Miközben ezermilliárdos tervekről beszélnek Rákosrendező kapcsán, s az ezáltal meghosszabbítandó 3-as villamosról, elsiklunk azok felett a problémák felett, amik a jelenlegi vonalon léteznek. Ebben a bejegyzésben arról fogok írni, ami engem a leginkább zavar a jelenlegi 3-as villamos nyomvonalában.
Amikor 2013-ban zajlott a 3-as villamos felújítása EU-s pénzből, akkor minden olyan elemmel foglalkoztak, ami az egyszerű utasok számára látványossá tette a beruházást, ugyanakkor magával a nyomvonallal nem annyira törődtek. Persze örülünk, hogy kiváltották a rövid egyvágányos szakaszt, örülünk a füvesített pályának és a kápolna utcai kiágazás felújításának, de lenne itt még valami, amiről beszélnünk kell.
A József Attila-lakótelep Ferencváros szélén, az Üllői út mellett található, a Határ út metróállomás és Ecseri út metrómegálló között terül el. Azért érdekes, mert a 3-as villamos szinte tökéletesen kikerüli az egészet, gondoskodva arról, hogy még véletlenül se legyen használható az itt élők számára. Természetesen ez a terület történetéből következik, de azért rettentő zavaró, hogy 60 év alatt nem sikerült ezt a problémát felszámolni.
Látható, ahogy a 3-as villamos (narancssárgával) direkt kikerüli a lakótelepet.
A paneltelep előtt itt egy nagyobb szegénytelep állt, egészen a mostani M5-ös vonalán keresztül a ferencvárosi vasúti vágányokig. Itt élt költőnk is, akiről végül a '60-as években épült lakótelep el lett nevezve. Amikor az erre közlekedő villamos megindult, még csak a panelek tervezése zajlott, aztán a modern lakótelepre végül nem lett bevezetve, mert az Üllői út alatt megépült a metró.
Aztán 2001-ben, mikor megindult a mai vonalán ismert 3-as villamos, az Örs vezér tere átalakításával voltak elfoglalva, nem a villamos vonalvezetésének problémáival. Amit én most fölhozok, azt a 2013-as felújítás során kellett volna megvalósítani, amikor a főváros elviekben is elkezdett foglalkozni a villamos helyzetével, jelenével, jövőjével. De sajnos már akkor is azzal voltak elfoglalva, hogy a Mexikói út végállomás nem megfelelő, s merre lehetne hosszabbítani a vonalat, miközben a jelenlegi vonalvezetés sem megfelelő.
Eközben itt van egy 15 ezres lakótelep, amit szó szerint kikerül a villamos, s külön buszjáratot kell indítani, hogy "pótolja" a soha meg nem érkező villamost. Elég csak ránézni a térképre és láthatjuk, hogy a busz gyakorlatilag villamostól villamosig közlekedik.
Narancssárgával a 3-as villamos, türkizkékkel a Határ útra közlekedő buszok, amik betérnek kiszolgálni a lakótelep szélét, s pinkkel a "villamospótló" buszjárat
A legidegesítőbb az egészben, hogy a szocializmusban eleve olyan szellősen épültek meg a lakótelepek, hogy rengeteg a hely a környezetükben. Emiatt a kérdéses Dési Huber utca és Napfény utca is van annyira széles, hogy gond nélkül lehetne rajta kiépíteni a villamost. Ezzel pedig hirtelen rengeteget javítva a környék közlekedési kapcsolatain. A ritkán járó buszok helyett egy viszonylag sűrűn járó villamosról beszélünk, ami ráadásul a fél várost feltárja, közvetlen kapcsolattal Kőbánya szívébe, az Örsön keresztül sokfelé és Zuglóba. Most nagyon sokan járnak autóval a lakótelepről, mert hiába a metró, keresztirányban nem versenyképes a kiszolgálás. De a villamos áthelyezésével ez változhatna.
Narancssárgával a jelenlegi vonalvezetés, zölddel az új
Az új kialakítással kb 8-10 ezer ember kerülne sétatávolságra a villamosmegállókhoz. A lakótelep lefedettségét is javíthatná, illetve a villamos kihasználtságát is. Ugyanis a jelenlegi vonalán lévő megállókat szinte senki nem használja. Alig van pár utas, köszönhetően annak, hogy szinte mindentől távol vannak. Viszont az új vonalon akár ilyen megállókiosztással ki lehetne szolgálni a telep nagy részét.
Így nézne ki a megállók sora:
- ...
- Balkán utca
- Ecseri út
- Ifjúmunkás utca
- Valéria tér
- Lobogó utca
- Napfény utca
- Nagykőrösi út / Határ út
- ...
Ezzel a jelenleg kihasználatlan megállók helyett nagyon is forgalmas megállók jöhetnének létre, a József Attila - lakótelep is jobb kiszolgálást kapna, s egy hosszú ideje hibás nyomvonalat sikerülne végre kijavítani.
De még ez sem a végső kialakítás, ugyanis még egy aprósággal ennél is tovább tudnánk javítani a lefedettséget. A jelenleg kicsit céltalannak tűnő 42-es villamos a Határ út és a Tulipán utca között közlekedik. Egyszer a távoli jövőben talán meghosszabbodik a vasútvonalon keresztül a Havanna - lakótelep felé, de minket most a másik oldala érdekel.
Narancssárgával a 3-as villamos mai nyomvonala, zölddel az új. Kékkel a 42-es villamos mai vonala, lilával a hosszabbítás.
A 3-as villamos új útvonalra helyezésével ugyanis kiváltanánk az erre közlekedő buszokat, viszont a busz nélkül a lakótelep Határ út metrómegálló felé eső része tömegközlekedési kapcsolataiból sokat veszítene. Ennek kompenzálására lehetne meghosszabbítani a 42-es villamost a járműtelep felé lévő kapcsolat használatával és 1 km-nyi pálya építésével.
Ezáltal azt a területet is lefednénk, az ott lévő iskola jobb közlekedési kapcsolatot kapna, az ott lakók is átszállásmentesen tudnának utazni könnyedén, illetve a metróhoz is közelebb kerülnének. A 42-es villamos pedig Kőbánya felé adna jobb kapcsolatokat, s az új végállomása lehetne Kőbányán, a Kápolna utcában.
Az Üllői úton elférne, mert a jelenleg a kocsiszín kiszolgálására használt vágányon mehetnének a villamosok Kőbánya felé, míg ellenkező irányban a mellette lévő szervízútra lehetne vágányt fektetni. A Távíró utcában és a Dési Huber utcában pedig bőven van hely a vágányok kialakítására.
A bekötés a Határ út felől. Ezáltal a kocsiszín is sokkal megközelíthetőbbé válna és kevésbé lenne elzárva a hálózat többi részétől.
A megállókiosztás pedig az alábbiak szerint alakulhatna:
Zölddel a 42-es, pirossal a 3-as villamos új nyomvonala
Így a széttöredezett villamoshálózat is gyógyulna egy kicsit és sokak ingázása könnyebbé válhatna. Az eddig a villamos helyett közlekedő busz pedig lerövidülne az Ecseri út és Péceli utca közötti részre.
Ez tipikusan olyan beavatkozás, ami kisebb léptékű, de ugyanakkor eléggé hasznos, ami által a megtérülése is igen kedvező lenne. Extra haszon, hogy az üzemvitelen is segítene.