Miközben próbálom magam rávenni, hogy végre befejezzem a posztot, ami arról szól, hogy Dél-Pesten milyen szolgáltatásfejlesztést lehetne csinálni minimális pénzből, közben olvasgatom a híreket és folyamatosan elmegy a kedvem az egésztől. Az ember kedvét veszik el folyamatosan azzal, hogy a kormány által az elmúlt 12 évben elkövetett szándékos rombolás levét mi, átlagemberek isszuk meg. Erre jön ez a Vitézy gyerek és megint olyanokat nyilatkozik, hogy az ember vérnyomása kiüti a műszereket. Hát akkor olvassuk el és értelmezzük!
Kontextus: Nemrég tett pár bejelentést. Először arról hallhattunk, hogy a kormány engedélyezi, hogy hitelfelvételi tárgyalásokat kezdjenek az EROFIMA nevű szervezettel 50 darab villamosmozdony beszerzésének a fedezetére. Illetve a kormány jóváhagyta, hogy közbeszerzési eljárásba kezdjenek IC-szerelvények beszerzésére (forrást nem rendeltek hozzá, szóval jelenleg nem tudni, hogy miből fizetnék).
Azután kijöttek a hírek, hogy mivel az előző hozzánemértő hülye (Homolya Róbert) olyan rettentő szar szerződést kötött a vontatási-energia beszerzésére, hogy a MÁV majd belerokkan a fizetésébe, ezért kivágták a vezérigazgató urat, mint macskát szarni. (Egyébként nem bukott nagyot, a Stadler Magyarországhoz igazolt. Ez az a cég, amelyiktől a kormány beszerezte például a 40 darab emeletes motorvonatot is. De érdemes utánaolvasni ennek a hülyének, mert van mit.) Szóval a MÁV-nál most azzal próbálkoznak, hogy az amúgy minimális energiát fogyasztó modern motorvonatok kapacitását csökkentik csúcsidőn kívül, így próbálva valamennyit spórolni.
Illetve, ha már Vitézy, ne feledjük el, hogy még a BKK élén mennyi projektet beígért, megterveztetett egy valag pénzért, majd semmi nem lett belőle. Ezután felfelé bukott, készített jó pénzért egy tervezetet a kormánynak mindenféle helyi közlekedési központok létrehozásáról. Egyébként ez akkora siker volt, hogy úgy eldugták, hogy soha senki ne találja meg. Majd ismét felfelé bukott és került a Budapest-környéki fejlesztésekért felelős szervezethez. Itt ismét totál kamu bejelentésekkel és jó drágán megterveztetett, soha meg nem valósuló projektekkel tette le a névjegyét. Miután ez megszűnt, ismét felfelé bukott, most pedig államtitkárként tevékenykedik mindannyiunk "megelégedésére".
Az interjú az Indexen Telexen jelent meg ma, teljes terjedelmében ott lehet elolvasni, de nem érdemes. Az idézett részek az államtitkár nyilatkozatai, alatta pedig az én kommentjeimet fogjátok tudni olvasni.
És ha a mai helyzetből kivetítjük egész éves hatásra, olyan 130-140 milliárd forint lehet az energiaár növekedése miatti többletköltség.
Ez köszönhető annak, hogy Homolya a lehető legrosszabbkor kötötte meg a szerződést a beszerzésre. Repült is. Amúgy mivel ez egy nemzetközi piac (ahogy mára már gyakorlatilag minden), ezért az árak euróban keletkeznek és utána vannak forintra átváltva. Tehát ha nem döntötték volna be a forintot a hozzáértő kormányunk tagjai, ez akár 40 milliárddal is kevesebb lehetne... De hasonló összeggel lehetne kevesebb, ha nem még mindig az 50 éves villanymozdonyokkal szolgáltatna a vasút és nem lenne tele az egész hálózat lassújelekkel. Tehát a kormány elbaszott politikájának most fizetjük meg az árát.
Mivel a nyolcszoros áramárnál viszont megéri a reggeli csúcs után a fölösleges kocsit leakasztani, majd délután visszaakasztani, csak ezzel a lépéssel több mint 120 millió forintos megtakarítást értünk el a budapesti elővárosi vonalakon.
