Gombóc mondja

Gombóc mondja

6 év és semmi - A 3-as metró

2016. november 13. - gomboc r2r

2016 novemberében járunk. Immár 6 éve annak, hogy Demszky Gábort váltotta Tarlós István a főpolgármesteri székben. A legfőbb ígéret és kampánytéma a 3-as metró felújítása volt. Most, 6 évvel később, ott tartunk, hogy talán jövőre elindulhat esetleg a mondjuk úgy, hogy valamilyen felújítás.

Aki emlékszik még azokra az időkre, jól tudja, hogy miket vágtak Demszky fejéhez. "Hiába azonos színű a kormányzó párt is, nem tudja megszerezni a fővárosnak szükséges forrásokat! A 3-as metró felújítása helyett a felesleges 4-es metró megépítésével van elfoglalva! A 3-as metró meg eközben életveszélyes és nem tesz semmit!" Aztán a választások után a metró hirtelen elvesztette életveszélyes jellegét és soha nem is kapta vissza. De közben eltelt 6 év úgy, hogy kicserélték a színszálakat, s úgy tettek, mintha eddig ilyent nem csináltak volna. De mindenki tudja, hogy hiába cserélem ki a cserepeket a háztetőn, ha az elkorhadt tartógerendák megmaradnak. Ugyanez a helyzet a metróval is. Nem lehet elmismásolni a felújítást, pedig arra készülnek.

A metró jelenlegi formájában 1990 óta létezik, s ez azt jelenti, hogy a legfiatalabb szakasza is 26 éves úgy, hogy felújítást még nem kapott. Persze nem lehet azt mondani, hogy ez a 26 év Budapest történetének legjobb gazdasági körülményeiben teltek volna, elég csak arra gondolni, hogy a rendszerváltozás után milyen gazdasági válságba került az ország, amiből csak 1995-től kezdett kimászni. Majd jött a gazdasági válság a 2000-es évek közepén-végén. A városnak nem volt túl sok lehetősége fejlesztésekre, de így is felújította a Kisföldalattit 1995-ben, majd a 2-es metrót 2004-2007 között, majd az első modern metróépítésbe kezdett 2006-tól. Nem mondhatjuk, hogy nem történt semmi.

Így fog kinézni egyszer, de nem a következő 8 évben, az is biztos. (Forrás: BKK.hu)

2016-ban pedig ott tartunk, hogy teljes gazdasági nyugalom van évek óta, öntik az EU-s pénzt az országba, s mégis képtelen Budapest egy értelmesebb beruházást megvalósítani. Budapestet teljesen kibelezte az állam, elvett egy csomó feladatot és forrást, a közlekedésben például elvitte a HÉV-et, ami Budapest közlekedésében jelentős szerepet játszik, s minden értelmes közlekedésfejlesztési-tervben a hálózatba integrálását és metróvá formálását jelenítik meg. A BKV is folyamatosan visszaszorul a saját piacán, kiszorítja a Volán(!) és a kormánynak kedves vállalkozók.

Tarlós úr addig panaszkodott a források hiányára a HÉV-vel kapcsolatban, amíg kiszedték alóla. Ő pedig ahelyett, hogy kézzel-lábbal tiltakozott volna és valóban szembeszállt volna Budapest érdekében a kormánnyal, hátralépett és örömmel fogadta. (Ugye mindenki ismeri azt a közmondást, hogy amelyik kutya ugat, az nem harap?) Jó leckét kapott az élettől. Egyszerűen képtelen kijárni a támogatásokat a fővárosnak, ezért sem halad a 3-as metró felújítása. Nem tudom, hogy Demszky Gábor mit csinálhat az utóbbi időben, de biztos vagyok benne, hogy jókat röhög, miközben eszébe jut, hogy miket vágtak a fejéhez az ő idejében. A nol.hu-n el lehet olvasni - hoppá, már nem, mert bedarálta a kormány -, hogy bedarálta az állam a fővárost. Önállóan képtelen beruházást kezdeni, mert nincsen semmire önállóan felhasználható forrása. Az elektronikus jegyrendszerhez is az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól kellett kölcsönt felvenni, a 3-as vonalán majd közlekedő öszvér metróra is hitelt kellett felvenni.

A Városházán kiszámolták, hogy a metró felújítása kijönne 137,5 milliárd forintból, majd földhözvágta őket, hogy egy (bizonyos részein már) 40 éve felújítás nélkül működő metróvonal többe kerül, mint amire ők gondoltak. Évek óta mondom, hogy ennek a vonalnak a normális felújítását nem lehet megúszni 200 milliárd alatt, mert annyira el van használódva minden része, hogy gyakorlatilag újra kell építeni a vonalat. De egyelőre örüljünk, ha egyáltalán lesz valamilyen felújítás, mivel a 137,5 milliárdos keretből bőven kicsúszna a város, s mivel képtelen forrást szerezni, ezért az is előfordulhat, hogy csak egy visszafogott foltozást csinálnak a metrón...

