Szerda este bejelentették, hogy vége a 2024-es olimpiára kandidálásnak. Mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy ez neki most hazaárulás vagy éppen az ország megmentése a pénzügyi káosztól, de vannak dolgok, amik mellett nem mehetünk el ilyen egyszerűen.
Az olimpiához kapcsolódóan rengeteg fejlesztés és fejlesztési pénz lett beígérve Budapestnek, amire már nagyon régóta szükség lenne. Az olimpia melletti egyik legnagyobb érvként hozták fel, hogy az amúgy is szükséges fejlesztések így előrébb lesznek hozva és mindenképpen meg lesznek csinálva. Most, hogy az olimpia elmúlt, itt az idő megkérdezni, hogy mi lesz a fejlesztésekkel? Ugyanis hiába futott az olimpiai álom az elmúlt években, Budapest és az itt szükséges fejlesztések megvalósítása sehogy sem akart megkezdődni.
A legnagyobb mozgolódás pont az egyik legszükségtelenebb és legelrontottabb beruházás körül volt, a 150-es vasútvonal teljesen elrontott áthelyezésével kapcsolatban. Nem sokat segített volna, de legalább jó pénzbe került volna, miközben olyan rendkívül fontos "fejlesztések", mint a 3-as metró felújítása, egy helyben topognak már évek óta.
Mire is lenne szükség?
Egy rövidke válogatásban fel tudom sorolni csak azokat a problémákat, amikkel eddig én is foglalkoztam.
- Először is, ott van a 142-es vasútvonal problematikája. Az Üllői út forgalmának keresztezése, ráadásul egy forgalmas villamosvonalat kettévágva. Aztán ehhez jön még, hogy 2 utcával arrébb azért nem lehet meghosszabbítani a 42-es villamost, mert itt is a vasutat kellene keresztezni. Erre is elkelne egy kis pénz és figyelem.
- Másodszor, ott van a 150-es vonal és a HÉV által leválasztott terület problémája, az Albertfalvára vezető híd hiánya, s a következő körút megépítésének szükségessége.
- Harmadszor, ott van Rákosrendező területe, az ott lévő Vasúttörténeti Park és az általa nyújtott lehetőségek tárháza, illetve egy élhető környezet megteremtése.
- Negyedszer, a budapesti metróhálózat. Óriási pénzeket kellene beleölni ahhoz, hogy valójában el tudja látni a feladatát és ne csak félmegoldásként létezzen.
- A Kisföldalatti járműcseréje és meghosszabbítása.
- A 2-es metró fejlesztése az Örs Vezér terén túlra.
- A 3-as metró felújítása és meghosszabbítása mindkét irányban.
- A 4-es metró meghosszabbítása mindkét irányban.
- Az 5-ös metró kiépítésének megkezdése.
Ezen kívül még lehetne foglalkozni olyan dolgokkal, mint a villamoshálózat fejlesztése, a kocsiszínek felújítása és szerepe, a buszpark lecserélése ( az meg van, hogy a modernnek számító Volvo autóbuszai a BKV-nak immár 13 évesekké válnak?), s rengeteg egyéb más fejlesztés.
Most vajon mi lesz ezekkel? Már az olimpia mellett is eléggé kétséges volt, hogy bármelyikre is kapna pénzt a főváros az államtól (miközben a hazai GDP 40-50 %-át Budapest termeli meg), hiszen emlékezzünk csak arra az ígéretre, hogy a vizes-VB-re már felújítják a 3-as metrónak legalább egyes részeit, aztán jelenleg ott tartunk, hogy még az addigi elkezdés sem biztos...
Mindeközben a teljességgel felesleges új Puskás-stadion ára felkúszott 190 milliárd forintra úgy, hogy nem látni az építkezés végét. (Miért is felesleges? Mert a válogatott évente maximum 4 mérkőzést játszik. Ezen kívül sikerült kivenni a projektből az igazán fontos dolgokat, mint például más szakosztályok számára megígért használható részeket az új létesítményen belül, pedig az lett volna a fontosabb része a projektnek, ami legitimálta volna az építését.)
Mennyi is az a 190 milliárd forint? Az a 4-es metró teljes költségvetésének a 41%-a! 41 százalék!! Úgy, hogy a 4-es metró által a fél város átépült! Abból a 190 milliárdból, amit most elvernek a Puskás-stadionra, simán meg lehetett volna építeni a 4-es metró második szakaszát a Keleti pályaudvartól a Bosnyák térig! Azt legalább nem évente 4-szer használták volna...
Amint láthatjuk, értelmes fejlesztésre nem ad pénzt az Orbán-kormány, de a felesleges hülyeségekre valahogy mindig találnak forrást...