük a városba. Ezen felül keleti irányban Újpalota és térsége várja, hogy mikor hosszabbítják meg végre a vonalat. Most körülbelül olyan készültségben van a teljes hosszhoz képest, mintha a 3-as metrón csak a Nagyvárad tér - Deák Ferenc tér szakasz lenne megépítve.

Minél előbb hozzá kellene kezdeni a bővítéshez, mivel nagyon hosszú idő alatt készül el ennyi metró. Prioritás:7 

Szentendrei - HÉV

Budapest legjobb állapotban lévő HÉV-je, amelyik a legnagyobb forgalmat is bonyolítja a HÉV-ek között jelenleg. Már alig várja, hogy az 5-ös metróba betagozódhasson. A vonal jelenlegi legnagyobb problémája, hogy rengeteg az azonos szintű keresztezés, emiatt gyakorlatilag kettévágja a várost. Többek között ezzel is kezdeni kell majd valamit. A szerelvények régiek, lecserélésre várnak, de még mennek, bírják.

A Szentendrei HÉV-et még a '90-es években szépen felújították, azóta is rendesen karban van tartva, többször is történtek beavatkozások, így jelenleg egy ideig még nem kell hozzányúlni.

Az elmúlt 30 évben mindig kiemelt figyelemmel kezelték, nincs a legfontosabb beavatkozások között:4 

Gödöllői - HÉV

Nincs túl jó állapotban, sem pedig túl jó helyzetben. Nagyon sok összetevős a problémáinak a köre, de mindet megoldani nagyon-nagyon sok pénzbe kerülne. Természetesen elöregedtek a szerelvények, a Csömöri HÉV egy része fölött még felsővezeték sincsen, a vonalvezetése pedig önmagában megérne egy külön bejegyzést. Azt pedig ne feledjük el, hogy eleve baloldali közlekedési rendű. Viszont mivel mindenki tudja, hogy a 2-es metró előbb-utóbb elkezd terjeszkedni kifelé, s átveszi a HÉV helyét, ezért nem igazán költenek rá immár 50 éve... Csak sajnos valahogy sosem akar megtörténni. (A költségeket tekintve nem véletlenül...)

Fontos lenne megoldani ezeket a problémákat, de sajnos mint mindig, most is van ennél sokkal sürgetőbb. 7-est kap.

Csepeli - és Ráckevei - HÉV

A HÉV-ek két legkülöncebbje. Miközben a Csepeli - HÉV önmagában köti be a Csepel-szigetet Budapest vérkeringésébe úgy, hogy nincs is igazi kapcsolata a várossal, mivel rögtön az úgynevezett városmag szélén végződik, rengeteg embert szállít. Szegény Ráckevei - HÉV pedig még kijjebb végződik, még távolabb mindentől, miközben a két HÉV utasai szinte integethetnek egymásnak. A legviccesebb az egészben, hogy miközben a csepeli a legvárosiasabb, azaz el sem hagyja Budapest közigazgatási területét, s jelenleg is szinte metróként üzemel, addig a ráckevei sokkal inkább működik jelenleg elővárosi vasútként, mint HÉV-ként. Ezzel egyébként semmi gond nincs, csak a városon belüli szerepét kell újragondolni, mivel sokkal több van benne, mint amit kihoznak jelenleg belőle.

A két HÉV összekötése és felújítása az egyik legfontosabb és legnagyobb prioritású projekt kellene, hogy legyen jelenleg. De a legfontosabb, hogy metróként kell rájuk gondolni, nem pedig elővárosi vasútként, ahogy Vitézyék akarják jelenleg eladni. Rengeteg, tényleg rengeteg pénzbe kerülne megcsinálni, de egy közlekedési projektbe nem érdemes féllábbal belevágni, különben úgy járhat az ember, mint a Széll Kálmán tér esetében, hogy hiába toldozzák-foldozzák, sosem lesz az igazi.

Bár rengeteg beavatkozásra szükség van, a szerelvényeket is előbb-utóbb le kellene cserélni, ennek a projektnek a hossza egy nagyjából 15 éves időtávot simán felölel még úgy is, ha egyszerre több helyen dolgoznak. Ezért érdemes lenne lépésenként haladni, ütemenként. Úgy sokkal eladhatóbb.

Mind a szerelvények cseréje, mind a pályák állapota és elhelyezkedése indokolja a kiemelt figyelmet: 9

Fogaskerekű (60-as villamos)

Semmi, de semmi nincs annál borzasztóbb állapotban, mint a Fogaskerekű. Pusztán a fenntartása már napi gondokat okoz. Miközben a kormány azon dolgozik Vitézy Dáviddal és Fürjes Balázzsal, hogy bármi áron tönkretegyék a fővárost, aközben a Fogas már önmagát kannibalizálja annak érdekében, hogy valami szolgáltatásfélét még biztosítani tudjon. Már nem arról van szó, hogy a forgalomhoz igazítják az igényeket, hanem mindent megtesznek azért, hogy egy-egy szerelvény még végig tudjon közlekedni a vonalon.