Nincsen pénz a naponta egy várost életben tartó metró felújítására, miközben 150 milliárd forintot költene az állam Ferihegy -jajj, Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér - vasúttal való bekötésére, pedig az igazi megoldás az lenne, ha a 3-as metró szépen hosszabbodna arrafelé, s egy 10-14 éven belül kiérne oda. (A repülőtéri vasút sem fog elkészülni 2022 előtt, szóval nem lenne olyan lemaradásban a metró...) Eközben milliárdok mennek el stadionépítésre, amelyeket jó ha 2-3 ezer ember használ 1 héten egyszer. Csak a Videoton stadion 16 milliárdjából el lehetne kezdeni az építést, s még egy stadion árával kipótolva már meg is lenne a kellő költségvetés. A Puskás-stadionra szándékolt 100 milliárd plusz a reptéri vasút 150 milliárdjából a 3-as metrót is meg lehetne hosszabbítani, s már a reptér is látótávolságban lenne. De ehelyett egy olyan stadionra költjük, ahol évente kétszer focizik majd a válogatott, meg esetleg két-három rendezvényt tartanak.

Orbán Viktor és Tarlós István büszkén átadja azt a 4-es metrót, amely ellen kézzel-lábbal tiltakoztak és ott akadályozták, ahol lehet, majd nem hívták meg azt, aki valóban megcsináltatta (Forrás: origo.hu)

Mindeközben olyan állapotok uralkodnak a metró vonalán, hogy most vasárnap váratlanul le kell állítani a metrót Kőbánya-Kispest és a Deák tér között, mert darabok törtek ki a vonalból... Amikor Tarlós úr azt mondta, hogy készen áll leállítani a 3-as metrót, ha veszélyessé válna, akkor mire gondolt? Mikor lesz veszélyes a metró? Ha már 40 km/h-ra korlátozzák le az egész vonalat? Eközben azt olvasni, hogy az új/öszvér szerelvények jövőre elkezdhetnek futni a vonalon. Én nem vagyok egy Nobel-díjas lángelme, de ha erre az ótvar pályára ráengedik az új vonatokat, az úgy tönkrevághatja a szerelvényeket, hogy kidobtuk a pénzt az ablakon.

Én el nem tudom képzelni, hogy mi folyik jelenleg a Városházán munka címszó alatt, de nem szívesen vállalnám arccal azokat a döntéseket, amiket meghoznak manapság. Vegyük csak a 69 milliárdért beszerzett új szerelvényeket. Nem az a baj, hogy felújítottnak hazudják őket, s nem is az, hogy közben modern technológia van beépítve, hanem az, hogy 2016-ban úgy veszünk új szerelvényeket, hogy átjárhatatlanok. De most komolyan, venne bárki úgy új autót szalonból, hogy tekerős ablaka van, ha minimális pluszpénzért elektromosat kap? Az átjárhatóság egy metrószerelvénynél már olyan minimum elvárás, hogy szinte már nem is beszélnek ilyesmiről.

Tényleg. Mi a terv? Mi az elképzelés Budapest jövőjéről jelen pillanatban a Városházán? Mert nem tűnik úgy, hogy bármiféle elképzelés lenne, csak az "éljük túl a mai napot is, nincs már sok hátra a ciklusból és végre nyugdíjba vonulhatok" hozzáállás érződik. Ideje lenne végre kiállni a budapestiekért, nem csak nézni, ahogy a világ elhalad mellettünk. Bécsben egy egész városnegyed épül, ahova először a metrót építették ki(!), nálunk meg már megépült lakótelepekre sem éri meg kivinni a városvezetés véleménye szerint.

Mindeközben azzal vannak elfoglalva, hogy a szétrohadó, szeméttel teli, a hajléktalanokat üldöző fővárosunk olimpiát rendezzen. Tényleg nem szégyelli az arcát adni az ember ehhez? Vagy ő nem itt él? Vagy egyszerűen csak nem látja a problémákat? Nem látja, hogy a város már önmagát is képtelen ellátni?

Olyan szívesen zárnám valami pozitív hírrel, hogy ezt ide leírom: Úgy néz ki, hogy 6 év után, egy közbeiktatott pihenő után talán végre kiér az 1-es villamos a Kelenföldi Pályaudvarhoz.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr1011952195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ballib cenzúrázók réme 18 2016.11.14. 12:49:29

Hát ez röhejes egy plogposzt lett.

Demszkí 1990-től 2010 ig semmi mást nem csinált csak 4-es metróval kapmányolt.

Tarlós megépítette a 4-s metrót, felújjítj a 3-as metrót, a szintán ballibek (Kóka) által beígért Moszkva tér rendbetételét is ő csinálja meg, az 1-es villamost kihúzza Dél-Budáig, Várkert Bazárt felíjítja, ...

