2016 novemberében járunk. Immár 6 éve annak, hogy Demszky Gábort váltotta Tarlós István a főpolgármesteri székben. A legfőbb ígéret és kampánytéma a 3-as metró felújítása volt. Most, 6 évvel később, ott tartunk, hogy talán jövőre elindulhat esetleg a mondjuk úgy, hogy valamilyen felújítás.
Aki emlékszik még azokra az időkre, jól tudja, hogy miket vágtak Demszky fejéhez. "Hiába azonos színű a kormányzó párt is, nem tudja megszerezni a fővárosnak szükséges forrásokat! A 3-as metró felújítása helyett a felesleges 4-es metró megépítésével van elfoglalva! A 3-as metró meg eközben életveszélyes és nem tesz semmit!" Aztán a választások után a metró hirtelen elvesztette életveszélyes jellegét és soha nem is kapta vissza. De közben eltelt 6 év úgy, hogy kicserélték a színszálakat, s úgy tettek, mintha eddig ilyent nem csináltak volna. De mindenki tudja, hogy hiába cserélem ki a cserepeket a háztetőn, ha az elkorhadt tartógerendák megmaradnak. Ugyanez a helyzet a metróval is. Nem lehet elmismásolni a felújítást, pedig arra készülnek.
A metró jelenlegi formájában 1990 óta létezik, s ez azt jelenti, hogy a legfiatalabb szakasza is 26 éves úgy, hogy felújítást még nem kapott. Persze nem lehet azt mondani, hogy ez a 26 év Budapest történetének legjobb gazdasági körülményeiben teltek volna, elég csak arra gondolni, hogy a rendszerváltozás után milyen gazdasági válságba került az ország, amiből csak 1995-től kezdett kimászni. Majd jött a gazdasági válság a 2000-es évek közepén-végén. A városnak nem volt túl sok lehetősége fejlesztésekre, de így is felújította a Kisföldalattit 1995-ben, majd a 2-es metrót 2004-2007 között, majd az első modern metróépítésbe kezdett 2006-tól. Nem mondhatjuk, hogy nem történt semmi.
Így fog kinézni egyszer, de nem a következő 8 évben, az is biztos. (Forrás: BKK.hu)
2016-ban pedig ott tartunk, hogy teljes gazdasági nyugalom van évek óta, öntik az EU-s pénzt az országba, s mégis képtelen Budapest egy értelmesebb beruházást megvalósítani. Budapestet teljesen kibelezte az állam, elvett egy csomó feladatot és forrást, a közlekedésben például elvitte a HÉV-et, ami Budapest közlekedésében jelentős szerepet játszik, s minden értelmes közlekedésfejlesztési-tervben a hálózatba integrálását és metróvá formálását jelenítik meg. A BKV is folyamatosan visszaszorul a saját piacán, kiszorítja a Volán(!) és a kormánynak kedves vállalkozók.
Tarlós úr addig panaszkodott a források hiányára a HÉV-vel kapcsolatban, amíg kiszedték alóla. Ő pedig ahelyett, hogy kézzel-lábbal tiltakozott volna és valóban szembeszállt volna Budapest érdekében a kormánnyal, hátralépett és örömmel fogadta. (Ugye mindenki ismeri azt a közmondást, hogy amelyik kutya ugat, az nem harap?) Jó leckét kapott az élettől. Egyszerűen képtelen kijárni a támogatásokat a fővárosnak, ezért sem halad a 3-as metró felújítása. Nem tudom, hogy Demszky Gábor mit csinálhat az utóbbi időben, de biztos vagyok benne, hogy jókat röhög, miközben eszébe jut, hogy miket vágtak a fejéhez az ő idejében. A nol.hu-n el lehet olvasni - hoppá, már nem, mert bedarálta a kormány -, hogy bedarálta az állam a fővárost. Önállóan képtelen beruházást kezdeni, mert nincsen semmire önállóan felhasználható forrása. Az elektronikus jegyrendszerhez is az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól kellett kölcsönt felvenni, a 3-as vonalán majd közlekedő öszvér metróra is hitelt kellett felvenni.
A Városházán kiszámolták, hogy a metró felújítása kijönne 137,5 milliárd forintból, majd földhözvágta őket, hogy egy (bizonyos részein már) 40 éve felújítás nélkül működő metróvonal többe kerül, mint amire ők gondoltak. Évek óta mondom, hogy ennek a vonalnak a normális felújítását nem lehet megúszni 200 milliárd alatt, mert annyira el van használódva minden része, hogy gyakorlatilag újra kell építeni a vonalat. De egyelőre örüljünk, ha egyáltalán lesz valamilyen felújítás, mivel a 137,5 milliárdos keretből bőven kicsúszna a város, s mivel képtelen forrást szerezni, ezért az is előfordulhat, hogy csak egy visszafogott foltozást csinálnak a metrón...