A kormány annyi pénzt vont el a fővárostól, hogy nem látják, lesz-e pénz fenntartani a fővárost az év végéig, addig a BKV-nál azt nem látják, hogy a Fogas még meddig fog közlekedni. Megjósolhatatlan. Ha így mennek tovább a dolgok, a Fogast le kell állítani forráshiány miatt. A világ szégyene lesz, bár az egészségügyünk mellett már olyan mindegy...

Vannak elfogadott tervek, van cél, csak pénz kellene. Az viszont egyre kevesebb van. Már Tarlós is csak működési hitelből tudta fenntartani a költségvetést, Karácsony alól viszont még a széket is kihúzta a kormány.

Nem lehet leírni az állapotát. Prioritás:10  

Buszok

A főváros buszközlekedésében elég sok tényező van. Alvállalkozók, garázsok, járművek életkora, darabszáma, típusa. Ahhoz, hogy a flotta átlagéletkorát fenn lehessen tartani ugyanazon a szinten, évente nagyjából 120 jármű beszerzésére van szükség. Persze ez sok mindentől függ. De ez a szám nagyjából garantálja, hogy egy 12-13 éves ciklus alatt lecserélődik az összes jármű. Karácsonyéknak sikerült összehoznia egy hitelfelvételi szerződést, amivel be lehet szerezni autóbuszokat - már amennyiben a kormány jóváhagyja, ez pedig kétséges. Ha mégis sikerülne, akkor a tavalyi, idei és jövő évi beszerzés meg is lenne, s 2023-ig legalább az átlagéletkort tartani lehetne a buszágazatnál.

Ezen hitelszerződés keretében le lehetne hívni az ITK által szállítandó Mercedes Conactókat, 63 csuklós és 48 szóló autóbusz képében, illetve a CNG-s Mercedes Conecto gázbuszokat a legutóbbi tenderről, amely újabb 60 szóló és 40 csuklós járművet jelentene. Ez eddig a hitel keretösszegének 2/3-át fedezi. A maradékból pedig rendezni lehetne végre a Várba közlekedő midi- vagy minibuszok sorsát is, ugyanis az előző városvezetés alatt beszerzett járművek nem igazán állták meg a helyüket. Amennyiben ezt is sikerülne rendezni, akkor viszonylag jól állna a főváros buszügyileg. Persze továbbra is lenne még elöregedett jármű a flottában, de a legidősebb, legelhasználtabb járművektől meg lehetne szabadulni.

Ha a fentiek megvalósulnak, akkor 2 évre kicsit félre lehet tenni a buszügyet. Prioritás: 5

Trolibuszok

Az elmúlt években szerencsére sikerült nagyobb mennyiségben trolibuszokat beszerezni, ezáltal a járművek átlagéletkora rendkívül alacsony. Persze az állapot nem tökéletes, de összességében azt mondhatjuk, hogy a legjobb helyzetben lévő üzeme a fővárosnak jelenleg a troliüzem.

Prioritás ezért rendkívül alacsony: 3

Villamosok

A villamosok helyzete több szempontból is érdekes. Egyrészt folyamatosan zajlik a régebbi járművek megújítása, modernizálása, ezért viszonylag jó állapotban van az idősebb állomány is. Másrészt az elmúlt években sikerült beszerezni egy nagyobb adag modern, alacsonypadlós járművet, így ezek is tűrhető számban állnak rendelkezésre. Harmadrészt, ahhoz, hogy az alacsonypadlós járművek közlekedhessenek a vonalakon, a megállókat fel kell újítani, az infrastruktúrát rendbe kell rakni, viszont ez költséges. Így az alacsonypadlós járművek nem tudnak az egész hálózaton mindenfelé közlekedni, hanem csak bizonyos vonalakon. Negyedrészt, a hálózaton sok olyan szűk keresztmetszet van, ami korlátozza, hogy milyen típusok közlekedhetnek bizonyos vonalakon. Emiatt sem olyan egyszerű a járművek kiadása, mert nem mehet minden mindenhova. Ezeknek a kiváltása is elég költséges ügy.

Tehát azt láthatjuk, hogy hiába is szereznénk be a vadonatúj villamosokból még többet, a pályára és a megállókra is rengeteg kellene költeni ahhoz, hogy ki lehessen őket adni arra a vonalra. Így az a helyzet állt elő, hogy több modern villamost nem igazán érdemes beszerezni addig, ameddig bizonyos problémákat meg nem oldunk, amikre viszont tényleg sok pénzt kell elkölteni. márpedig pénz az nincs. Tehát járműügyileg jól állunk.

Viszont amire fontos lenne költeni, az a kocsiszínek felújítása, mert azokkal nem állunk jól. Aztán ha ez meg van, el lehet kezdeni felszámolni a szűk keresztmetszeteket, neki lehet állni bizonyos vonalak felújításának és csak mindezek után érdemes új járműveket beszerezni.

Azt pedig ne felejtsük, hogy több villamoshosszabbítási projekt fekszik a fiókokban jelenleg is. Ezeket is érdemes lenne megvalósítani, de előbb a meglévő vonalainkkal kellene kezdeni valamit.

