Gombóc mondja

Gombóc mondja

A Határ út elsietett "felújítása"

2017. december 11. - gomboc r2r

A főváros rohamtempóban nekiállt pár évvel ezelőtt a kispesti Határ út buszvégállomás felújításának, de azóta sem haladtak vele semerre sem. Ráadásul egy ideig még nem is fognak, ahogy a jelenlegi állapotokból kitűnik. De alapjában véve is hibás dolog volt ez a felújításnak álcázott karbantartás, s azt is elmondom, hogy miért. De haladjunk sorjában.

A felújítás

A Határ út buszvégállomás és környéke egy rendkívül forgalmas és bonyolult közlekedési csomópont, ami csak bonyolódni fog, ha nem kezdünk el vele mélyrehatóbban foglalkozni. A felújítás előtti állapota még a szocializmus idején alakult ki, az akkori elárusítóhelyek (bódék) leromlott állapotával, borzasztó kinézetével, az utazóközönség által használt járda burkolatának teljes elhasználódásával együtt. Nem akarok abba belemenni, hogy a főváros úgy állt neki a projektnek, hogy nem egyeztetett a bódék tulajdonosaival, mellyel elkerülhető lett volna a mai állapot kialakulása - mely szerint se befejezni, se visszaállítani az állapotokat nem lehet, így viszont a terület egy része továbbra is lezárás alatt marad.

A felújítás alatt lecserélték a járda burkolatát, lecsserélték a buszmegállótáblákat, kiraktak pár FUTÁR-kijelzőt, s a villamosvégállomások újraburkolása is megtörtént. Funkcióbeli váltás mindössze a kis zöldfelület esetén történt. Megnyitották a nagyközönségnek, melyet minden esetben a buszvégállomás keresztezésével lehet elérni. A lényeg, hogy biztonságosabb nem lett. Kialakítottak pár padot is, ha valaki benzingőzben fürdőzve szereti tölteni a szabadidejét - tekintve a területet körbefurikázó buszokra, illetve az Üllői út tőszomszédságára.

Mi a probléma?

A probléma az, hogy miközben elköltöttek a csomópontra jó sok pénzt, igazából semmi sem változott, pedig szükséges lenne, hogy valami történjen, mert a jelenlegi helyzet fenntarthatatlan. Mind tömegközlekedési, mind személygépjárműi szempontból. Elég csak ránézni a térképre, hogy könnyen megláthassuk a gócpontokat:

  • 3 (4) (5) (?) főútvonal találkozásának közepén helyezkedik el a csomópont (piros)
    1. Üllői út
    2. Ferihegyi repülőtérre vezető út
    3. Ady Endre út
    4. Kőér utca
    5. Határ út ( a Kőér utca és a Határ út tulajdonképpen a jövőben kialakítandó Munkáskörút néven elhíresült körút része, így akár egy útnak is vehető, melyet a Ferde utca köt össze, bővebben)
    6. Vak Bottyán utca
  • 3 kötöttpályás közlekedést érintő szituáció (narancssárga)
    1. 50-es villamos végállomása
    2. 42-es és 52-es villamos végállomása
    3. Száva kocsiszín üzemi összeköttetése keresztül az Üllői úton
  • 1 (2) buszvégállomás (zöld)
    1. A terület közepén lévő
    2. A Ferde utcában megtalálható. Bár a kettő egy, gyakorlatilag egymástól teljesen el vannak választva és nincs átjárás. A megközelítés is mindössze egy forgalmas zebrán történik, aminek az elhelyezkedése förtelmes, balesetveszélyes, plusz a kocsiszínbe járó villamosok teljesen elzárják a tér többi részétől.
  • Egyéb tényezők
    1. Ibis Hotel megközelíthetősége
    2. Europark (Shopmark) elérése
    3. Metró által okozott változtathatatlan helyzetek

