Nagyon felkapott hír lett, hogy kiszivárgott egy dokumentum a Lázár János által felügyelt Építésügyi és Közlekedési Minisztériumból. Nagyon sokan felhörögtek, hogy micsoda mészárlás, micsoda károkozás. De igazából senki nem nézett bele igazán a listába. Na itt és most ezt megtesszük.
Kezdjük azzal, hogy mi is ez az egész botrány. Nos, ez az egész úgy kezdődött, hogy az újonnan felállt minisztérium elkezdte átvenni a megszűnő régi minisztérium minden ügyét, papírját, projektjét. Ez teljesen természetes dolog, az átadás-átvétel folyamán a felek leülnek és egyesével átbeszélnek mindent. Milyen projektek futottak, ezek a projektek milyen állapotban vannak, mennyi pénzbe kerülnek, mennyit fizettek ki belőlük, ilyesmik. Aztán az új vezetés a saját hatáskörében dönt arról, hogy mi legyen ezekkel a megkezdett projektekkel.
Politikai rész
Amiket itt láttunk felsorolva, azok a projektek a Vitézy - Fürjes brancs által gründolt/futtatott projektek átadás/átvétele. Ezek során az új felelős (Lázár) mondott ítéletet, hogy mit kell kezdeni ezekkel a projektekkel. Tekintve, hogy tudjuk, hogy kik vettek részt a megbeszélésen (a volt minisztérium a brancs által behozott segéderő), illetve hogy mennyire ki nem állhatja egymást a brancs és Lázár, plusz hogy Lázár bedózerolta a projektjeiket, innen már könnyű kitalálni, hogy ki szivárogtatta ki a listát.
A reakciókat látni is nagyon érdekes. Lázár - ahogy szokta - leszarja a közvéleményt és az újságírókat, de láthatóan megjegyezte magának ezt a kedves gesztust. Fürjes kis mosollyal úgy tesz, mintha nem tudná kinek köszönhetően szivárgott ki az egész, Vitézy meg a nyilvánosságban kussol, mert a háttérben kavar.
Mindeközben a többszörösen megbukott embereik szépen lassan szivárognak vissza a főváros kötelékébe. Vajon köze lehet ahhoz, hogy Karácsony mindenképpen Vitézy-t akarná látni a BKK élén? Mert ha igen, akkor Karácsony nagyszerűen bemutatja, hogy a DK miért nem akarja Karácsonyt főpolgármesterként látni...
Na akkor nézzük, hogy mik ezek a projektek. (Nem mindegyikről lesz szó, csak az általam érdekesnek tartottakról. Ezek nagyrészt közlekedéssel kapcsolatos projektek.)
Déli Körvasút II. ütem kiviteli tervezés
A tiltakozások folyamatosak, a bírósági döntések a projekt megvalósítása ellen foglalnak állást, de a projekt folytatásának tervezése zajlott 3,4 milliárd Ft értékben. Tervek, ennyi pénzért...
Cegléd - Nyugati Pu. (100a vonal) és Vác - Nyugati Pu. (70-es vonal) vonalszakaszok fejlesztésének előkészítése
A fent említett két vasútvonal elővárosi szakaszainak felújításáról álmodoztak. Ezek tervezésének előkészítésére 3,5 milliárd Ft összegű projekt zajlott.
Budapesten új vasúti megállóhelyek tervezése
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia során megállapított hiányzó megállók tervezése. Ilyen például egy megálló a Mexikói útnál, illetve még egy pár hasonló. Bruttó 1 milliárd Ft értékben tervezés.
Vasútmúzeum megállóhely tervezése
A hatvani vonalon (80a vasútvonal) új megállóhely létesítése a Hungária körútnál a Vitézy-ék gründolta új közlekedési múzeum részekén. A megállóhely tervezése lezárult tavaly nyáron, kifizettek érte 550 millió Ft-ot. Kivitelezésről természetesen szó sem volt.
Lajosmizsei vasútvonal fejlesztésének tervezése
A Kőbánya-Kispest - Dabas - Lajosmizse - Kecskemét (142-es) vasútvonal felújításának tervezése, melynek során továbbra is egyvágányú közlekedést kívántak fenntartani hatalmas, 80 km/h-s tempó mellett. Ennek a tervezésére 4,6 milliárd Ft-ot terveztek elkölteni.