Járművek nem, infrastruktúra közepesen fontos. Prioritási szint: 5

Összegezve

Budapest pénzügyi helyzete jelenleg katasztrófához közeli, köszönhetően a mindentudó kormánynak, akik bármi áron tönkre akarják tenni az önkormányzatot. Az EU-s forrásokból semmit nem akartak adni a következő évtizedre a fővárosnak, az adóelvonások kártalanításáért felelős kormányzati biztos pedig kijelentette, hogy a városok nem kapnak semmilyen kártalanítást, miközben a kormány a haveri köröknek talicskázza ki a pénzt. Mindezt úgy, hogy amint fentebb láthatjuk, borzasztóan sok tennivaló lenne a fővárosi közlekedésben. Ha csak a Fáraó Várba költözésének költségét ráköltötték volna a közlekedésre, már sokkal előrébb lennénk.

De tekintve jelenleg a forint értékét és a beruházások mértékét, a következő évtizedben évente 1000 milliárd forintot kellene elkölteni csak ahhoz, hogy megközelítsük a környező fővárosok fejlettségét. Márpedig itt nem Bécsről beszélünk, hanem Bukarestről, Prágáról, Varsóról...

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr2516419778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rodney_2 2021.04.12. 02:26:12

Gondolom még sosem jártál Bukarestben (MORDOR).

Varsóban 2 metróvonal van, a 2. vonal hosszabbítgatásán dolgoznak, 2 éve még 6 megálló volt csak, most mindkét irányban hosszabb már.
Vannak modernebb villamosok és nagyon öregek is. Nem látom hogy olyan fejlett lenne. A vasúthálózat elég jó lett, az a lengyel "stadion", rengeteg pénzt és EU forrást költöttek rá és meg is van az eredménye. Ma már az összes fontosabb vonalon tudnak menni 160 km/órával, de kell is mert nagy ország.

Serény Vélemény 2021.04.12. 08:54:10

A budapesti közösségi közlekedés legelavultabb része a jegy- és bérletrendszer.
Először ezt kéne normálisan megcsinálni.
Jegyet és bérletet akarok venni bárhonnan bárhova mobilról.
A jegyemet-bérletemet a mobilomban akarom tárolni.
Vagy rfid kártyán.

Mobillal akarok fizetni, rosszabb esetben kártyával, sorban állás nélkül, akár a buszon, akár a héven, akárhol.
Olyan jegyekre/bérletekre is gondolni kell, amikor valaki két-három átszállással az agglomerációból be szeretne jutni a munkahelyére heti egyszer. Vagy kétszer.
Ami most a havi bérlet megvásárlását pont nem teszi kifizetődővé, a jegyek össz ára meg pont annyi - vagy még több - mint amennyi az üzemanyagköltség.

Emmett Brown 2021.04.12. 08:54:52

@Rodney_2: nem lett volna sokkal jobb itthon is a kurva stadionok helyett közlekedési infrastruktúrát építeni?

gomboc r2r 2021.04.12. 09:06:48

@Rodney_2: Bukarestben ezerrel építik az újabb metróvonalakat, miközben az autóbuszflottát folyamatosan cserélik modern járművekre. 10 éve vettek 1000 vadiúj Mercedest. Ma már ott tartanak, hogy ezeket lassan le kell cserélni. A metróvonalaikat megállás nélkül fejlesztgetik. Jelenleg is épülnek.

Varsóban a '90-es években álltak neki metrót építeni és beérték Budapestet.

haXXXor 2021.04.12. 09:09:53

Ahhoz képest, hogy az elején még nem akarsz politizálni azért sikerült a végére egy egybites bekezdést rittyenteni a poszthoz :D Nem zavar, csak faszé' írod, hogy nem akarsz a politikai hátterével foglalkozni, ha végül foglalkozol vele :D

FCUK 2021.04.12. 09:09:53

a fővárosi önkormányzat önmagát teszi tönkre, lásd november eleje óta 8-tól volt kijárási korlátozás, idén sikerült csökkenteni a járatok számát... addig ment a levesbe a pénz.

ha csúcsidőre sikerült volna megszervezni a menetrendet, akkor nem kellett volna autóval közlekedni, aki csak teheti.

nem az utcán kellett volna szűrögetni 10 ezer embert, hanem az m2 vonalon betartatni a maszkviselést és a kézmosást a járművezetők és műszakiak között, akik utassal ugye nem találkoznak, mégis egymás után hullottak ki.

a jelenlegi városvezetés nem alkalmatlan, mert maga az alkalmatlan kifejezés nem fejezi ki megfelelően, mennyire nagy kárt okoznak a városnak.

CyberPunK 2021.04.12. 09:28:55

@FCUK: Wut? Aoszt a kormányzati rendelet, hogy sűrűbben járjanak a járművek az smafu?

Közlekedő tömegközlekedő 2021.04.12. 09:45:38

@Serény Vélemény: Meg az árazása. A jelenlegi jegy bevétel a működési költségek kisebb felét fedezi csak. Ha amiatt nem akarnak emelni, mert az emberek nem tudnak többet fizetni, akkor ennél jobb szolgáltatásra nincs is szükség.

Közlekedő tömegközlekedő 2021.04.12. 09:53:18

@Bunkóné Barom Ildikó: Itt legalább nem okoz gondot egy vészfékezés.