120 millió Ft. Csak az áramár miatti 140 milliárdos pluszkiadáshoz viszonyítva ez olyan, mintha te évente egyszer nem vennél meg egy csomag rágót. A költségekre a hatása 0, de legalább kibaszunk az utasokkal, hadd szívjanak. Nem baj, hogy most is teli vannak a vonatok. De egyébként kiszúrás a vasutasokkal is, mivel ez olyan állomásokon történik, ahol amúgy is rengeteg munka van (Nyugati, Keleti, Déli pályaudvarok). Ráadásul a vasút jelenleg is hatalmas munkaerőhiánnyal küszködik, tehát ez a szánalmas beavatkozás az amúgy is szűkösen rendelkezésre álló munkaerő totális pazarlása.
Amúgy vicces, hogy épp mai hír az, hogy a belvárosi önkormányzat 111 millióért ültet 3 db fát. Link
Ha látjuk a számokat, elkezdhetjük oktatni a mozdonyvezetőket arra, hogyan tudnak energiahatékonyan vezetni.
Újabb zseniális húzás. Hogyan kell energiahatékonyan vezetni? Aki vezetett autót, jól tudja. Nem szabad erőteljes gyorsításokat alkalmazni, inkább érjük el lassabban a maximális sebességet, de úgy kevesebb energiát igényel. Viszont az utazási idő növekszik. Mindezt egy olyan vasúton, ahol nagyítóval kell keresni a pontosan közlekedő vonatokat, a rettentő sok lassújel miatt. Ezt úgy próbálják a mozdonyvezetők ellensúlyozni, hogy minél később fékeznek rá a lassújelre, s minél hamarabb megpróbálnak kigyorsítani. Tehát odatolnak mindent, ami van, hogy ne késsenek annyit. Ezt akarják megszüntetni Vitézyék. Menjen a vonat lassabban, késsen többet, nem számít az utas, így kevesebbe kerül.
Ha az új vasúti menetrendről az oktatási államtitkár adna a Telexnek interjút, én biztos meglepődnék, úgyhogy engedje meg, hogy ne kommentáljam más szakterületeknek az ügyeit.
Egyáltalán nem szokatlan, hogy egy országban az épp zajló tüntetésekről, napi politikai ügyekről megkérdeznek másik szakterületen dolgozó politikusokat, de kevesen tudnak ilyen idiótának kinézni egy válasszal.
Hétfőn nagyon szerencsétlen napja volt a MÁV-nak, mert reggel Szajolnál egy felsővezeték-szakadás miatt tíz órára leállt az egyik fővonal, utána pedig a kerülő úton gázolt az egyik vonat.
Nem csak ezen a hétfőn és nem csak hétfőkön. A MÁV-nak már teljesen mindegy, hogy milyen nap van, gyakorlatilag teljesen kiszámíthatatlanul közlekednek a vonatok. Érdemes végignézni a MÁVINFORM Facebook hírfolyamát egy-egy napra, ahogy én is megtettem. Vasárnap szinte a teljes dunántúli vasúti közlekedés összeomlott, mert bizt. ber hiba volt Kelenföldön. Hétfőn pedig az egyik vasútvonalon teljesen leállt a közlekedés járműhiány miatt. Márpedig mellékvonali járművek beszerzésére esély sincs a közeljövőben... Pedig oda legutóbb 20 éve került új jármű...
Az a majdnem 2000 milliárd forintnyi uniós forrás, amit közlekedésfejlesztésre el tudunk nyerni, több mint 90 százalékban vasútfejlesztésre megy.
Úgy beszél erről, mintha eddig nem kaptunk volna egy forintot sem az EU-tól vasútfejlesztésre. Ezermilliárdok lettek kiszórva, nem ritkán többszörannyiért épültek itthon a pusztában a vasútvonalak, mint Ausztriában vagy Franciaországban. De egyébként a szerbek vadiúj alagutas, völgyhidas projektje is olcsóbb volt, mint amennyiért itthon vasutat építenek... Azt pedig ne felejtsük hozzátenni, hogy amikor itthon egy vasútépítési projekt zajlik, akkor azon belül rengeteg közutat építenek. Az is előfordul, hogy a projekt költségvetésének fele konkrétan nem is a vasúti infrastruktúrára van elköltve. Hiába ömlöttek az ezermilliárdok a "vasútba" eddig is, gyakorlatilag csak átfolytak rajta, mint a szűrőn, s az eredmény az lett, hogy valami elképesztően szar állapotban van a magyar vasúti infrastruktúra. Ahogy 2012 óta folyik a projekt, hogy a 160-as sebességet itthon be lehessen vezetni. 10 éve! 0 eredménnyel...
