Gombóc mondja

Gombóc mondja

Dél-Budapest-projekt 2. rész - A híd a folyón

2016. október 17. - gomboc r2r

Hosszú idő után ismét jelentkezem. A cikksorozat 1. részében röviden ismertettem azokat a beruházásokat, amiket a kormány mostanság (középhosszú távon) tervez megvalósítani a főváros déli részében. Innentől kezdve pedig azt olvashatjátok, hogy szerintem hogyan és mire kellene elkölteni a ráfordítandó forrásokat.

A kidolgozás folyamán a fő szempontjaim: fenntarthatóság, élhetőség, vonzóbb város, kevesebb autó a Belvárosban, jobb közlekedés, kellemesebb légkör.

Ezeket figyelembe véve azt gondolom, hogy a Galvani-híd az, amire legkevésbé van most szüksége a városnak. Legfőképpen most ugyanis arra lenne szükség, hogy a '90-es években abbamaradt városszerkezeti fejlődést, a körutak továbbépítését, fejlesztését. Ebben pedig nagy szerepe nem a Galvani-hídnak, hanem az Albertfalvát Csepellel és Pesterzsébettel összekötő hídnak lenne része. Így létrejöhetne a Hungária-körúton túli következő lépés. Ugyanis a város maga terjeszkedik kifelé, de a Fővárosi Önkormányzat nem követi a tempót, az M0-ás pedig nem megoldás. Gondoljunk csak bele, hogy a két jelentős forgalmat lebonyolító és arra tervezett gerincút között 20 km (!!!) a távolság. Ha a Galvani-hidat építjük meg, azzal Dél-Pest nagy része nem jár sokkal jobban. Ezzel szemben az általam (és még sokak által várt és javasolt) híd egyszerre segítene Albertfalva, Budafok, Csepel, Pesterzsébet, Soroksár, Kispest nagy részén élőknek.

hid.jpg

1. ábra: A Budafokra vezető út torkolatától Csepelre, a Budafoki útra (nem véletlen a név) vezető híd

Ezután két lehetőségünk van. Vagy Csepelen vezetjük keresztül (a Budafoki út - Ady Endre út vonalán) a várható óriási forgalmat, vagy elérhető területek bevonásával a lakott területektől kicsit messzebb. Én az utóbbit (a narancssárgával jelöltet) támogatom, mert Csepelről jelenleg is korlátozottak a kijutási lehetőségek, s inkább bővíteni kellene őket, mintsem a meglévőkre még nagyobb forgalmat generálni. Ezenfelül a pesterzsébeti folytatásnál optimálisabb lenne ez, hiszen a jelenlegi infrastruktúra teljesen alkalmatlan ott nagyobb forgalom elviselésére, ráadásul pont a kerület magjába vezetné be a forgalmat.

csepel.jpg

2. ábra: Csepelen belül (alul) vagy Csepelen kívül (felül)

A jelenlegi Gubacsi-híd teljesen alkalmatlan nagyobb forgalom elviselésére, ezért itt is új hidat kellene építeni, ez pedig lehetőséget ad arra, hogy rögtön a Határ út folytatásaként épüljen meg, ezzel ismét csak a kerület szélén, kisebb terheléssel folytatódva. Ezzel lehetővé téve, hogy a jelenlegi hidat a buszok, s kisebb helyi forgalom használhassa.

erzsebet.jpg

3. ábra: Felül az általam javasolt új nyomvonal, alul a jelenlegi

A Határ út jelenleg 2x1 forgalmi sávval rendelkezik a túlnyomó részén, ugyanakkor rendkívül egyszerűen bővíthető, mert a hely rendelkezésre áll. Nincs messze tőle az Illatos út, amely a jelenlegi tervek szerint a Galvani-hídban végződne, de ha megnézzük a teljes képet, akkor már mindjárt más a helyzet. Láthatjuk, hogy a Lágymányosi-hídtól nem nagy távolságra kerülne még egy átkelő, ezzel szemben az általam javasolt híd távolabb lenne, de még így is közelebb a Lágymányosi-hídhoz, mint az M0-shoz, ami a következő átkelési lehetőség.

osszehas.jpg

4. ábra: Felül pirossal a Lágymányosi-híd, középen kékkel a tervezett Galvani-híd, alul sárgával az Albertfalva-Csepel-Pesterzsébet útvonal

 Így innentől kezdve már könnyen kialakítható lenne a következő körút. A Határ út után a Kőér utcán keresztül mehetne, ahol jelenleg is rendelkezésre áll a hely az út bővítéséhez - egy-egy rövidebb szakaszt leszámítva.Aztán egy rövid szakasz a Maglódi úton, majd a Jászberényi úton, s az Élessaroknál be lehet kötni a jelenleg is megfelelő Fehér útra. Ezután pedig végig a Nagy Lajos király útján, aminél szintén sok helyen meg van a hely a jelenlegi állapotában is a bővítésre. Innen pedig tovább a vasúton át, ahogy már korábban írtam.

korut.jpg

 5. ábra: A körút teljes hosszában, mely Dél-Pest közlekedését rendbe tehetné

A fenti ábrán látható, hogy ebben az esetben sokkal nagyobb területet fedne le és több embernek nyújtana kellemesebb, gyorsabb eljutást a körút, mintha a Galvani-híd készülne el előbb. Azért előbb, mert ahogy az első részben írtam, szükséges az is, de ez a fontosabb. Budafok, Budatétény, Csepel, Pesterzsébet, Kispest, Kőbánya lakosainak óriási megkönnyebbülést jelentene, ráadásul a Hungária-körút jelentős forgalmából is átvenne, így az tudná tehermentesíteni a Belvárost.