Nincsen pénz a naponta egy várost életben tartó metró felújítására, miközben 150 milliárd forintot költene az állam Ferihegy -jajj, Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér - vasúttal való bekötésére, pedig az igazi megoldás az lenne, ha a 3-as metró szépen hosszabbodna arrafelé, s egy 10-14 éven belül kiérne oda. (A repülőtéri vasút sem fog elkészülni 2022 előtt, szóval nem lenne olyan lemaradásban a metró...) Eközben milliárdok mennek el stadionépítésre, amelyeket jó ha 2-3 ezer ember használ 1 héten egyszer. Csak a Videoton stadion 16 milliárdjából el lehetne kezdeni az építést, s még egy stadion árával kipótolva már meg is lenne a kellő költségvetés. A Puskás-stadionra szándékolt 100 milliárd plusz a reptéri vasút 150 milliárdjából a 3-as metrót is meg lehetne hosszabbítani, s már a reptér is látótávolságban lenne. De ehelyett egy olyan stadionra költjük, ahol évente kétszer focizik majd a válogatott, meg esetleg két-három rendezvényt tartanak.
Orbán Viktor és Tarlós István büszkén átadja azt a 4-es metrót, amely ellen kézzel-lábbal tiltakoztak és ott akadályozták, ahol lehet, majd nem hívták meg azt, aki valóban megcsináltatta (Forrás: origo.hu)
Mindeközben olyan állapotok uralkodnak a metró vonalán, hogy most vasárnap váratlanul le kell állítani a metrót Kőbánya-Kispest és a Deák tér között, mert darabok törtek ki a vonalból... Amikor Tarlós úr azt mondta, hogy készen áll leállítani a 3-as metrót, ha veszélyessé válna, akkor mire gondolt? Mikor lesz veszélyes a metró? Ha már 40 km/h-ra korlátozzák le az egész vonalat? Eközben azt olvasni, hogy az új/öszvér szerelvények jövőre elkezdhetnek futni a vonalon. Én nem vagyok egy Nobel-díjas lángelme, de ha erre az ótvar pályára ráengedik az új vonatokat, az úgy tönkrevághatja a szerelvényeket, hogy kidobtuk a pénzt az ablakon.
Én el nem tudom képzelni, hogy mi folyik jelenleg a Városházán munka címszó alatt, de nem szívesen vállalnám arccal azokat a döntéseket, amiket meghoznak manapság. Vegyük csak a 69 milliárdért beszerzett új szerelvényeket. Nem az a baj, hogy felújítottnak hazudják őket, s nem is az, hogy közben modern technológia van beépítve, hanem az, hogy 2016-ban úgy veszünk új szerelvényeket, hogy átjárhatatlanok. De most komolyan, venne bárki úgy új autót szalonból, hogy tekerős ablaka van, ha minimális pluszpénzért elektromosat kap? Az átjárhatóság egy metrószerelvénynél már olyan minimum elvárás, hogy szinte már nem is beszélnek ilyesmiről.
Tényleg. Mi a terv? Mi az elképzelés Budapest jövőjéről jelen pillanatban a Városházán? Mert nem tűnik úgy, hogy bármiféle elképzelés lenne, csak az "éljük túl a mai napot is, nincs már sok hátra a ciklusból és végre nyugdíjba vonulhatok" hozzáállás érződik. Ideje lenne végre kiállni a budapestiekért, nem csak nézni, ahogy a világ elhalad mellettünk. Bécsben egy egész városnegyed épül, ahova először a metrót építették ki(!), nálunk meg már megépült lakótelepekre sem éri meg kivinni a városvezetés véleménye szerint.
Mindeközben azzal vannak elfoglalva, hogy a szétrohadó, szeméttel teli, a hajléktalanokat üldöző fővárosunk olimpiát rendezzen. Tényleg nem szégyelli az arcát adni az ember ehhez? Vagy ő nem itt él? Vagy egyszerűen csak nem látja a problémákat? Nem látja, hogy a város már önmagát is képtelen ellátni?
Olyan szívesen zárnám valami pozitív hírrel, hogy ezt ide leírom: Úgy néz ki, hogy 6 év után, egy közbeiktatott pihenő után talán végre kiér az 1-es villamos a Kelenföldi Pályaudvarhoz.