Itthon is vannak természetesen visszatérítési szabályok most is, amiket alkalmazunk.
Év vicce.
Sok szektorban folyik egyeztetés az önkormányzatokkal az energiaválság kapcsán, ezek a szálak nem a közlekedéspolitikánál futnak össze
Tehát a kérdés: Egyeztetnek-e az önkormányzatokkal a helyi közlekedés forrásainak biztosításáról most, hogy totál megfizethetetlenné vált az állam által totálisan kirabolt önkormányzatok számára? A közlekedéspolitikáért felelős államtitkár válasza: NEM. Miért is tenné, ez sem az ő feladata gondolom...
A 12 milliárd forintos működési támogatást ahogy eddig, idén is biztosítjuk a fővárosi tömegközlekedésnek.
Micsoda gesztus az állam részéről! Kifizetnek valamit, amit járna a fővárosnak... Nem, nem azért, mert hatalmas jószíve miatt kedveskedik az állam, hanem azért, mert törvényben meg vannak határozva, hogy kik és milyen kedvezményekre jogosultak a helyi közlekedésben. Ezt kellene ezzel kifizetnie az államnak. Most olyanokkal ne foglalkozzunk, hogy katonák, politikusok, rendőrök, stb. ingyen utaznak, diákok féláron, számoljunk csak a nyugdíjasokkal!
A KSH szerint 365 000 nyugdíjas él Budapesten. 12 milliárdos éves támogatást ad az állam. Ez havonta 1 milliárd. Leosztjuk a nyugdíjasok számával, kiderül, hogy nyugdíjasonként mintegy havi 2700 Ft-tal járul hozzá az állam. De mint mondtam, ha minden kedvezményt összeszámolnánk, ennek is csak a fele lenne, mintegy 1800 Ft havonta. A havi 10 ezer Ft-os bérletnek ez kevesebb, mint ÖTÖDE! Márpedig a jelenlegi bérletárak is a 2012-es, tehát 10 évvel ezelőtti szinten lettek befagyasztva! Ha tudni akarod, hogy miért nincsen pénze a fővárosnak, nos, ezért. Évente legalább ötszörennyit kellene fizetnie az államnak a jelenlegi befagyasztott árakon, de a valóság az, hogy akár a tízszer ekkora összeg is elképzelhető lenne. Tehát évi 100 milliárddal rövidíti meg az állam a fővárost csak ezen az egy tételen! Ha ezt az elmúlt 10 évben rendesen kifizette volna az állam, egy petákot nem kellett volna beleadnia a 3-as metró felújításába, mert önerőből képes lett volna finanszírozni az önkormányzat...
Az országos közlekedésszervezőnek fizet, de ami a városi közösségi közlekedési cégre eső rész, azt nyilván mi továbbutaljuk.
Az új, országos tarifarendszerről szólva sikerült ezt megejteni. Most mondhatnám azt, hogy tessék az előző bekezdést végigolvasni újra és eldönteni, hogy vajon "nyilván továbbutalja" az állam ezt a pénzt vagy nem, de szerintem célszerűbb megemlíteni a Kukaholdingot, ami hasonló elven működik és saját működési költségeire tekintettel visszatart egy jóadag pénzt, ami által a kukás cégeket totálisan bedöntötte a kormány. Mindenki tudja, hogy mire számíthat, nem ejtek rá több szót.
Térjünk vissza Budapestre és az agglomerációba. Két éve azt nyilatkozta, hogy tíz éven belül utazhatunk az ötös metróval. Most is így látja?
Akkor sem azt mondtam, hogy a belső, belváros alatti alagút megépül, hanem azt, hogy elindulhat a HÉV-eknek a metrószerű fejlesztése.
Nagyszerű, egyszerűen zseniális. Hogyan tagadjuk le, majd rögtön ismerjük is be, hogy hazudtunk.
Egyébként az egészből nem lett semmi. Nincs tender, nem folyik beszerzés, nem folynak munkák, semmi sem történik.
A HÉV-ek fejlesztése a külső szakaszon be tud fejeződni a 2026-os határidőig, ha az uniós forrásokat megkapja Magyarország.
Ez úgy, ahogy van, egyszerű HAZUGSÁG. Kevesebb, mint 4 év alatt lepörgetni a semmiből a tendereket és kifúrni az alagutat a Kálvinig, megépíteni a megállókat... Egyszerűen fizikailag képtelenség. Még a járműveket sem tudnák addigra legyártani.