Serény Vélemény 2021.04.12. 09:59:37

@Közlekedő tömegközlekedő: sztem maga a szolgáltatás elég jó.
A körítés, na, aaaz nagyon nem.

FCUK 2021.04.12. 11:32:59

@CyberPunK: ha jól emlékszem, az úgy kezdődött, hogy gerike taktikusan, mert nem volt elég fertőzött, megritkította a csúcsidőben közlekedő járatokat.
ahelyett, hogy a csúcsidőt megnyomta volna, azonkívül meg kb a minimálisra kellett volan csökkenteni. nem hetekkel később, hanem azonnal

Rodney_2 2021.04.12. 11:33:00

@gomboc r2r: 10 éve vettek 1000 vadi új mercedes buszt: hát akkoriban ott éltem, ezt gondold át egy kicsit... ott akkora korrupció volt akkoriban, hogy simán lehet hogy papiron megvették aztán ellopták az egészet... A tömegközlekedés olyan volt, hogy ismertem nőket akik azért szoptak pasikat, hogy ne kelljen a tömegközlekedéssel járni mert annyira szar és túlzsúfolt volt. De te nyilván jobban tudod. Mindenkinek szoktam javasolni hogy költözzön Bukarestbe, akik szerint a románok éppen lehagynak minket. Annyira szánalmas ez az idétlenkedés. Pl nézd meg az autópálya építési történetüket: 20 év építés után még mindíg szinte semmi nem volt. Megépült olyan 2x2 sávos gyorsforgalmi út Bukarest - Iasi között hogy a külső sávok kb felét ellopták, egy élmény volt autózni mert a "két sávon" nem fért el 2 kocsi egymás mellett, cserébe a román autós a magyarhoz képest egy pszichopata állat. De a térképen megvan. A Bukarest - Pitesti autópályán mindenhol gödrök voltak, tengelytörés kockázatával lehetett gyorsan menni. Romániát úgy benyelte az USA ahogy Ukrajnát is szeretnék. Minden nagyberuházást nagy USA cégek nyernek (igazgatóságban fontos USA politikus családok tagjai) csak aztán nem készül el semmi :(

Varsóban meg most élek, azért írtam erről a 2 városról. Itt elég jó a tömegközlekedés, de nem tudom mi alapján gondolod hogy beérték Budapestet a 2 darab metróvonalukkal amikor most épül a 2. vonal és még nincsen kész az egész hossza. Én közlekedek itt, van némi fogalmam hogy milyen amikor egy ekkora városban csak egy irányban lehet hosszában sokat menni. Szerintem Budapest sokkal jobb (járok haza és akkor tömegközlekedem). Persze lehet hogy most Karácsonyék alatt lerohad :( Kell mindenhova bicikli út aztán problem solved mint Hollandiában :))) A Kisföldalatti rekonstrukciójánál meg a műemlék jellegre kellene vigyázni (a kontinens első földalattija) amitől gondolom egyből kétszer anyiba kerül mintha "modern" megoldásokkal esnének neki.

Rodney_2 2021.04.12. 11:34:59

@Bunkóné Barom Ildikó: Nyugat Európában sok helyen nagyon szar a tömegközlekedés, de cserébe drága. És van ahol meg inkább nem mész le a metróba, mert olyan a közönség (migráns migráns)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2021.04.12. 12:01:35

M3 metró: a 2 éve átadott északi szakasz hétvégente most is részben le van zárva, de most valamit sikerült úgy elrontani, hogy még ma se jár a metró a Lehel tér és a Dózsa György út között. Persze azt hazudja a BKK, hogy forgalmi ok miatt nem jár ma hajnal 4 óta, mintha dugóban került volna a metró... A déli rész is annyira készült el novemberre, hogy minden hétvégén lezárják...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2021.04.12. 12:03:22

@Rodney_2: Nyugat-Európában az átlagos fizetéshez képest nem drágább a pestinél a tömegközlekedés és Budapesten is sokan azért nem használják, mert hajléktalanokkal és cigányokkal van teli...

Rodney_2 2021.04.12. 12:13:26

@Online Távmunkás: Jó, persze. De itt a point az volt hogy sok gazdag helyen is nagyon ritkán jár a tömegközlekedés (és ahhoz képest drága) Mondjuk ha a kedvenc buszod félóránként vagy óránként jár, akkor azért nem vagy happy. Annál gyakrabban járnak a holland vonatok :)

CyberPunK 2021.04.12. 12:52:40

@FCUK: "ha jól emlékszem, az úgy kezdődött, hogy gerike taktikusan, mert nem volt elég fertőzött"

Haver, beszélj az orvosoddal, hogy csökkentse vagy növelje a dózist. A mostani nagyon nem jó.

FCUK 2021.04.12. 13:42:11

@CyberPunK: a személyeskedés nem oldja meg a problémád, hogy oylan hülye vagy, mint kunhalmi, akinek az ajtó adja a másikat.
index.hu/belfold/2020/04/02/karacsony_ritka_jaratok_suru_elnezeskeres/

konrada 2021.04.12. 13:45:22

Matyinak mindenbe bele kell scryptelni...

