Gombóc mondja

Gombóc mondja

Dél-Budapest-projekt 2. rész - A híd a folyón

2016. október 17. - gomboc r2r

Hosszú idő után ismét jelentkezem. A cikksorozat 1. részében röviden ismertettem azokat a beruházásokat, amiket a kormány mostanság (középhosszú távon) tervez megvalósítani a főváros déli részében. Innentől kezdve pedig azt olvashatjátok, hogy szerintem hogyan és mire kellene elkölteni a ráfordítandó forrásokat.

A kidolgozás folyamán a fő szempontjaim: fenntarthatóság, élhetőség, vonzóbb város, kevesebb autó a Belvárosban, jobb közlekedés, kellemesebb légkör.

Ezeket figyelembe véve azt gondolom, hogy a Galvani-híd az, amire legkevésbé van most szüksége a városnak. Legfőképpen most ugyanis arra lenne szükség, hogy a '90-es években abbamaradt városszerkezeti fejlődést, a körutak továbbépítését, fejlesztését. Ebben pedig nagy szerepe nem a Galvani-hídnak, hanem az Albertfalvát Csepellel és Pesterzsébettel összekötő hídnak lenne része. Így létrejöhetne a Hungária-körúton túli következő lépés. Ugyanis a város maga terjeszkedik kifelé, de a Fővárosi Önkormányzat nem követi a tempót, az M0-ás pedig nem megoldás. Gondoljunk csak bele, hogy a két jelentős forgalmat lebonyolító és arra tervezett gerincút között 20 km (!!!) a távolság. Ha a Galvani-hidat építjük meg, azzal Dél-Pest nagy része nem jár sokkal jobban. Ezzel szemben az általam (és még sokak által várt és javasolt) híd egyszerre segítene Albertfalva, Budafok, Csepel, Pesterzsébet, Soroksár, Kispest nagy részén élőknek.

hid.jpg

1. ábra: A Budafokra vezető út torkolatától Csepelre, a Budafoki útra (nem véletlen a név) vezető híd

Ezután két lehetőségünk van. Vagy Csepelen vezetjük keresztül (a Budafoki út - Ady Endre út vonalán) a várható óriási forgalmat, vagy elérhető területek bevonásával a lakott területektől kicsit messzebb. Én az utóbbit (a narancssárgával jelöltet) támogatom, mert Csepelről jelenleg is korlátozottak a kijutási lehetőségek, s inkább bővíteni kellene őket, mintsem a meglévőkre még nagyobb forgalmat generálni. Ezenfelül a pesterzsébeti folytatásnál optimálisabb lenne ez, hiszen a jelenlegi infrastruktúra teljesen alkalmatlan ott nagyobb forgalom elviselésére, ráadásul pont a kerület magjába vezetné be a forgalmat.

csepel.jpg

2. ábra: Csepelen belül (alul) vagy Csepelen kívül (felül)

A jelenlegi Gubacsi-híd teljesen alkalmatlan nagyobb forgalom elviselésére, ezért itt is új hidat kellene építeni, ez pedig lehetőséget ad arra, hogy rögtön a Határ út folytatásaként épüljen meg, ezzel ismét csak a kerület szélén, kisebb terheléssel folytatódva. Ezzel lehetővé téve, hogy a jelenlegi hidat a buszok, s kisebb helyi forgalom használhassa.

erzsebet.jpg

3. ábra: Felül az általam javasolt új nyomvonal, alul a jelenlegi

A Határ út jelenleg 2x1 forgalmi sávval rendelkezik a túlnyomó részén, ugyanakkor rendkívül egyszerűen bővíthető, mert a hely rendelkezésre áll. Nincs messze tőle az Illatos út, amely a jelenlegi tervek szerint a Galvani-hídban végződne, de ha megnézzük a teljes képet, akkor már mindjárt más a helyzet. Láthatjuk, hogy a Lágymányosi-hídtól nem nagy távolságra kerülne még egy átkelő, ezzel szemben az általam javasolt híd távolabb lenne, de még így is közelebb a Lágymányosi-hídhoz, mint az M0-shoz, ami a következő átkelési lehetőség.

osszehas.jpg

4. ábra: Felül pirossal a Lágymányosi-híd, középen kékkel a tervezett Galvani-híd, alul sárgával az Albertfalva-Csepel-Pesterzsébet útvonal

 Így innentől kezdve már könnyen kialakítható lenne a következő körút. A Határ út után a Kőér utcán keresztül mehetne, ahol jelenleg is rendelkezésre áll a hely az út bővítéséhez - egy-egy rövidebb szakaszt leszámítva.Aztán egy rövid szakasz a Maglódi úton, majd a Jászberényi úton, s az Élessaroknál be lehet kötni a jelenleg is megfelelő Fehér útra. Ezután pedig végig a Nagy Lajos király útján, aminél szintén sok helyen meg van a hely a jelenlegi állapotában is a bővítésre. Innen pedig tovább a vasúton át, ahogy már korábban írtam.

korut.jpg

 5. ábra: A körút teljes hosszában, mely Dél-Pest közlekedését rendbe tehetné

A fenti ábrán látható, hogy ebben az esetben sokkal nagyobb területet fedne le és több embernek nyújtana kellemesebb, gyorsabb eljutást a körút, mintha a Galvani-híd készülne el előbb. Azért előbb, mert ahogy az első részben írtam, szükséges az is, de ez a fontosabb. Budafok, Budatétény, Csepel, Pesterzsébet, Kispest, Kőbánya lakosainak óriási megkönnyebbülést jelentene, ráadásul a Hungária-körút jelentős forgalmából is átvenne, így az tudná tehermentesíteni a Belvárost.

Hamarosan érkeznek a következő részek.

süti beállítások módosítása