Ha az uniós források meglesznek a HÉV-re, akkor az 5-ös metró néven emlegetett rendszer legelső szakaszai elkészülhetnek az ígért tíz éven belül.
Ha...talán...esetleg... stb. stb. Egy hatalmas ígéret, aminek se eleje, se vége. Bolond az, aki ezt elhiszi.
A legelső szakaszon mit értsünk?
A HÉV-ek meglevő szakaszainak felújítását, de már az új emelt szintre, akadálymentes állomásokkal, emelt sebességre, jobb kapcsolatrendszerrel. Nyilván az új alagút ennél egy távlatibb feladat.
Tehát a hatalmas ígéretek és óriási szavak mögött az igazság az, hogy ha az EU hajlandó finanszírozni, akkor talán egy fenntartási munkát meg tudunk csinálni az ígért 10 éven belül. Vicc. Röhej. Hagyjuk.
Mondhatjuk eszerint a két évvel korábbi mondatból kiindulva, hogy nyolc éven belül utazhatunk az ötös metróval?
Ez egy erősen leegyszerűsített mondat volt.
Az. Hazugság volt. Nyugodtan be lehet ismerni. Hazudtál akkor is, hazudsz most is, 20 éve nem csinálsz mást, mint hazudsz és felfelé buksz, köszönhetően a családi kapcsolatoknak.
Friss hír, hogy a Lázár János alá tartozó Nemzeti Közlekedési Központ visszavonta a Nyugati pályaudvarra bevezető vonalszakaszok rekonstrukciójának tervezésére kiírt közbeszerzést, tehát már a tervezés sem mindenhol folytatódhat. Ez is a beruházási kormányzati stop eredménye?
Erre az Építési és Beruházási Minisztérium tudna válaszolni, az ilyen tenderek lebonyolítása a kormányzati struktúra alapján hozzájuk tartozik.
Tehát a közlekedéspolitikai államtitkárnak nem feladata azzal foglalkozni, hogy mi történik egy közlekedési projekt tendere körül? Érdekes. Én azt hittem, erre való a közlekedéspolitikai államtitkár. De a valóság azt mutatja, hogy inkább arra, hogy minden elképzelhetetlen baromságot beígérjen.
Csak az elmúlt héten volt már munkavacsorám az Alstom vezetésével, előtte meg a Siemens munkatársaival.
Nem tudom, hogy ki mit tapasztal a világból, de nálunk ezt speciel korrupciónak nevezik. Ha egyeztetni kell, arra ott az iroda. Bármilyen demokratikus országban működő nagyvállalat vezérigazgatóját kérdezz meg arról, hogy elmegy-e munkaidőn kívül politikussal étterembe. Úgy fog elzárkózni előle, ahogy csak lehet, mert ha kiderül, akkor balhé van. Érdemes emlékezni, hogy hogy vágtak ki mindenkit a Microsoft hazai képviseletétől is.
Egyszerűen elképesztő, hogy itt tartunk. Egy ilyen ócska nyilatkozatot le lehet hozni egy újságban. És örülni kell neki, hogy egyáltalán hajlandó nyilatkozni a nagyfejű hatalomból valaki. Egyébként a rothadó Nyugaton így néz ki egy interjú a kormány képviselőjével. Amikor hazudik és terel, akkor erre rávilágítanak. Nem kell érteni a videót, elég megnézni, hogy ki beszél és mikor, illetve hogy milyenek a reakciók.
Elnézést kérek, pozitívabb bejegyzéssel terveztem érkezni mostanság, de egyszerűen az ország helyzete nem engedi meg, hogy most pozitívabb mondanivalóval jelentkezzem. Ugyanis nem történnek pozitív dolgok. Márpedig úgy eléggé nehéz. Az országban mindenhol állítják le a tömegközlekedést, a kulturális intézményeket, fürdőket zárják be, uszodákat, sportcsarnokokat zárnak be, sőt, van ahol a közvilágítás lekapcsolásán gondolkodnak, az állam pedig kivonul a szociális ellátásból. Miközben Európa legtöbb adóját fizetjük, az állam egyszerűen nem hajlandó finanszírozni az alapvető állami feladatokat, miközben százmilliárdokat vernek el baromságokra, s csak a folyamatos ígérgetés megy. Egyszerűen nincsenek pozitív hírek, sajnálom.