Nomad_ 2021.04.12. 13:55:12

@kurt
Hát időd meg elszántságod van, az látszik. :D

Opi87 2021.04.12. 14:07:07

Nem stadionokra, meg haveroknak szállodára, dubajozásra stb. kellett volna ellopni azt az EU-s pénzt. Tudom, Gyurcsány jobb vót, képzeld el, IGEN. Mert akkoriban az autópályákra meg metróra lopták el a pénzt, de legalább el is készültek. Pont lesz*rom hogy 3-szor annyi, ha már lopás nélkül semmi sem készül el, de legalább elkészült. Stadionba pont nem járok, szerintem más se nagyon, a nézőszámok alapján, de utat, járdát, csatornát használnék, köszönöm szépen.

Még ha azt mondhatnánk, a Nép sportolására megy el a pénz, de ez nem igaz, a magyarok többsége ugyanúgy alig sportol, erre az állam ezer milliárdokat költ arra, hogy nézhessük a semmit (mert amit nézni lehetne, az is egy rakás sz*r).

Ennyit tudnak, ez a magyar jobboldal színvonala, nem is az érdekel hogy lopnak, hanem hogy ennyire kontárok... Képzeld el, ha a szabad piacon, ahol pl. én is dolgozok, kéne ezeknek elboldogulni, ajaj....

birka menet 2021.04.12. 14:20:11

@FCUK:

Úgy kezdődött a történet te közismert félkegyelmü kisfidernyák troill, hogy Tarlós eftárs 10 év alatt semmit nem csinált a fővárosi közlekedésért, az élhető városért. 10 évig csak álmodozott dugódíjról, Lánchídról, meg mindenről. Ebből állt ki 10 évnyi munkakideje.

Jaj, most jut eszembe, hogy Tarlós efti tényleg csinált néhány dolgot, csak abból mind szar lett:
8 milliárdért hirdette meg a Margit híd felújítást, erre az 37 milliárd lett
Ótvar ruszki metró szerelvényeket vett a 21, században olyan áron, amiért már új nyugati szerelvényeket kapott volna
Dugódíjról álmodozott, közben a 10 éve alatt világrekord óraszámra nőtt Budapesten a dugóban való ácsorgási idő.

Nem csoda, hogy Tarlós eftárs nem lett Tartós eftárs ennyi semittevéssel és elkúrárással a számláján

gomboc r2r 2021.04.12. 14:44:08

@Rodney_2: Messziről jött ember azt mond, amit akar... Ez a 21. századra lefordítva: Az interneten bárki azt mond, amit akar.
De tessék, itt láthatod, hogy mit értek azalatt, hogy Varsó beér bennünket:

gombocmondja.blog.hu/2019/10/12/budapest_elmaradottsaga_iv_resz

Bukarest:

veke.hu/2009/07/atadtak-az-1000-uj-mercedes-buszt-bukarestben/
jarmuipar.hu/2018/03/400-uj-buszt-vesz-bukarest/
e-cars.hu/2019/08/17/bukarest-130-mercedes-benz-hibrid-buszt-rendelt/

gomboc r2r 2021.04.12. 14:47:22

@haXXXor: "Nem szeretnék túl sokat foglalkozni a politikai hátterével a helyzetnek"
nem egyenlő azzal, hogy nem akarok politizálni. Értelmező olvasás...

Serény Vélemény 2021.04.12. 16:07:04

@Kurt úrfi: Figyelj csak matyika! Nem értem, hogy miért akarsz idegesíteni, de szerinted ha kettő darab selejtes spam-edet átteszem a spam folderembe, akkor mi fog történni a többivel?
Segítek, ha ennyire buta vagy: a többit átteszi a szűrő.
Érted, vagy az iq-d tényleg közelíti a 60-at alulról?

Serény Vélemény 2021.04.12. 16:24:17

@Kurt úrfi: matyika, sose mondjon rólad jobbat senki, mint amit te mondasz másokról!

Rodney_2 2021.04.12. 17:06:43

@Kurt úrfi: weborvos.hu/lapszemle/a-kovereknel-meg-az-oltas-sem-ugy-hat-266540

Képezzed magad buzikám :)

Téged nem a "semmiért" tiltanak ki mindenhonnan, hanem mert egy elmebeteg antiszociális állat és liberálnáci terrorista vagy, Sok szavazatot köszönhet majd neked a fidesz 2022-ben :)

Most jöttem oltásról. Most már értem hogy mi a "krónikius beteg": a fele aki sorban állt kb úgy nézett ki mint a legdagadtabbak a cikkben. Ezeknek semmi esélyük ha bekapják a vírust. Nyilván Orbán miatt zabálnak bánatukban, de az is lehet hogy csak jólét van :)

Közlekedő tömegközlekedő 2021.04.12. 18:06:37

@Bunkóné Barom Ildikó: Próbált szegény, de inkább fel applikálta a Királyt meg a Bástyát a frissen plasztikázott ánuszrózsájába. Oszt hiányossá vált a sakk készlet.