gocpontk.jpg

Ez a csomópont jelenleg is a tűrőképességén túl teljesít, a jövőben növekvő forgalom pedig csak rosszabbá teszi majd a helyzetet. Miért növekszik a forgalom? Ha valaki Kőbányára akar menni, az alábbi helyeken teheti meg: Kőbányai út (Mázsa tér, Liget tér, Zalka Máté tér, Kőbánya alsó vasútállomás - kinek melyik cseng jobban), Határ út -> Kőér utca, Kőbánya-Kispest felüljáró (Sibrik Miklós út). Ez a 3 átjáró egy nagyjából 4 km hosszúságú részt fed le. Mindezt úgy, hogy a Kőér utcai átjárót nem olyan régen korlátozták le bizonyos útirányok szabályozásával. Ezen felül, a Kispest, Pestszentlőrinc, Pestszentimre, Pesterzsébet, stb. irányok 3 (4) fontos gyűjtőútja találkozik itt, egy helyen. Határ út, Üllői út, Ady Endre utca, Ferihegyi repülőtérre vezető út, melyek mind külön-külön is számottevő forgalommal rendelkeznek. Egy zaj- és forgalomtérképen ez a terület egy izzó vörös foltként szerepelne, ami éppen kiégeti a néző szemét.

Hogyan kellene hozzányúlni a tér szerkezetéhez?

  1. A metró állandó, a legfontosabb meghatározó tényező. Így keresztirányú aluljáróban nem érdemes gondolkozni.
  2. A felüljáró is állandó, ezért keresztirányú felüljáróban sem lehet gondolkozni.
  3. Tehát a keresztirányú forgalom kizárólag a felszínen bonyolítható, ebben az esetben viszont minden útban van a bővítéshez, s bizonyos áthelyezésekre szükség van.
  4. A keresztforgalom a felüljáró alatt egy bizonyos ponton fog zajlani, amihez hozzá kell igazítani a csatlakozó utakat.
  5. Az 50-es villamos üzemi összeköttetése nem mehet keresztül ezen a területen, tehát mennie kell onnan.
  6. A 42-es, 52-es villamos végállomása kettészeli a területet, így mennie kell onnan, ahol jelenleg van.
  7. A buszvégállomások a jelenlegi helyükön fenntarthatatlanok, túlságosan is korlátoznák az áteresztőképességet, ezért nem maradhatnak a helyükön.
  8. A villamosoknak valahogyan el kell jutniuk a kocsiszínbe.
  9. A Vak Bottyán utca lámpás kereszteződése rendkívüli mértékben vágja vissza a Kőér utca áteresztőképességét, így valahogyan kezelni kell a problémát.
  10. Az Europarknak (Shopmarknak) megközelíthetőnek kell maradnia.
  11. A környéken hiány van parkolóból, itt pedig egy csomópont, egy pláza és egy metrómegálló közelsége miatt pozitív haszonnal járna néhány új parkoló kialakítása.
  12. A pláza átalakuláson megy keresztül, a Köki Terminál versenyt támasztott neki, így érdemes lehet bevonni a fejlesztésekbe.

Hogyan nézne ki ez a gyakorlatban?

A fenti megállapításokat kell figyelembe vennünk, így először a keresztirányú forgalom biztosítása a célunk. A Határ út - Ferde utca - Kőér utca - tengelyt egyként kezeljük, mivel ez biztosítja majd számunkra a keresztforgalmat az Üllőin. Ennek érdekében a Ferde utcát kétirányusítjuk, hozzáadjuk a villamosvégállomás helyét, így egy széles út jön létre, ami képes funkcionálni körgyűrűként. A Vak Bottyán utcai kereszteződésnél a balrakanyarodási lehetőséget mindkét esetben elvesztenék az autósok, viszont a Kőér utcából a 99-es busznak szüksége lesz rá, ezért egy rövid kanyarodósávot kap, amelyhez okoslámpa jár, így csak akkor vált, ha a busznak kell.

Az Europark (Shopmark) előtti Mátyás király utcát is kétirányúsítjuk, a buszmegálló területéből kap, s így kiszolgálja mindkét irány forgalmát. Az Üllői út kap egy külön kanyarodósávot ebbe az irányba szintén a végállomás területéből. A Ferde utca és az Ady Endre út között nem lenne átjárás, így az Ady Endre utcára a Mátyás király utcán át lehetne kijutni. A Mátyás király utcáról viszont lehetne a Határ út irányába és vissza közlekedni. A Vak Bottyán utcán pedig a Mátyás király utca vonalában nyitnánk egy kereszteződést.

5.jpg

 Mi lenne a buszvégállomással?