Kőbánya-felső - Rákos és Rákosliget vasútvonal fejlesztésének tervezése
A 80a vasútvonal (Budapest - Hatvan) szakaszának felújításával kapcsolatos tervezési munkálatok mintegy 7,6 milliárd Ft értékben.
(Megjegyzés: Nem is olyan régen ért véget a Rákostól Gödöllőig tartó felújítás. Tehát ugyanezen szakasz felújítása, melynek során mintegy 62 milliárd Ft-ot költöttek el erre a részre. Fejlesztés nem fért bele. Sőt, ha igazán megnézzük a projekttartalmat és a végeredményt, azt láthatjuk, hogy igazából visszafejlesztés történt. De már újabb projektet terveztek itt újabb hatalmas pénzekért...)
Ferihegy Repülőtér vasúti megálló és új nyomvonal
Emlékezhetünk, hogy mekkora balhét csapott a kormány Ferihegy körül, mert a reptér hasznosítani akarta azt a területet, ahova a tervek szerint az új vasúti megállót építenék. A projektben a papírok szerint 3 éve nem történik semmi. Ugyanakkor tökéletesen megmutatja, hogy mennyi értelme van megtervezni valamit akkor, ha nem állunk neki azonnal kivitelezni. A tervek elavultak, tervkiegészítésre lenne szükség. Tehát az erre elköltött pénzt gyakorlatilag kidobták az ablakon 5 évvel ezelőtt...
Vasúti alagút a Nyugati Pu. és a Déli Pu. között
A nagy csinnadrattával bejelentett projekt tervezését elvileg a Főmterv nyerte mintegy 850 millió Ft értékben, ugyanakkor a kiszivárgott papírok szerint még 1,7 milliárd forint kifizetésére van kötelezettségük ezzel összefüggésben...
Nyugati környezetének rendberakása
A felüljáró elbontása és a buszvégállomás környékének megújítása. Tervezési költség 300 millió Ft.
Vácrátót - Vác vasútvonal felújítása
A 71-es számú Budapest - Vácrátót - Vác vasútvonal felújításának a tervezése projekt mintegy 3 milliárd Ft értékben.
H5-ös HÉV ráncba szedése
A Szentendrei HÉV akadálymentesítése és legelhasználtabb részeinek felújítása kiírt tervezési megbízás mintegy 3,5 milliárd Ft értékben. (Túl sok értelme nincs, mivel a közeljövőben amúgy sem volt várható a jelenlegi, nem akadálymentes HÉV-szerelvények beszerzése...)
Csepeli és Ráckevei HÉV összekötése
A H6-os és H7-es HÉV-ek összekötése, pályafelújítás és új alagút építése a Boráros tér - Kálvin tér szakaszon lenne a végső projekt. Ennek tervezése mintegy 14,5 milliárd Ft értékben...
2-es metró és a HÉV összekötésének tervezése
A 2-es metró és a Gödöllői és Csömöri HÉV-ek összekötése, járműbeszerzés lenne a projekt lényege. Ezek tervezése mintegy 6 milliárd Ft értékben.
Műegyetem rakparti villamos tervezése
Új villamosvonal tervezése a Műegyetem rakparton a Szent Gellért tértől a Kopaszi gátnál lévő új MOL falloszig. A tervezés költsége: 400 millió Ft.
Kelenföld Volánbusz-pályaudvar áttelepítése a vasút egyik oldaláról a másikra
Ebben a projektben igazából semmi érdemleges nem történt volna, csak 250 méterrel átrakták volna a Volánbuszok végállomását. A vadiúj pláza mellől ment volna a vasútállomás autópálya felőli oldalára. Talán 3-4 percet lehetett volna nyerni a buszok beérkezéséig, de ezt el is veszítették volna rögtön, mivel mind a metró, mind a vasúti peronok, mind a pláza, mind a villamos messzebbre került volna... A tervezés költsége 1,3 milliárd Ft...
Városligeti projektek
A Városliget megújulásához kapcsolódóan egy hatalmas felüljáró építése a Szegedi útnál, illetve parkolóházak a környéken. Ennek tervezésére mintegy 3,8 milliárd Ft.