Rodney_2 2021.04.12. 20:32:17

@gomboc r2r: Blogger azt ír amit akar, majd a saját korábbi cikkére hivatkozik mint forrás :)

Ha 2009-ben adták át Bukiban az ezredik buszt, akkor az volt az a fos amit mindenki gyűlölt mint tömegközlekedést. Lehet hogy mostanában már jobbakat vesznek.

A lengyel városokban párhuzamosan járnak hipermodern villamosok légkondival és free wifivel és néha nem tud elég gyorsan menni mert előtte megy/döcög egy nagyon régi roncs. Krakkóban elektromos buszok (is) vannak, ott töltik őket a főpályudvar előtt. Lengyeleknél olyan mint a németeknél hogy a vajdaságoknak saját közlekedéspolitikájuk van, saját regionális vasúttársaság amit jó esetben integrálnak a busz és villamosközlekedéssel. Aztán elég sokszinű az egész. A jegyárak is összevissza vannak minden városban. És mondom, Varsóban jelenleg másfél vonal üzemel. Az M1 jó hosszú, a Visztulával párhuzamos, abból jönnek ki a számok hogy sok a megálló meg a km. A másik (M2) 2 éve (ami a táblázatod) 6 megálló volt keresztbe. Ott lakom, tudom fejből. Most mindkét irányban meg van már hosszabbítva.
Még egy érdekesség: van olyan város ahol úgy tervezték meg a villamosokat (pl Łódz) hogy egymásra merőleges járatok vannak É-D és K-Ny aztán mindíg át kell szállni, nagyon fasza.

Rodney_2 2021.04.12. 20:34:27

@Serény Vélemény: Brendel szellemi fogyatékos. Mindenki utálja a való életben és így éri el hogy valaki szóljon hozzá :)))

Rodney_2 2021.04.12. 22:58:13

@Bunkóné Barom Ildikó: A sakkhoz bizonyos intelligencia szükséges, Brendelszar ilyen képességekkel sem rendelkezik

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2021.04.13. 09:33:50

Math-Brendel még mindig trollkodik a blog.hu-n? Nagyon kitartó, szerintem én kb. 10 éve tiltottam ki Wikipédiáról néhány userét...

gomboc r2r 2021.04.13. 11:20:20

@Rodney_2: Blogger a korábbi cikkében említi a forrást is. De adott nem csak saját forrást is.

Amúgy nem igazán értem miér ment el az egész ebbe az irányba, mikor az eredeti bejegyzés főként arról szól, hogy a fővárosi infrastruktúra néhány helyen már olyan állapotban van, hogy az üzem fenntarthatóságát kérdőjelezi meg, illetve néhány rendkívül sürgős beavatkozásra hívná fel a fogyelmet.

Rodney_2 2021.04.13. 15:39:34

@gomboc r2r: Azért mert szuper jó az egész cikked :) Csak mivel akkorát szívtam Bukarestben élve hogy majdnam rámentem és volt olyan magyar kolléga akit 3 év után 1 évig kezeltek Budapesten pszichológusok (betegállományban) Ezért már zéró tolerancia van nálam amikor fogalmatlan (ezt ne vedd magadra) ballib bloggerek jönnek azzal, hogy Románia már lehagyott minket. Ezeket mind deportálnám oda és csak akkor jöhetnének vissza, ha már tényleg lehagynak :))) One way ticket. Lásd cikk a legalján.

És egyetértek, hogy stadion helyett legyen infrastruktúrafejlesztés, az talán kiderült. Majd ha minden rendőrautó legalább ötös BMW lesz, akkor elvárom hogy a villamosok olyanok legyenek mint Baselben (csak azért érdemes odamenni és akkor még van ott pár cucc :) ). Majd a Gyurcsány-Jakab-Karigeri-Fegyőr-SzélBernike,stb álomkoalíció megoldja. Lesz rá kb 2-3 évük :)))

Ja, és te kezdted a személyeskedést amit nem szeretek. Én 18 évig voltam multiknál felsővezető több országban, komoly ember lennék, csak mióta nyugdíjaztam magam azóta az élet viccesebb oldalát fogom fel és beleszarok mindenbe :) (kivéve migráncs és Románia lehagy :))) ) Ha nem lenne ez a kib.szott pandémia, most valahol délolaszban pihengetnék (majomszerű migráns hozná a szörbetet :))) ) és eszembe se jutna magyar blogokat olvasni :)))

Tessék:
index.hu/kulfold/2021/04/06/romania-vasutkozlekedes-eloregedett-jarmuvek-utazasi-ido-nappali-jaratok-halokocsik/?token=a6be835860aacaeed75263d300467d74&fbclid=IwAR33wSq2FRTaN3wEtY6AXM273ETDYz2aVtp6CAydiWagVtnpvVm_NEfS3BA

Rodney_2 2021.04.13. 15:40:33

@Online Távmunkás: Ha más nem, ez bizonyítja hogy ön- és közveszélyes elmebeteg.

gomboc r2r 2021.04.13. 19:15:47

@Rodney_2: Ne haragudj, nem akartalak személyedben támadni, csak megjegyeztem, hogy messziről jött ember.
És valóban, Románia még sok szempontból le van maradva hozzánk képest, sőt, sokszor önmagához képest is, de ettől még nem szabad leírni csak úgy.
Mondjuk Bukarest abban a szerencsés helyzetben van, hogy területileg sokkal kisebb, miközben azért egy kicsit többen lakják, mint Budapestet, így ebből a szempontból metrót építeni is egyszerűbb, indokolhatóbb. Csak azok meg a cuclizmusból ittmaradt vonalaikkal szívnak és a 20 centis peronokkal. De és itt most hadd jegyezzem meg. Az EU-s csatlakozás óta nagyon ráfeküdtek az EU-s pénzek jó kihasználására. Még ha el is lopják jó részét, értelmes projektek zajlanak. Például a reptérre is igyekeznek jelenleg kivezetni a metróhálózatot.

És itt most teszek egy kis összehasonlítást pár megjegyzéssel. A szocik is loptak, tudom és tudtam. A Fidesz is. De ha megnézem, hogy mi történt akkor és mi történik most, csupán a beruházásokat nézve: Megcsinálták a 4-es metró első szakaszát, loptak belőle, Medgyessy franc sem tudja mit kavart, Hagyó is egy féreg, de maga a projekt jó, hasznos volt. Kelenföldet az ország legmodernebb pályaudvarává emelte például. El sem lehetne képzelni most a helyzetet anélkül a Kelenföld nélkül, ami ma ismerünk és a 4-es metró nélkül.
Vegyük összehasonlításként a 3-as metró esetét. Már Tarlósnak is maga a forrás megszerzése totális káosz volt. Amikor kijelentették, hogy 130 milliárd lesz, röhögtem, mert tudtam, hogy tarthatatlan. Aztán, hogy kihagyták a biztosítóberendezés lecserélését, kihagytak bizonyos infra-elemeket, aztán jött a metrókocsi bohózat... Az egész projekt egy totális elb@szás. És itt most direkt nem stadionozom, mert bár faszság, de nem mutatja meg, hogy mit akarok mondani. Leszarnám, hogy ki van kormányon, ha haladna az ország, csak sajnos most nem az van.
Amúgy hadd tegyem hozzá, hogy Karácsony tanított, emberileg és tanárilag egy nagyszerű ember, nagyra becsülöm, de politikai karrierjét egyszerűen nem támogatom, mert sok mindenben nem értek egyet a döntéseivel.

Rodney_2 2021.04.13. 20:46:34

@gomboc r2r: Jó én elfogadom amiket írsz.
Nekem néhány személyes talákozás vagy benyomás ásta alá a bizalmamat a teljes ellenzékben (így mint összefogás)
Pl 2018-ban Karácsonyt bemutatta egy abszolút pro-Karácsony interjú (film). Én gondolkoztam hogy rájuk fogok szavazni. Aztán akkorát döbbentem, hogy elment a kedvem az egésztől. Gyakorlatilag tetszőleges témában teljesen fogalmatlan volt (a zöldülésben talán nem). Majdnem sírtam, hogy ezt (őtet :) ) azért nem lehet odaengedni valahova ahol döntéseket kell hozni. És a mai helyzetben az sem javít ha mondjuk majd a Gyurcsány vagy a Jakab eldönti a háttérben és ő csak báb lesz, mert idétlenül tud mosolyogni (a la Biden aki lesz az új Lenin, ha meghal bebalzsamozzák és hirtelen értelmesebb beszédeket fog mondani ) :( Jó lenne ha olyan közlekedés politikusok lennének mint te és nem valami lejáratódott szoci (vagy Orbán) unokatestvére. Szerinem az elmúlt 12 év totálisan kontraszelektálta az ellenzéket. Gondolj bele hogy ha értesz valamihez amiből meg lehet élni, akkor fogsz ezzel a borzalmas söpredékkel kínlódni?? Mi vagy te Don Quijote??

Nagy bajok vannak Magyarországon. A Béndek Péter blogjában értekezett arról évekig, hogy ez meg az "kompetencia hiányos". Hát ja :(((
És akkor még jön a covid, a kolera meg a pestis és amikor azt hisszük hogy már nem lehet rosszabb, akkor megjelenik Brendel Mátyás liberálnáci pszichopata és mindenkit belő a Dunába akinek nem talál a szájában egy migránsfaszt :)))

gomboc r2r 2021.04.13. 22:01:56

@Rodney_2: Sajnálatos módon mindenféle kompetenciát és szakértelmet kiírtottak mára a hivatalokból és állami cégekből. Egyszerűen nem működnek. Valami csoda kellene már. Esetleg Szent Lászlónk ismét kisétálhatna a templomból segíteni.