A buszvégállomás a jelenlegi helyén nem fenntartható. Egyrészt már ezt a területet is kinőtte, s ezen okból szorultak bizonyos járatok a Ferde utcába, a hotel elé, másrészt pedig azért, mert akárhogyan is nyúlunk a csomóponthoz, a buszvégállomás helyzete csak akadály lesz, ezért kell áthelyezni máshová. Így a Ferde utca helyett is egy közös végállomásról indulhatnának a buszok.

3as.jpg

Én a Vak Bottyán utcának a felüljáró és az Europark közötti részére helyezném el. Kékkel jelöltem azt a területet, ahova lehetne építeni egy fedett, világos csarnokot, úgynevezett buszvárót. Ide jönne fel a lépcső az aluljáróból, be lehetne építeni liftet is, lehetne egy pár paddal kialakított váróterem is arra az esetre, ha valakinek várakoznia kell, plusz a régi terület helyett itt lehetne kialakítani pár kisebb üzlethelyiséget. Az aluljáróból is ide fel lehetne őket hozni, hogy ne legyen az aluljáró olyan szűkös. Akár az Europark (Shopmark) üzemeltetésébe is ki lehetne adni az egészet főbérlőnek, s így a fővárosnak kevesebb feladata lenne, a pláza pedig rendben tartaná.

Az épület előtt pedig egy hosszú egyenes részen lehetne kialakítani a két buszmegállót. Az egyik, ahonnan indulnának a buszok, a másik pedig, ahova érkeznének. Magyarán szólva egy felszálló- és egy leszállóhely lenne. Tekintve, hogy innen több busz is alternatívát kínál fel az utasoknak, mivel egyfelé közlekednek, mindenki arra tudna felszállni, amelyik a leghamarabb indul, mert mindegyik ugyanonnan indulna. (Szerintem egy végállomás esetén ez a legjobb megoldás.) Az épületben pedig elférne egy-két FUTÁR - kijelző, ami mutatná, hogy mikor indulnak a járatok, így addig tudnának a váróteremben várni, vagy egy-egy apróbb vásárlást elintézni. A narancssárga terület pedig mutatja, hogy nagyjából mekkora rész kellene a buszoknak parkolásra, várakozásra.

Mi a helyzet a villamosokkal?

 A villamosok közül a legnagyobb problémát az 50-es villamosok helyzete jelenti számunkra. Eléggé belekényszerített helyzetben van, ez látszik az üzemi összeköttetésén is, amely bármilyen fejlesztésnek is nagyon az útjában áll. Az egyetlen kérdés, hogy akarunk-e ezen a helyzetén változtatni, vagy sem. Ez alapján én ezeket a főbb változatokat gondoltam el:

I-es változat:

Az 50-es villamos végállomása marad a helyén, de a végállomást a felszín alá helyezzük, az üzemi kapcsolatot pedig az Europark mögött található Tálas utcán keresztül alakítjuk ki a 42-es villamossal. Ez az Üllői út szintbeni keresztezésével jár a Tálas utcánál.

II-es változat:

Az 50-es villamos végállomását teljesen átrakjuk a tér másik oldalára, a 42-es 52-es villamosokéval együtt alakítjuk ki a Ferde utca alatt, aluljárószintben. Így a Határ út felől érkező 52-es és az Ady Endre utca felől érkező 42-es villamos sínpárjai még a kereszteződés elérése előtt bebújnának a földszint alá. Az 50-es villamos pedig a Tálas utcán keresztül lenne bekötve először az Ady Endre útra, majd úgy a végállomásra. Ez történhet a Tálas utcán az Üllői út keresztezésével felszínen, de akár a felszín alatt is. Ebben az esetben valahogy így nézhetne ki a végállomás:

villamos.jpg

III-as változat:

Az 50-es villamos a Tálas utca helyett a Mátyás király utca alatt érkezne be a végállomásra.

villamos2.jpg

Ezzel minden nagyobb problémát sikeresen kezeltünk. Megnöveltük a Kőér utca felől az áteresztőképességet, az utasok számára sokkal hasznosabb végállomásokat alakítottunk ki, a buszok egyszerűbben tudnak pihenni, a buszsofőrök kényelmesebb körülmények között, kiszállva a buszokból tudják eltölteni az idejüket, a villamosvezetők a villamosokhoz közel kaphatnak egy közös helyiséget pihenésre, a villamosok könnyebben állnak ki a kocsiszínbe.

süti beállítások módosítása