Hamarosan érkeznek a következő részek.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr211796221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

satie · http://321.hu/sas 2017.12.11. 16:49:03

engem nagyon régóta nagyon érdekel a Hungária gyűrű Rákóczi útra vezetett "csalása" is, ami a legutolsó képen (+1-es villamos nyomvonala, stb.) is nagyon jól látszik. Ugyanis, mint az teljesen érzékelhető, a Hungária-gyűrűnek a Hengermalom-Etele-Kelenföld-M1-M7-re kéne futnia, csak ugyebár azért is lett csalással ráfordítva a Rákóczi-hídra, mert az igazi megoldáshoz lenne egy gigászi feladat, éspedig, hogy Magyarország legnagyobb pályaudvarával kéne összeegyeztetni :) De ha ez mégis megoldható lenne, akkor a "Galváni"-híd témája fel sem merülne, hanem mindenki számára evidens lenne, hogy a Kelenföldet a Hungáriával a Csepel-Szigetcsúcson át összekötő híd után a következő a Budafok-Határ út híd kell legyen.

mefi69 2017.12.22. 09:58:19

Ezt írod az utolsó bekezdésben:
e ez a fontosabb. Budafok, Budatétény, Csepel, Pesterzsébet, Kispest, Kőbánya lakosainak óriási megkönnyebbülést jelentene,

Ezt alá is tudod támasztani forgalmiadottak, bármiféle felméréssel, hogy mennyien mennek, mennének Kispestről/Erzsébetről/Csepelről/Budafokra????
Mert a hídak/útak már csak azért épülnek, hogy legyen aki használja....
Az összes galvanis posztodból ez jön le, hogy Albertfalva, Albertfalva,.... de Kinek? Minek?
Az, hogy a Rákóczi híd JELENLEG is haldoklik, túl van feszítve az nem számít...

Tízmillió 2017.12.22. 20:52:33

@mefi69: A Galvani hidat valamiért senki nem tudja a helyén kezelni. Ez a fentről jövő kommunikáció hibája elsősorban. Ahogy fel kellett volna konferálni: "Az átfogó Dél-Budapest projekt első üteme". Mindenki azon háborodott fel, hogy mi minden HELYETT dobják be a Galvani hidat, ahelyett, hogy bemondták volna: a Lágymányosi híd tehermentesítése sürgős, és ennek a legolcsóbb megvalósítási lehetősége jelenti az első ütemet. A Galvani híd. Ez ugyanis jogos érv.

Ha a Galvani megépül, az M1-M7 irányából három fő közlekedési folyosó (Soroksári - M5 - Üllői) forgalmát (a Kőér utca fejlesztésével a 31-es útét is) átveszi a Hungáriától, a legolcsóbb elképzelhető módon. Az Illatos út - Határ út vonalat ugyanis nem kell a nulláról újraépíteni a szélesítéshez (van ahol nem is kell hozzányúlni). A Határ úti csomópont átépítése pedig szükséges akkor is, ha az Albertfalvai híd épül meg.

Tehát "forgalmi tűzoltásként" a Galvani megállja a helyét, csak egy: a fejlesztés nem állhat meg azzal, hogy elkészül. Egyrészt a Galvani nem helyettesíti az Albertfalvai hidat, mindkettő kell. Másrészt az Illatos út - Határ út nem lehet végleges nyomvonal, később meg kell építeni a Kén u. - Rendezői aluljáró - Ecseri - Bihari tengelyt Kőbányára, hogy a tervezett körút elérje a célját. Azt viszont nem szégyen bevallani, hogy ezt ütemezni kell, mert tényleg kell. Az átmeneti körút a második ütem építése közben is zavartalanul vezetheti a forgalmat tovább, egy útszűkület se kell hozzá. Az egyetlen hátrány, hogy az Illatos út képében létrejön a magyar történelem legdrágább menekülőútja, mire minden elkészül.

Ami mondjuk nekem magas: Kötöttpálya minek a Galvanira??? Oda elég három buszviszonylat:
1) Csepel - Kelenföld. Mivel Csepelen sokan a hévhez is buszoznak, nem egy új, Szent Imre tér - Kelenföld vonal kell, jobb egy meglévőt meghosszabbítani. A 152-es a legjobb, abban van kapacitás.
2) Határ út - Kelenföld gyorsjárat
3) József Attila lakótelep - Kelenföld. A híd után az Illatosról a Napfény utcára fordul, és kiszolgálja a lakótelepet is, végállomás az Ecserinél (igényfüggő).

A kötöttpályát értelmesebb az Albertfalvai hídra építeni (3-as villamos továbbvezetése), ahol nagyobb a célforgalom.
süti beállítások módosítása