Gombóc mondja

Gombóc mondja

5-ös metró projekt - I. rész: Az alapok

2017. március 12. - gomboc r2r

Nem olyan régen megjelent egy közbeszerzési felhívás HÉV-vonalak integrálásáról a közbeszerzési értesítőben, ez ihlette a posztot. Kicsit nézzünk utána a szentendrei, ráckevei és csepeli HÉV-nek, aztán nézzük meg, hogy mik voltak a hírek mostanában velük kapcsolatban.

Ebben a felhívásban a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli HÉV-nek a fővárosi kötöttpályás hálózatba illesztéséről van szó. Nincs benne ennél jobban konkretizálva a kérdés, de erre majd később érdekes lesz visszatérni.

Az eredeti elképzelések szerint ezen három HÉV-vonal felhasználásával épülne meg (egyszer) az 5-ös metró Budapestre. Furcsa módon ez a metró fordítva épülne meg, mint a többi. Mire gondolok? A már megépült metróink közül mindegyiknek először a belvárosi szakasza épült meg, s úgy haladt - bővítették - kifelé, míg ezen HÉV-vonalaknak a városon kívüli része van meg, s majd a belvárosi részét kell megépíteni.

A Főmterv illusztrációja a témában

A szentendrei HÉV annyi előnnyel rendelkezik a másik két vonalhoz képest, hogy legalább van kapcsolata a 2-es metróval, így könnyebben be tudnak jutni az utasai a városba. Ezzel szemben a csepeli HÉV a teljes utasforgalmát a nagykörúti villamosvonalra önti a Boráros téren, míg a ráckevei vonal a Közvágóhídnál lényegében mostohagyerekként kezelve pusztán a 2-es villamosra, illetve a nagyon távol megálló 1-es villamosra ad valamilyen kapcsolatot. Tehát még akkor sem számítana érdemes választásnak az utazóközönség részéről, ha bármilyen más előnnyel rendelkezne, de jelenleg még ilyen előnyökről sem tudunk beszámolni. Elhanyagolt, elfeledett, mellőzött. (Persze most a 3-as metró fényében el van feledve, de soha nem fogunk előbbre jutni, ha felújítás mellett nem jut pénz fejlesztésre.)

Az olimpiai pályázat kapcsán merült fel először, hogy a dél-pesti HÉV-vonalakat átalakítsák villamosokká, s azokat különböző módokon bekötve a jelenlegi hálózatba segítsenek jobb kapcsolatokat adni. Miért merült fel ez így ebben a formájában? Pusztán abból a szempontból, hogy ezt könnyebb engedélyeztetni és hamarabb elkészülhetett volna (tehát kész lett volna az olimpiára), illetőleg kevesebb pénzbe került volna. Tehát politikai szempontból épült volna, nem az utasok számára lévő lehetőségek miatt.

A csepeli HÉV vonala gyakorlatilag nagykörúti kapacitás mellett működött volna ezen tervek szerint. (Ne felejtsük el, hogy a Nagykörút jelenleg túlhasznált, nem bírja el ezt a forgalmat, így is pár évente fel kell újítani, mert annyira igénybe veszi ez a forgalom az infrastruktúrát.) A ráckevei HÉV végállomását pedig valahova Pesterzsébet területére tolták volna ki, még messzebb a városközponttól. A helyén a 2-es villamost kivezetve, amely így egy több, mint 10 km hosszú villamosvonalat eredményezett volna, amennyiben pedig elkészül előbb-utóbb a 2-es villamos északi meghosszabbítása, immáron 14 km-ra nőne! (Összehasonlításképpen a 3-as metró jelenlegi hossza 17 km!)

A budapesti villamosok átlagsebességét nézve az ember az életét megunná, mire elérje vele a célját. Jobban jár, ha átszállással megy és használja a 3-as metrót, mintha közvetlenül végigülné ezt a 10-14 km-es távot. Alkalmatlan lenne a vonal ellátni a saját feladatát, amire megalkották. Mindeközben az 5-ös metró elkészültével az utazási szokások átrendeződésével egy kicsit fellélegezhetne a 3-as metró is, mert képes lenne alternatívát nyújtani ennek a vonalnak és a tömött szerelvények kicsit szellősebbé válhatnának. (Ez milyen jól jön majd, ha ha meghosszabbítják a 3-as metrót! Ezen felül ne felejtsük, hogy a 3-as metróval párhuzamos útirányon így is rengetegen közlekednek egyéb közlekedési eszközökkel!)

A jelenlegi állapot szerint az alábbi problémák állnak fenn:

  • integrálatlanság
    • Szentendrei HÉV - Tűrhető kapcsolatok: 2-es metró, 4-6-os, fonódó villamoshálózat, 1-es villamos, 9-es busz Pestre és a Belvárosba
    • Csepeli HÉV - Tűrhető kapcsolatok: 4-6-os, 1-es, 2-es villamos
    • Ráckevei HÉV - Gyenge kapcsolatok: 1-es, 2-es, 24-es villamos
  • lassúság
    • keresztező forgalom
    • biztonsági okok
  • rossz elhelyezésű megállók
  • járművek
    • öreg
    • rossz elrendezés
    • padlómagasság és peron különbsége nagy
    • mozgáskorlátozottak számára használhatatlan
    • XXI. századi tájékoztatás hiánya

Csepelen (Fotó: Wikipédia)

 Miközben a jelenlegi fővárosi vezetés örömmel szabadult meg a HÉV-ek problémájától, azt láthatjuk, hogy ezek szerves részei a fővárosi közlekedésnek, s rendkívül jó lehetőség állnak előttük, melyek kiaknázásával a város sok problémáján lehetne segíteni. De ehhez az kellene, hogy végre észrevegyék őket és törődjenek velük. A következő részben ezekkel a lehetőségekkel fogok foglalkozni.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr9812322189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása