Gombóc mondja

Gombóc mondja

Korszakalkotó lófasz - vármegyei bérlet

2023. február 18. - gomboc r2r

Újabb tessék-lássék beavatkozás a közlekedési szektorban, ami akár jó dolog is lehetne, de inkább csak szar.

Mi a szektor problémája? Abszolút pénzhiány egyik oldalról, hatalmas méregdrága gigaprojektek a másik oldalról.

Miközben a kormány és baráti köre mindenféle gigaberuházással a projektcégeken keresztül szipkázza ki a hatalmas pénzeket a közlekedés infrastrukturális beruházásaiból, addig ott van a másik oldal, a mindennapi üzemeltetés féllábon ugrálva, könnyes szemmel könyörögve valami forrásért.

Jön a vármegyei bérlet! Mire jó? Pest megyében 5-10 percenként járó, kiváló kiszolgálású vonalak, modern járművekkel, többnyire feldolgozható mértékű késésekkel. Nógrádban kétóránként közlekedő, a '70-es évekből visszamaradt Bz motor dülöngél, ami jó esetben jön, rosszabb esetben nem. Mindkettő ugyanannyiért. Tetszik?

Az árat direkt belőjük a fővárosi bérletár alá, mert azért az nem lehet, hogy a lázadó városnál többet kérjünk el, majd ezt jól szét is kürtöljük...

Mi van benne? Kizárólag távolsági járatok a Volánbusz és a MÁV, GYSEV triumvirátus üzemeltetésében. Meg persze a HÉV, mert az nagyon kellett a MÁV-nak a kormány szerint. Amint beértél a városba, onnantól dugd fel az országbérleted, mert nem érvényes a helyi járatra. Jó, mi? A magyar kormánynak megtetszett a német klímabérlet, majd lemásolta. Csak kivett belőle mindent, amitől az jó.

A jelenleg létező START-klubkártya 50% - ami minden másodosztályú utazásodnál a jegyár felét elengedi - került évente 35 000 Ft-ba. Csak vasútra, csak másodosztályra, jegyár felét fedezi.

START Klub Bónusz-kártya, ami másodosztályon díjmentes utazást biztosít, csak vasúton. Évente 250 000 Ft-ba kerül.

Ehhez képest a most bejelentett bérletfajta országosan havi 18 900 Ft, ami így évente 226 800 Ft vasúton másodosztályra, volánbuszra, HÉV-re.

Tehát kevesebb, mint az eddig a vasúton ugyanazt a szolgáltatást nyújtó bérlet. Annyit tudni kell, hogy ezt eredetileg is azokhoz a jegyárakhoz lőtték be, amik már most sem fedeznek semmit sem a vasút fenntartásából, a kormány meg ilyenre nem ad pénzt. Ergó a még olcsóbb bérletből keletkező bevételekből kellene kigazdálkodnia a vasútnak a fenntartást úgy, hogy sokkal kevesebbet fog majd belőle megkapni, mivel a hasonló méretű volánbusz is ezekből a bevételekből dolgozik majd. 

Ezen felül jó kérdés, hogy hogyan fogják elosztani a bevételeket például a MÁV-Volán konglomerátum és a GYSEV között. Kevesebb bevétel a GYSEV-nek? Vagy garantálnak nekik egy bizonyos szintet? De akkor megint a MÁV baszik rá... Aztán ott van, hogy a maradékot el kell osztani a MÁV és a Volán között. Mi megy a vasúti szektorba és mi az autóbuszokba. Hiszen nyilván olcsóbb fenntartani pár buszvonalat, mint egy teljes vasútvonalat... Aztán utána ott a kérdés, hogy miből gazdálkodik majd a MÁV és miből a HÉV... Az a HÉV, amelyik már így is a szocializmusból ittmaradt járművekkel szolgáltat az egyre romló állagú pályákon, miközben hatalmas gigaberuházások szelleme csüng a feje felett, amiknek az eredményét fenn kell majd tartani... Vagy legalább a mostani szintet kéne tartani... 

Aztán ott van, hogy hiába vezették be ezt, a jegyárak összefésülése teljesen elmaradt. Ahogy a mindenféle kedvezmények rendszere is. Például a diákok 90%-os kedvezménye... Totálisan fenntarthatatlan egy olyan országban, ahol párezerért szerzel egy kamu diákkedvezményt biztosító érvényesítőt.

De az egészben a kedvencem, hogy totál meg sem említi a MÁV által üzemeltetett Tram-Train-t, ami Hódmezővásárhelyen és Szegeden helyi járatként közlekedik, míg a két város között helyközi járműként. Na most akkor mi van? Ez abból a szempontból is lényeges, mivel a járat fizetőssé tételét az nehezítette, hogy a szegedi közlekedési társasággal le kellett tárgyalni a bevételek megoszlását. Na most itt mi történik ezzel? Újratárgyalás? Fene tudja, hiszen még véletlenül sincsen benne a HIVATALOS közleményben!

Szóval mi ez az egész? Egy ordas nagy politikai termék,ami totálisan alkalmatlan arra, amire kitalálták, de legalább tovább bonyolítja az amúgyis totálisan követhetetlen itthoni jegyrendszert, közlekedés-fenntartást és közlekedést. Mi ez, ha nem SIKER?

Ami amúgy az egészben a legjobb, hogy most majd a buszsofőrök is megismerkedhetnek a MÁV applikációval, ha netalántán a delikvens ott venné meg a bérletét. Kíváncsi vagyok, hogy mennyire voltak erre felkészülve.

Arra amúgy emlékszik valaki, hogy a Nemzeti Mobilfizetési Zrt 2015 óta fejleszti az országos, minden közszolgáltatón érvényes mobiljegyet (KATT)? Tudjátok, ez az a jegy és jegyvásárlási program, amibe a szolgáltatók integrálása 2019-től kezdődik a Debreceni Közlekedési Vállalattal, s amit az e-személyin keresztül használhatunk...

Amikor egy már a bevezetésekor elavult, bukott projektet ünnepelnek emberek... Hová fajult ez az ország...

süti beállítások módosítása