Rodney_2 2021.04.14. 15:02:42

@gomboc r2r: Azért valamit szerencsétlenkednek:
index.hu/belfold/2021/04/14/m5-metro-probafurasok-kalvin-ter-vitezy-furjes/
A stadionellátottság pedig világszinvonalú :)

Ha Szent László kisétálna és meglátna néhány migránst, hejj beste kunok kiáltással azonnal levágná a fejüket és másnap már Rezsiszilárd mellett osztaná az észt :)))

Rodney_2 2021.04.14. 15:04:23

@Online Távmunkás: gondolom a Jézus szócikkhez beírta, hogy fiktív karakter, etc. :)))

gomboc r2r 2021.04.14. 17:50:05

@Rodney_2: Nem igazán értem az 5-ös metró projektet, amit a Vitézyék folytatnak...
Nagyvasúti járműveket akarnak venni a metróra. Ez azt jelenti, hogy nagyvasúti űrszelvényű alagutat kell fúrni. Az a legdrágább az összes közül. A nagyvasúti járművek peronmagassága eltér a metrókétól, amelyek magasperonosak. Így az 5-ös metró teljes mértékben különböző lesz a most meglévőktől.
Aztán ott van az, hogy az első szakaszban a Kálvin térig akarják fúrni a metrót. Fúrópajzssal. Ott azt valahogy ki kell venni. 50 méter mélyről. Legalább megint szét lehet a Kálvin teret verni

gomboc r2r 2021.04.14. 18:16:21

@Bunkóné Barom Ildikó: Ööö, azt ugye tudod, hogy egy metró kivitelezése csak akkor kezdődik meg, ha mindenre kész a terv? Tarlósnak egy fingot nem kellett volna elengednie és a 4-es metró elkészül. Csak a hülyék nem értik, hogy ez hogyan működik egy ekkora beruházásnál.
Jah és nem a 3-as villamos a leghosszabb villamosvonal a fővárosban, még csak nem is dobogós :) A kivitelezéséről pedig inkább ne is beszéljünk, mert több éven keresztül kellett javítgatni a dolgokat. A megállókat. A keresztezéseket. Az pedig, hogy "szerintem", az nem érv. A Margit-hidat meg én a helyedben nem hozta volna fel...

gombocmondja.blog.hu/2015/09/21/demszky_elfecserelt_20_eve

gomboc r2r 2021.04.14. 21:20:50

@Bunkóné Barom Ildikó: Röhögnöm kell rajtad :D
Ki mondta, hogy elkészült 2010-ben? Önmagaddal vitatkozol és még ahhoz is hülye vagy :D
Itt inkább abbahagyom, mert csak rosszabb képben tűnsz fel :D

gomboc r2r 2021.04.15. 09:43:21

@Bunkóné Barom Ildikó: Naná, hiszen Demszkyék érdeme, hogy elkészült. Tarlósék ott akadályozták, ahol lehetett. De nem érdekelsz innen tovább, mert ez itt offtopic és 28 ezerszer el lett mondva az ilyen szűklátókörűeknek

gomboc r2r 2021.04.15. 18:29:53

@Bunkóné Barom Ildikó: Jah, '97-ben jóvá is hagyta a kormány, majd a fideszgecik '98-ban keresztbehúzták és megmondták, hogy őnekik nem kell, majd a szocikkal újra meg lett állapodva, miközben a Fidesz ott tett keresztbe, ahol tudott. Majd miután éveken keresztül kampányoltak ellene, nagy csinnadrattával átadták, de arra is képtelenek voltak, hogy Demszkyt meghívják az átadásra, mert ahhoz is csicskák. Na mindegy. Ezen túl nem hagyom, hogy a hazugságaidat itt a blogon terjeszd. Viszlát!

kiskisutca 2021.04.29. 16:02:04

Idén még nem tömegközlekedtem. Tavaly hiányzott az M3 közepe.
Ja és az 1-es CAF zsúfoltan nagyon nem OK.

kiskisutca 2021.05.05. 14:12:27

"M1 Pusztán felújítást vagy csak a járművek cseréjét? Vagy meghosszabbítást is? Esetleg liftek beépítését? Új kijáratok nyitását?"

A Wikipédia szerint:

A vonalat a Vörösmarty tértől meghosszabbítják a Vigadó térig. A metró vágányai jelenleg is egészen a térig húzódnak, itt csak megállót kell építeni, így közvetlen kapcsolat jön létre a 2-es villamossal, valamint a BKK menetrend szerinti hajójárataival.
Új állomás épül a Hungária körút alatt (közvetlen kapcsolat az 1-es villamossal).
Egyes állomásokat akadálymentesítenek, az összes állomáson liftet építenek.
Új kijáratok létesülnek a Deák tér, Oktogon, Hősök tere állomásokon.
Új járművek kerülnek beszerzésre (egyterű, nagyobb kapacitású, hosszabb szerelvények).

hu.wikipedia.org/wiki/M1-es_metr%C3%B3vonal

Ja, és ez csak az I. ütem!

gomboc r2r 2021.05.06. 15:24:19

@kiskisutca: Tervek vannak. Volt már szó arról, hogy az egész vonalat felújítják és meghosszabbítják. Utána arról volt szó, hogy csak felújítják. Utána arról volt szó, hogy csak a legszükségesebb dolgokat csinálják meg és lecserélik a járműveket. De jelenleg semelyikre nincsen pénz. Ezért írtam, hogy attól függ, hogy mit akarnak, mit csinálnak meg, hogy mennyi pénzt tudnak szerezni. Nagy valószínűség szerint semmi nem várható, csak ha a Fideszt sikerül lecserélni jövőre.
süti beállítások módosítása