Gombóc mondja

Gombóc mondja

Korszakalkotó lófasz - vármegyei bérlet

2023. február 18. - gomboc r2r

Újabb tessék-lássék beavatkozás a közlekedési szektorban, ami akár jó dolog is lehetne, de inkább csak szar.

Mi a szektor problémája? Abszolút pénzhiány egyik oldalról, hatalmas méregdrága gigaprojektek a másik oldalról.

Miközben a kormány és baráti köre mindenféle gigaberuházással a projektcégeken keresztül szipkázza ki a hatalmas pénzeket a közlekedés infrastrukturális beruházásaiból, addig ott van a másik oldal, a mindennapi üzemeltetés féllábon ugrálva, könnyes szemmel könyörögve valami forrásért.

Jön a vármegyei bérlet! Mire jó? Pest megyében 5-10 percenként járó, kiváló kiszolgálású vonalak, modern járművekkel, többnyire feldolgozható mértékű késésekkel. Nógrádban kétóránként közlekedő, a '70-es évekből visszamaradt Bz motor dülöngél, ami jó esetben jön, rosszabb esetben nem. Mindkettő ugyanannyiért. Tetszik?

Az árat direkt belőjük a fővárosi bérletár alá, mert azért az nem lehet, hogy a lázadó városnál többet kérjünk el, majd ezt jól szét is kürtöljük...

Mi van benne? Kizárólag távolsági járatok a Volánbusz és a MÁV, GYSEV triumvirátus üzemeltetésében. Meg persze a HÉV, mert az nagyon kellett a MÁV-nak a kormány szerint. Amint beértél a városba, onnantól dugd fel az országbérleted, mert nem érvényes a helyi járatra. Jó, mi? A magyar kormánynak megtetszett a német klímabérlet, majd lemásolta. Csak kivett belőle mindent, amitől az jó.

A jelenleg létező START-klubkártya 50% - ami minden másodosztályú utazásodnál a jegyár felét elengedi - került évente 35 000 Ft-ba. Csak vasútra, csak másodosztályra, jegyár felét fedezi.

START Klub Bónusz-kártya, ami másodosztályon díjmentes utazást biztosít, csak vasúton. Évente 250 000 Ft-ba kerül.

Ehhez képest a most bejelentett bérletfajta országosan havi 18 900 Ft, ami így évente 226 800 Ft vasúton másodosztályra, volánbuszra, HÉV-re.

Tehát kevesebb, mint az eddig a vasúton ugyanazt a szolgáltatást nyújtó bérlet. Annyit tudni kell, hogy ezt eredetileg is azokhoz a jegyárakhoz lőtték be, amik már most sem fedeznek semmit sem a vasút fenntartásából, a kormány meg ilyenre nem ad pénzt. Ergó a még olcsóbb bérletből keletkező bevételekből kellene kigazdálkodnia a vasútnak a fenntartást úgy, hogy sokkal kevesebbet fog majd belőle megkapni, mivel a hasonló méretű volánbusz is ezekből a bevételekből dolgozik majd. 

Ezen felül jó kérdés, hogy hogyan fogják elosztani a bevételeket például a MÁV-Volán konglomerátum és a GYSEV között. Kevesebb bevétel a GYSEV-nek? Vagy garantálnak nekik egy bizonyos szintet? De akkor megint a MÁV baszik rá... Aztán ott van, hogy a maradékot el kell osztani a MÁV és a Volán között. Mi megy a vasúti szektorba és mi az autóbuszokba. Hiszen nyilván olcsóbb fenntartani pár buszvonalat, mint egy teljes vasútvonalat... Aztán utána ott a kérdés, hogy miből gazdálkodik majd a MÁV és miből a HÉV... Az a HÉV, amelyik már így is a szocializmusból ittmaradt járművekkel szolgáltat az egyre romló állagú pályákon, miközben hatalmas gigaberuházások szelleme csüng a feje felett, amiknek az eredményét fenn kell majd tartani... Vagy legalább a mostani szintet kéne tartani... 

Aztán ott van, hogy hiába vezették be ezt, a jegyárak összefésülése teljesen elmaradt. Ahogy a mindenféle kedvezmények rendszere is. Például a diákok 90%-os kedvezménye... Totálisan fenntarthatatlan egy olyan országban, ahol párezerért szerzel egy kamu diákkedvezményt biztosító érvényesítőt.

De az egészben a kedvencem, hogy totál meg sem említi a MÁV által üzemeltetett Tram-Train-t, ami Hódmezővásárhelyen és Szegeden helyi járatként közlekedik, míg a két város között helyközi járműként. Na most akkor mi van? Ez abból a szempontból is lényeges, mivel a járat fizetőssé tételét az nehezítette, hogy a szegedi közlekedési társasággal le kellett tárgyalni a bevételek megoszlását. Na most itt mi történik ezzel? Újratárgyalás? Fene tudja, hiszen még véletlenül sincsen benne a HIVATALOS közleményben!

Szóval mi ez az egész? Egy ordas nagy politikai termék,ami totálisan alkalmatlan arra, amire kitalálták, de legalább tovább bonyolítja az amúgyis totálisan követhetetlen itthoni jegyrendszert, közlekedés-fenntartást és közlekedést. Mi ez, ha nem SIKER?

Ami amúgy az egészben a legjobb, hogy most majd a buszsofőrök is megismerkedhetnek a MÁV applikációval, ha netalántán a delikvens ott venné meg a bérletét. Kíváncsi vagyok, hogy mennyire voltak erre felkészülve.

Arra amúgy emlékszik valaki, hogy a Nemzeti Mobilfizetési Zrt 2015 óta fejleszti az országos, minden közszolgáltatón érvényes mobiljegyet (KATT)? Tudjátok, ez az a jegy és jegyvásárlási program, amibe a szolgáltatók integrálása 2019-től kezdődik a Debreceni Közlekedési Vállalattal, s amit az e-személyin keresztül használhatunk...

Amikor egy már a bevezetésekor elavult, bukott projektet ünnepelnek emberek... Hová fajult ez az ország...

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr8318052768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.03.07. 08:45:17

Vasúti fővonalak és ráhordó volánjáratok esetében kifejezetten jól jöhet ez a vármegyebérlet.
Személy szerint őszintén reménykedve várom, hogy mi sül ki belőle, mert jópár olyan utazásom van, ahol megérné az, hogy csak tömegközlekedéssel megyek és nem kell feltétlen vezetnem.

tömegközlekedés minden átka mellett is.
süti beállítások módosítása