Dél-Budai Centrumkórház
A soha az életben meg nem valósuló Dél-Budai Centrumkórház projekttel kapcsolatos közlekedésfejlesztési program tervezése 700 millió Ft értékben.
Déli Városkapu program tervezése
A Déli Városkapu programmal kapcsolatos tervek elkészítése. (Szintén már eldobott projekt.) 7 milliárd Ft
Füredi utcai felüljáró
Felüljáró tervezése a XVI. kerületben mintegy 1,2 milliárd Ft értékben.
(Megjegyzés: Tetszik, hogy itt megjegyzik a papíron, hogy a helyi kormánypárti polgármester - Kovács Péter - erre a beruházásra építi a választási kampányát, szóval lehet nem kéne eldobni. Még véletlenül sem szakmai alapon döntenek a minisztériumban arról, hogy mi valósuljon meg.)
A Nemzeti Káderképző Egyetem (NKE) bővítése
Ezt csak megjegyzési alapon. Legalább 250 milliárd Ft értékű beruházás az egyetemnek, miközben minden más oktatási intézmény magát zabálja fel a pénzhiányban...
Szóval egyelőre ennyi, mintegy kivonatként, a listát meg lehet találni itt.
Ezek azok a projektek, amik számomra érdekesek. Ezeknek egyike sem valódi beruházás, mindegyik pusztán tervezési fázisban létezik.
Összességében 65 milliárd Ft-nyi tervezési költség úgy, hogy a projektek megvalósítási költsége ezermilliárdokra tehető.
Ez a Vitézy-Fürjes-féle BFK elmúlt 2 évének gyümölcse. 65 milliárd Ft, csak amiről most így hirtelen tudomást szereztünk, ki tudja mennyit költöttek el még eddig. Ezek eszméletlen mértékben égették el a pénzeket olyan baromságokra, amik a büdös életben nem valósulnak meg. Mindezt úgy, hogy a mindennapi működésre nincsen pénze az országnak. A BKV-nak nincs 1 milliárd Ft-ja arra, hogy a két összetört Combinót valahogy kijavíttassa. A MÁV-nak annyira nincsen járműve, hogy jelenleg is több vonalon állandósult bizonyos indulások autóbuszos pótlása. Mindezt úgy, hogy évtizedes lemaradása van a MÁV-nak új járművek beszerzését illetően. Tavaly azért zárták ki a forgalomból a 150-es, kelebiai vasútvonalat, hogy a balatoni forgalomra legyen járművük. Most pedig ott tartunk, hogy elképzelni sem tudjuk, hogy ha visszaadhatóvá válik a pálya, milyen járművek fognak közlekedni rajta, mivel nincs elérhető szabad kapacitás.
Ez a Vitézy-Fürjes-féle brancs a legalapvetőbb dolgokra is alkalmatlanok. Eszméletlen mértékben égetik a közpénzt mindenféle baromságra, miközben a napi működés nem biztosított. Minden értelmes ember tudja (aki már látott piaci környezetet), hogy a napi működés megoldása/optimalizálása a legelső, legfontosabb feladat. Ezután jöhetnek a drága nagyprojektek.
Tökéletes példa erre a Nyugat Pályaudvar. Évtizede nem történik semmi a Nyugatiban, miközben XX. század eleji technikával zajlik a vasúti forgalom ebben a hatalmas csomópontban. A vágányok felosztása is a régi állapotokat idézi. Amennyiben hozzányúlnának és modernizálnák, hirtelen lehetne egy csomó kapacitást felszabadítani a vonatoknak, gyakorlatilag megszűnhetnének az állandó késések és még a menetidő is csökkenne. De nem történik semmi, mert a hatalmas alagutas projektre várnak, hogy az majd mindent megold. Ha 10 éve megcsinálták volna a Nyugatit, pont elavulna az alagutas projekt kezdetére. De inkább szívatja a kormány az embereket egy soha meg nem valósuló projekt ígérete miatt.
Lázár János nem szent, sőt, sokkal közelebb van a másik véglethez, de most ezeknek a baromságoknak a leállításával rengeteg közpénz felesleges elköltését akadályozza meg. Ugyanis ezekből a projektekből sosem lett volna semmi a tervek elkészülése után...