Egyszóval röhejes.

Zacskóstej 2016.11.14. 13:21:01

@Ballib cenzúrázók réme 18: "Várkert Bazárt felíjítja, ..." Ráadásul többször is! :D:D

"felújjítj a 3-as metrót," - Azért ezzel még várjuk meg míg kész lesz...

konrada 2016.11.14. 14:00:15

...hát a 2-es metró felújítása is 35 év után esett meg úgy, hogy addig üzemképes maradt, így bár valóban nagyon ráfér a felújítás a 3-asra, de talán nem kell túlizgulni..

(Főleg egy váltócsúcs törés miatt, melyek élettartama néhány év, így egy teljesen rendben lévő pályán is elég sűrűn kell cserélni.Ti.: ha végre-valahára meg lesz az felújítás, azt akkor is viszonylag hamar cserélni kell majd megint...)

mojoking77 2016.11.14. 14:32:06

@Ballib cenzúrázók réme 18: Ezek szerint mar 17-szer tiltottak ki az osszes forumrol?
Gratula.21 utan akar beszelgethetunk is... :)

dez01 2016.11.14. 14:42:08

Az átjárhatóság miért olyan fontos? Megniytása óta járok a 4es metróval soha nem jártam át 1-2 ajtónál többet.....

Balasetbiztonsági okokból esetleg talán....

konrada 2016.11.14. 15:12:54

@dez01:
A metrónál ez még érdekesebb is, mert van olyan álláspont is, mely szerint egy csőben a szakaszolás tán még biztonságosabb is (tűz terjedésekor, robbanásnál...) de ez már tényleg szakmai vita. Én speciel hernyópárti vagyok (igaz, nincs is közöm a járműbiztonsági szakmához...;)

sas70 2016.11.14. 16:12:10

Majd ha a 3-as metró megáll, akkor az emberek mennek gyalog! Jót tesz a fideszpolgároknak a séta!

gomboc r2r 2016.11.14. 19:54:12

@dez01: Egyrészt balesetvédelmi okokból fontos, hogy ne legyenek annyira ráutalva a metróvezetőre.
Másrészt forgalmi okokból. A 3-as metrónál sok állomáson ugyanott vannak a lejárók, a szerelvény egyik végénél, így a tömeg ott tömörül mondjuk az 1-2 kocsiban. Nincs lehetőség átszállni, ráadásul a levegő is nyomott, a hőség is jobban érezhető.
Ez egy nyitott szerelvénynél: A tömeg a megállók között el tud oszlani a szerelvény hosszában. Ez mondjuk a 3-as metrónál eléggé fontos lenne, tekintve, hogy mennyien közlekednek rajta.
Másrészt, a levegő és a hő is jobban el tud oszlani egy nagyobb légtérben, arról nem beszélve, hogy a szellőzés is jobb.
Aztán ugye ott van, hogy a kihasználatlan tér is felszabadul, így nagyobb az elméleti befogadóképesség, a gyakorlati befogadóképességen is javít, mert jobban eloszlanak benne az emberek.
Remélem sikerült meggyőzzelek. Persze már nincs miről beszélni, de ezek fontos dolgok.

gomboc r2r 2016.11.14. 19:56:51

@konrada: A metróban a tűz csak álló szerelvénynél terjed igazán, amikor a csőben 70-nel robog, akkor kevéssé. Viszont az emberek egy átjárható szerelvény esetében jobban tudnak messzebb helyezkedni a tűztől. Gyorsabban biztonságba kerülnek az emberek a tűztől. Persze ez relatív biztonság, de szerintem már a pszichológiai hatása is segít.

gomboc r2r 2016.11.14. 20:02:41

@konrada: Nem a váltó megrongálódása miatt készült a poszt. Inkább csak véletlen egybeesés, hogy mire elkészült, pont megtörtént. Persze a síntörés megesik, s nem szabad eltúlozni, de azért nem lenne ilyen gyakori eset, ha karban lenne tartva a vonal (s felújítva).
Jelenleg bármi történik a metrón veled, a túlélési esélyeid olyan gyérek, hogy már fogadni sem engednének rá az irodák. Pont ezért van az, hogy minden egyes ilyen esetnél ki kell ezt hangsúlyozni, mert a 4-es metrónál például a modern biztonsági berendezések miatt igazán aggódni sem kellene egy baleset után. Viszont itt... A szellőzést sem képesek már rendesen biztosítani a gépek, mégis mit várunk?

dez01 2016.11.15. 10:42:21

Végül is meggyőztél, a 4 es metróban jelenleg csak kelenföld, bikás park és kálvin tér esetében van nagy be-kilépő forgalom, kisebb a dolog jelentősége...
süti beállítások módosítása